Na wrześniowej sesji radni głosowali uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Miejskiej Tczew na 2025 rok. Dzięki przyjęciu dokumentu ratusz będzie mógł zaciągnąć pożyczkę długoterminową w wysokości do 10 mln zł.
Jak zapisano w treści dokumentu, środki pozyskane z pożyczki, przeznaczone będą na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Miejskiej Tczew na rok 2025. Spłata pożyczki nastąpi począwszy od 2026 roku i nie później niż do końca 2037 roku, w terminach i na warunkach określonych w umowie pożyczki. Spłata rat kapitałowych i odsetek następować będzie z dochodów własnych gminy.
W projekcie dokumentu zapisano m. in., że obsługa zadłużenia w formie spłaty pożyczki nie generuje dodatkowych kosztów takich jak obsługa zadłużenia w formie emisji obligacji komunalnych. Za przeprowadzenie procedury emisji, banki pobierają opłatę za pełnienie funkcji agenta emisji, którą skalkulowano na poziomie od 15.000,00 zł do około 50.000,00 zł.
O koszta obsługi długu pytał radny Zenon Drewa. Skarbnik Helena Kullas poinformowała, że obecnie analizowana jest oferta trzech banków - w najkorzystniejszej oprocentowanie wynosi około 5 procent - czyli ok. pół miliona złotych rocznie.
Ostatecznie dokument został przyjęty większością głosów.
Jak zapisano w treści dokumentu, środki pozyskane z pożyczki, przeznaczone będą na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Miejskiej Tczew na rok 2025. Spłata pożyczki nastąpi począwszy od 2026 roku i nie później niż do końca 2037 roku, w terminach i na warunkach określonych w umowie pożyczki. Spłata rat kapitałowych i odsetek następować będzie z dochodów własnych gminy.
Decyzja o wyborze źródła finansowania została podjęta po przeanalizowaniu rynku finansowego i uzyskaniu informacji z kilku banków, z którymi Gmina Miejska Tczew współpracuje od wielu lat. W odpowiedzi na wysłane zapytania w sprawie ofert banków i szacunkowych kosztów pozyskania kapitału, ustalono, że pożyczka długoterminowa będzie najkorzystniejszym sposobem pozyskania kapitału - czytamy w uzasadnieniu uchwały.
W projekcie dokumentu zapisano m. in., że obsługa zadłużenia w formie spłaty pożyczki nie generuje dodatkowych kosztów takich jak obsługa zadłużenia w formie emisji obligacji komunalnych. Za przeprowadzenie procedury emisji, banki pobierają opłatę za pełnienie funkcji agenta emisji, którą skalkulowano na poziomie od 15.000,00 zł do około 50.000,00 zł.
O koszta obsługi długu pytał radny Zenon Drewa. Skarbnik Helena Kullas poinformowała, że obecnie analizowana jest oferta trzech banków - w najkorzystniejszej oprocentowanie wynosi około 5 procent - czyli ok. pół miliona złotych rocznie.
Prowadząc odpowiedzialną politykę miasta, staramy się spłacać te zobowiązania, których koszta obsługi są duże i zamieniać na takie, które będą bardziej atrakcyjne. - mówił prezydent Tczewa, Łukasz Brządkowski, dodając, że poziom zadłużenia miasta jest w pełni bezpieczny. - Wiele miast może pomarzyć o takiej sytuacji jak nasza - mówił.
Ostatecznie dokument został przyjęty większością głosów.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Komentarze (2)
dodaj komentarz
No nieźle _gość
30.09.2025, 07:41
Bober zarządza
10 mln kredytu, koszt pol miliona rocznie, splata prognozowana na 10 lat, razem 15 baniek. Bobrze, czy rewitalizacja stawku za trzy bańki caly czas aktualna? Koszty funkcjonowania swojej ośmiornicy zmniejsz lepiej, a nie wciągaj miasta i jego mieszkańców w kredyt. Jeden członek rad nadzorczych miejskich spółek to koszt lekko licząc 100 tys rocznie, obetnij liczebność rad o dwóch darmozjadów to z 4 spolek masz 800 tys rocznie. Kredyt to jest już akt desperacji. Strasznie drogo zarządzasz tą mieściną. Właśnie dobijasz gwoźdź do trumny tego miasta.
Klemens _gość
30.09.2025, 08:54
pierwsze schodki
Podejrzewam, że to nie jest jednorazowy manewr tego typu. Zarządzanie miastem to nie jest prosta sprawa. Wydatki coraz większe, a przychody coraz mniejsze - tak kształtuje się przyszłość. Tylko czekać na podwyżki??? Może jakaś deklaracja ze strony władz, że nie będzie podwyżek?