Podczas październikowego posiedzenia Senatu senator Ryszard Świlski złożył kolejne wystąpienie w sprawie Mostu Tczewskiego. "Czekam na jasne stanowisko rządu, co do dalszych losów tego obiektu" - podkreślał polityk. Odpowiedź na zapytanie wystosował resort infrastruktury - "Most Tczewski znajduje się w ciągu drogi powiatowej i nie spełnia oraz nie będzie spełniał (pomimo przeprowadzonych robót) warunków technicznych i użytkowych właściwych dla dróg krajowych" - odpowiadają urzędnicy z Warszawy.
O wystąpieniu senatora informowaliśmy tutaj. . Pytał m. in. o stanowisko pana premiera w kwestii odbudowy zabytkowego Mostu Tczewskiego oraz możliwość przejęcia go przez Skarb Państwa. Ryszard Świlski (KO) otrzymał ostatnio odpowiedź na swoje zapytanie. Odpowiedzi nie wystosowała jednak Kancelaria Premiera, a Ministerstwo Infrastruktury:
Resort dodaje, że finansowanie zadań, zgodnie z przepisami, spoczywa na barkach samorządu powiatowego. Minister dodaje, że w zakresie dróg sprawuje jedynie nadzór nad Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza tylko drogami krajowymi.
Przedstawiciele ministerstwa dodają, że zadania inwestycyjne na drogach i obiektach samorządowych mogą być realizowane przy wsparciu ze środków Funduszu Dróg Samorządowych oraz rezerwy subwencji ogólnej.
- W 2014 roku Zarząd Powiatu Tczewskiego uzyskał dofinansowanie I etapu przebudowy mostu w Tczewie w wysokości 22,7 mln zł, co stanowiło 75 procent kosztów realizowanego wówczas zadania. - czytamy w odpowiedzi - Po zrealizowaniu I etapu w 2017 roku zarząd złożył wniosek o dofinansowaniu z ww. rezerwy na kontynuację i uzyskał środki w wysokości 31,2 mln zł. Mimo że zadanie zostało przyznane w 2017 roku, informacja o zakończeniu realizacji zadania została przedstawiona dopiero w czerwcu 2020 roku. W toku prowadzonej dalszej korespondencji między resortem a zarządem powiatu nastąpiła weryfikacja kolejnych wyjaśnień oraz załączonych przez beneficjenta dokumentów. Z przesłanych materiałów wynika, że planowany efekt realizacji zadania nie został uzyskany, a środki wydatkowano na roboty, które nie były przewidziane w złożonym w 2017 roku wniosku. W dalszym ciągu brak rzetelnego uzasadnienia dla zmniejszenia środków własnych w kosztach realizacji zadania. Udział na poziomie 25 proc. był warunkiem warunkiem przyznania dofinansowania we wnioskowanej wysokości.
Resort wskazuje też, że w br. pojawił się mechanizm wsparcia dla samorządów - Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, z którego środki można przeznaczyć na wkład własny.
Dodajmy, że odbudowa mostu ciągnie się od lat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ponad rok temu wstrzymał prace na moście, sprzeciwiając się demontażowi przęsła ESTB, które zostało zamontowane w latach 50-tych ub. wieku, by tymczasowo zapewnić przejezdność. Wcześniejsza konserwator zgodziła się na demontaż ESTB i starostwo miało prawomocną decyzję na odbudowę mostu w XIX-wiecznym kształcie. Jej następca zakwestionował tę decyzję, wstrzymując się toczącą się budowę. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Wstrzymanie prac przez konserwatora sprawiło, że nie udało się zrealizować całości prac zaplanowanych w ostatnim etapie. Ostatnio Politechnika Gdańska przedstawiła wyniki ekspertyzy dotyczącej stanu przęsła ESTB, z powodu którego ponad rok temu Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace związane z odbudową Mostu Tczewskiego. Zdaniem ekspertów przęsło jest w fatalnym stanie - jest silnie skorodowane i jego demontaż w całości byłby niebezpieczny. Teraz wszystko zależy od decyzji konserwatora.
Czarne chmury wciąż wiszą też nad dalszym finansowaniem odbudowy Mostu Tczewskiego. Resort infrastruktury nie rozliczył dotąd dotacji na wstrzymany przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków poprzedni etap robót, argumentując to m. in. tym, że po wstrzymaniu robót część środków przeznaczano m. in. na zabezpieczenie mostu, by zimą nie doszło do katastrofy budowalnej. Nadal też nie wiadomo, czy będą kolejne środki na odbudowę tego cennego zabytku - i czy przejmie go skarb państwa.
Przypomnijmy, jesienią 2019 r. tczewscy społecznicy i dziennikarze zainicjowali akcję #MostTczewskiJakWesterplatte . To apel do władz Polski, aby Most Tczewski potraktować w sposób specjalny, skoro istniejące przepisy nie są w stanie zapewnić efektywnego dokończenia odbudowy tego obiektu. Zaproponowali zastosowanie specustawy, dzięki której Most Tczewski mógłby zostać przejęty przez Skarb Państwa, w przyczółku mostu mogłaby powstać filia Muzeum II Wojny Światowej. Do tej pory na odbudowę wydano już ponad 70 mln zł, przy czym potrzeba jeszcze 200 mln zł, aby tę inwestycję dokończyć.
O wystąpieniu senatora informowaliśmy tutaj. . Pytał m. in. o stanowisko pana premiera w kwestii odbudowy zabytkowego Mostu Tczewskiego oraz możliwość przejęcia go przez Skarb Państwa. Ryszard Świlski (KO) otrzymał ostatnio odpowiedź na swoje zapytanie. Odpowiedzi nie wystosowała jednak Kancelaria Premiera, a Ministerstwo Infrastruktury:
- Na wstępie pragnę pragnę zauważyć, że przedmiotowy most znajduje się w ciągu drogi powiatowej, zatem właściwym organem zarządzającym jest Zarząd Powiatu Tczewskiego. Do zarządcy drogi należy opracowanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich - pełnienie funkcji inwestora. - pisze sekretarz stanu w resorcie infrastruktury, Rafał Weber.
Resort dodaje, że finansowanie zadań, zgodnie z przepisami, spoczywa na barkach samorządu powiatowego. Minister dodaje, że w zakresie dróg sprawuje jedynie nadzór nad Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza tylko drogami krajowymi.
- Minister nie nadzoruje pozostałych zarządców dróg i nie ma możliwości formalnych integrowania w sprawy pozostające w kompetencji organów samorządowych. - czytamy.
Przedstawiciele ministerstwa dodają, że zadania inwestycyjne na drogach i obiektach samorządowych mogą być realizowane przy wsparciu ze środków Funduszu Dróg Samorządowych oraz rezerwy subwencji ogólnej.
- W 2014 roku Zarząd Powiatu Tczewskiego uzyskał dofinansowanie I etapu przebudowy mostu w Tczewie w wysokości 22,7 mln zł, co stanowiło 75 procent kosztów realizowanego wówczas zadania. - czytamy w odpowiedzi - Po zrealizowaniu I etapu w 2017 roku zarząd złożył wniosek o dofinansowaniu z ww. rezerwy na kontynuację i uzyskał środki w wysokości 31,2 mln zł. Mimo że zadanie zostało przyznane w 2017 roku, informacja o zakończeniu realizacji zadania została przedstawiona dopiero w czerwcu 2020 roku. W toku prowadzonej dalszej korespondencji między resortem a zarządem powiatu nastąpiła weryfikacja kolejnych wyjaśnień oraz załączonych przez beneficjenta dokumentów. Z przesłanych materiałów wynika, że planowany efekt realizacji zadania nie został uzyskany, a środki wydatkowano na roboty, które nie były przewidziane w złożonym w 2017 roku wniosku. W dalszym ciągu brak rzetelnego uzasadnienia dla zmniejszenia środków własnych w kosztach realizacji zadania. Udział na poziomie 25 proc. był warunkiem warunkiem przyznania dofinansowania we wnioskowanej wysokości.
Resort wskazuje też, że w br. pojawił się mechanizm wsparcia dla samorządów - Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, z którego środki można przeznaczyć na wkład własny.
- Odnosząc się do propozycji przejęcia przez Skarb Państwa mostu, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 2a ustawy o drogach publicznych, drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu. Dokonanie zmiany własności drogi musi być zatem poprzedzone zmianą kategorii drogi. Most Tczewski znajduje się w ciągu drogi powiatowej i nie spełnia oraz nie będzie spełniał (pomimo przeprowadzonych robót) warunków technicznych i użytkowych właściwych dla dróg krajowych. Nie ma zatem możliwości zaliczenia ww. drogi powiatowej do kategorii drogi krajowej - zapisano w odpowiedzi.
Dodajmy, że odbudowa mostu ciągnie się od lat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ponad rok temu wstrzymał prace na moście, sprzeciwiając się demontażowi przęsła ESTB, które zostało zamontowane w latach 50-tych ub. wieku, by tymczasowo zapewnić przejezdność. Wcześniejsza konserwator zgodziła się na demontaż ESTB i starostwo miało prawomocną decyzję na odbudowę mostu w XIX-wiecznym kształcie. Jej następca zakwestionował tę decyzję, wstrzymując się toczącą się budowę. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Wstrzymanie prac przez konserwatora sprawiło, że nie udało się zrealizować całości prac zaplanowanych w ostatnim etapie. Ostatnio Politechnika Gdańska przedstawiła wyniki ekspertyzy dotyczącej stanu przęsła ESTB, z powodu którego ponad rok temu Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace związane z odbudową Mostu Tczewskiego. Zdaniem ekspertów przęsło jest w fatalnym stanie - jest silnie skorodowane i jego demontaż w całości byłby niebezpieczny. Teraz wszystko zależy od decyzji konserwatora.
Czarne chmury wciąż wiszą też nad dalszym finansowaniem odbudowy Mostu Tczewskiego. Resort infrastruktury nie rozliczył dotąd dotacji na wstrzymany przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków poprzedni etap robót, argumentując to m. in. tym, że po wstrzymaniu robót część środków przeznaczano m. in. na zabezpieczenie mostu, by zimą nie doszło do katastrofy budowalnej. Nadal też nie wiadomo, czy będą kolejne środki na odbudowę tego cennego zabytku - i czy przejmie go skarb państwa.
Przypomnijmy, jesienią 2019 r. tczewscy społecznicy i dziennikarze zainicjowali akcję #MostTczewskiJakWesterplatte . To apel do władz Polski, aby Most Tczewski potraktować w sposób specjalny, skoro istniejące przepisy nie są w stanie zapewnić efektywnego dokończenia odbudowy tego obiektu. Zaproponowali zastosowanie specustawy, dzięki której Most Tczewski mógłby zostać przejęty przez Skarb Państwa, w przyczółku mostu mogłaby powstać filia Muzeum II Wojny Światowej. Do tej pory na odbudowę wydano już ponad 70 mln zł, przy czym potrzeba jeszcze 200 mln zł, aby tę inwestycję dokończyć.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski jak Westerplatte
Most Tczewski jak Westerplatte
#MostTczewskiJakWesterplatte « podpisz petycję, aby państwo polskie przejęło Most Tczewski tak, jak przejęło Westerplatte
Komentarze (40) dodaj komentarz
Tcz_gość
26.11.2020, 11:10
to jest Polska właśnie
Na premie i nagrody dla rządowych nierobów i prezesów spółek państwowych pieniądze zawsze są... Najważniejsze to zrobić w ch**a wyborców, tak żeby poszli zagłosować, a później już wyj**ka na całego. Nie ważne kto rządzi, schemat zawsze jest ten sam.
Odpowiedzbubu_gosc_gość
26.11.2020, 11:29
Most
Ale przecież jak by dali kasę i most by wyremontowali to przy kolejnych wyborach nie było by co obiecywać :)
Cytujgość_gość
26.11.2020, 13:09
Pomsta do nieba
Jest 75 lat po wojnie. Wszyscy już dawno zniszczenia wojenne odbudowali i nie ma śladu. Polska nie może odbudować zabytkowego mostu, który jest wpisany w historię II Wojny Światowej. To jest Polnisze wirszaft i Polnisze folklor. Dla Rydzyka na bzdurne budowle, pieniądze są. Na bzdurną komisję smoleńską, pieniądze są. Na PiSowskie marnotrawstwo i rozpasanie, pieniądze są. Na Most NIE MA PIENIĘDZY!!!!! To woła o pomstę, do nieba!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
CytujŁupaszko_gość_gość
26.11.2020, 14:50
'' a'la long"
Noooo, elegancka odpowiedz ministetstwa infrastruktury. Jakiś świlski żąda odpowiedzi - jaka beka. Samorzady forse to chcą ale jak mają konkretną robote zrobić, to wtedy wielka lipa wychodzi.
CytujDlaczego nie_gość
27.11.2020, 12:37
Zrobić mostu zastępczego
Pontonowy czy jakaś przeprawa barką.
CytujPrawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość
26.11.2020, 11:16
Urojenia !?
Czyżby były v- c minister infrastruktury , poseł Kazimierz Smoliński nie był zorientowany w temacie !! Czy świadomie ?! wprowadził swój elektorat w błąd -czyli kłamał jak w przypadku Szpitali Tczewskich ??! W mojej ocenie , już na etapie zamiaru rekonstrukcji , wizja była mrzonką !! A czemu miała służyć ????!!!
OdpowiedzZgred_gość
26.11.2020, 11:54
Hahahaha
Kazik wydymał wszystkich swoich klakierów. Brawo ty. Była kiełbasa wyborcza, teraz bat i buda. Brzydzę się politykami. Kłamcy jakich mało. Tfu
CytujMichał_gość
26.11.2020, 11:25
Miały być pieniądze, miała być pomoc, miał być most. Tymczasem ktoś wstrzymuje i nikt z rządu nie interweniuje. Jeżeli interwencja miała sens to znaleźli by pieniądze na demontaż nieoryginalnych przęseł i dokończenie tak ważnej inwestycji dla miasta. Wybory już były więc sprawa z mostem i bitwa o wyborców już minęła. Wszystkie kiełbasy wyborcze były puste...
Odpowiedzzocha123_gość
26.11.2020, 11:36
odpowiedzialny
Ktoś chyba ponosi odpowiedzialność za zaniechanie odbudowy i stałe niszczenie tego cennego zabytku i powinien ponieść konsekwencje , dlaczego nikt nie zgłasza tego do odpowiedniego urzędu celem nałożenia kary za skandaliczne zaniechanie?
OdpowiedzAkcja most_gość
26.11.2020, 12:36
Temat rzeka
Politycy, urzędnicy nie ponoszą odpowiedzialności za swoje decyzje. Zamiast durnych protestów i szczucia na siebie może lepiej byłoby zbierać podpisy pod referendum o przywróceniu ustawy o takiej odpowiedzialności z 1920 roku? Ale czy komuś jeszcze zależy by to Państwo funkcjonowało?
CytujCzyli _gość
26.11.2020, 12:19
Czyli ten remont w 2017 za 30mln był ujowy i niezgodny? To ile jeszcze milionów potrzeba żeby to było przejezdne? 100? 300? Tczew ma sporo działek, może sprzedać? A nie, lepiej oddać za 1zl
OdpowiedzKuba_gość
26.11.2020, 12:25
Most
Coś mi się wydaje że most nigdy nie zostanie odbudowany, pieniądze nigdy się nie pojawią. Szkoda zabytku, jak zawsze polscy politycy nie stanęli na wysokości zadania, tak jak zresztą w każdym innym przypadku. Kraj zakłamania i oszustwa. Teraz to już nawet nie demokracja a teokracja... Tutaj nawet nie ma co liczyć na nowy most jak już ten całkiem się zapadnie do rzeki. Masakra
OdpowiedzAlex _gość_gość _gość_gość _gość
26.11.2020, 12:31
Tczew most
XXl wiek ,ciekawe jak budowali kiedys czy byly problemy z kasa raczej nieee ,bo bylo mniej złodziei, a dzisiaj same narady ,zebrania i kasa idzie dla tych chu........Gdyby Hitler wstal i zobaczyl ten caly cyrk zaraz by zrobil porzadek i most by powstal w rok.
OdpowiedzAkcja most_gość
26.11.2020, 13:21
Aż przykro czytać takie wpisy w języku polskim. Rosnie nam kolejne pokolenie nafaszerowane pedagogika wstydu. Lata zaborów zrobily swoje i nadal łatwo nami sterować, zapatrzeni w chore wzorce pogrążamy siebie i swój kraj.
CytujOBURZONY_gość
29.11.2020, 21:25
CO TY mendo WIESZ O HITLERZE
TY NIEUKU , MASZ SPUCHNIĘTY MUZG WIELKOŚCI ZIARNKA MAKU , CO TY wiesz o historii , a tym bardziej o Hitlerze !!!
CytujPan Jan bez samochodu_gość_gość
26.11.2020, 12:32
złomiarze
Już mówiłem, zawołać słynnych złomiarzy. Marka, Edka i Janusza. Oni diaksem i palnikiem ogarną problem i wywiozą zasłużonym złomobusem i problemu nie będzie.
OdpowiedzPLUSUJEMNY_gość_gość_gość
26.11.2020, 14:11
Ile do powiedzenia w temacie...
tzw.pieniędzy rządu,czyli naszych ma .oseł Graucho MARX SMOLIŃSKI ,to może mu powiedzieć jego partyjny kolega tczewski SASIN=ZENON ŻYNDA.Sprowadzanie mostu wyłacznie do drogi publicznej jest zwykłym unikiem,czyli sku********em,gdyż oprocz funkcji użytecznej jest również,a właściwie PRZEDE WSZYSTKIM WSPANIAŁYM ZABYTKIEM SZTUKI INŻYNIERYJNEJ ,co najmniej na skalę europejską.No,cóż kasą rządzą zakompleksieni debile, dla których zmarnowanie 2 mld. na przekop,aby zrobić Ruskim na złość nie jest problemem,o KOPERTACH WYBORCZYCH NE WSPOMNĘ.Brak pomocy rządowej w remont mostu jest logicznym ciągem szykan województwa Pomorskiego i wszystkich SAMORZĄDÓW,które mówią PISOBOLSZEWIKOM ***** *** i W*********ć!
OdpowiedzGość _gość_gość
26.11.2020, 15:55
Mierzeja Wiślana
Akurat w sprawie przekopu pis był przeciw ale już nie mogło to się skończyć ponieważ zarządza to Gdańsk czyli ko więc najpierw więcej informacji po czym napisz. Bo antypis to każdy może być teraz wygra ko i zobaczymy na co kasa będzie pewnie na nic bo powiedzą że pis wszystko stracił to po chu... Wygrywać wybory chcą jak nie ma z czego w Polsce coś zmienić mentalność polityków
CytujSTARSZY PAN_gość_gość_gość
26.11.2020, 14:15
No właśnie o to chodzi w protestach.
"Politycy, urzędnicy nie ponoszą odpowiedzialności za swoje decyzje. Zamiast durnych protestów i szczucia na siebie może lepiej byłoby zbierać podpisy pod referendum o przywróceniu ustawy o takiej odpowiedzialności z 1920 roku? Ale czy komuś jeszcze zależy by to Państwo funkcjonowało?"
OdpowiedzŻeby państwo funkconowało,a nie stanie się to,gdy rządzą zakompleksieni troglodyci.
Dziadek Mróz_gość
26.11.2020, 16:32
Polska rzeczywistość
Jeżeli Wisła będzie skuta lodem, i te lody ruszą jako kra, to molo na Wiśle jakim jest ten most, będzie zdemolowane, co nie daj Boże. Ciekawe kto będzie, za to odpowiadał, bo to chyba nie błahostka. Jaka będzie zima, to nikt nie wie. Ja też, jeszcze nie wiem. Powiem jak Wisła zamarznie. Pozdrawiam. Dziadek Mróz.
Odpowiedzśw. Mikołaj_gość
26.11.2020, 17:39
więc...
i most kolejowy oberwie ;)
CytujWróg Mostu Tczewskiego_gość_gość
26.11.2020, 16:44
Most tczewski
Los Mostu tczewskiego jest zatem przesądzony. O odbudowie nie może być mowy, bo dofinansowania ze strony centralnej nie będzie, a samorząd nie ma na to środków. Wypada oczekiwać, że przy sprzyjających warunkach pogodowych problem rozwiąże się sam już w tym roku. Wiadomo, że pozostawienie Mostu w obecnym stanie to niechybna katastrofa budowlana.
OdpowiedzDziadek Mróz_gość
26.11.2020, 17:20
Polska rzeczywistość
.... i wydane już 70 mln. zł popłynie do Bałtyku. Tu jest Polska.
CytujWróg Mostu Tczewskiego_gość_gość
28.11.2020, 10:56
Most tczewski
Pieniądze wyrzucone w błoto. Za te 70 mln można by zmienić zupełnie układ ulic w Tczewie, usprawnić transport albo chociażby wykupić i odrestaurować rudery na starówce
CytujDikembe_Mutombo_gość_gość_gość
26.11.2020, 17:42
No to kochani krajanie, PO ma nas za poj...ów a PiS ma nas w d..pie.
OdpowiedzŁupaszko_gość_gość
26.11.2020, 18:21
'' a'la long"
Taki gospodarz... , taki i most... :)
CytujDziadek Mróz_gość
26.11.2020, 19:53
Polska rzeczywistość
Kra lodowa i zawalenie się tego mostu, może być zagrożeniem dla sąsiedniego mostu kolejowego. Źle to wszystko wygląda!
OdpowiedzWigry3_gość_gość
26.11.2020, 20:49
Hahaha może jakaś fotka z posłem na tle mostu? Tczewska duma z niemieckiego mostu zgasła.
Odpowiedzpapaleon_gość
26.11.2020, 22:48
Wyburzyć, albo niech zima zrobi swoje a zostawić tylko wyremontowany, środkowy fragment mostu, niech zostanie tak na wieki wieków. Amen Serce się kraje, ale co zrobić, zawsze znajdzie się wymówka żeby nie dać kasy.
OdpowiedzSebo_gość_gość
27.11.2020, 08:21
Po co nam ten most?
Właśnie. Po co nam ten most. Wydamy bardzo dużo pieniędzy,na coś co nam jest niepotrzebne. Kawałek dalej jest drugi most. A remont tego pochłania grube miliony. Oczywiście to zabytek, ale czemu w niego tyle inwestować. Komu może się więc przydać? Nie zmotoryzowanym mieszkańcom Listwa i okolicznych wiosek. Nie wiem czy to dość duża grupa, by w nią tyle inwestować.
OdpowiedzSebo_gość
27.11.2020, 08:22
Po co nam ten most?
*Lisewa oczywiście. Ach ta autokorekta.
Cytujna wschód od WISŁY_gość
29.11.2020, 21:17
OBIETNICE A POLACY SIĘ DZIELĄ
IDIOCI I TYPY O MAŁYM IQ PISZĄ ŻE MOST JEST NIE POTRZEBNY . DLA TAKICH CO TAK MYŚLĄ TAKICH EGOISTÓW LEKARZE I SZPITALE NIE POWI NNI PRZYJMOWAĆ ... MOŻE POMYŚLISZ CZÓŁÓWIEKU DWA RAZY JAK RAZ NAPISZESZ !!! KARMA MOŻE ZAPUKAĆ DO TWOICH DZWI ...
CytujZabytek_gość
27.11.2020, 09:20
Wyremontować, zamknąć dla ruchu, potraktować jak zabytek i brać od zwiedzających kasę za bilet co chociaż jakaś kasa z tego będzie. A drogowy wybudować nowy, gdzieś kawałek dalej. I tak wyjdzie taniej niż ciągle remontować ten.
OdpowiedzŻYJĄCY ZABYTEK_gość
29.11.2020, 21:19
EGO ???
ZABYTKIEM SAM JESTEŚ...
Cytuj_gość
27.11.2020, 11:47
do Łupaszki
"Taki gospodarz... , taki i most... :)"
OdpowiedzGospodarzem jest Starostwo. Starostwo co mogło to zrobiło i więcej nie może zrobić, bo nie ma na to środków. Łupaszko, już sam nick świadczy o tobie, że jesteś kretynem. Podstawowej szkoły specjalnej dla psycholi, to ty nie masz ukończone. Przyjemność sprawia ci to, że robisz z siebie wyjątkowo idiotycznego trolla.
Łupaszko_gość_gość
27.11.2020, 16:35
'' a'la long"
Nie napinaj sie tak bo Tobie żyłka pęknie. Jeżeli most jest zamkniety od kilkunastu lat, to trzeba było stworzyć fundusz i odkladac z budżetu co roku. Wiadomo, że z rocznego budżetu nie da sie wyknac takiej inwestycji. Dlatego trzeba odkładać pieniążki, a nie wszystko przejadać ;)
CytujKampania wyborcza_gość
27.11.2020, 19:02
Pruskie dziedzictwo
".... i wydane już 70 mln. zł "
Odpowiedz- tyle kosztowało pozyskanie głosów folksdojczy w różnych kampaniach wyborczych.
Biedronka_gość
29.11.2020, 21:05
OBIETNICE A POLACY SIĘ DZIELĄ
PO i PSL , PiS !!! kto następny będzie nam obiecywał ,, odbudujemy most !!! ,, UWAŻAM ŻE KARMA POWINNA DOSIĘGNĄĆ TYCH CO OBIECUJĄ . My po wschodniej stronie Wisły mamy dosyć pustych obietnic chorych polityków . Serdecznie pozdrawiam mieszkańców po wschodniej stronie Wisły.
OdpowiedzBiedronka_gość_gość
29.11.2020, 21:11
OBIETNICE A POLACY SIĘ DZIELĄ
Pozdrawiam oczywiście Wszystkich , którym potrzebny jest NASZ MOST i jeszcze ważna informacja nawigacja czy mapy google cały czas prowadzą podróżnych na zamknięty most , co dziennie widzę jak po stronie Lisewa Malborskiego zawracają podróżni nawet na motorach itp
OdpowiedzPis_gość
30.11.2020, 08:20
PRUSAKI (KARALUCHY)
Niemcy powinni ten most odbudować(bo to był most zbudowany przez Prusaków)-w ramach reparacji wojennych. Żądania zgłaszać do Berlina.
Odpowiedz