Więcej ulic jednokierunkowych na Starym Mieście?

Ulica Wąska (fot. tcz.pl)
Więcej ulic jednokierunkowych na Starym Mieście?
Czy na terenie Starego Miasta pojawi się większa liczba ulic jednokierunkowych. Pojawił się pomysł na wprowadzenie pewnych zmian w rejonie - Wąska, Paderewskiego, Kołłątaja i Stroma. Co na to Miejski Zarząd Dróg?

Temat organizacji ruchu kołowego pojawił się podczas obrad komitetu rewitalizacji. Tam Tczew Od Nowa zaproponował zorganizowanie spotkania z mieszkańcami czterech staromiejskich ulic, gdzie występuje szczególne nagromadzenie niekorzystnych zjawisk w ruchu drogowym.

- Głównym celem naszej propozycji jest przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie wdrożenia zmian w komunikacji na obszarze Starego Miasta Tczewa ulic takich jak Wąska, Paderewskiego, Kołłątaja i Stroma. Celem spotkania jest przede wszystkim spełnienie oczekiwań mieszkańców miasta Tczewa w zakresie bezpiecznego, płynnego ruchu pojazdów i pieszych na tym obszarze oraz poszerzenia stref ograniczenia ruchu dwukierunkowego z zachowaniem interesów podmiotów gospodarczych działających na w/w ulicach. Zwiększenie liczby ulic z ruchem jednokierunkowym, po uzgodnieniu z mieszkańcami, pozwoliłaby stworzyć miejsca parkingowe na ulicach. Takie rozwiązanie przyjęto w opracowaniu "Koncepcja organizacji ruchu drogowego w rejonie Starego Miasta" już w 2012 roku. Zakłada ona takie rozwiązania, aby zwiększyć liczbę ulic jednokierunkowych. Zmiana ulicy z dwukierunkowej na jednokierunkową pozwala na stworzenie nowych miejsc parkingowych i ponadto uzyskuje się przy zaangażowaniu niedużych środków finansowych miejsce na lokalizację ścieżki rowerowej oraz dodatkowo spowolni ruch na w/w drogach. - uważa Michał Ciesielski.

Co na to Miejski Zarząd Dróg?


- Problem dramatycznie wzrastającego w ostatnich latach wskaźnika zmotoryzowania jest powszechny i dotyczy on wszystkich dużych miast w kraju. Konsekwencją nieustannie zwiększającej się liczby pojazdów samochodowych jest brak dostatecznej liczby miejsc postojowych w przestrzeni publicznej. Na brak miejsc postojowych cierpi wiele tczewskich dzielnic jednak w przypadku ulic starego miasta problem ten jest szczególny. Z uwagi na zwartą zabudowę staromiejską - skoncentrowanie w tym rejonie miasta ośrodków usług administracji publicznej, finansowej i gospodarczej, organizacji społecznych, obiektów handlu, kultury i otoczenia biznesu, ale i także wielu wielorodzinnych budynków mieszkaniowych, miejsc postojowych brakuje nie tylko dla petentów wymienionych wyżej instytucji lecz także mieszkańców starego miasta. Miejski Zarząd Dróg jako zarządzający drogami gminnymi na terenie miasta Tczewa ma pełną świadomość tego problemu. W 2018 roku otrzymywaliśmy liczne pisma mieszkańców ulicy Ignacego Paderewskiego monitujące o zwiększenie ilości miejsc postojowych, w tym także o zmianę stałej organizacji ruchu na jednokierunkowy celem umożliwienia parkowania pojazdów na jezdni ulicy. Równolegle wpływały do nas pisma i petycje mieszkańców, w których nie godzili się oni na wprowadzenie przedmiotowych zmian w organizacji ruchu jak i tworzenie regularnych miejsc postojowych pod oknami ich nieruchomości. Mieszkańcy Ci podnosili kontrargumenty takie jak generowanie nadmiernego hałasu, zintensyfikowanie trujących spalin czy wreszcie nadmierny stres, a wszystko to związane z parkowaniem pojazdów pod oknami ich nieruchomości. Z tego też względu proponowane przeprowadzenie konsultacji społecznych jest jak najbardziej słuszną propozycją, co więcej jest ono niezbędne dla wprowadzenia proponowanych zmian. Jednocześnie zwracamy uwagę na fakt, iż w obecnej sytuacji, kiedy to mamy do czynienia z tak dużą ilością zmotoryzowanych użytkowników dróg, miasto boryka się z problemem ograniczonej przepustowości całego układu drogowego przebiegającego przez rondo na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego. Regularnie w godzinach wzmożonego ruchu mamy tu do czynienia z powstającymi zatorami zarówno z kierunku nowego miasta jak i od strony Bałdowa czy osiedla Czyżykowo. Niestety istniejąca infrastruktura drogowa w miejscach połączenia ulic Kołłątaja, Paderewskiego i Wąskiej z ulicą 30-stycznia umożliwia wyjazd wyłącznie w jednym kierunku t.j. w prawo w kierunku nowego miasta, co przy wprowadzeniu proponowanych zmian w organizacji ruchu w/w ulic na jednokierunkowe znacznie ogranicza funkcjonalność całego układu drogowego. Wprowadzenie zakazu wjazdu w ulice Paderewskiego z ul. 30-Stycznia w relacji "od nowego miasta", a tym samym zorganizowaniem wjazdu w ten rejon miasta poprzez ulicę Kołłątaja, powodowałoby konieczność dojechania w pierwszej kolejności do ronda przy Wieży Ciśnień, zawrócenia i wjechania w ul. Kołłątaja. Taka organizacja ruchu potęgowałaby tworzenie się wspomnianych wyżej zatorów na ulicy 30-stycznia w obydwu kierunkach. Alternatywnie odwrócenie kierunków jazdy tj. wjazd ulicą Paderewskiego i wyjazd ulicami Kołłątaja i Wąską, powodowałoby znaczne obciążenie ulicy Wąskiej, a także ograniczenie obciążenia ruchem ulicy Kołłątaja do minimum - wyjeżdżający w kierunku nowego miasta naturalnie będą wybierali najkrótszą z możliwych tras, zaś Ci jadący w kierunku Czyżykowa z pewnością wybiorą ulicę Czyżykowską i Starowiejską. Proponowana zmiana organizacji ruchu na ulicach na ruch jednokierunkowy ma na celu utworzenie dodatkowych miejsc postojowych wzdłuż jezdni ulic. Należy mieć tu na uwadze fakt, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy Prawo o ruchu drogowym "Zabrania się zatrzymania pojazdu w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej", a także "zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem". Oznacza to, że wyznaczenie stref umożliwiających postój pojazdów w ciągu jezdni rozpatrywanych ulic, musi zostać poprzedzone szczegółową analizą. Gęstość istniejących zjazdów, wlotów skrzyżowań czy przejść dla pieszych, a także konieczność zapewnienia kierującym normatywnych warunków widoczności dla włączających się do ruchu może spowodować, że liczba możliwych do utworzenia i prawidłowo wyznaczonych dodatkowych miejsc postojowych będzie znacznie mniejsza aniżeli ta oczekiwana. - wyjaśnia Marcin Górny z Miejskiego Zarządu Dróg.


Dodajmy, że pewne zmiany w ruchu na ulicy Kołłątaja mają nastąpić po zrealizowaniu jednego z projektów tegorocznego budżetu obywatelskiego. Pomysł zakłada uspokojenie ruchu na ul. Kołłątaja poprzez wprowadzenie na całej jej długości strefy "tempo 30" oraz montaż progów wyspowych (po jednym przed i za przejściem dla pieszych) w 3 lokalizacjach.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (24)
dodaj komentarz

  • wtf_gość

    11.04.2019, 10:09

    Kupili szroty za 500+ w mieście tak małym, że prawie wszędzie można pójść pieszo. Cebulaki.

    Odpowiedz
    IP: 78.11.xx6.xx8 
  • No tak_gość

    11.04.2019, 11:35

    Nigdzie nie musisz jechać...

    Po co gdziekolwiek chodzić jak można siedzieć na dvpie oraz pisać głupie komentarze i raz w miesiącu iść do MOPSU?

    Cytuj
    IP: 194.88.xx3.xx1 

    Marianna_gość

    11.04.2019, 14:53

    Zdziwisz się ale są ludzie w przeciwieństwie do ciebie, którzy mają pracę i do niej dojeżdżają - na pewno dalej niż ty rzucasz beretem. Co tak innym zazdrościsz 500+ ? Jakby ci stanął też mógłbyś zacząć ten biznes - no ale najpierw jakakolwiek kobieta musiała by cie zechcieć.

    Cytuj
    IP: 95.46.xx0.xx2 
  • h_gość

    11.04.2019, 10:59

    Uczeń przerosnie mistrza?

    Brządkowski, drugi Zbychu Urban

    Odpowiedz
    IP: 95.216.xx5.xxx 
  • Alex_gość

    11.04.2019, 11:45

    Widzę, że trolle z UM trollują od rana :o Radny Brządkowski nie ma nic wspólnego z Urbanem, śmieszne są tego typu teorie spiskowe.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xxx 

    Szpion_gość

    11.04.2019, 15:49

    Bezkompromisowość

    Brządkowski jest poza zasięgiem Urbana. Może za 3 kadencje, chociaż wątpię, bo nie ma ×××, ale od wizerunku ucznia już się nie uwolni.

    Cytuj
    IP: 5.173.xx7.xx9 
  • Gość_gość

    11.04.2019, 11:20

    Brzydkowski

    Mistrza? Chyba błazenady. Najgorsze jest to, że jego następca nie ma na siebie pomysłu i jest przez "miszcza" sterowany. Od samego rana głosuj na.... Buahaha

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx1.xx5 
  • tytanic_gość_gość

    11.04.2019, 17:51

    bolinalinasiewygina

    Co się dzieje w Tczewie, bo nic nie słychać. Cieśnik ciśniesz, czy już na etacie?

    Cytuj
    IP: 5.173.xx7.xx8 
  • Poi_gość_gość

    11.04.2019, 12:07

    Bardzo dobry pomysł może będzie bardziej bezpiecznie. Czas że ktoś się zato zabrał.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx7 
  • Średniowiecze_gość

    11.04.2019, 12:36

    Wiesz że w Średniowieczu nie było samochodów i dzięki temu nie było wypadków samochodowych. To bardzo dobry pomysł nie sądzisz - by zlikwidować samochody?

    Cytuj
    IP: 109.69.xxx.xx6 
  • 11.04.2019_gość

    11.04.2019, 12:43

    parkowanie

    Może ktoś by pomyślał o ul. Ceglarskiej gdzie odbywają się mecze. Nie dość , że jest hałas to samochody nie mają gdzie parkować, tych pare miejsc co zostało wykonanych , to nie starcza , parkują częsciowo na wjazdach do posesji. chodnikach nowo zrobionych gdzie są uszkodzone krawężniki, oraz na terenie prywatnym. Jeżeli wykonano boiska to trzeba zrobić miejsce na parkowanie; autobusu z piłkarzami i kibolami ,oraz aut osobowych.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx4.xx3 
  • gość_gość_gość

    11.04.2019, 14:20

    parkowanie

    Po co przy Ceglarskiej trzy boiska można z dwóch zrobić parkingi.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx4 
  • Natenczas Wojski_gość_gość

    11.04.2019, 15:18

    Wszystkie stare miasta.

    Stare miasta mają swój urok dopiero wtedy jak wszystkie ulice są jednokierunkowe. Natomiast nowe miasta dopiero wtedy jak ścieżki rowerowe są szersze od jezdni dla autobusów.

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx4.xx5 
  • ŁUK_gość

    11.04.2019, 17:12

    Paderewskiego/Kołłątaja

    Co do powyższych ulic sprawa jest banalnie prosta . Ulica Paderewskiego ze względu na charakter dojazdowy do większości budynków powinna pozostać dwukierunkowa w innym wypadku miasto utrudni dojazd tudzież wyjazd mieszkańcom do miasta . Proszę sobie wyobrazić taką sytuacje Paderewskiego w stronę szpitala zostaje jednokierunkowa mieszkańcy od nr 3 po 10,19,22/23/21(oraz cała ulica Stroma Podgórna) musieli by robić kółko na ulice kołatają na rondo znajdując się przy wieży ciśnień warto dodać iż ów rondo jest wiecznie zakorkowane ze względu na charakter dojazdowy do Eatonu Garnera czy też dużej firmy znajdującej się w Bałdowie , pomijając fakt iż jest to jedyna droga dojazdowa przez centrum dla mieszkańców Czyżykowa . Jeśli chodzi o miejsca parkingowe ... to śmiało można je zrobić na ulicy Kołłątaja która w praktyce okazuje się ulica o najmniejszym natężeniu ruchu w całym Tczewie , a z niewiadomych przyczyn jest tam zakaz zatrzymywania się . CO do bezpieczeństwa na obu ulicach sugeruje zwalniacze leżące przed przejściami dla pieszych . Panie Michale proszę nie utrudniać życia mieszkańcom .

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx7 
  • koncepcjonista_gość

    12.04.2019, 11:17

    taka mam koncepcję

    zlikwidować park, zrobić jeden wielki parking...

    Cytuj
    IP: 178.183.xx4.xx5 
  • ja-mieszkaniec_gość

    11.04.2019, 17:48

    Biadolicie nad tym, że trzeba będzie jechać kawałek dalej, a ja uważam, że to dobry pomysł.U naszych sąsiadów ( za granicą ) coraz częściej stosuje się takie rozwiązania. A co do zakorkowanego ronda - to niektórzy naprawdę zapomnieli jak jeździ się po rondzie (brak kierunkowskazu przy zjeździe , spoglądanie przy wjeżdżaniu najpierw w prawo jakby stamtąd miał nadjechać pojazd i inne takie ).

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xx2 
  • ja-mieszkaniec_gość_gość

    11.04.2019, 17:51

    Nawiasem mówiąc przyjrzyjcie się tej Waszej dwukierunkowej Wąskiej na zdjęciu ależ jest tam możliwość prowadzenia ruchu w obu kierunkach, no autostrada jak nic!

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xx2 
  • Gośc_gość_gość_gość

    12.04.2019, 16:16

    Czy radni myślą ?!

    Należy przenieść z centrum miasta dwa obiekty należące do urzędu jak również urząd gminy i będzie problem rozwiązany ! Będzie obiekt po sądzie , a wcześniej były obiekty po jednostce wojskowej !!

    Cytuj
    IP: 188.146.xx8.xx9 
  • Kierowca_gość

    11.04.2019, 18:34

    Parkowanie

    Proponowałbym też skupić się na parkingach. Mianowicie zrobić płatne parkowanie na starym mieście. Bo chcąc tam cokolwiek załatwić nigdy nie ma miejsc na parkingu np przy ul. Ogrodowej lub Laziennej.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx2.xx2 
  • Kolonia nad Renem_gość

    11.04.2019, 19:34

    Miasto Tczew nie jest zadna metropolia wszedzie mozna dotrzec pieszo a klo lubi wozic swoje cztery litery to niech przesiadzie sie na rower i pedaluje a wyjdzie to kazdemu na zdrowie

    Odpowiedz
    IP: 37.201.xx5.xx6 
  • Kolonia nad Renem_gość_gość

    11.04.2019, 20:45

    dodatek

    Ps pedalowanie bez zasilania elektrycznego tylko wisliek fizyczny

    Cytuj
    IP: 37.201.xx5.xx6 

    Kolonia nad Renem_gość_gość

    11.04.2019, 21:20

    Ps

    Ps sprostowaniec wysilek a nie wisilek moje stare Handy nie tak fukcjonuje , jak powinnien

    Cytuj
    IP: 37.201.xx5.xx6 
  • H_gość_gość

    12.04.2019, 00:09

    Płatne parkowanie popieram

    Jak najbardziej ,powinno się pobierać opłatę za parkowanie powyżej 30 minut.Wyeliminowało by się tych kierowców którzy parkują sobie auta gdzieś w centrum miasta i udają się na 8 godzin lub dłużej do pracy.Parkometry powinnny stanąć na karzdym parkingu poza oczywiście centrami handlowymi!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx7 
  • md_gość

    12.04.2019, 07:03

    "Mieszkańcy Ci podnosili kontrargumenty takie jak generowanie nadmiernego hałasu, zintensyfikowanie trujących spalin czy wreszcie nadmierny stres, a wszystko to związane z parkowaniem pojazdów pod oknami ich nieruchomości. " Więc parkowanie powoduje nadmierny hałas, spaliny i stres, ale jazda samochodem po tej ulicy w obie strony już nie?

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx7.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.