Kolej na Pomorzu zmienia się na lepsze

Przejazd kolejowy Tczew Suchostrzygi (fot. tcz.pl)
Kolej na Pomorzu zmienia się na lepsze
Miniony rok to wielomilionowe inwestycje w pomorską kolej, które zwiększają dostęp do tego środka transportu oraz usprawniają przewóz ładunków w kierunku bałtyckich portów. Rozpoczęte i zaplanowane zadania stworzą nowe możliwości podróży w regionie, zachęcając do wyboru pociągu w codziennych podróżach do pracy lub szkoły.

2024 rok był przełomowym dla modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko - pomorskie z Trójmiastem przez Kaszuby. We wrześniu podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz - Kartuzy), a w grudniu umowę na roboty na odcinku Kościerzyna - Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino - Kartuzy). Realizacja inwestycji, w tym dobudowa drugiego toru wraz z elektryfikacją, stworzy nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców tej części regionu. Jest również istotna z punktu widzenia rozwoju portu morskiego w Gdyni. Wartość prac na obu odcinkach to około 2,5 mld zł netto.

W 2024 r. zakończyliśmy prace na liniach stycznych do linii nr 201. Od marca podróżni w pełni korzystają z efektów robót na linii nr 229 odc. Glincz - Kartuzy, w tym z przebudowanej stacji w Kartuzach, przystanku w Dzierżążnie oraz nowej łącznicy w Kartuzach, dzięki której pociągi jadące w kierunku Gdańska nie muszą zmieniać czoła składu. Również w marcu pociągi powróciły na tzw. bajpas kartuski (linia nr 234 odc. Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linia nr 229 odc. Stara Piła - Glincz). Bajpas będzie trasą objazdową na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto, a aktualnie jest alternatywnym połączeniem kolejowym Kartuz z Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem przez stację Gdańsk Kokoszki. Na bajpasie powstał także nowy przystanek Otomino ze środków "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 - 2025". Wartość prac wyniosła około 300 mln zł netto.

Zakończyliśmy poprawę kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni. Dzięki modernizacji 115 km torów, nowym wiaduktom i rozjazdom do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które mogą zabrać więcej ładunków. Zapewniliśmy lepszą przepustowość w dostępie do portu najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. Wartość inwestycji wyniosła prawie 1,9 mld zł netto.


Kontynuujemy prace na linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Wartość robót, w tym na stacji Słupsk, to około 1,8 mld zł. To obecnie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Docelowo, do 2026 r., wybudujemy na trasie drugi tor, co zwiększy przepustowość na linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Przebudujemy wszystkie przystanki i stacje, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Powstaną także nowe przystanki, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Pociągi pasażerskie po zakończeniu inwestycji przyśpieszą do 160 km/h. W trakcie postępowania przetargowego są prace dla odcinka Gdynia Chylonia - Lębork. Ten etap zadania planujemy zakończyć w 2029 r.

Przygotowujemy się do zapewnienia kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino. Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim. Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania. Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, a prace zakończyć w 2029 r. W grudniu ogłosiliśmy przetarg na prace na linii nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork. Tędy przebiegnie alternatywny dojazd do planowanej elektrowni podczas jej budowy oraz eksploatacji. Zmodernizowana trasa umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork. Realizacja inwestycji umożliwi powrót kolei m.in. do Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie jeździły regularnie tą trasą w 2000 r. Zakończenie robót między Kartuzami a Lęborkiem planowane jest w 2029 r.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (9)
dodaj komentarz

  • +8

    Roman_gość

    13.01.2025, 10:17

    Na pewno mowa o Pomorzu? Opóźnienia z Gdyni czy do Gdyni są codziennością.

    Odpowiedz
    IP: 94.75.xx5.xx4 
  • +9

    Jub_gość_gość

    13.01.2025, 11:39

    A za Pruszczem Pomorze się kończy

    Chyba ktoś się przejęzyczył i chodziło o trójmiasto i okolice w stronę Kościerzyny i Słupska. Tutaj w stronę Tczewa nawet nie są wstanie zapewnić wystarczającej ilości składów regio które w niektórych godzinach są przepełnione i często nawet nie są wstanie zabrać wszystkich ale tak wiemy macie swoje dane i obserwacje, że składy nie są tak pełne a ludzie się tylko na was uwzięli. Gdyby nie zapychana obwodnica część ludzi by już zrezygnowała z tych pociągów do Gdańska bo są żartem ale no jak się nie uśmiechać...

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx8.xx6 
  • +1

    Piotr_gość

    13.01.2025, 18:00

    Tczew

    Tak linia kolej pruszcz gdanski glincz to nic sie nie dzieje wszystko pozarastalo ... dalej kierunek z gdanska do tczewa ten odcinek ma byc docelowo kiedys uklad 4 torow ... to sie stanie dopiero tak mysle po 2030 r wiec jeszcze trzeba bedzie sie meczyc ... wiem ze ma byc wybudowany czwarty tor miedzy pruszczem a pszczolkami dopiero w 26 r

    Cytuj
    IP: 5.173.xx4.xx0 
  • +7

    tur_gość

    13.01.2025, 12:18

    No i jak zwykle wszystkie inwestycje idą w Trójmiasto i Kaszuby, a reszta może sobie co najwyżej poczytać.

    Odpowiedz
    IP: 185.220.xx1.xx3 
  • -3

    Piotr_gość

    13.01.2025, 17:54

    Kolej

    Podobnego zdania jestem juz od kilku dobrych lat to sie nie tyczy kolei ale tez drog ... struk juz nie powinien byc dalej marszalkiem a wybrali jego aby dalej ten system mogl dzialac w obrebie tych samych ludzi ... ta choroba sie juz skonczy to vo sie dzueje w usa to dopieto poczatek Sadu Bogu nad cala ludzkoscia ... ten rok to rok w ktorym bedzie uzyta bron masowego razenia tak zakladam bo kto tego nie widzi nie wie ze zyjemy w czasach ostatnich

    Cytuj
    IP: 5.173.xx4.xx0 
  • Gosć_gość_gość_gość

    13.01.2025, 15:39

    Pociąg jedzie planowo TYLKO jak poseł z wiadomej partii jedzie. Zwykły obywatel zawsze dostanie po głowie, "nieważne czy, jak i kiedy dojedziecie, ważne żebyście kupili bilet".

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx6.xx3 
  • jnjk_gość

    13.01.2025, 17:16

    Zmienia sie na lepsze ale nie dla tczewian. Tutaj to o 14 puszczają jeden skład z gdańska heh

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx8.xx4 
  • +1

    Jojo_gość

    13.01.2025, 22:10

    Hehehe, kolej coraz lepsza...

    ... a stan przejazdu ze zdjecia w coraz gorszym stanie . (zwiekszające się sukcesywnie nierówności plyt) taki absurdzik... Pracownicy PKP PLK zapewne mają tego świadomość ale chyba czekają na cud.

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx8.xx1 
  • rychu_gość

    16.01.2025, 18:46

    Mobilny Senior

    Jak macie kogoś w rodzinie 70+ i jest jeszcze ruchliwy ogarnijce mu na pociągi bilet sieciowy półroczny "Mobilny Senior". Jest to bilet imienny wydawany na okres jednego półrocza w cenie 10 zł. Uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w czasie jego ważności na terenie województwa pomorskiego w pociągach uruchamianych przez POLREGIO S.A i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. Nie obowiązuje w pociągach komercyjnych uruchamianych przez operatorów kolejowych.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx8.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA