Władze Tczewa, a także Rada Miasta, są przeciwne realizacji wariantu nr 8 projektowanych linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk - Grudziądz - Warlubie oraz na odcinku Grudziądz - Gdańsk, związanych z rządowym planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego przez teren Gminy Miejskiej Tczew. Na listopadowej sesji Rady Miasta została podjęta specjalna uchwała w tej sprawie.
Niedawno informowaliśmy o burzliwych konsultacjach ws. linii, które mają prowadzić w przyszłość do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt ma być realizowany w latach 2032-40, ale już na początku przyszłego roku mamy dowiedzieć się, na który z wariantów zdecydował się inwestor. Obecnie jest ich pięć, z czego cztery to warianty żuławskie. Wariant "zachodni" zakłada nie tylko wykupy i wyburzenia na terenie miasta i gminy Tczew, ale także budowę całkiem nowej nowej stacji Tczew CPK, która miałby powstać na granicy Szpęgawy i Stanisława.
Tematem na listopadowej sesji zajęli się miejscy radni. Uchwała w sprawie przyjęcia przez radę negatywnej opinii wobec przebiegu trasy kolei dużych prędkości (wariant nr 8) została podjęta jednogłośnie.
Teraz przyjęta uchwała zostanie przekazana Marszałkowi Sejmu, Marszałkowi Senatu, posłom i senatorom z terenu powiatu tczewskiego, Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Pełnomocnikowi Rządu ds. CPK, zarządowi spółki Centralny Port Komunikacyjny Spółka z o.o., Wojewodzie Pomorskiej oraz Staroście Powiatu Tczewskiego.
Dodajmy, że do 2 grudnia mieszkańcy mogli wypełniać ankietę, w której można przekazać swoje zdanie na temat planów CPK. Więcej o stanowisku władz Tczewa tutaj.
Niedawno informowaliśmy o burzliwych konsultacjach ws. linii, które mają prowadzić w przyszłość do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt ma być realizowany w latach 2032-40, ale już na początku przyszłego roku mamy dowiedzieć się, na który z wariantów zdecydował się inwestor. Obecnie jest ich pięć, z czego cztery to warianty żuławskie. Wariant "zachodni" zakłada nie tylko wykupy i wyburzenia na terenie miasta i gminy Tczew, ale także budowę całkiem nowej nowej stacji Tczew CPK, która miałby powstać na granicy Szpęgawy i Stanisława.
- Plan przedstawionych linii kolejowych niszczy charakter miasta, dotychczasowe starania, osiągnięcia i inwestycje, negatywnie wpłynie na życie i zdrowie mieszkańców, którym zburzy świeżo wybudowane domy i osiedla, a ponadto pozostaje w sprzeczności z realizowanymi i planowanymi inwestycjami zarówno budowlanymi, jak i drogowymi - podkreśla prezydent Łukasz Brządkowski.
Tematem na listopadowej sesji zajęli się miejscy radni. Uchwała w sprawie przyjęcia przez radę negatywnej opinii wobec przebiegu trasy kolei dużych prędkości (wariant nr 8) została podjęta jednogłośnie.
- Jako PiS my jesteśmy generalnie za budową tego projektu CPK. Uważamy, że jest to rzecz fundamentalna dla rozwoju regionu i całego kraju, Niemniej, jeśli chodzi o zaproponowany wariant przecinający miasto i bardzo mocno ograniczający w ten sposób jego rozwój, to stanowisko i Komisji Polityki Gospodarczej, i klubu jest zbieżne: zdecydowanie popieramy inicjatywę pana prezydenta w zakresie wyrażenia sprzeciwu do tego wariantu - mówił radny Maciej Smoliński.
Teraz przyjęta uchwała zostanie przekazana Marszałkowi Sejmu, Marszałkowi Senatu, posłom i senatorom z terenu powiatu tczewskiego, Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Pełnomocnikowi Rządu ds. CPK, zarządowi spółki Centralny Port Komunikacyjny Spółka z o.o., Wojewodzie Pomorskiej oraz Staroście Powiatu Tczewskiego.
Dodajmy, że do 2 grudnia mieszkańcy mogli wypełniać ankietę, w której można przekazać swoje zdanie na temat planów CPK. Więcej o stanowisku władz Tczewa tutaj.
Komentarze (27) dodaj komentarz
Der_gość
03.12.2024, 09:08
Cpk to rozwój dla Tczewa
Linia cpk powinna przebiegać orzez Tczew
OdpowiedzFil_gość
03.12.2024, 10:00
Uzasadnienie
A dlaczego uważasz, że ten wariant jest najlepszy dla miasta?
Cytujzmiana jest podstawą rozwoju_gość
03.12.2024, 10:01
zapłacić sowite i
Tylko wariant przez Tczew pozwoli miastu przeżyć. Myśl na 50 - 100 lat do przodu, a nie na kadencje. Wysiedlonym trzeba zapłacić godziwe zadośćuczynienie, bo to dla nich wielki dramat. Czy dobro 1000 rodzin ma doprowadzić do upadku pozostałe 19000 rodzin, czy raczej odwrotnie? Ciasne majtki-ciasne umysły.
CytujZr?bcie _gość
03.12.2024, 13:56
Sondaż
Jakby to były wybory tu chodzi o rozwôj miasta ma kilkadziesiąt lat
CytujFil_gość
03.12.2024, 15:43
@zmiana jest podstawą rozwoju
No dobrze, ale jakieś konkrety, a nie ogólniki i przytyki. Zacznijmy od tego, że w Tczewie jest już węzeł kolejowy. Zatem: 1. W jaki sposób budowa nowej linii w tym wariancie CPK miałaby zmienić istniejący stan stagnacji miasta w perspektywie czasu? Więcej konkretów. 2. Dlaczego uważasz, że budowa odrębnego dworca w Stanisławiu miałaby być korzystna skoro część pociągów będzie wtedy omijać istniejący dworzec w Tczewie. Kwestia dojazdu do nowa dworca w Stanisławiu itp. itd. Odnieś się do tego.
CytujPlanista futurysta _gość
03.12.2024, 09:13
Taki port powinien być w Tczewie.
Blisko do morskich portów i to węzeł na cały kraj. Powinno się wyrównać teren i zlikwidować miasto. Nowe postawić koło Pelplina i Starogardu. Połączyć w jedno. Nowa nazwa np Jarkopolis albo Lepperland. Mamy 21 wiek w końcu.
Odpowiedzggoośśśćcć_gość
03.12.2024, 09:25
"Dodajmy, że do 2 grudnia mieszkańcy mogą wypełniać ankietę, ..." Niniejszy artykuł opublikowany w dniu 3 grudnia a w jego treści podano, że do 2 grudnia "mogą" wypełniać. Wystarczyło w treści zmienić na "mogli". Myślenie wymagane jest przy wykonywaniu każdej czynności, również i przed publikacją artykułu.
OdpowiedzGggooos_gość
03.12.2024, 11:39
Już poprawione..
Cytuja_gość_gość
03.12.2024, 14:43
Orły naszego dziennikarstwa jak zwykle w dobrej formie brawo wy
CytujKierowca_gość_gość_gość
03.12.2024, 09:38
Ankieta do 2 grudnia...
"Dodajmy, że do 2 grudnia mieszkańcy mogą wypełniać ankietę"... Artykuł jest napisany ciut za późno, bo 3 grudnia...
OdpowiedzGgoossccc_gość
03.12.2024, 11:43
Już poprawiono...
Cytujadi_gość_gość
03.12.2024, 10:27
Po co strzepić jęzory no coś co nigdy nie powstanie. No chyba że gra pozorów dla kasy.
OdpowiedzQwerty_gość
03.12.2024, 10:34
Będziecie jeździć do Lisewa
Jak nie będzie w okolicach Tczewa przystanku, a tylko trzeba obudować most w wersji historycznej co wymuszał SKOM z Brządkowskim, a przez co do dziś mostu nie ma, i być może już nie będzie, bo jak się Starosta Augustn nie ogarnie, to w styczniu będzie oddawał kasę co dostał na most /ca 65 mln pln/ z powrotem do Warszawy.
OdpowiedzNatenczas Wojski_gość
03.12.2024, 10:43
Zlikwidować
Zlikwidować dworzec i tory w Tczewie. Wystarczy stacja kolejowa w Lisewie.
Odpowiedznick_gość_gość
03.12.2024, 12:01
Zadupie zwane Czarnolasem
Kilka rodzin ma problem bo przy ich działce będą tory albo części zapłaci się za tereny chociaż warto przypomnieć, że jak pojawiła się pierwsza informacja o przebiegu KDP to te rodziny rzucały jako argument, że ich tereny stracą na wartości to było najważniejsze. Więc tym sposobem doprowadzą, że wszyscy stracą na gruntach w tym mieście. Aby z KDP skorzystać będzie trzeba do Malborka jechać ale to nie ważne, ważne, że te kilka rodzin będzie z siebie dumne, że doprowadziło miasto do zapomnienia.
OdpowiedzArkadiusz_gość
03.12.2024, 12:35
Z powodu zakrętu
Nie chcą się zgodzić ponieważ zostanie zlikwidowany zakręt w Czarlinie na ul Lipowej gdzie jest stały punkt pana Arkadiusza z tczewskiej drogówki , utracą stałe dochody. :)
OdpowiedzTomi8125_gość
03.12.2024, 12:55
Cpk
Ma być szybka kolej a nawet mostu tczewskiego nie mogą odbudować. Pozdrawiam
OdpowiedzRowerowy_johny_gość_gość
03.12.2024, 14:06
Tczew, miasto kolejarzy .....
.... co protestuje przeciwko budowie kolei, tego jeszcze w Tczewie nie grali. Ale zawsze można zmienić powiedzenie na "Tczew miasto rowerzystów" (złośliwie nazywanych przez niektórych wąskomajtkowcami).
OdpowiedzGosc _gość
03.12.2024, 14:24
Cpk
Jakie to krótkowzroczne drogi i linie kolejowe powodują rozwój miasta a nie odwrotnie
OdpowiedzG_gość
03.12.2024, 14:45
F
Przejrzyj miasta które mają kolej i te które nie mają kolei. Wroc do dyskusji i podziel się wnioskami.
CytujFil_gość
04.12.2024, 19:12
@G
Tczew ma kolej od połowy XIX w., gdyby ktoś zapomniał. Co więcej - w mieście jest węzeł kolejowy, a nie tylko dwa tory na krzyż. A ten wariant CPK nie przewiduje budowy drugiego dworca w Tczewie albo dołączenia nowych linii do istniejącej infrastruktury. A zatem...
CytujMartyna L. _gość
03.12.2024, 15:45
"Orły naszego dziennikarstwa jak zwykle w dobrej formie brawo wy"
OdpowiedzDziękuję!
szalom 666_gość
03.12.2024, 17:23
węzeł do nicości.
ale wy jesteście naiwni wszyscy. Czy myślicie ,że macie coś do decydowania. Prezydent Tczewa i wy mieszkańcy jesteście tylko mało znaczącymi pionkami na szachownicy. Jedna decyzja z Brukseli i możecie się pocałować w wasze czewskie puste łby. 60 tysięcy ludzi to nic nie znaczący głos. Tczew to DZIURa OD LAT. wY TYLKO JESTEŚCIE ROBOLAMI.To zasłona dymna
OdpowiedzNiestety_gość
03.12.2024, 17:52
Dramat
Jeżeli CPK ominie Tczew, to miasto zdechnie w perspektywie czasu. Nawet kolejne obskurne kebsy przestaną się tu otwierać. Śmierdzi z wysypiska coraz bardziej, na starym mieście nawet już czuć...
OdpowiedzPRM_gość
03.12.2024, 21:23
Wysypisko będzie zlikwidowane w przeciągu bodajże 2 lat.
Cytujgośśććccc_gość
03.12.2024, 23:43
"Wysypisko będzie zlikwidowane w przeciągu bodajże 2 lat."
OdpowiedzNie ma możliwości zlikwidowania składowiska odpadów komunalnych. Co najwyżej można zaprzestać dalszego ich składowania a istniejące składowisko odpowiednio zabezpieczyć, za co też mieszkańcy zapłacą ...
ja_gość_gość_gość
04.12.2024, 00:02
"Wysypisko będzie zlikwidowane w przeciągu bodajże 2 lat."
OdpowiedzSkąd takie info, od wróżki??