Pomorskie Trasy Rowerowe wydłużyły się o ponad 100 km. Co w 2020 roku?

Wiślana Trasa Rowerowa (fot. tcz.pl)
Pomorskie Trasy Rowerowe wydłużyły się o ponad 100 km. Co w 2020 roku?
Przez cały rok 2019 trwały prace nad rozbudową Pomorskich Tras Rowerowych. Dzięki inwestycjom rowerzyści mogą już korzystać z 114 km nowych dróg rowerowych, które w ponad 60 proc. są asfaltowe. W mijającym roku powstały też 23 wiaty postojowe i 10 stacji napraw rowerów.

Koszt wszystkich prac związanych z Pomorskimi Trasami Rowerowymi w 2019 roku to ponad 64 mln zł, przy czym kwota ta cały czas rośnie ze względu na rozliczanie kolejnych ukończonych inwestycji.

Nowe szlaki dla rowerzystów

W województwie pomorskim w mijającym roku z myślą o rowerzystach powstało 114 km dróg rowerowych, będących odcinkami szlaków turystycznych. To między innymi trasy w Sobieszewie, Krynicy Morskiej, Cedrach Wielkich i Sopocie. Aż 64 proc. z nich to drogi asfaltowe, a pozostałe wykonane są m.in. z kruszywa lub kostki.


W ramach projektów nawierzchnia została całkowicie wymieniona, poprawiona, a w wielu przypadkach trasy zostały wybudowane zupełnie od nowa. Trasy mają też nowe oznakowanie i tablice informacyjne.

- Cieszę się, że prace nad Pomorskimi Trasami Rowerowymi są tak zaawansowane i infrastruktura rowerowa w naszym województwie cały czas się rozwija - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy, by rekreacja, również rowerowa, stała się wizytówką regionu. Mieszkańcy i turyści dzięki rozbudowanej sieci szlaków mogą nie tylko zwiedzać miasta, ale także poznawać rożne zakątki regionu podczas rowerowych wypraw - podkreśla Struk.

By wygodniej było zwiedzać Pomorze na rowerze, od 2019 roku można korzystać z 23 miejsc postojowych wyposażonych w wygodne ławki i stoły. Prawie połowa z nich ma także stacje napraw rowerów.

230 tysięcy rowerzystów na trasach

Na trasach powstało także osiem punktów pomiaru natężenia ruchu rowerowego , m.in. we Władysławowie, Kiezmarku, Krynicy Morskiej, Przejazdowie, Poddąbiu (gm. Ustka) i Kaczym Winklu (gm. Puck). Część z nich liczy ruch rowerowy od listopada 2018 roku, a kolejne od grudnia 2019 roku. Do tej pory w tych okolicach Pomorskimi Trasami Rowerowymi przejechało prawie 230 tys. rowerzystów.

Co przyniesie 2020 rok?

Do końca projektu Pomorskie Trasy Rowerowe, powstaną jeszcze 154 km dedykowanych tras. W 2020 roku wybudowane zostaną kolejne odcinki i miejsca postojowe. - Łącznie w naszym projekcie powstanie 660 km tras, czyli tyle ile potrzeba, by dojechać z Gdańska do Pragi - tłumaczy Mieczysław Struk. - Współdziałamy z 40 partnerami samorządowymi, którzy poza budową nowych tras, postawią też 85 nowoczesnych miejsc postojowych, wpisanych w architekturę i krajobraz Pomorza - wymienia Struk.

W 2020 roku rozpoczną się prace na gdańskim odcinku Wiślanej Trasy Rowerowej / EuroVelo 9 na odcinku od Świbna do Błotnika oraz budowa wiaty rowerowej w Gdańsku Przegalinie. Rowerzyści będą mogli też korzystać z kolejnych odcinków Wiślanej Trasy Rowerowej w powiatach kwidzyńskim i tczewskim. A dzięki zakończeniu budowy na trasie gm. Stegna - Nowy Dwór Gdański - Jazowa (granica województwa), miłośnicy dwóch kółek zyskają dogodne połączenie rowerowe w województwem warmińsko-mazurskim (dawna DK7).

Plany na 2020 rok nie ominą też Władysława i Półwyspu Helskiego. Jeszcze przed sezonem letnim planowane jest zakończenie prac na 8 km odcinku trasy R10 w gminie Hel. Zakończony zostanie w całości odcinek trasy R10 w gminie Władysławo, który w większości jest bitumiczną drogą rowerową.

Pomorskie Trasy Rowerowe są elementami międzynarodowych szlaków rowerowych: szlaku EuroVelo 10 i 9. Międzynarodowy szlak R-10 (Euro Velo 10) wiedzie przez kraje basenu Morza Bałtyckiego. W województwie pomorskim prowadzi od Ustki do Krynicy Morskiej oraz do Kępek na granicy z województwem warmińsko-mazurskim. Z kolei Wiślana Trasa Rowerowa R-9 (EuroVelo 9) przebiega wzdłuż Wisły do granicy z województwem kujawsko-pomorskim. Trasy te prowadzą korytarzami europejskiej sieci Euro Velo. Długość obu tras wynosi około 670 km, z czego większość to drogi utwardzone, asfaltowe, z kostki betonowej lub nawierzchni mineralnych. Reszta to nawierzchnie szutrowe i gruntowe, które zapewnią optymalny i bezpieczny przejazd na rowerze turystycznym.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (27)
dodaj komentarz

  • +4

    dick_gość

    02.01.2020, 08:34

    Plany na 2020 rok nie ominą też Władysława... ;p

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • +6

    adi_gość

    02.01.2020, 09:59

    Takie pytanko. Po kiego grzyba stawia się znaki drogowe dla rowerzystów skoro nie muszą wiedzieć co one znaczą ?.

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • mirek_gość

    02.01.2020, 12:37

    dla czystego sumienia. poza tym znaki dla rowerzystów są tak proste, że dziecko je rozumie.

    Cytuj
    IP: 83.13.xx4.xx8 
    +6

    Haski _gość

    02.01.2020, 12:51

    Rowerzysta...

    ... tak jak inny uczestnik ruchu drogowego jest zobowiązany do przestrzegania zasad ruchu i znaków, jednak masz rację - jest z tym różnie co często powoduje niebezpieczne sytuacje. Mnie osobiście denerwuje to że Policja nie egzekwuje obowiązku jazdy na światłach, przecież to też uczestnik ruchu drogowego.

    Cytuj
    IP: 188.146.xx2.xx4 

    adi_gość

    02.01.2020, 13:23

    do >mirek_gość< no tak ale dziecko do 10 roku życia nie może poruszać się po ścieżce rowerowej.

    Cytuj
    IP: 88.199.xx2.xxx 
    +3

    adi_gość

    02.01.2020, 13:28

    do >Haski _gość< no tak ale założę się że gdyby doszło do poważnego wypadku to nasze kochane sądy uznały by że skoro nie trzeba mieć żadnych uprawnień poza metryką urodzenia to skąd miał wiedzieć jakie będą skutki jego zachowania. Szczególnie gdyby to był krewny lub znajomy królika. Każdy sąd go wybroni.

    Cytuj
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • +7

    Woj_gość

    02.01.2020, 10:09

    Ścieżka rowerowa

    I po co wydawać pieniądze jak rowerzyści jeżdżą po chodnikach i pieszych mają w nosie

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx5.xx2 
  • +6

    rowerzysta_gość

    02.01.2020, 10:15

    bubel techniczny

    A co z bublem technicznym od Mostu na Strudze Subkowskiej do Knybawy? Nie ma winnych i zamieciono pod dywan? Był odbiór i czy odebrano? Czekamy na informację. Łaski nie robicie.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx5 
  • +1

    md_gość

    02.01.2020, 16:56

    O jakim bublu piszesz?

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx5 
    +1

    rowerzysta_gość_gość

    02.01.2020, 18:33

    do md

    do md Zobacz tcz.pl?index.php? oraz w TV Tetka Reportaż z dn.12 grudnia 2019 r. (wideo) - Kontrowersje wokół wiślanej trasy.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx5 
    +1

    md_gość

    02.01.2020, 20:51

    Link wskazuje na stronę główną portalu, ale zapewne chodzi o styk tras na skrzyżowaniu ulic Spacerowej i Spokojniej w Knybawie? Problem wcale nie wynikał z błędu projektowego. Jak zerkniesz na mapę to zauważysz, że tej fragment ścieżki biegnie cały czas wzdłuż drogi Spacerowej (przy domkach po rezerwie terenowej i jest teraz ciągiem pieszo rowerowym, więc spełnia też rolę chodnika) a potem przechodzi w samą drogę. Czy nie można było tego poprowadzić inaczej, czyli poprowadzić wzdłuż drogi na całej długości? Zadałem to pytanie znajomemu z urzędu turystyki w UW i powiedział, że nie bo wszystkie pozostałe tereny (po obu stronach Spacerowej) to są prywatne pola i właściciel nie chciał odsprzedać ich fragmentu (nawet takiego żeby ścieżka łagodnie przechodziła przez ten uskok), tylko całe pole, czego oczywiście zrobić nie można bo padło by oskarżenie o niegospodarność. No więc, zapytałem, czy nie można było zrobić tego uskoku "łagodniejszego"? W końcu na styku obu ulic (na zakręcie) jest jeszcze sporo miejsca. Ale to też jest niemożliwe, bo podczas wyznaczania okazało się, że sama droga (fragmenty wspomnianego zakrętu) jest częściowo na prywatnym terenie i istnieje obawa, że właściciel będzie domagał się jej zmniejszenia a to oznaczało by, że samochody będą miały za mało miejsca z zaczęły by jeździć po ścieżce (gdyby bardziej wchodziła na zakręt). Czas naglił, bo kończył się termin na wykorzystanie funduszy z UE, więc mamy tam taki trójkąt. Oczywiście można było zwężyć samą Spacerową na całej długości domków i wtedy ścieżka ładnie by przechodziła w odcinek między polami, ale wyobrażasz sobie jakie to wywołało by protesty?

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx5 
    +1

    rowerzysta_gość_gość_gość

    02.01.2020, 22:11

    do md

    do md Zagmatwane strasznie. Dlaczego to wyjaśnia ktoś z UW? Zastępca Wójta, nie umiał tego przejrzyście wyjaśnić i nazwał wszystko bublem technicznym. Niech projektant to wyjaśni. Rozstąpienie tej trasy, to swoiste i niespotykane kuriozum

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx5 
  • -1

    Pytający_gość

    02.01.2020, 10:35

    Czy można teraz samochodem wjechać

    na ten wał?

    Odpowiedz
    IP: 195.60.xx6.xx6 
  • -1

    Nick_gość

    02.01.2020, 11:24

    Rowerzyści jeżdża po chodnikach - to czemu by nie samochodem po ścieżce?

    Cytuj
    IP: 1.186.xx0.xxx 
    -1

    tak_gość_gość_gość_gość_gość_gość

    19.07.2021, 09:24

    nie wiem czy mozna ale juz nieraz zaobserwowałem jak tamtędy jeżdża samochody

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx6 
  • +4

    adi_gość

    02.01.2020, 13:14

    "dla czystego sumienia. poza tym znaki dla rowerzystów są tak proste, że dziecko je rozumie."

    Dziecko może zrozumie. Ale czy dorosły ?. Tego bym pewny nie był.

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • +2

    Nick_gość

    02.01.2020, 14:15

    Jak zwykle temat rower powoduje bolesne żylaki odbytu. Co wy macie za problemy? Na hasło rower wszyscy plują jadem, czepiają się muchy kupy. Rozumiem, że nie macie rowerów a wasze dzieci gardzą od małego nimi?

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx5.xx3 
  • +4

    Nick_gość

    03.01.2020, 09:05

    Wieś, zaścianek, prowincja... Zacofany narodzie boisz się roweru jak kiedyś czarownic. Wstyd!

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx3 
    +1

    adi_gość

    03.01.2020, 12:15

    Mylisz się. Ja na przykład mam, nawet dwa (a co, kto bogatemu zabroni) i nawet ich używam. Zdziwiony ?. Ja po prostu widzę co większość z nas wyrabia.

    Cytuj
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • +1

    No _gość

    02.01.2020, 16:47

    "... tak jak inny uczestnik ruchu drogowego jest zobowiązany do przestrzegania zasad ruchu i znaków, jednak masz rację - jest z tym różnie co często powoduje niebezpieczne sytuacje. Mnie osobiście denerwuje to że Policja nie egzekwuje obowiązku jazdy na światłach, przecież to też uczestnik ruchu drogowego."

    A piesi w dzień z latarkami będą chodzić

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx5 
  • +6

    as_gość_gość

    02.01.2020, 18:27

    Gdzie byli inspektorzy?

    Dzisiaj jechałem ścieżką rowerową od mostu knybawskiego do Tczewa. Brak słupków zabezpieczających wjazd na ścieżkę innym pojazdom. Są ślady kół samochodów , ciągników. Jak można było dopuścić do tego? Tyle pieniędzy wydano na ścieżkę a zabrakło kilka tysięcy na zwykłe słupki.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx8.xx5 
  • -4

    Mysz _gość_gość

    02.01.2020, 19:27

    Ta złączka ścieżki na knybawie była przewidziana, niestety nie dało się lepiej tego zrobić. To nie był błąd podczas prac.

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx6.xxx 
  • +1

    rowerzysta_gość

    02.01.2020, 20:27

    bubel techniczny

    Wyjaśnij to. Samo stwierdzenie, że nie dało się tego inaczej zrobić, niczego nie wyjaśnia. Zacznij od projektu. Zobacz reportaż w Tetce o którym wyżej mowa. Nie kto inny, tylko Zastępca Wójta nazywa projekt bublem technicznym i twierdzi, że nie umie tego wyjaśnić. Jeżeli Ty umiesz, to wyjaśnij. W Tetce wideo z dnia 12 grudnia 2019 r. - Kontrowersje wokół wiślanej trasy.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx5 
    +2

    md_gość

    03.01.2020, 15:22

    @rowerzysta_gość "Wyjaśnij to. Samo stwierdzenie, że nie dało się tego inaczej zrobić, niczego nie wyjaśnia. Zacznij od projektu. Zobacz reportaż w Tetce o którym wyżej mowa. Nie kto inny, tylko Zastępca Wójta nazywa projekt bublem technicznym i twierdzi, że nie umie tego wyjaśnić. Jeżeli Ty umiesz, to wyjaśnij. W Tetce wideo z dnia 12 grudnia 2019 r. - Kontrowersje wokół wiślanej trasy." Wyjaśniłem powyżej. Zastępca wójta pewnie nawet nie był z tematem obeznany, tylko wywołano go do odpowiedzi to powiedział tak, żeby zdjąć z siebie odpowiedzialność. Cała nadwiślańska trasa rowerowa to projekt na poziomie województw a nie gmin. Te mają tylko przytaknąć, że się zgadzają i ostatecznie podpowiedzieć jakieś poprawki. Gminy nie projektują, nie budują i nie płacą za tę trasą, dlatego wiedza "zastępcy wójta" jest jaka jest. Często po prostu przytakują, lub po prostu wykłócają się, żeby trasa wiodła nie przez tereny atrakcyjne (cel tej trasy jest krajoznawczy), ale żeby jakoś łączyła wsie (coby mogli się pochwalić komunikacją rowerową w gminie). Nic wiec dziwnego, że nazwał to bublem bo do planów to pewnie w ogóle nie zajrzał.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx5 
  • -1

    md_gość

    03.01.2020, 10:42

    "do md Zagmatwane strasznie. Dlaczego to wyjaśnia ktoś z UW? Zastępca Wójta, nie umiał tego przejrzyście wyjaśnić i nazwał wszystko bublem technicznym. Niech projektant to wyjaśni. Rozstąpienie tej trasy, to swoiste i niespotykane kuriozum"

    Zastępca wójta jest zastępcą wójta i tyle w temacie, a to "kuriozum" właśnie wyjaśniłem więc nie wiem co mam jeszcze napisać. Pytałem znajomego bo akurat jest obeznany z tematem tras rowerowych w województwie (nie zajmował się tym projektem, bo pracuje głównie nad GreenVelo) i było to pytanie zadane prywatnie. A że jest to zagmatwane? Kiedyś nikomu nie chciało się porządnie prowadzić dokumentacji i po latach wychodzą takie kwiatki jak droga prowadzona częściowo po prywatnym gruncie, czy "zapomniane" instalacje (jak podczas niesławnego remontu Gdańskiej - nieuwzględnione na żadnych planach, które podrożyły znacznie prace i teraz miasto wozi się po sądach z wykonawcą). W przypadku tej trasy ważne było zrobienie na czas (więc nie było czasu na długie pertraktacje z właścicielem), bo przepadła by spora dotacja z EU, a chodziło o to, że (1) w Knybawie jest nie tyle DDR, ale ciąg pieszo rowerowy, więc przy okazji załatwiono dla mieszkańców częściowo chodnik, (2) fragment od Knybawy do drogi 22 był dziurawą, polną drogą, a teraz jest to masa bitumiczna (asfalt) po którym mogą jeździć także mieszkańcy, więc za jednym razem mieszkańcy Knybawy dostali kawał chodnika i asfaltowy dojazd do DK 22. Uważam, że jeden mały trójkąt to niewysoka cena za te udogodnienia.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx5 
  • Rafal_gość

    18.07.2021, 11:20

    Tak wygląda trasa rowerowa

    Witam miałem przyjemność udania się rowerem w kierunku Koźlin trasa rowerowa wybudowana na wale i doznałem szoku.Zaniedbana zarośnięta masakra szkoda pieniędzy skoro nie ma o to kto zadbać aby była przejezdna.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx6 
  • Rafal_gość_gość

    18.07.2021, 11:21

    Trasa rowerowa

    Szkoda że nie można dodać zdjęcia

    Cytuj
    IP: 5.173.xx0.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.