OMGGS pomaga gminom budować drogi rowerowe

Droga rowerowa (fot. Tcz.pl)
OMGGS pomaga gminom budować drogi rowerowe
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przygotował wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg OMGGS. Jest to zestaw najlepszych praktyk w zakresie tworzenia nowoczesnej, bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury rowerowej. Przy projektowaniu dróg rowerowych, gminy będą mogły skorzystać z bezpłatnych konsultacji eksperckich, które oferuje metropolia. Będą one dotyczyć między innymi zgodności inwestycji ze standardami kształtowania infrastruktury rowerowej, aby powstające nowe trasy były jak najlepiej dostosowane do potrzeb użytkowników.

Wytyczne i dobre praktyki dla każdej gminy metropolii

Dokument pod nazwą "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg", zawiera wytyczne, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe w gminach OMGGS i podniosą komfort użytkowania nowo powstających tras. Liczące prawie 70 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z zasadami projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras oraz wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Standardy zawierają również kwestie związane z integracją transportu zbiorowego z rowerem.

- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce - osadzając je w polskim systemie prawnym. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, że jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na Covid ruch rowerowy zyskuje na popularności - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.



Program bezpłatnego doradztwa dla samorządów

Przy okazji zakończenia prac nad standardami Biuro OMGGS uruchomiło program bezpłatnego doradztwa przy opracowywaniu projektów infrastruktury rowerowej. Mogą z niego skorzystać wszyscy członkowie OMGGS.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana. Tylko cztery gminy w naszej metropolii zatrudniają osoby dedykowane polityce rowerowej. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS - dodaje Michał Glaser.

Grupa doradcza złożona jest z oficerów rowerowych z Gdańska, Gdyni, Sopotu i Tczewa. W połowie listopada odbyły się pierwsze warsztaty dla samorządowców, zarządców infrastruktury i projektantów na temat planowania i realizowania inwestycji rowerowych w gminach. Z porad ekspertów można korzystać na spotkaniach, warsztatach, ale także indywidualnie.

- Chcemy, by samorządy korzystały ze wsparcia już na etapie projektowania, gdy można wprowadzać poprawki, ale eksperci będą również doradzać w fazie realizacji projektów. W każdym momencie można zwrócić się do OMGGS z prośbą o weryfikację planów czy założeń inwestycji rowerowych, ale także doradzamy w kwestiach promocyjnych i informacyjnych dla mieszkańców - mówi Karolina Orcholska, koordynatorka ds. transportu i mobilności OMGGS.

Grupa doradcza dot. ruchu rowerowego to pilotaż Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie wsparcie merytoryczne dla samorządów dot. jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (11)
dodaj komentarz

  • Ewa_gość

    30.11.2020, 08:37

    Ujawniamy

    Po co te drogi skoro rowerzyści nie potrafią z nich korzystać i jeżdżą po chodnikach?

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx4.xx5 
  • -3

    Tczewiak_gość_gość_gość_gość_g_gość

    30.11.2020, 10:42

    Jazda po chodniku haha

    Chyba ty jeździsz po chodniku

    Cytuj
    IP: 83.8.xx2.xx2 
    +3

    posejdon_gość

    30.11.2020, 20:35

    Moim zdaniem potrzebne.

    Bardzo dobra informacja. Niech budują. Ewo nie mierz wszystkich jednakowo. Zgadzam się niektórzy są niereformowalni. Jeżdżą po chodniku, przejeżdżają przez przejścia dla pieszych itd. Służby powinny się zająć takimi delikwentami. Tak jak wśród zmotoryzowanych są piraci tak i wśród rowerzystów ich nie brakuje. Później obrywa się wszystkim. Pisze to jako kierowca, rowerzysta i pieszy. Wszystkim życzę bezpiecznych wyjazdów i powrotów.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx3.xx8 
  • +8

    Rowerowy_johny_gość

    30.11.2020, 09:05

    Dobrze słyszeć, że coś się .....

    .... w temacie ścieżek rowerowych dzieje. Czekam na ścieżkę wzdłuż Bałdowskiej, a i ul. 30 Stycznia jakby miała też nie byłoby źle.

    Odpowiedz
    IP: 157.25.xx0.xx6 
  • +3

    Tczewiak_gość_gość_gość_gość_g_gość

    30.11.2020, 10:42

    Scieżka rowerowa

    Plus ul malinowska

    Cytuj
    IP: 83.8.xx2.xx2 
  • +7

    Szatan_gość

    30.11.2020, 12:25

    Popieram budowę ścieżek rowerowych, ale... Dlaczego, skoro istnieje ścieżka rowerowa, rowerzyści - zwłaszcza ci w neonowych ubrankach - jeżdżą po jezdni i to często jeden obok drugiego? Uważam, że skoro już taka ścieżka powstała, to odpowiednie służby porządkowe, właściwe dla miejsca jej powstania powinny stanowczo egzekwować przepisy w zakresie korzystania z niej. W drugą stronę również - jeśli jest ścieżka rowerowa i obok chodnik, to dlaczego po ścieżce namiętnie spacerują piesi? Tu również apel do odpowiednich służb, aby egzekwować odpowiednie zachowania. Jezdnia dla pojazdów silnikowych, chodnik dla pieszych, ścieżka dla rowerów. Jeśli wszyscy tego będą przestrzegać to będzie miło i przyjemnie. Niestety nie wszyscy chcą o tym pamiętać, o braku wzajemnego szacunku już nawet nie wspomnę. Skoro nie wszyscy chcą to rozumieć ,może trzeba niektórych przekonać mandatami.

    Odpowiedz
    IP: 83.12.xx0.xx8 
  • -2

    Sławek EU07_gość

    30.11.2020, 13:36

    Jakość dród rowerowych

    Bo w większości są wykonane z dziadowskiej kostki, są źle zaprojektowane. Lepiej poszerzyć jezdnię o te 2m i w niej wyznaczyć ścieżki.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx8.xx8 
  • -1

    Łupaszko_gość_gość

    30.11.2020, 15:35

    '' a'la long"

    W Tczewie to jakieś mega mózgi sie zajmowały scieżkami rowerowymi do tej pory. Noooo, ale czego sie spodziewac po tej melinie :)

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx7 
  • Rowerowy_johny _gość

    30.11.2020, 22:04

    No mądrego to....

    .... dobrze posłuchać....

    Cytuj
    IP: 109.197.xx9.xx3 
  • Łupaszko_gość_gość

    30.11.2020, 15:39

    '' a'la long"

    A tak na marginesie, to znowu jakiś urzednik zwietrzył okazje że można jeszcze pare złotówek przyciąć - Polska Samorządowa to jest bagno które wyniszcza budżet!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx7 
  • +4

    kręcący pedałami_gość

    30.11.2020, 20:27

    Kiedy dokończenie ścieżki przy ul.Jagielońskiej.

    Odpowiedz
    IP: 46.169.xx1.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.