Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku jest zaniepokojony wstrzymaniem prac na Moście Tczewskim. "Ta sytuacja jest groźna" - alarmują przedstawiciele spółki, podkreślając, że w wypadku spiętrzenia kry na Wiśle - z powodu pozostawionych w nurcie rzeki tymczasowych podpór - może dojść do katastrofy budowlanej, a nawet powodzi.
Prace związane z odbudową Mostu Tczewskiego zostały wstrzymane decyzją konserwatora zabytków. To mocno pokrzyżowało plany wykonawcy robót - którego gonią określone terminy. Zgodnie z prawem wodnym i przyjętym wcześniej harmonogramem przęsła miały być zdemontowane do końca listopada - a z nurtu rzeki miały zniknąć wszystkie tymczasowe konstrukcje, które mogłyby utrudniać przepływ kry.
Niestety, taki scenariusz to nie science-fiction. W 1947 roku, kiedy usiłowano odbudować Most Tczewski po zniszczeniach wojennych - konstrukcja runęła do rzeki. Wtedy obok nie była jeszcze wznowiona przeprawa kolejowa - teraz obok mostu drogowego stoi obiekt ze strategiczną linią prowadzącą do Warszawy - najbardziej wysunięty na północ most kolejowy w Polsce.
Przypomnijmy, 30 września wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał rozbiórkę Mostu Tczewskiego, który ma zostać odbudowany w kształcie sprzed zniszczeń wojennych. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Tczewski obiekt jest w całości wpisany do rejestru zabytków, jednak wcześniejsza decyzja konserwatora pozwalała na zdemontowanie dwóch przęseł ESTB, które zostały wyprodukowane po wojnie i zamontowane w 1958 roku. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Fragment miał trafić do Politechniki. Nowy konserwator dąży natomiast do ochrony całości konstrukcji (zanim wydał decyzję, wykonawca robót zdemontował już znaczną część). Od blisko miesiąca prace na moście stoją, a każdy dzień przestoju to olbrzymie straty finansowe, a nawet możliwość katastrofy budowanej (tymczasowa podpora demontowanego przęsła jest bowiem konstrukcją przygotowaną tylko na czas demontażu zaplanowanego na krótki okres czasu). Konserwator zabytków postanowił też zawiadomić Prokuraturę Rejonową w Tczewie o możliwości popełnienia przestępstwa, jakim jest według niego niszczenie przęsła ESTB.
Wkrótce do prezydenta RP, szefa rządu i resortu kultury trafią też podpisy zebrane w ramach akcji #MostTczewskiJakWesterplatte Petycję online poparło 3,4 tys. osób. Trwa cały czas zbiórka za pośrednictwem papierowych kuponów, drukowanych co piątek w "Dzienniku Bałtyckim". Sygnatariusze akcji domagają się, by to Skarb Państwa wziął na siebie ciężar odbudowy mostu i stworzenia tam oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Prace związane z odbudową Mostu Tczewskiego zostały wstrzymane decyzją konserwatora zabytków. To mocno pokrzyżowało plany wykonawcy robót - którego gonią określone terminy. Zgodnie z prawem wodnym i przyjętym wcześniej harmonogramem przęsła miały być zdemontowane do końca listopada - a z nurtu rzeki miały zniknąć wszystkie tymczasowe konstrukcje, które mogłyby utrudniać przepływ kry.
- Jesteśmy zaniepokojeni, bo zgodnie z wytycznymi wykonawca miał do końca listopada usunąć z nurtu rzeki tymczasowe podpory i dalby. Ta sytuacja jest groźna, bo nie sposób przewidzieć, jaka będzie pogoda w miesiącach zimowych. Kra i zatory na rzece zimą nie są niczym dziwnym - dlatego dysponujemy lodołamaczami - jednak jeśli konstrukcje pozostaną w nurcie, może być niebezpiecznie. Po pierwsze te elementy mogą spowodować dodatkowe spiętrzenie lodu, a co za tym idzie, może dojść do katastrofy budowlanej w nurcie Wisły. Poza tym zator lodowy może spowodować nawet powódź. O tym poinformowaliśmy inwestora - mówi Bogusław Pinkiewicz z zespołu ds. komunikacji społecznej i edukacji wodnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Niestety, taki scenariusz to nie science-fiction. W 1947 roku, kiedy usiłowano odbudować Most Tczewski po zniszczeniach wojennych - konstrukcja runęła do rzeki. Wtedy obok nie była jeszcze wznowiona przeprawa kolejowa - teraz obok mostu drogowego stoi obiekt ze strategiczną linią prowadzącą do Warszawy - najbardziej wysunięty na północ most kolejowy w Polsce.
Przypomnijmy, 30 września wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał rozbiórkę Mostu Tczewskiego, który ma zostać odbudowany w kształcie sprzed zniszczeń wojennych. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Tczewski obiekt jest w całości wpisany do rejestru zabytków, jednak wcześniejsza decyzja konserwatora pozwalała na zdemontowanie dwóch przęseł ESTB, które zostały wyprodukowane po wojnie i zamontowane w 1958 roku. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Fragment miał trafić do Politechniki. Nowy konserwator dąży natomiast do ochrony całości konstrukcji (zanim wydał decyzję, wykonawca robót zdemontował już znaczną część). Od blisko miesiąca prace na moście stoją, a każdy dzień przestoju to olbrzymie straty finansowe, a nawet możliwość katastrofy budowanej (tymczasowa podpora demontowanego przęsła jest bowiem konstrukcją przygotowaną tylko na czas demontażu zaplanowanego na krótki okres czasu). Konserwator zabytków postanowił też zawiadomić Prokuraturę Rejonową w Tczewie o możliwości popełnienia przestępstwa, jakim jest według niego niszczenie przęsła ESTB.
Wkrótce do prezydenta RP, szefa rządu i resortu kultury trafią też podpisy zebrane w ramach akcji #MostTczewskiJakWesterplatte Petycję online poparło 3,4 tys. osób. Trwa cały czas zbiórka za pośrednictwem papierowych kuponów, drukowanych co piątek w "Dzienniku Bałtyckim". Sygnatariusze akcji domagają się, by to Skarb Państwa wziął na siebie ciężar odbudowy mostu i stworzenia tam oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski jak Westerplatte
Most Tczewski jak Westerplatte
#MostTczewskiJakWesterplatte « podpisz petycję, aby państwo polskie przejęło Most Tczewski tak, jak przejęło Westerplatte
Komentarze (27) dodaj komentarz
Czyżykowiak_gość
25.10.2019, 14:02
Co tam katastrofa budowlana, ....
... co tam powódź, co tam zagrożenie dla ważnej linii kolejowej Warszawa - Gdańsk, ważne że konserwator zadba o piękne 100 m przęsła ESTB i będzie spełniona artystyczna wizja. A społeczeństwo i tak się nie liczy, niech cierpi.
Odpowiedz+STARY DAWNY TCZEW+++_gość_gość
25.10.2019, 14:55
KATASTROFA TO BAJKA LENISTWO BANIMEXU
BAJKI o katastrofie nich prcuje banimex rzetelnie a nie baja populizmem brawo dla konserwatora
CytujPKP_gość
25.10.2019, 14:57
Spoko loko...jak kolejowemu mostowi się coś stanie to PKP dorwie sqr**iela :D
CytujVmax_gość
25.10.2019, 14:42
Jedno ale
jeśli dojdzie do katastrofy budowlanej, odpowiedzialność przejdzie na konserwatora. Zgoda została wydana, a później przez muchy w nosie budowa została wstrzymana.
Odpowiedz+STARY DAWNY TCZEW+++_gość
25.10.2019, 14:49
DECYZJA KONSERWATORA BARDZO DOBRA-SUPER
Genialna ddecyzja o zatrzymaniu niszczenia ZABYTKU BRAWO DLA INYTYTUCJI WOJEWODZKIEGO KONSERWEATORORA OCHRONY ZABYTKU TCZEWSKIEGO!!!!! Super decyzja o przekazaniu donosu do prokuratury popieramy to i mamy narazie 55 .421 PODPISANYCH pism wsparcia i cywilny donos na BNIMEX I INWESTORA.To jest karygodne niszczenie tczewskiego europejskiego diedzictwa.Ten krzyk wspierania niszczenia ZABTKU to wytwarza nieuk.niechluj z SKOM z radnym Lukasz.B RIOT forum dany tczew i nieudacznicy!!!! BRAWA I WSPARCIE DLA KONSERWATORA STRZOCHA.....popieramy ,wspieramy ba nurt" korupcyjny" zatrzymany niech prokurator to rzytelnie rozpracuje i rozgoni to"TOWARZYSTWO"... POGONI....?????
OdpowiedzAlexis_gość_gość
25.10.2019, 15:14
panie Henryku, lekarz na pana czeka... prosze przestac pisac te bzdury z caps lockiem. Trzeba byc naprawde niespełna rozumu by uwazać, że przesła ESTB maja wartosc zabytkową. One od lat sa przeznaczone do likwidacji. I nagle teraz ktos sie budzi, hamuje odbudowe bo ubzdurał sobie, ze ESTB ma taka wartosc.
Cytujxxx_gość
25.10.2019, 17:42
Takich jak ty i konserwator powinno się w piwnicy napi erdalac tak dla zasady
CytujMAKARON_gość
25.10.2019, 22:40
Ty, koleś skoro ty jesteś taki mocny w gębie, to może ujawnił byś swe i mię i nazwisko co? Bo fandzolić incognito to tylko cykor w osranych gaciach potrafi No i jeszcze jedno, co do Banimex-u Wara ci do niego Skoro masz coś przeciwko tej firmie to to udowodnij leszczu a nie kłap jęzorem bo możesz spotkać się z przedstawicielami prawa na wokandzie!! Ależ z ciebie tępak !
CytujAdam_gość_gość
29.10.2019, 14:17
Most
Chłopie - coś ty jadł ?
Cytujgosc_gość_gość_gość_gość
25.10.2019, 15:15
pytanie
to w końcu ten most to zabytek czy to ściema.Bo jak zabytek to chyba konserwator ma dbać o jego status.A jak to ściema to po co było ładowac już tyle kasy w ten złom? Moze komisje powołać w tej sprawie ;) przeciez to publiczne pieniądze a nie prywata jakiejs grupy "biznesowej ".
Odpowiedzj23_gość
25.10.2019, 15:35
Prawdziwy zabytek wg mnie to oryginalne przęsła z XIX wieku - tzw. kratownica Lentza. Wstawione w 1958 roku tymczasowe przęsło ESTB miało tylko na kilka lat zapewnić przejezdność. Jak widać prowizorki w naszym kraju trwają najdłużej - a nawet stają się unikatami
Cytujgościu_gość
25.10.2019, 17:02
Tu jest Polska!!
To dopiero teraz, konserwator ustala jak ma być odbudowywany most?! To powinno być dawno ustalone! Polska to dziwny kraj i dziwni ludzie tu rządzą!!!!!!
OdpowiedzLech_gość_gość_gość
25.10.2019, 17:08
Słabo mi się robi jak ciągle słyszę o tym moście k***a wyremontujcie wkońcu ten piepszony most albo nowy postawcie tylko w Warszawie robi się remonty od A -Z niech ludzie odetchną
Odpowiedzgość_gość_gość_gość
25.10.2019, 17:11
Zgw niech idzie porozmawiać z konserwatorem najlepiej w obecności wojewody innego profesora od architektury i innego żelastwa.
Odpowiedzlysy_gość_gość
25.10.2019, 17:39
most
zabytki to te stare pierdziele z pisu co w warszawie siedza jaki ty narodzie ciemny na pis glosowac teraz macie co chcieliscie na 500 plus sie schciwili do roboty a nie siedziec w domu i brac socjale o zeby komuna wrqcila to by nie bylo nierqbstwa
Odpowiedzxxx_gość
25.10.2019, 18:48
Ciemny frajerze to ty jesteś nie wiesz że opozycja lubuje się w rodzinach zastępczych gdzie na dziecko dostaja 1000 zł + 2500 zł dla opiekuna ... I kto tu ku rwa się sprzedaje ?? Więc te 500 zł to na waciki jest ,a tobie żal dupe ściska że ta kasa do kieszeni żydokomuchow nie trafia ...
Cytujxxx_gość
25.10.2019, 18:51
Poza tym baranie skończ szkołę bo tych wypocin czytać się nie da, elektorat KO co krzyżyka nie potrafi postawić
Cytujxxx_gość
25.10.2019, 18:57
Jeszcze cipa pisze o powrocie komuny ... od razu strzał w potylice dla takich śmieci
Cytujfuck polska _gość
26.10.2019, 09:20
polaczki to sfrustrowane i prostackie chamy
CytujKlęska _gość
25.10.2019, 20:13
Nic śmiesznego
To nie był ten most... Tak! Ten.... był...
OdpowiedzDamian_gość
26.10.2019, 05:20
Most
Od początku z tym mostem było źle zrobione, trzeba było po cichu wysadzić go w powietrze i wybudować nowy ( np jak w Kwidzyniu ). O wiele taniej by to wyszło i nareszcie byłby normalny most... to ich zabytkowe przęsło postawić na bulwarze wmurować tablicę i koniec..... konserwator zabytków-zlikwidować to stanowisko w Polsce (tylko przeszkadza inwestycją), Tczew z tego ,,zabytku"i tak nic niema, tu nikt nigdy w celach turystycznych nie przyjechał i nie przyjedzie oglądać jakiegoś mostu...
OdpowiedzMAKARON_gość
26.10.2019, 11:16
"Prawdziwy zabytek wg mnie to oryginalne przęsła z XIX wieku - tzw. kratownica Lentza. Wstawione w 1958 roku tymczasowe przęsło ESTB miało tylko na kilka lat zapewnić przejezdność. Jak widać prowizorki w naszym kraju trwają najdłużej - a nawet stają się unikatami"
OdpowiedzPRZECIEŻ CAŁA POLANDIA TO JEDNA WIELKA PROWIZORKA !!!!!!!!!
Wicia_gość_gość
26.10.2019, 19:21
Ciekawe spostrzeżenia
Jak nie wiadomo o co chodzi - to może jak zwykle chodzi o pieniądze albo o ,,most jak Westerplatte? Widać komuś to się nie spodobało. Czy czasem konserwator nie działa na polecenie Prezesa? Sam pewnie bał by się wstrzymać roboty. Ta decyzja zbiegła się w czasie z akcją ,,most jak ...'' Czy to nie wymowne?
OdpowiedzHm_gość_gość
27.10.2019, 08:31
Proszę poczytać w radio Gdańsk wypowiedzi wojewódzkiego konserwatora Igora Strzok o muzeum Westerplatte a dziennikarze TczewJakWesterplatte zburzyli jego marzenia z tego artykułu można wywnioskować, dlatego wstrzymał pracę ps złośliwy i nie przyjemny facet
OdpowiedzHm_gość_gość
27.10.2019, 08:37
cd.
To jest tylko wyłącznie sprawa polityczna, dlaczego nie można Igora Strzok zaskarżyć do prokuratury za jego błędy
OdpowiedzOlp żorzełek_gość
28.10.2019, 17:36
I to też się wpissuje w burzliwą historię mostów Saperzy z jw rozwiązali by tej problem w jedną chwilę ale nima
Odpowiedzantychryst_gość_gość
29.10.2019, 18:36
Cała Polska
Konsterwator zabytków powinien trzymać się decyzji jaką wydał jego poprzednik. Nie jest prywatną osobą tylko reprezentuje urząd państwowy. Jak widać w tym s...ym kraju każdy urząd to prywatny folwark byle idioty mianowanego przez innego idiotę, którego wybrało stado baranów.
Odpowiedz