Tczew ma najdłuższe... molo nad rzeką w Polsce. Mowa o Moście Tczewskim, który od ponad roku nie pełni swojej podstawowej roli - czyli nie łączy brzegów Wisły. Co ciekawe, tczewianie, żeby dostać się do wspomnianego mola, muszą przejechać około 15 km, bo obiekt ma połączenie ze stałym lądem tylko od strony Lisewa, leżącego na wschodnim brzegu rzeki. XIX-wieczny zabytek jest całkowicie wyłączony z ruchu.
Jak to się stało, że Most Tczewski zamienił się w molo? Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ponad rok temu wstrzymał prace na moście, sprzeciwiając się demontażowi przęsła ESTB, które zostało zamontowane w latach 50-tych ub. wieku, by tymczasowo zapewnić przejezdność. Wcześniejsza konserwator zgodziła się na demontaż ESTB i starostwo miało prawomocną decyzję na odbudowę mostu w XIX-wiecznym kształcie. Jej następca zakwestionował tę decyzję, wstrzymując się toczącą się budowę. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Wstrzymanie prac przez konserwatora sprawiło, że nie udało się zrealizować całości prac - a od ponad roku most jest molem.
Liczące blisko 900 metrów "molo" jest jednym z najdłuższych obiektów tego typu w Polsce. O 5 metrów jest dłuższe molo nad jeziorem w Rybnie, które jest jednak raczej deptakiem nad brzegami jeziora. Z kolei najsłynniejsze drewniane molo w Polsce - obiekt w Sopocie - liczy 511,5 metra.
Niestety, jeśli chodzi o tczewskie "molo", to chyba wszyscy tczewianie - a także mieszkańcy drugiego brzegu rzeki - liczą na to, że jak najszybciej "molem" być przestanie. Trwa walka o odbudowę mostu w jego oryginalnym kształcie. Jesienią 2019 r. tczewscy społecznicy i dziennikarze zainicjowali akcję #MostTczewskiJakWesterplatte. To apel do władz Polski, aby Most Tczewski potraktować w sposób specjalny, skoro istniejące przepisy nie są w stanie zapewnić efektywnego dokończenia odbudowy tego obiektu. Zaproponowali zastosowanie specustawy, dzięki której Most Tczewski mógłby zostać przejęty przez Skarb Państwa, w przyczółku mostu mogłaby powstać filia Muzeum II Wojny Światowej. Do tej pory na odbudowę wydano już ponad 70 mln zł, przy czym potrzeba jeszcze 200 mln zł, aby tę inwestycję dokończyć.
Jak to się stało, że Most Tczewski zamienił się w molo? Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ponad rok temu wstrzymał prace na moście, sprzeciwiając się demontażowi przęsła ESTB, które zostało zamontowane w latach 50-tych ub. wieku, by tymczasowo zapewnić przejezdność. Wcześniejsza konserwator zgodziła się na demontaż ESTB i starostwo miało prawomocną decyzję na odbudowę mostu w XIX-wiecznym kształcie. Jej następca zakwestionował tę decyzję, wstrzymując się toczącą się budowę. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Wstrzymanie prac przez konserwatora sprawiło, że nie udało się zrealizować całości prac - a od ponad roku most jest molem.
- Pozostało 115 z 252 metrów ESTB. Zdemontowano również 18,5 metra pierwszego przęsła (nie ESTB). Zgodnie z naszą dokumentacją Most ma długość ok. 1030 metrów. Na dzień dzisiejszy, jezdnia Mostu Tczewskiego ma długość 875 metrów. - mówi Marcin Stolarski, rzecznik Starostwa Powiatowego w Tczewie.
Liczące blisko 900 metrów "molo" jest jednym z najdłuższych obiektów tego typu w Polsce. O 5 metrów jest dłuższe molo nad jeziorem w Rybnie, które jest jednak raczej deptakiem nad brzegami jeziora. Z kolei najsłynniejsze drewniane molo w Polsce - obiekt w Sopocie - liczy 511,5 metra.
Niestety, jeśli chodzi o tczewskie "molo", to chyba wszyscy tczewianie - a także mieszkańcy drugiego brzegu rzeki - liczą na to, że jak najszybciej "molem" być przestanie. Trwa walka o odbudowę mostu w jego oryginalnym kształcie. Jesienią 2019 r. tczewscy społecznicy i dziennikarze zainicjowali akcję #MostTczewskiJakWesterplatte. To apel do władz Polski, aby Most Tczewski potraktować w sposób specjalny, skoro istniejące przepisy nie są w stanie zapewnić efektywnego dokończenia odbudowy tego obiektu. Zaproponowali zastosowanie specustawy, dzięki której Most Tczewski mógłby zostać przejęty przez Skarb Państwa, w przyczółku mostu mogłaby powstać filia Muzeum II Wojny Światowej. Do tej pory na odbudowę wydano już ponad 70 mln zł, przy czym potrzeba jeszcze 200 mln zł, aby tę inwestycję dokończyć.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski
Most Tczewski
Most drogowy w Tczewie na dolnej Wiśle zbudowany w latach 1851?1857 jako most drogowo-kolejowy, zaprojektowany przez Carla Lentze
Komentarze (16) dodaj komentarz
gość_gość
17.11.2020, 11:17
Most
Na Rydzyka bzdurne budowle , nikomu i do niczego niepotrzebne - pieniądze są. Na inne marnotrawstwa pieniądze są. Na dokończenie odbudowy Mostu Tczewskiego nad Wisłą, pieniędzy nie ma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpowiedz._gość
17.11.2020, 14:49
A myślałem, że na chore dzieci powinni dawać, ale nie, na most. Co to za idiotyczne wyliczanie. Z Rydzykiem dostają Jandy, Karolaki i inne pieszczochy dawnych elit. Im jakoś nikt nie wypomina. Można dyskutować komu i dlaczego ale straszną obłudą jest wypominanie jednym, a przemilczenie tego, że inni też korzystają w taki sam sposób z dotacji.
CytujDawny Tczew_gość
18.11.2020, 12:49
Molo nie molo ważne by pocztówki i książki mostem się sprzedawały.
Cytujvis_gość
21.11.2020, 15:06
Na pewno następny pisi kloc,dorwał się do stanowiska.Może sobie ten sporny kawałek zestawić na własnym podwórku.
Cytujas_gość_gość
17.11.2020, 11:39
Chyba najdroższe " molo " w Polsce.
Za spacer po nim można zapłacić wysoki mandat.
Odpowiedzkumpel Hitlera_gość
17.11.2020, 11:40
Most
Przestańcie płakać o tą kupę złomu.
OdpowiedzTcz down_gość
17.11.2020, 13:15
Jak stoi w tczewie? Chyba z Tczewa widać. Stoi w lisewie jak już, bo u nas widać tylko końcowe (psią). Tcz jak zwykle, mam nadzieję że po teście 6 klasistow poziom lekko skoczy
Odpowiedzjk_gość
17.11.2020, 13:51
most należy do powiatu tczewskiego - nie malborskiego. doucz się!
Cytujgość_gość
17.11.2020, 16:28
"A myślałem, że na chore dzieci powinni dawać, ale nie, na most. Co to za idiotyczne wyliczanie. Z Rydzykiem dostają Jandy, Karolaki i inne pieszczochy dawnych elit. Im jakoś nikt nie wypomina. Można dyskutować komu i dlaczego ale straszną obłudą jest wypominanie jednym, a przemilczenie tego, że inni też korzystają w taki sam sposób z dotacji."
OdpowiedzPrzeczytaj ze zrozumieniem. Rydzyk to nie firma budowlana wymagająca dotacji, z pieniędzy podatników. Rydzyk ma głosić słowo boże, a nie budować drogie obiekty nikomu nie potrzebne. Jak chce budować, to niech buduje za swoje. Za swoje nie pobuduje, bo jak sam mówi, ma tylko sutannę. Czyli zostało mu, tylko głoszenie słowa bożego zgodnie z wyuczonym zawodem. Amen.
No ale_gość
17.11.2020, 16:42
"most należy do powiatu tczewskiego - nie malborskiego. doucz się!"
OdpowiedzNo ale z Tczewa nie wejdziesz, a z lisewa tak. Tak samo molo jest w Sopocie, a nie na helu chociaż to ta sama zatoka, liczy się skąd wchodzisz
Balas_gość
17.11.2020, 16:50
Z lisewa też nie wejdziesz bo jest wielka krata wstawiona a po bokach dodatkowe odgrodzenie by nie wejść bokiem. Wszystko zamknięte na milion kłudek.
Cytuj***** ***_gość
17.11.2020, 19:41
hokus pokus...
....bezczelna i nieuprawniona napasc na najwybitniejszego obywatela naszego miasta w osobie pewnego posla. Jesli takie urzadzenie obiecuje, ze most zostanie odbudowany, to na pewno mowi ....
Odpowiedzvhnhn_gość
17.11.2020, 21:14
Kłódek...
CytujGość _gość
17.11.2020, 23:00
Planowanie
Gdy robię w domu remont,to planuję wydatki z tym związane tak ,by funduszy wystarczyło do końca remontu. Nie biorę się za remont,gdy nie mam dość zaoszczędzonej gotówki. No jak można zacząć remont i liczyć,że jakoś to będzie?
OdpowiedzKamila_gość
18.11.2020, 13:12
Ponieważ w jednostkach samorządu terytorialnego planowanie budżetu dla całego powiatu jest bardziej skomplikowanym zabiegiem niż remont mieszkania czy domu. Aby móc rozpocząć taki remont mostu czy jakiejkolwiek dużej inwestycji najpierw trzeba takie środki pozyskać nie da się odkładać przez okres np. 5 lat i zbierać. Owszem można użyć środków własnych ale nie przy inwestycji wartej około 40 mln zł (jak nie więcej)- powiaty nie dysponują takimi wolnymi środkami.
CytujMmac_gość
17.11.2020, 23:47
Most
"od ROKU nie most Tczewski nie spełnia swojego zadania" Padłem...
Odpowiedz