Rośnie ruch na drogach Pomorza - GDDKiA zbadała jak bardzo. A jak w Tczewie?

Kierowca, samochód
Rośnie ruch na drogach Pomorza - GDDKiA zbadała jak bardzo. A jak w Tczewie?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zbadała średnie natężenie ruchu na drogach krajowych w Pomorskiem. Największy ruch już tradycyjnie dotyczy obwodnicy Trójmiasta. Jak sytuacja wygląda w Tczewie i okolicach?

Zakończyły się badania natężenia ruchu na drogach krajowych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni odbył się w 2015 r. W 2020 r. monitoring rozpoczęto, zgodnie z założeniami w styczniu, ale ze względu na zaburzenia ruchu przez pandemię, zostało ono przedłużone do 2021 r. Wyniki badań GPR są wykorzystywane do zarządzania siecią drogową, m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Służą również jako dane wyjściowe przy projektowaniu nowych dróg i przebudów istniejących.

GDDKiA zarządza w woj. pomorskim siecią dróg o długości przeszło 800 km. Do monitorowania ruchu wyznaczono 115 punktów pomiarowych rozmieszczonych na podległych nam drogach krajowych. W każdym punkcie, metodą wideodetekcji, przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych.

Jak kształtuje się ruch pojazdów w rejonie Tczewa?


Z zestawienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że drogą krajową numer 91 między Pruszczem a Tczewem porusza się średnio 12300 aut w ciągu doby. W granicach samego miasta jest ich więcej - od wjazdu do skrzyżowania koło Shella to około 14230 samochodów, zaś od Shella do południowych granic miasta około 18300.

Natężenie na DK22 na poszczególnych odcinkach wynosi - między miejscowościami Starogard Gd. - w. Swarożyn - 13 381 pojazdów na dobę, A1 w. Swarożyn - Czarlin: 12 183, Czarlin - Malbork 11 368 pojazdów na dobę. Największe natężenie ruchu na DK91 to - Jagiellońska - gr. miasta 18 344; dla porównania odcinek DK91 Czarlin - Rudno 7 417, ale w Pruszczu Gd. między Gdańskiem a ul. Chopina - 24 007. - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA

Na drogach krajowych woj. pomorskiego zanotowano średni dobowy ruch roczny (SDRR) na poziomie 15 277 pojazdów na dobę, co oznacza wzrost o 24 proc. (SDRR w Polsce to 13 574 poj./dobę i wzrost o 21 proc.). Największe natężenia ruchu są, co nie stanowi zaskoczenia, na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta, między węzłami Gdańsk Lotnisko i Gdańsk Karczemki - 97 537 poj./dobę (w 2015 r. było to 77 141). Nieco mniej było między Gdańskiem Owczarnią a Lotniskiem - 92 964 (w 2015 r. - 73 937). Dla porównania najmniej obciążonym ruchem odcinkiem tej drogi ekspresowej jest odcinek Gdynia Chylonia - Gdynia Port, który przejeżdża średnio 34 798 poj./dobę (w 2015 r. - 29 660).

- Ciekawy jest bardzo duży wzrost ruchu na S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Między węzłami Gdańsk Lipce i Gdańsk Port przejeżdża 48 366 pojazdów w porównaniu do 22 892 w 2015 r. To oznacza zmianę o 111 proc. Duży wzrost - 84 proc. - zanotowano również na węźle Gdańsk Południe w ciągu S6 Obwodnicy Trójmiasta, na krótkim odcinku między włączeniem S7 i DW222, gdzie średniodobowo przejeżdża 69 904 pojazdy (w 2015 r. - 37 868). Do obu wyników przyczyniło się otwarcie dla ruchu przez Miasto Gdańsk tunelu pod Martwą Wisłą w 2016 r., co znacząco zmieniło sposób poruszania się po mieście i szerzej całej aglomeracji. - mówi Piotr Michalski.

Wzrosty ruchu odnotowano na całej sieci dróg krajowych w woj. pomorskim, choć są to wzrosty nie tak spektakularne jak na drogach ekspresowych. Z dróg jednojezdniowych największe natężenia ruchu są między rondami w Żukowie (DK7 i DK20) - 28 243 pojazdów (24 204 w 2015 r.) - i na DK91 między Pruszczem Gdańskim a granicami Gdańska - 24 007 pojazdów (17 347).

Najmniejsze natężenie ruchu w województwie pomorskim, 2 930 poj./dobę, zanotowana DK21 w Ustce tuż przy porcie. Było nawet o 95 pojazdów niższe niż w GPR 2015.

- W bliskiej przyszłości możemy spodziewać się zmniejszenia natężenia ruchu na DK6 łączącej Gdynię z Wejherowem, ze względu na zbliżające się zakończenie prac przy budowie drogi ekspresowej S6 między Gdynią Wielkim Kackiem a Bożympolem Wielkim, która przejmie część ruchu z drogi krajowej. Realizacja Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) i jej integralnej części - obwodnicy Żukowa - zmieni natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta oraz w Żukowie między rondami (DK7 i DK20). Przypomnijmy, że w kwietniu br. podpisaliśmy umowy na dwa odcinki OMT i obecnie przygotowywane są projekty budowlane. - dodaje rzecznik GDDKiA.

Trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego objętej Programem budowy 100 obwodnic. Przez to miasto przejeżdża średnio 22 635 pojazdów i stanowi ono punkt krytyczny przy poruszaniu się drogą krajową nr 22.

Wyniki GPR będą teraz szczegółowo analizowane. Zostaną one wykorzystane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (2)
dodaj komentarz

  • zasciankowy Polak_gość

    30.11.2021, 19:20

    Polska to podkomunistyczne panstwo i jeszcze metalnosc komunistyczna w nich tkwi, 200m do markietu a buraki podjezdzaja samochodem typowa wiocha a na zachodzie ludzie przenosza sie z czterech na dwa kolka

    Odpowiedz
    IP: 37.201.xx2.xx0 
  • xxx_gość_gość

    30.11.2021, 19:56

    Śmiechu warte .....

    To sobie zapierda ....... j na rowerze zimą CZEREŚNIAKU !

    Cytuj
    IP: 178.235.xx9.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.