Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków złoży w tczewskiej Prokuraturze Rejonowej zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w postaci niszczenia zabytku. Chodzi o powojenne przęsło ESTB, które miało zostać zdemontowane, by Most Tczewski odbudować w kształcie sprzed zniszczeń wojennych. Jeszcze 11 października sam konserwator zezwolił na zdemontowanie 7 metrów przęsła. Czy przekazanie sprawy śledczym oznacza koniec marzeń o szybkiej odbudowie Mostu Tczewskiego?
W 2000 roku trzy oryginalne przęsła Mostu Tczewskiego - niezwykle cenne kratownice Lentza, a także wieżyczki oraz filary ocalałe z wojennej zawieruchy zostały wpisane do rejestru zabytków. W 2016 roku cały Most Tczewski trafił do rejestru, jednak ówczesna konserwator zabytków zaznaczyła, że przęsła ESTB nie stanowią wartości estetycznej i architektonicznej. Starostwo Powiatowe w Tczewie - w styczniu 2017 roku uzyskało pozwolenie na budowę - czyli demontaż powojennych przęseł ESTB i wstawianie w ich miejsce replik konstrukcji XIX-wiecznej.
Wyprodukowane po wojnie i zamontowane w 1958 roku przęsła ESTB - jako tymczasowa konstrukcja mająca na celu przywrócenie przejezdności - miały zostać zdemontowane. Ich stan był fatalny - są silnie skorodowane - w Tczewie kojarzą się m. in. z tym, że niedawno przez dziurę w konstrukcji do Wisły wpadła dziewczyna. Na szczęście przeżyła, bo w porę zaalarmowano służby. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Fragment miał trafić do Politechniki Gdańskiej. W lutym br. starostwo poinformowało konserwatora o bardzo złym stanie przęseł. Przez długi czas nie było odpowiedzi ze strony gdańskiego urzędu. Tymczasem 30 września wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał rozbiórkę Mostu Tczewskiego.
Decyzję ostro oprotestowali społecznicy ze Społecznego Komitety Odbudowy Mostu podkreślając, że tutejsze przęsła nie są jednak wcale takie unikatowe - w ciągu kilkunastu godzin znaleźli przykład innego mostu w Polsce wykonanego w tej technologii.
Starostwo Powiatowe w Tczewie odwołało się od decyzji konserwatora zabytków do resortu kultury. Wciąż czeka na odpowiedź. Również inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte - lokalni dziennikarze i społecznicy - chcą przekonać do zmiany decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
Urzędnicy alarmują, że decyzja o wstrzymaniu budowy niesie za sobą nie tylko konsekwencje w postaci strat finansowych. Wstrzymanie prac - które zostały rozplanowane na konkretny termin - może skutkować katastrofą budowlaną. Demontowane przęsło stoi na tymczasowej podporze - jeśli ta runie, może okazać się, że uszkodzi nie tylko most drogowy, ale i kolejowy - po którym przebiera strategiczna linia do Warszawy. Niezabezpieczony jest też wiślany filar.
11 października Igor Strzok zgodził się na też rozbiórkę około siedmiu metrów konstrukcji ESTB po to, by można kontynuować prace przy przyczółku mostowym oraz te związane z zabezpieczeniem filaru.
Tymczasem w środę pojawiła się kolejna komplikacja związana z obudową - podczas spotkania z trójmiejskimi dziennikarzami Strzok poinformował, że zawiadomi prokuraturę o niszczeniu zabytku:
Mowa o łamaniu Ustawy o Ochronie Zabytków - za niszczenie zabytku grozi od 6 miesięcy do 8 lat więzienia. Tczewscy prokuratorzy będą sprawdzać, czy są podstawy do wszczęcia śledztwa.
Jeszcze nie wiadomo, jak całość wpłynie na podniesie kosztów remontów i kto za to zapłaci. Nie wiadomo też, co z rozliczeniem 35 milionowej dotacji pozyskanej na obecny etap robót i czy ewentualne prokuratorskie śledztwo nie wstrzyma całkowicie robót. Dodajmy, że decyzję odnośnie ESTB - jego ochrony - bądź dalszej zgody na demontaż - może zmienić jeszcze resort kultury, do którego trafiło odwołanie ze starostwa. Jutro w tej sprawie z przedstawicielami resortu kultury ma spotkać się tczewski poseł Kazimierz Smoliński.
Wkrótce do prezydenta RP, szefa rządu i resortu kultury trafią też podpisy zebrane w ramach akcji #MostTczewskiJakWesterplatte Petycję online poparło 3,4 tys. osób. Trwa cały czas zbiórka za pośrednictwem papierowych kuponów, drukowanych co piątek w "Dzienniku Bałtyckim". Sygnatariusze akcji domagają się, by to Skarb Państwa wziął na siebie ciężar odbudowy mostu i stworzenia tam oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
W 2000 roku trzy oryginalne przęsła Mostu Tczewskiego - niezwykle cenne kratownice Lentza, a także wieżyczki oraz filary ocalałe z wojennej zawieruchy zostały wpisane do rejestru zabytków. W 2016 roku cały Most Tczewski trafił do rejestru, jednak ówczesna konserwator zabytków zaznaczyła, że przęsła ESTB nie stanowią wartości estetycznej i architektonicznej. Starostwo Powiatowe w Tczewie - w styczniu 2017 roku uzyskało pozwolenie na budowę - czyli demontaż powojennych przęseł ESTB i wstawianie w ich miejsce replik konstrukcji XIX-wiecznej.
Wyprodukowane po wojnie i zamontowane w 1958 roku przęsła ESTB - jako tymczasowa konstrukcja mająca na celu przywrócenie przejezdności - miały zostać zdemontowane. Ich stan był fatalny - są silnie skorodowane - w Tczewie kojarzą się m. in. z tym, że niedawno przez dziurę w konstrukcji do Wisły wpadła dziewczyna. Na szczęście przeżyła, bo w porę zaalarmowano służby. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Fragment miał trafić do Politechniki Gdańskiej. W lutym br. starostwo poinformowało konserwatora o bardzo złym stanie przęseł. Przez długi czas nie było odpowiedzi ze strony gdańskiego urzędu. Tymczasem 30 września wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał rozbiórkę Mostu Tczewskiego.
- Nie chcemy, by część zabytkowej konstrukcji została bezpowrotnie zniszczona. Nowe ustalenia w sprawie historii mostu, każą nam bezwzględnie zachować jego fragmenty. - uzasadniał Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków na facebooku - Przęsła mostu nr: 2 i 3 mostu w wykonane konstrukcji angielskiej typu ESTB, stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce). Należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa. W latach 1944-48 w Wielkiej Brytanii wyprodukowano przęsła ESTB o łącznie długości około 11,6 km. Zachowane do dnia dzisiejszego tczewskie przęsła ESTB są najprawdopodobniej ostatnim, a zatem unikatowym przykładem zastosowania tego systemu mostowego w Europie. Opieramy się na informacjach pozyskanych w roku 2019 przez dr. inż. Waldemara Affelta z Politechniki Gdańskiej, oraz Towarzystwo Opieki nad Zabytkami. Informacje te pochodzą na podstawie ustaleń przedstawicieli ośrodka naukowego Uniwersytetu w Kaiserslatuern, którzy stwierdzili, że tczewskie przęsła ESTB są najprawdopodobniej ostatnim przykładem historycznego systemu ESTB w całej Europie.
Decyzję ostro oprotestowali społecznicy ze Społecznego Komitety Odbudowy Mostu podkreślając, że tutejsze przęsła nie są jednak wcale takie unikatowe - w ciągu kilkunastu godzin znaleźli przykład innego mostu w Polsce wykonanego w tej technologii.
- Pomorski konserwator stwierdził, że to jedyne zachowane tego typu przęsło w Polsce i prawdopodobnie jedyne w Europie. Rzecznik konserwatora przekazał ten komunikat wielu mediom lokalnym oraz ogólnopolskim. Zaledwie dzień później, we wtorek wieczorem, znaleźliśmy przykład innego istniejącego do dziś przęsła ESTB w Polsce - na rzece Biebrzy w miejscowości Osowiec w województwie podlaskim . Wspomniany 60-kilkumetrowy most kolejowy ESTB istnieje w tym miejscu od 1958 roku, a w 2015 przeszedł generalny remont. Również w 1958 roku (a nie tuż po wojnie jak mylnie sugeruje informator konserwatora) dwa przęsła ESTB zostały zamontowane na moście drogowym w Tczewie - informował SKOM.
Starostwo Powiatowe w Tczewie odwołało się od decyzji konserwatora zabytków do resortu kultury. Wciąż czeka na odpowiedź. Również inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte - lokalni dziennikarze i społecznicy - chcą przekonać do zmiany decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
- Obecna decyzja o wstrzymaniu prac przyczyni się do opóźnienia odbudowy Mostu Tczewskiego i zatarcia w pamięci społeczeństwa o bohaterskiej akcji polskiej armii w okresie Wojny Obronnej we wrześniu 1939 r. Wstrzymanie prac nad demontażem przęseł ESTB nie pozwala na należyte upamiętnienie tragicznych dziejów tego miejsca w czasie II Wojny Światowej i jest sprzeczne z polską racją stanu. Wobec powyższego proszę Pana Premiera o bezpośrednią interwencję w przedmiotowej sprawie tak, aby zapobiec dalszej przerwie w pracach. - czytamy w liście skierowanym do prof. Piotra Glińskiego.
Urzędnicy alarmują, że decyzja o wstrzymaniu budowy niesie za sobą nie tylko konsekwencje w postaci strat finansowych. Wstrzymanie prac - które zostały rozplanowane na konkretny termin - może skutkować katastrofą budowlaną. Demontowane przęsło stoi na tymczasowej podporze - jeśli ta runie, może okazać się, że uszkodzi nie tylko most drogowy, ale i kolejowy - po którym przebiera strategiczna linia do Warszawy. Niezabezpieczony jest też wiślany filar.
11 października Igor Strzok zgodził się na też rozbiórkę około siedmiu metrów konstrukcji ESTB po to, by można kontynuować prace przy przyczółku mostowym oraz te związane z zabezpieczeniem filaru.
Tymczasem w środę pojawiła się kolejna komplikacja związana z obudową - podczas spotkania z trójmiejskimi dziennikarzami Strzok poinformował, że zawiadomi prokuraturę o niszczeniu zabytku:
- Chodzi o niszczenie zabytkowego mostu przez Wisłę w Tczewie poprzez cięcie przęseł ESTB i utylizację w jako złom stalowy w hucie. - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku.
Mowa o łamaniu Ustawy o Ochronie Zabytków - za niszczenie zabytku grozi od 6 miesięcy do 8 lat więzienia. Tczewscy prokuratorzy będą sprawdzać, czy są podstawy do wszczęcia śledztwa.
Jeszcze nie wiadomo, jak całość wpłynie na podniesie kosztów remontów i kto za to zapłaci. Nie wiadomo też, co z rozliczeniem 35 milionowej dotacji pozyskanej na obecny etap robót i czy ewentualne prokuratorskie śledztwo nie wstrzyma całkowicie robót. Dodajmy, że decyzję odnośnie ESTB - jego ochrony - bądź dalszej zgody na demontaż - może zmienić jeszcze resort kultury, do którego trafiło odwołanie ze starostwa. Jutro w tej sprawie z przedstawicielami resortu kultury ma spotkać się tczewski poseł Kazimierz Smoliński.
Wkrótce do prezydenta RP, szefa rządu i resortu kultury trafią też podpisy zebrane w ramach akcji #MostTczewskiJakWesterplatte Petycję online poparło 3,4 tys. osób. Trwa cały czas zbiórka za pośrednictwem papierowych kuponów, drukowanych co piątek w "Dzienniku Bałtyckim". Sygnatariusze akcji domagają się, by to Skarb Państwa wziął na siebie ciężar odbudowy mostu i stworzenia tam oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski jak Westerplatte
Most Tczewski jak Westerplatte
#MostTczewskiJakWesterplatte « podpisz petycję, aby państwo polskie przejęło Most Tczewski tak, jak przejęło Westerplatte
Komentarze (47) dodaj komentarz
j23_gość
23.10.2019, 16:37
Czy ten człowiek nie ma nad sobą żadnych przełożonych? Tyle lat czekamy na ten remont i teraz upierdzielą go gadkami o rzekomej wielkiej wartości kupy złomu? Dlaczego pan konserwator nie powiadamiał prokuratury jak przez lata most niszczał bo państwo polskie nie miało na niego pieniędzy?
OdpowiedzCzyżykowiak_gość
24.10.2019, 07:54
Sprawa w prokuraturze do ...
... umorzenia, to jest oczywiste, tu nie ma żadnego czynu zabronionego. Wie też o tym konserwator wojewódzki, nad którym zbierają się czarne chmury i próbuje teraz przyjąć taktykę obrony swojego tyłka, że to niby takie cenne a jest niszczone. Słusznie j23 napisał, gdzie byli wszyscy konserwatorzy jak most przez lata niszczał i nie było praktycznie nic robione?
CytujPrawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość
24.10.2019, 22:22
Urojenia !?
Głupcom należałoby wymyśleć trudniejszy sposób rozmnażania się! Podłością być trollem PiS !! Gdzie byli aktywiści rekonstrukcji podczas rozbiórki , gdzie był poseł Smoliński hipokryzji nie ma końca !! Bez audytu powiatu tak przyjął Mirosław Augustin !! POLSKO POWSTAŃ Z KOLAN!
Cytujon_gość
23.10.2019, 17:05
tczewscy niekompetentni i majętni
Kto jest odpowiedzialny za remont mostu? Powinien ponieść odpowiedzialność. A może sytuacja jest specjalnie zaaranżowana żeby ktoś mógł zarobić? Konserwator i lokalni politycy się z kimś dogadali? ;) W normalnej firmie zarządzający zostałby zwolniony za taką niekompetencje albo układy. Dlaczego nie ma tak w państwowych projektach? Żałosne.
OdpowiedzYhy_gość_gość
23.10.2019, 20:31
Tyle że projekt remontu przyklepal pan Dzwonkowski - poprzedni starosta z PiS. Konserwator nominowany przez wojewodę Drelicha też z PiS właśnie wkopał tczewski PiS. Brawo Wy!!!
CytujŁupaszko_gość_gość
24.10.2019, 09:13
'' a'la long"
No i co z tego, że Dzwonkowski przyklepał, a Augustyn go wykonuje. Na moje to jak by obaj znikneli to naprawde przysłużyli by sie mieście poj**ów
Cytujyork_gość
24.10.2019, 13:38
tak to jest jak wuefiści rządzą powiatem
dalej pracować na moście a pis niech go przejmie to proste. co to jest 150 mln dla państwa 500+ ???
CytujŁupaszko_gość_gość
23.10.2019, 17:18
'' a'la long"
Estetycznej i architektonicznej wartości nie mają. Ich wartość to SKARB!!!!!! HISTORYCZNY!!!!!
OdpowiedzTczewianin _gość_gość
24.10.2019, 14:52
Czytając twoje wypociny...
wiem kogo mial na mysli Neumann,pasujesz ,jak ulał.A tak wogole ,to oprocz ciągłego krytykowania wszystkiego i wszystkich coś jeszcze w życiu robisz?
CytujFakty nie Mity_gość_gość_gość__gość
24.10.2019, 22:30
Mieszane uczucia !!
Kolejny temat będzie brzmieć Szpitale Tczewskie SA i Starostwo Powiatowe !!!! Dzwonkowski czmychnął pozostał smród !!!!!? Mirosławie Augustin to nie funkcja przewodniczącego rady powiatu, oraz nauczyciela WF ! Piekarnia nie wypaliła a teraz fotel starosty !! Wiedza kosztuje !!!!
CytujJAN_gość_gość
23.10.2019, 17:18
x
Najpierw jest zgoda a potem zakaz rozbiórki paranoja ,albo celowe działanie PIS Wojewódzki konserwator podlega pod wojewodę a wojewoda jest pisowski Będą chcieli wine za niepowodzenie odbudowy zrzucić na samorząd
Odpowiedz_gość
23.10.2019, 19:20
to nie tak panowie !
czy aby na pewno kiedykolwiek była zgoda na rozbiórkę??? jak tak to niech Augustyn ją pokaże mediom ;-(
Cytujaaa_gość
23.10.2019, 17:26
wspaniali właściciele projektu
Przypuszczam, że to układ konserwator-polityk-wykonawca. Ktoś musi zarobić codziennie 100tys zł za przestój. A do tego - ogromna niekompetencja osób zarządzających projektem, za co powinny ponieść odpowiedzialność.
OdpowiedzGD 1980 - maładiec_gość
23.10.2019, 19:26
dogadają się jak przy Gdańskiej...
50 tysięcy zł było za 1 dzień opóźnienia przebudowy Gdańskiej. Ile Strabag zapłacił kar ?????? buhhahaha.
Cytujqq_gość
23.10.2019, 17:28
Wg mnie to sam sobie bata kręci. Raz pozwala a następnie zagania do prokuratury. Chyba należy się dymisja skoro nie potrafi podejmować jednoznacznych decyzji. Chyba że ma schizofrenię to jestem w stanie zrozumieć ^_^
Odpowiedzmiro_gość
24.10.2019, 09:07
niekoniecznie, ponieważ zgodę wydała poprzednia konserwator, więc kto inny tym się zajął.
CytujAlex _gość
23.10.2019, 18:04
Most
Gdzie jest Smolinski,reprezentuje Tczew ,ale juz po wyborach czyli zasiadl w sejmie i aby od wyplaty do wyplaty i sie smieje z ludzi ,jednak film Vegi dobrze pokazuje co sie dzieje w Rzadzie Polskim.
Odpowiedz_gość
23.10.2019, 18:05
ten most jest przeklęty
OdpowiedzPatriota niezależny_gość_gość__gość
24.10.2019, 22:35
Mieszane uczucia !!
Wielkim cudem jest być Człowiekiem! Podłością być trollem PiS i przedstawicielem PiS jak Smoliński !! Głos oddany i zabawa o Pomorze trwa !!!
Cytujgościu_gość
23.10.2019, 18:29
most
Będzie dym!!! Zaczyna się!!
OdpowiedzYhy_gość_gość
23.10.2019, 20:35
Pan Gliński wpadnie na pomysł że najbardziej historyczny będzie most w stanie po wybuchu w 1939r. Rozj...cie go jeszcze z drugiej strony i styka.
Odpowiedzer_gość_gość
23.10.2019, 21:05
za duzo urzedasow
jeden wydaje pozwolenie , drugi mowi ze to nie zgodne z prawem , mam nadzieje ze jeden z urzedasow pojdzie siedziec za decyzje niezgodne z prawem i przekroczenie uprawnien
OdpowiedzNick_gość_gość
23.10.2019, 21:16
Proponuję
nazwać most im., "Konserwatorów wyklętych - niezłomnych".
OdpowiedzPrawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość
25.10.2019, 21:55
Most członka komisji ds. VAT !?
A przekręt VAT był blisko posła Smolińskiego - czym bliżej latarni tym ciemniej !! Most i jego rekonstrukcja - jak pis dojdzie do władzy , szpital publiczny zamienił na spółkę SA ! Niech zamelduje prezesowi !! Sasin miał kręgosłup moralny i powiedział prawdę o moście !!!!
CytujJac_gość
23.10.2019, 21:21
Ha
I co dalej
OdpowiedzJah_gość
23.10.2019, 21:29
Paranoja. Chyba żeby zamknąć temat przydali by się bohaterzy jak w '39...
OdpowiedzHonr_gość
23.10.2019, 22:01
To jest Polska właśnie!
Zamiast szybko odremontować most, tak żeby ułatwić ludziom z Lisewa i Tczewa codzienne życie, to konserwator wymyśla i robi wszystkim pod górkę generując jednocześnie kolosalne koszta. Raz daje zgodę, raz zabiera... Trochę powagi panie konserwatorze!
OdpowiedzGniot_gość_gość
23.10.2019, 22:29
Ten dzban kase daje na most jak taki k***a madry jest
OdpowiedzEgon Kowalski_gość
23.10.2019, 22:57
Ciąć dalej!
Jeżeli zachowane miało zostać ok 26 metrów, to dlaczego wstrzymano prace, gdy przęsła zostało jeszcze ok 100m? Należy negocjować z betonowym konserwatorem dalsze skrócenie, nim ten coś wymyśli, w końcu na placu budowy firma trzyma zamrożony w tej chwili sprzęt, o czym już zresztą była mowa i kwestią czasu jest naliczenie starostwu kar szacowanych na ponad 100 tyś zł za dzień. I kto ma za to zapłacić?
OdpowiedzTo.zabytek_gość
23.10.2019, 23:14
Także trzeba mieć
Zgodę konserwatora na zniszczenie zabytki.Gdzie jest proszę pokazać?
OdpowiedzTczewianin Roku_gość
25.10.2019, 11:06
/.../
Wisła, zima i kra ich pogodzi...
Cytujobserveur_gość
24.10.2019, 02:00
Ciągle most i most. Jakby conajmniej chodzilo o budowe promu kosmicznego dla calej cywilizacji. Zdemontowac, zaorac, zapomniec. Sa wazniejsze sprawy niz jakis zakichany most.
Odpowiedznaprzyklad_gość
24.10.2019, 02:50
wyp***...
bandytów w togach napisac konstytucje na nowo.Precz z komuną
CytujŁupaszko_gość_gość
24.10.2019, 09:18
'' a'la long"
Bo to teraz tak bedzie most, coraz wiecej cudzoziemców pracuje w Polsce i bilety do kina już rozdane. I od nowa most wiecej cudzoziemcow, i bilety juz rozdane i od nowa....... Ta tczewska strona to DNO!!!!!!!!!!!!!!
Cytujrdg_gość
24.10.2019, 08:33
igor strzok niech sobie w ogródku postawi nawet cały most i codziennie podziwia, ludzie chca w końcu korzystać z drogi. Z resztą wystarczy odwiedzić profil ww na fb i od razu widać, że to idiota.
OdpowiedzBolek_gość
24.10.2019, 09:14
STOP HEJT!
Proponuję zbiorowy pozew mieszkańców Tczewa przeciwko Igorowi Strzokowi działającemu na niekorzyść miasta i ewidentnie nie mającemu pojęcia o swojej pracy. Taki człowiek może nadaje się do pracy przy taśmie ale nie jako konserwator zabytków. Mimo to powinien ponieść surowe konsekwencje za swoje szkodliwe działania.
OdpowiedzGdzie byli_gość
24.10.2019, 09:36
konserwatorzy?
"... gdzie byli wszyscy konserwatorzy jak most przez lata niszczał i nie było praktycznie nic robione?"
OdpowiedzCzekali w ukryciu oddając pokłony jedynemu prawemu i sprawiedliwemu, posiadaczowi kota z Żoliborza. Nadeszła dojna zmiana. Wszystkie stanowiska obsadzone.
Any_gość
24.10.2019, 09:38
Most
Konserwator natychmiast powinien być zgłoszony do prokuratury o działaniu na szkodę państwa i podatnika ,dozywotni zakaz wykonywania zawodu bo jest niekompetentny na swoim stanowisku ten most niszczeje już kilkanaście lat dlaczego szybciej nie zgłosił pan tego do prokuratury???
OdpowiedzPrawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość
24.10.2019, 22:41
Urojenia !?
To nie wina konserwatora zabytków , to wina inwestora który nie dopilnował spraw związanych z inwestycją !!!!!!!
CytujJAN_gość_gość
24.10.2019, 11:41
x
"bandytów w togach napisac konstytucje na nowo.Precz z komuną"
OdpowiedzCo ma komuna do mostu nie pij tyle bo bredzisz
JAN_gość_gość
24.10.2019, 11:44
x
"niekoniecznie, ponieważ zgodę wydała poprzednia konserwator, więc kto inny tym się zajął."
OdpowiedzAle jest ciągłość władzy chyba ze poprzednia konserwator popełniła przestępstwo Wg mnie ma to podłoże polityczne winne będzie PO a może nawet sam Tusk
gosc_gość_gość_gość_gość_gość_gość
24.10.2019, 12:24
jakiego zabytku przecież to złom niech konserwator sobie ten złom weżmie i postawi sobie w ogrodzie jak jest taki mądry .
OdpowiedzTczewianin _gość_gość
24.10.2019, 14:57
To po ...
"Bo to teraz tak bedzie most, coraz wiecej cudzoziemców pracuje w Polsce i bilety do kina już rozdane. I od nowa most wiecej cudzoziemcow, i bilety juz rozdane i od nowa....... Ta tczewska strona to DNO!!!!!!!!!!!!!!"
OdpowiedzTo po co bęc...e na nią wchodzisz?Czyżby syndrom poblicystycznego SM?
xxx_gość
24.10.2019, 16:05
Aj tam, aj tam. Macie ścieżki i rowery, marudzicie. Można wkoło pedałować..
OdpowiedzTczewiaki _gość
26.10.2019, 06:22
Dokładnie to most Tczewski ozdoba dla Tczewa jeden z ważniejszych zabytków. Lisewiaki i reszta mogą w koło dymać Na kilka osób nie ma co patrzeć nikt nie każe mieszkać tam gdzie psy d**ami szczekają. Konserwator złomu ESTB sie obudził, bierz to do domu i tam podziwiać, nie roboty zatrzymywać
CytujNick_gość
26.10.2019, 10:39
Kto od wielu lat zrobił coś dla mieszkańców zza Wisły??? Polityka marnej jakości...
Odpowiedzszkoda gadać_gość
26.10.2019, 21:04
szkoda gadać
Kilka lat temu pod Kauflandem w Tczewie kilku studentów zaczepiło mnie i żonę i prosiło o podpis pod petycją w sprawie odbudowy mostu w historycznym kształcie. Zapytałem ich, gdzie mieszkają... Na Czyżykowie - odpowiedzieli. Ile czasu Wam zajmuje dojazd do pracy? Nie pracujemy, jesteśmy studentami... A ile czasu Wam zajmuje dojazd na dworzec PKP, aby później kontynuować podróż na studia? 15 minut... A wiecie, że gdyby most wreszcie został wyremontowany w jakimkolwiek kształcie, ludzie mieszkając w Lisewie mieliby również 15 minut do dworca/pracy, zamiast kilkunastu kilometrów drugim mostem i 2x droższym biletem? Czy macie świadomość tego jak bardzo wydłuży się remont tego mostu w kształcie historycznym? Ile pieniędzy będzie to kosztowało i że z takim finansowaniem zawsze jest problem? Zero odpowiedzi... Ludzie!!! Chyba zgłupieliście w tym moim kochanym Tczewie... Most jest dla ludzi i ma spełniać określoną funkcję!!! Jeśli jej nie spełnia to należy go zburzyć i postawić nowy!!! Na siłę wszyscy politycznie poprawni Tczewianie starają się zrobić z Tczewa miasto turystyczne. Fragmenty murów tutaj, wiatrak tam, most tutaj, a no jeszcze nasza słynna berlinka co nie? Przecież trzeba być ...(nie chcę przekląć)... aby sądzić, że ktokolwiek odwiedzając pomorskie będzie zjeżdżał z Gdańska do Tczewa aby zobaczyć jakieś mury czy kawałek mostu albo kawałek głupiej brukowanej drogi, tylko dlatego że ktoś wpisał ją na listę zabytków!!! Gratuluję wszystkim po kolei włodarzom Tczewa, którzy w międzyczasie popierali tą bezsensowną ideę, a teraz rozkładają ręce widząc brak finansowania. W tym wszystkim żal mi tylko tych wszystkich ludzi, którzy na tym cierpią za Wisłą. Powiedzcie im, że to nie Wasza wina... Bo przecież chcieliście dobrze... Ale wyszło jak zwykle...
Odpowiedz