Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przygotował wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg OMGGS. Jest to zestaw najlepszych praktyk w zakresie tworzenia nowoczesnej, bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury rowerowej. Przy projektowaniu dróg rowerowych, gminy będą mogły skorzystać z bezpłatnych konsultacji eksperckich, które oferuje metropolia. Będą one dotyczyć między innymi zgodności inwestycji ze standardami kształtowania infrastruktury rowerowej, aby powstające nowe trasy były jak najlepiej dostosowane do potrzeb użytkowników.
Wytyczne i dobre praktyki dla każdej gminy metropolii
Dokument pod nazwą "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg", zawiera wytyczne, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe w gminach OMGGS i podniosą komfort użytkowania nowo powstających tras. Liczące prawie 70 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z zasadami projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras oraz wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Standardy zawierają również kwestie związane z integracją transportu zbiorowego z rowerem.
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce - osadzając je w polskim systemie prawnym. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, że jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na Covid ruch rowerowy zyskuje na popularności - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.
Program bezpłatnego doradztwa dla samorządów
Przy okazji zakończenia prac nad standardami Biuro OMGGS uruchomiło program bezpłatnego doradztwa przy opracowywaniu projektów infrastruktury rowerowej. Mogą z niego skorzystać wszyscy członkowie OMGGS.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana. Tylko cztery gminy w naszej metropolii zatrudniają osoby dedykowane polityce rowerowej. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS - dodaje Michał Glaser.
Grupa doradcza złożona jest z oficerów rowerowych z Gdańska, Gdyni, Sopotu i Tczewa. W połowie listopada odbyły się pierwsze warsztaty dla samorządowców, zarządców infrastruktury i projektantów na temat planowania i realizowania inwestycji rowerowych w gminach. Z porad ekspertów można korzystać na spotkaniach, warsztatach, ale także indywidualnie.
- Chcemy, by samorządy korzystały ze wsparcia już na etapie projektowania, gdy można wprowadzać poprawki, ale eksperci będą również doradzać w fazie realizacji projektów. W każdym momencie można zwrócić się do OMGGS z prośbą o weryfikację planów czy założeń inwestycji rowerowych, ale także doradzamy w kwestiach promocyjnych i informacyjnych dla mieszkańców - mówi Karolina Orcholska, koordynatorka ds. transportu i mobilności OMGGS.
Grupa doradcza dot. ruchu rowerowego to pilotaż Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie wsparcie merytoryczne dla samorządów dot. jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Wytyczne i dobre praktyki dla każdej gminy metropolii
Dokument pod nazwą "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg", zawiera wytyczne, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe w gminach OMGGS i podniosą komfort użytkowania nowo powstających tras. Liczące prawie 70 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z zasadami projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras oraz wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Standardy zawierają również kwestie związane z integracją transportu zbiorowego z rowerem.
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce - osadzając je w polskim systemie prawnym. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, że jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na Covid ruch rowerowy zyskuje na popularności - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.
Program bezpłatnego doradztwa dla samorządów
Przy okazji zakończenia prac nad standardami Biuro OMGGS uruchomiło program bezpłatnego doradztwa przy opracowywaniu projektów infrastruktury rowerowej. Mogą z niego skorzystać wszyscy członkowie OMGGS.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana. Tylko cztery gminy w naszej metropolii zatrudniają osoby dedykowane polityce rowerowej. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS - dodaje Michał Glaser.
Grupa doradcza złożona jest z oficerów rowerowych z Gdańska, Gdyni, Sopotu i Tczewa. W połowie listopada odbyły się pierwsze warsztaty dla samorządowców, zarządców infrastruktury i projektantów na temat planowania i realizowania inwestycji rowerowych w gminach. Z porad ekspertów można korzystać na spotkaniach, warsztatach, ale także indywidualnie.
- Chcemy, by samorządy korzystały ze wsparcia już na etapie projektowania, gdy można wprowadzać poprawki, ale eksperci będą również doradzać w fazie realizacji projektów. W każdym momencie można zwrócić się do OMGGS z prośbą o weryfikację planów czy założeń inwestycji rowerowych, ale także doradzamy w kwestiach promocyjnych i informacyjnych dla mieszkańców - mówi Karolina Orcholska, koordynatorka ds. transportu i mobilności OMGGS.
Grupa doradcza dot. ruchu rowerowego to pilotaż Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie wsparcie merytoryczne dla samorządów dot. jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Komentarze (11) dodaj komentarz
Ewa_gość
30.11.2020, 08:37
Ujawniamy
Po co te drogi skoro rowerzyści nie potrafią z nich korzystać i jeżdżą po chodnikach?
OdpowiedzTczewiak_gość_gość_gość_gość_g_gość
30.11.2020, 10:42
Jazda po chodniku haha
Chyba ty jeździsz po chodniku
Cytujposejdon_gość
30.11.2020, 20:35
Moim zdaniem potrzebne.
Bardzo dobra informacja. Niech budują. Ewo nie mierz wszystkich jednakowo. Zgadzam się niektórzy są niereformowalni. Jeżdżą po chodniku, przejeżdżają przez przejścia dla pieszych itd. Służby powinny się zająć takimi delikwentami. Tak jak wśród zmotoryzowanych są piraci tak i wśród rowerzystów ich nie brakuje. Później obrywa się wszystkim. Pisze to jako kierowca, rowerzysta i pieszy. Wszystkim życzę bezpiecznych wyjazdów i powrotów.
CytujRowerowy_johny_gość
30.11.2020, 09:05
Dobrze słyszeć, że coś się .....
.... w temacie ścieżek rowerowych dzieje. Czekam na ścieżkę wzdłuż Bałdowskiej, a i ul. 30 Stycznia jakby miała też nie byłoby źle.
OdpowiedzTczewiak_gość_gość_gość_gość_g_gość
30.11.2020, 10:42
Scieżka rowerowa
Plus ul malinowska
CytujSzatan_gość
30.11.2020, 12:25
Popieram budowę ścieżek rowerowych, ale... Dlaczego, skoro istnieje ścieżka rowerowa, rowerzyści - zwłaszcza ci w neonowych ubrankach - jeżdżą po jezdni i to często jeden obok drugiego? Uważam, że skoro już taka ścieżka powstała, to odpowiednie służby porządkowe, właściwe dla miejsca jej powstania powinny stanowczo egzekwować przepisy w zakresie korzystania z niej. W drugą stronę również - jeśli jest ścieżka rowerowa i obok chodnik, to dlaczego po ścieżce namiętnie spacerują piesi? Tu również apel do odpowiednich służb, aby egzekwować odpowiednie zachowania. Jezdnia dla pojazdów silnikowych, chodnik dla pieszych, ścieżka dla rowerów. Jeśli wszyscy tego będą przestrzegać to będzie miło i przyjemnie. Niestety nie wszyscy chcą o tym pamiętać, o braku wzajemnego szacunku już nawet nie wspomnę. Skoro nie wszyscy chcą to rozumieć ,może trzeba niektórych przekonać mandatami.
OdpowiedzSławek EU07_gość
30.11.2020, 13:36
Jakość dród rowerowych
Bo w większości są wykonane z dziadowskiej kostki, są źle zaprojektowane. Lepiej poszerzyć jezdnię o te 2m i w niej wyznaczyć ścieżki.
CytujŁupaszko_gość_gość
30.11.2020, 15:35
'' a'la long"
W Tczewie to jakieś mega mózgi sie zajmowały scieżkami rowerowymi do tej pory. Noooo, ale czego sie spodziewac po tej melinie :)
OdpowiedzRowerowy_johny _gość
30.11.2020, 22:04
No mądrego to....
.... dobrze posłuchać....
CytujŁupaszko_gość_gość
30.11.2020, 15:39
'' a'la long"
A tak na marginesie, to znowu jakiś urzednik zwietrzył okazje że można jeszcze pare złotówek przyciąć - Polska Samorządowa to jest bagno które wyniszcza budżet!!!!!!
Odpowiedzkręcący pedałami_gość
30.11.2020, 20:27
Kiedy dokończenie ścieżki przy ul.Jagielońskiej.
Odpowiedz