Chcesz wiedzieć, czy sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent? A może interesuje Ciebie informacja o sposobie reklamacji towaru zakupionego w świątecznej promocji? Inspekcja Handlowa w Gdańsku przypomina konsumentom ich podstawowe prawa dotyczące zwrotu produktu.
Według badań świadomości i postaw konsumenckich, przeprowadzonych na zlecenie UOKiK-u, wynika, że 37 proc. Polaków błędnie twierdzi, iż sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent. Natomiast ponad połowa ankietowanych (53 proc.) uważa, że produkty kupione podczas świątecznych promocji można reklamować na tych samych zasadach, co produkty kupione poza promocjami. Jak jest naprawdę?
- W przypadku zwrotu pełnowartościowego towaru w sklepie stacjonarnym zgodnie z przepisami, sklepy nie mają obowiązku przyjmowania towaru, w tym nietrafionego prezentu. Mogą jednak, we własnym zakresie zastrzec inne reguły zwracania czy wymiany produktów, o ile są korzystniejsze dla konsumentów. - informuje Dariusz Klugmann, Rzecznik Prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku - Kupując prezent przez internet, mamy prawo odstąpić od umowy. Nie musimy przy tym podawać jakichkolwiek powodów. Wystarczy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni liczonych od dnia wydania rzeczy. Co więcej, jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie takiego odstąpienia, omawiany termin wydłuża się do trzech miesięcy.
W przypadku stwierdzenia, że zakupiony towar jest niezgodny z umową, np. jest uszkodzony, możemy złożyć reklamację w terminie dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż dwa miesiące od chwili wykrycia usterki. Reklamację składamy w sklepie - najlepiej na piśmie, załączając paragon lub inny dowód zakupu.
Towar kupiony w ramach promocji, podlega zwrotowi i reklamacji na takich samych zasadach jak towar kupiony poza promocją.
Według badań świadomości i postaw konsumenckich, przeprowadzonych na zlecenie UOKiK-u, wynika, że 37 proc. Polaków błędnie twierdzi, iż sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent. Natomiast ponad połowa ankietowanych (53 proc.) uważa, że produkty kupione podczas świątecznych promocji można reklamować na tych samych zasadach, co produkty kupione poza promocjami. Jak jest naprawdę?
- W przypadku zwrotu pełnowartościowego towaru w sklepie stacjonarnym zgodnie z przepisami, sklepy nie mają obowiązku przyjmowania towaru, w tym nietrafionego prezentu. Mogą jednak, we własnym zakresie zastrzec inne reguły zwracania czy wymiany produktów, o ile są korzystniejsze dla konsumentów. - informuje Dariusz Klugmann, Rzecznik Prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku - Kupując prezent przez internet, mamy prawo odstąpić od umowy. Nie musimy przy tym podawać jakichkolwiek powodów. Wystarczy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni liczonych od dnia wydania rzeczy. Co więcej, jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie takiego odstąpienia, omawiany termin wydłuża się do trzech miesięcy.
W przypadku stwierdzenia, że zakupiony towar jest niezgodny z umową, np. jest uszkodzony, możemy złożyć reklamację w terminie dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż dwa miesiące od chwili wykrycia usterki. Reklamację składamy w sklepie - najlepiej na piśmie, załączając paragon lub inny dowód zakupu.
Towar kupiony w ramach promocji, podlega zwrotowi i reklamacji na takich samych zasadach jak towar kupiony poza promocją.
Konsumencie, więcej informacji na temat swoich praw uzyskasz w Inspekcji Handlowej
w Gdańsku, przy ul. Marii Konopnickiej 4, 80 – 240 Gdańsk, tel. 341 - 46 - 75 w. 32, e - mail: sekretariat@ihgd.pl .
w Gdańsku, przy ul. Marii Konopnickiej 4, 80 – 240 Gdańsk, tel. 341 - 46 - 75 w. 32, e - mail: sekretariat@ihgd.pl .
Komentarze (2) dodaj komentarz
_gość
15.01.2013, 10:02
A co zrobić jak się dostało jak co roku kapcie na gwiazdkę?
Odpowiedz_gość
15.01.2013, 17:54
Przede wszystkim warto wspomnieć o rzeczniku konsumentów, który działa w tczewie, i z tego co słyszałam dość skutecznie, wszytskim raczej bliżej do niego niż do gdańska i do inspekcji.
Odpowiedz