Kamienicy na bulwarze przyjrzy się wojewódzki konserwator zabytków

Kamienica nad Wisłą - wizualizacja (fot. facebook.com/Resteks)
Kamienicy na bulwarze przyjrzy się wojewódzki konserwator zabytków
Wciąż nie wiadomo, kiedy rusza budowa kamienicy na bulwarze, która miała powstać w sąsiedztwie istniejących już bloków. Po protestach przeciwników inwestycji, sprawą ma zająć się Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Całości przygląda się też wojewoda.

Na razie data wbicia pierwszej łopaty przy budowie kamienicy nad Wisłą nie jest znana. Całość rozpatruje wojewoda. Sprawie ma przyjrzeć się też teraz Wojewódzki Konserwator Zabytków. Ostatnio Departament Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdecydował się przychylić do prośby inicjatywy mieszkańców Tczewa "Ratujmy bulwar" i zobowiązał Wojewódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do zaopiniowania projektu budynku (więcej o argumentach przeciwników inwestycji tutaj: Potrzebna opinia wojewódzkiego konserwatora Radio Tczew).

Opinia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nie jest decyzją

- Ta inwestycja będzie przez nas opiniowana. Opinię poznamy prawdopodobnie jeszcze w październiku - sprawdzimy m. in. jak kamienica wkomponuje się w otoczenie i będzie nawiązywała do otoczenia. Nasza opinia nie jest decyzją - to szereg wytycznych i wskazówek dla inwestora, jak dobrze zaplanować przestrzeń - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Przedstawiciel Resteksu tłumaczą, że projekt był już opiniowany przez miejskiego konserwatora zabytków - i po uwagach zostały zostały w projekcie wprowadzone istotne zmiany - m. in. dotyczące wyglądu elewacji, czy wykuszy.

A wszystko zaczęło się od tego, gdy miasto sprzedało prywatnemu inwestorowi działkę po Zakładzie Usług Komunalnych. Ma na niej powstać obiekt liczący około 100 mieszkań. Nie wszystkim to jednak się podoba - pojawiły się głosy, że całość zaburzy widok na dawną zabudowę miasta oraz całkowicie zmieni wygląd Tczewa obserwowany zza Wisły. Poza tym, nie wszystkim kolejny budynek na bulwarze - i "zagęszczanie" tego miejsca się podoba. Dlatego zawiązała się akcja pod hasłem "Ratujmy bulwar" - ruszyło konto na Facebooku, a także zbiórka podpisów pod inicjatywą obywatelską, która miała na celu spowodowanie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego i podjęcie działań zmierzających do ochrony Bulwaru Nadwiślańskiego przed nadmierną zabudową i zachowania historycznej panoramy miasta. Inicjatywę poparło podpisami ponad 1500 osób. Ostatecznie została ona odrzucona głosami Rady Miejskiej w Tczewie.

Dodajmy, że całość jest zgodna z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który dla tego terenu przewiduje zabudowę usługowo-mieszkaniową. Plan przyjęło w 2004 roku. Planowana budowa - i obecnie realizowane już prace na sąsiednich działkach to ostatnia linia zabudowy. Plan nie przewiduje dalszego zabudowywania bulwaru.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (30)
dodaj komentarz

  • +12

    1_gość

    20.10.2017, 08:12

    widok za Wisły już dawno jest nieatrakcyjny, A czy kiedyś był godny uwagi. Trzeba patrzeć w przyszłość i niech miasto się rozwija. jedynie to co powinno być to zachowanie kolorystyki kamienic czyli ceglany. Ale jak powstawały pierwsze budynki spaprano ten ,, wizerunek,, Siwe , białe i nijakie...gdzie byli wtedy ci protestanci, no gdzie...teraz to tylko krzyk dla samego krzyku dajcie sobie spokój...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx1 
  • +9

    t-j_gość

    20.10.2017, 14:51

    Dokładnie. Popieram! Ciekawe czy ta Pani i jej komitet przygotowani są na wypłatę 15 mln. odszkodowania Resteksowi za wstrzymanie budowy... Miasto sprzedało działkę w zgodzie z prawem i nie jest tutaj stroną.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 
    -2

    HAHAHA_gość

    21.10.2017, 20:26

    Wojewoda jest innego zdania i uwalił ten super projekt!!! tnij.tcz.pl/?u=411928 bulwar/ wstyd że prezydent popierał takiego bubla. Co to za deweloper który naciąga przepisy!

    Cytuj
    IP: 94.254.xx5.xx6 
  • +3

    b_gość_gość_gość

    20.10.2017, 08:37

    Przecież ten widok zza Wisły, to same komunalne rudery zdewastowane i zaniedbane zamieszkane przez patologię (w większości). To właśnie ten stary widok zza Wisły powinien być zasłonięty nowymi i estetycznymi budynkami.

    Odpowiedz
    IP: 5.226.xx3.xx5 
  • -3

    gość_gość

    20.10.2017, 12:56

    Taka prawda

    Też jestem tego zdania. Są tam kamienice ale te które zostały by przykryte to zwykłe rudery gdzie tynk odpada i wieje od nich PRL-em. Taka nowoczesna kamienica dała by życie w tamtym rejonie miasta. Jak nie ma pogody albo imprez żadnych to tam same pustki. Po za tym dlaczego miała by być budowa wstrzymana .? Miasto jest winne bo w zagospodarowaniu terenu jasno określiło na co jest ten grunt. Było pokazane na Tcz na i gdzie zostaną sprzedane działki nie było sprzeciwów a teraz inwestor kupił grunt i kto mu zwróci za niego skoro kupił i przeznaczył teren zgodnie z planem ? Rozumiem że miasta i ci zwolnicy starych ruder którzy raz do czasu przejdą się tam .

    Cytuj
    IP: 5.172.xx5.xx6 
    +1

    pjord_gość

    20.10.2017, 14:52

    Dokładnie. Ciekawe o co chodzi temu komitetowi? hmmm o kasę!

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • +7

    kik_gość

    20.10.2017, 08:58

    I bardzo dobrze! teraz jeszcze trzeba jakiś TVN czy Polsat zainteresować sprawą spalarni odpadów medycznych w środku miasta i smrodem z sortowni śmieci.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +13

    kik_gość

    20.10.2017, 09:05

    Nasze władze chcą sprzedać spalarnię odpadów medycznych prywatnej spółce by ratować szpital. Drodzy Tczewianie zobaczcie co się stało, gdy identyczna sytuacja zdarzyła się w Miliczu. Lepiej uczyć się na cudzych błędach tnij.tcz.pl/?u=6c3a3f

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
    +14

    Anty_gość

    20.10.2017, 14:54

    To debilny POWIAT chce sprzedać spalarnię w szpitalu! To debilny POWIAT wydał decyzję pozwalającą na trucie tczewian przez Oiler i Comal! Władze powiatu to głównie mieszkańcy Pelplina i Tczew mają w ...!

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • -6

    Jimy_gość

    20.10.2017, 09:04

    A gdy powstał budynek "stegler" gdzie byli obrońcy bulwaru? Gdy był uchwalany plan miejscowy gdzie byli obrońcy bulwaru? Prawda jest taka ze ten protest jest inspirowany i wspierany przez konkurencje Resteksu, która ma interes w tym żeby ta kamienica nie powstała

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx4.xx6 
  • +5

    asdek_gość

    20.10.2017, 14:56

    Dokładnie gdzie byli wtedy ci pieniacze? Im wtedy nie zasłaniało widoku? To rozgrywka polityczna !

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • -6

    gość_gość_gość_gość

    20.10.2017, 10:10

    Brządkowski na prezydenta!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx4 
  • +1

    kwik_gość

    20.10.2017, 11:35

    Brządkowski, wielki obrońca demokracji, bulwaru, historii itd. niech lepiej przyzna ile już złożył doniesień do prokuratury. Chłopak wiele się uczy od swojego mentora ZetU

    Cytuj
    IP: 5.187.xx1.xx3 
    +1

    bob_gość

    20.10.2017, 21:06

    Nacjonalista prezydentem? Nie bardzo.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx9.xx6 
  • +7

    Johnny Mnemonic_gość

    20.10.2017, 10:23

    powiatem rządzi pis

    "Nasze władze chcą sprzedać spalarnię odpadów medycznych prywatnej spółce by ratować szpital. Drodzy Tczewianie zobaczcie co się stało, gdy identyczna sytuacja zdarzyła się w Miliczu. Lepiej uczyć się na cudzych błędach tnij.tcz.pl/?u=6c3a3f "

    Szanowny kiku, może doprecyzuj. Nasze władze, czyli zarząd powiatu chce sprzedać spalarnię odpadów. Władze miasta są temu zdecydowanie przeciwne.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xx2 
  • +16

    zem_gość

    20.10.2017, 10:35

    Czas poznać...

    Nie wiem, czy to robota konkurencji Resteksu, ale myślę, że nie masz racji, Jimmy - to nie obrońcy bulwaru są winni powstałemu bałaganowi. Dowiemy się kiedyś, kto odpowiada za zniszczenie tego, co było piękne nad Wisłą, z której strony by na Tczew nie patrzeć ? Obrzydliwy Stegler postawiono w centralnym miejscu zasłaniającym widok na most i rzekę ze specjalnie zbudowanego punktu widokowego. Za ten skandal nikt nie odpowiada ? Cicho, sza, bo skradamy się do wyborów..? I stawiamy kolejne potwory..? A może by je tak przenieść na teren po jednostce wojskowej..?

    Odpowiedz
    IP: 46.215.xx9.xx2 
  • +24

    jorgi_gość

    20.10.2017, 11:00

    najpierw zabudują bulwar blokami a potem wprowadzą zakaz imprez bo hałas będzie komuś przewszkadzał

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • kik_gość

    22.10.2017, 18:20

    TAK! To wysoce prawdopodobne!

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +11

    Jan_gość

    20.10.2017, 12:02

    Deweloper wszystkie nieprecyzyjne sformułowania w zapisach zinterpretował na swoją stronę, Nie liczy się z tym, że to co jest korzystne dla niego jest niekorzystne dla mieszkańców rewitalizowanych kamienic. Tylko money reszta się nie liczy, bo to ludzie drugiej kategorii. Działa z pozycji siły i pieniędzy, opinia dużej ilości tczewian się też się nie liczy. Ponadto W "Studium uwarunkowań" z 2013 r. jest zapis, że w wyniku nowych inwestycji mieszkaniowych w "Terenach nad Wisłą" ilość mieszkańców może wzrosnąć o 275 osób wliczając w to inwestycje Stenglera i p. Dziczka oraz budynków jednorodzinnych. Deweloper zaprojektował blok na 400 osób a powinno być na około 100. Gdzie tu zgodność z zapisami?

    Odpowiedz
    IP: 80.52.xx4.xx3 
  • +7

    JAN _gość

    20.10.2017, 14:36

    xx

    Skoro nie bylo protestów jak uchwalano plan zagospodarowania i teraz ma nie być dziwne rozumowanie Kto miał protestować w 2004 te skorumpowane uwikłane w różne układy kliki Dlaczego miasto ma się rozrastać akurat w tą stronę Bez układów niczego się w Tczewie nie załatwi widocznie Resteks ma dojście do kogo trzeba ,jest tak pewny że wybuduje tam blok że już wzioł kredyt na tą inwestycje Brządkowskiemu stawia ktoś zarzuty że złożył doniesienie do prokuratury widocznie ma wiedzę o różnych przekrętach których nie brakuje Bardzo dobrze może uda się rozbić ten układ rodem z PRL u

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xxx 
  • +7

    Pjord_gość

    20.10.2017, 15:02

    Bo prezydent Pobłocki wycofał się z powiększenia Tczewa o okoliczne miejscowości przez to cały czas dogęszczana jest zabudowa kosztem terenów zielonych i miejsc parkingowych! W Tczewie jest najwyższy wskaźnik zagęszczenia terenu km2/mieszkańca! Miasto nawet nie musi zarządzać referendum w gminie wiejskiej ponieważ wskaźnik o tym nasyceniu z automatu pozwala na poszerzenie granic Tczewa! Tylko prezydent nie ma wizji rozwoju miasta i nie potrafi rozmawiać z wójtem gminy wiejskiej.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • +8

    TCZEWIANIN OD URODZENIA_gość

    20.10.2017, 15:54

    Stop dla zaśmiecania panoramy!

    Ci ,którzy "oburzają się"na kontrolę ze strony konserwatora zabytków,albo nigdy nie oglądali Tczewa od strony wschodniej,albo wpisy są inspirowane przez właściciela gruntu.TO,ze panorama została ZAŚMIECONA PRZEZ PIERWSZY BUDYNEK,TO NIE ZNACZY,ŻE NA BULWARZE ZACZYNAMY STAWIAĆ OSIEDLE,JAKICH WIELE.Nikt nie mówi,że RESTEKS nie może budować,ale projekt musi SIĘ WPISYWAĆ W HISTORYCZNĄ ZABUDOWĘ-I NIE MA TAM ŻADNYCH STARYCH BUD!Np:uważam ,że TCZEW od strony wschodniej ma jedną z NAJŁADNIEJSZYCH PANORAM!

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xx7 
  • +7

    Visitor_gość

    20.10.2017, 15:59

    Panorama Tczewa

    Na przełomie lat 70-80 opracowano projekt koncepcyjny budowy budynku na potrzeby telekomunikacji przy poczcie na ul. Obr. Westerplatte. Projekt nawiązywał do architektury starej poczty i idealnie wkomponowywał się w ten rejon miasta. Nie doczekał się jednak realizacji, gdyż ówczesny Woj. Konserwator Zabytków X.X. (ponoć zwiał do Szwecji po 80-tym roku) zakwestionował kiosk windy na dachu, niewidoczny od strony miasta a ponoć psujący panoramę Tczewa od lisewskiej strony. W efekcie powstał masakryczny budynek techniczny, którzy sami projektanci określili jako zemstę za głupotę decydentów. W ostatnim dwudziestoleciu został "przyozdobiony" potężnymi masztami antenowymi i konstrukcja rur klimatyzacyjnych. Jak widać historia niczego nie uczy a lubi się powtarzać. A krowy na nadwiślańskich lisewskich łąkach ryczą ze śmiechu!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx0 
  • +7

    gość_gość

    20.10.2017, 17:58

    W Tczewie, nigdy nie było i nie ma urbanistów, architektów i drogowców. Jest ogólna improwizacja.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx8 
  • +8

    ja_gość_gość

    20.10.2017, 22:15

    budynek

    Z tego co widać na wizualizacji budynek zajmuje prawie ca la działkę, a gdzie parkingi - 100 mieszkań to ok. 100 pojazdów, a gdzie jakiś plac zabaw dla dzieci.Zdaje się, że przedsiębiorczy deweloper będzie korzystał z dobra wspólnego.

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx2.xx7 
  • -4

    nick_gość

    20.10.2017, 22:48

    Juz mnie WK...JĄ te protesty...zasłonic ta kamienice ..bo to pisza ludzie bo im widok zasłonie lub konkurencja Restexu. Proste

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx5 
  • +3

    klik_gość

    21.10.2017, 10:48

    a gdzie auta?

    Na obrazku u góry widać tylko 5 aut. Pewnie gości. A gdzie pozostałych 100 aut mieszkańców ? Może zwolennicy budowy domalują? Cała ta sprawa to jeden wielki błąd urbanistyczny. Delikatnie mówiąc....

    Odpowiedz
    IP: 77.114.xx6.xxx 
  • +4

    Tczewianka ,....._gość

    21.10.2017, 19:19

    I bardzo dobrze,niktnie będzie budował kolosa pod oknami ,a jeśli chodzi o patologię Ten kto to pisze chyba sam jest patolą ,będziemy walczyć do końca aby Resteks nie wbił łopaty pod naszyni oknami a jak trzeba będzie to CBA zajmie się tymi Panami z Urzędu i Restekstem to nie są żarty . ..............................................

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx5 
  • +4

    jj_gość

    22.10.2017, 09:05

    kk

    Jeśli już budować, to coś na prawdę ze smakiem, z nawiązaniem do dawnego budownictwa nawet i naśladującego dawne epoki. Takie powinny być wymogi miasta ale wiadomo kto zwykle nami rządzi...

    Odpowiedz
    IP: 31.135.xx2.xx5 
  • +2

    :)_gość

    22.10.2017, 14:11

    Decyzja Wojewody

    Wojewoda uchylił całkowicie i ostatecznie pozwolenie na budowę budynku!!!!! Czyli jednak strona społeczna miała rację od początku do końca. Brawo!!!!

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx9.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.