Długi w ZUS? Sprzedaż spółki nie rozwiąże problemu

Pieniądze (fot. tcz.pl)
Długi w ZUS? Sprzedaż spółki nie rozwiąże problemu
Czasami złe decyzje finansowe powodują, że przedsiębiorcom trudno utrzymać płynność. Niestety bywa, że właściciele i jednocześnie zarządzający spółkami szukając ratunku przed długami wpadają w jeszcze większe kłopoty.

"Kupię zadłużoną spółkę", "Firmę z długami - kupię", "Skup spółek z długami" - oferty takiej treści łatwo możemy znaleźć w prasie i internecie. Oferenci twierdzą, że wystarczy sprzedać spółkę z o.o. lub akcyjną i zmienić jej władze, aby jej poprzedni zarząd uwolnili się od zobowiązań, np. długu w ZUS. To jednak  nieprawda.
Sprzedaż udziałów w spółce osobie fizycznej lub innej spółce, bardzo często odbywa się za symboliczną "złotówkę". Rzeczywista kwota natomiast przekazywana jest "pod stołem". Nowy właściciel odwołuje stary zarząd i powołuje nowy. Taki zabieg jednak nie oznacza, że pozbyliśmy się długu. Spółka zarówno przed, jak i po sprzedaży ponosi odpowiedzialność za swoje zobowiązania. Jeżeli egzekucja z jej majątku jest niemożliwa, odpowiedzialność za jej długi ponoszą solidarnie członkowie zarządu, a zakończenie współpracy ze spółką czy jej sprzedaż nic nie zmienia. Członkowie zarządu ponoszą odpowiedzialność za należności z tytułu składek, czyli składki, odsetki, koszty egzekucyjne i upomnienia oraz dodatkową opłatę, których termin płatności upływał w czasie pełnienia przez nich obowiązków członka zarządu. Od odpowiedzialności mogą uwolnić się jedynie wykazując, że we właściwym czasie zgłosili wniosek o ogłoszenie upadłości lub w tym czasie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne albo zatwierdzono układ w postępowaniu o zatwierdzenie układu, albo że niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości nastąpiło bez ich  winy. Mogą także wskazać mienie spółki, z którego egzekucja umożliwi zaspokojenie zaległości wobec ZUS w znacznej części. O odpowiedzialności zarządu ZUS orzeka w drodze decyzji, na której wydanie ma 5 lat licząc od końca roku w którym ona powstała.

- Co zrobić, gdy nasze zadłużenie w ZUS przekracza możliwości spłaty? W takim wypadku można rozłożyć dług na raty. W tym celu musimy złożyć do ZUS wniosek, w którym uzasadnimy, dlaczego nie jesteśmy wstanie spłacić zadłużenia jednorazowo. Wnioski można składać: elektronicznie, pisemnie, bądź ustnie - do protokołu lub telefonicznie (aby złożyć wniosek w tej formie płatnik musi mieć profil na platformie PUE).  Klienci ZUS, którzy mają problemy ze spłatą należności, mogą skorzystać z pomocy specjalnych doradców.  - mówi Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego, Krzysztof Cieszyński.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (1)
dodaj komentarz

  • gwajer_gość

    01.08.2019, 05:28

    Następuje sprzedaż spółki, nowy zarząd ogłasza upadłość wykazując jednocześnie, że nie mógł tego zrobić wcześniej z oczywistych względów (nie był zarządem) i ZUS może się jedynie oblizać, a pieniędzy nie odzyska.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.