Tcz.pl logo

Szukaj

Logowanie

Nie pamietasz hasła: przypomnij hasło
Nie masz konta: zarejestruj się

Jak dobrać rower szosowy? 4 zasady, o których musisz pamiętać

(fot. mat. prasowe)
Jak dobrać rower szosowy? 4 zasady, o których musisz pamiętać
Wybór roweru szosowego może wydawać się prosty: lekka rama, wąskie opony i kierownica typu baranek. Jednak za tymi ogólnymi cechami kryją się niuanse, które mają ogromny wpływ na Twoją wygodę, osiągi i bezpieczeństwo. Jeśli rozważasz zakup roweru szosowego, poznaj pięć zasad, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję.

1. Dobierz odpowiedni rozmiar ramy. Nie kieruj się tylko wzrostem


Rozmiar ramy w rowerze szosowym to bardzo ważny parametr. Wpływa on na Twoją pozycję za kierownicą, efektywność pedałowania i ewentualne bóle pleców czy karku. Najczęściej producenci podają rozmiar w centymetrach (np. 52, 54 czy 56 cm). Odpowiada to długości rury podsiodłowej.

Choć Twój wzrost to dobry punkt wyjścia, równie ważna jest długość nóg i tułowia. Dlatego warto skorzystać z kalkulatorów dostępnych on-line lub jeszcze lepiej, udać się na bike fitting, czyli profesjonalne dopasowanie geometrii roweru do Twojej sylwetki. Pamiętaj, że nieodpowiedni rozmiar skutkować nie tylko niewygodą, ale i kontuzjami. W skrócie: dobrze dopasowana rama to fundament udanej przygody z kolarstwem szosowym. Zły wybór szybko odbierze Ci radość z jazdy.

2. Wybierz odpowiednią geometrię ramy. Wolisz spokojną jazdę czy bardziej wyczynową?


Rowery szosowe różnią się nie tylko rozmiarem, ale i geometrią. Co to właściwie oznacza? Jest to kąt nachylenia rur, długość ramy i wysokość główki ramy. Wyróżniamy dwa główne typy:

- geometria wyścigowa: agresywna pozycja, niska kierownica, mniejsza wygoda, większa aerodynamika. Doskonała dla osób, które są nastawione na osiągi i wyścigi;
- geometria komfortowa lub enudrance: wyższa główka ramy, krótszy mostek, bardziej wyprostowana pozycja. Lepszy wybór na dłuższe wyjazdy i dla osób, które chcą jeździć rekreacyjnie.

Jeśli dopiero zaczynasz, polecamy Ci ramę typu endurance. Pozwoli Ci to skupić się na technice jazdy i przyjemności z trasy, zamiast walczyć z napięciem mięśni karku czy rąk.

3. Zwróć uwagę na przerzutki, hamulce i korbę


Osprzęt, czyli mechanizmy odpowiadające za zmianę biegów i hamowanie, to serce funkcjonowania roweru. W rowerach szosowych najczęściej spotkasz takie marki jak Shimano czy Campagnolo. Każda z nich oferuje kilka poziomów jakościowych. Coś dla siebie znajdą tu zarówno profesjonaliści, jak i początkujący. Warto też zwrócić uwagę, czy rower ma hamulce szczękowe, czy tarczowe. Tarcze zapewniają lepszą kontrolę w deszczu i na zjazdach, ale zwiększają wagę roweru.

4. Materiał ramy. Aluminium, stal czy karbon?


Rama to szkielet roweru. Jej materiał przekłada się na wagę, sztywność i komfort jazdy. Najczęściej spotykamy ramy z:

- aluminium: lekkie, sztywne, stosunkowo przystępne cenowo. Dobre dla początkujących;
- karbon: bardzo lekki i wygodny, świetnie tłumi drgania, ale droższy i bardziej podatny na uszkodzenia;
- stal: rzadziej spotykana w rowerach szosowych, ale oferuje dużą elastyczność i wygodę jazdy. Często spotykana w rowerach turystycznych.

Powyższy tekst jest materiałem reklamowym (artykuł sponsorowany), który stworzył wyłącznie Reklamodawca. Redakcja Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w tym artykule. Chcesz zamówić taki artykuł? Zapraszamy tutaj: reklama Tczew
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (2)
dodaj komentarz

  • +5

    Art_gość

    12.06.2025, 09:13

    Jeszcze coś...

    Zapomniano w artykule wspomnieć o jednej PODSTAWOWEJ zasadzie. Co prawda obowiązuje ona już po zakupie roweru, ale zawsze. Otóż - rowerem SZOSOWYM poruszamy się zawsze po SZOSIE. Ścieżki rowerowe poprowadzone wzdłuż jezdni którą się poruszasz, są dla lamusów i frajerów. Ty masz rower szosowy i twoje miejsce jest na szosie ... najlepiej na środku pasa. Ciekawe, dlaczego użytkownicy tzw "górali" są tak bezczelni i jeżdżą wszędzie a nie tylko po górach?

    Odpowiedz
    IP: 158.116.xx5.xx1  #
  • +2

    2b_gość_gość

    12.06.2025, 14:10

    I musowo

    I musowo trzeba zainwestować w jajognioty by być pełnoprawnym MAMILEM :)

    Cytuj
    IP: 78.133.xx9.xx2  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.