Burza o nową flagę Kociewia wciąż trwa. Głos w dyskusji zabrał Wojciech Cejrowski - jeden z bardziej znanych kociewiaków. Nie przebiera w słowach.
Kontrowersyjny prezenter postanowił skrytykować flagę:
Przypomnijmy, Mateusz Połom z Pinczyna został autorem najwyżej ocenionego konkursowego projektu, który będzie reprezentował nasz region.
Konkurs ogłosiła nieformalna grupa pn. "Kasztelania Bytońska", działająca przy Publicznej Szkole Podstawowej im. Edmunda Dywelskiego w Bytoni. Inicjatywa kociewskiej flagi nie jest nowa - powstała już kilka lat temu po 2. Walnych Plachandrach i miała być zrealizowana w ramach Kongresu Kociewskiego. Jednak, ponieważ projekt flagi miał być wyłoniony w konkursie otwartym, z powodu pandemicznych ograniczeń nie udało się wówczas sprawy flagi doprowadzić do finału.
Tym razem jednak wszystko poszło po myśli organizatorów. Projekt autorstwa Mateusza Połoma z Pinczyna uznany został na najlepszy spośród 38 nadesłanych prac - autor musi jednak wprowadzić drobne poprawki - chodzi m. in. o kształt chabra. Trójdzielność flagi symbolizuje trzy kociewskie powiaty - świecki, starogardzki i tczewski, zaś kolory odnoszą się do bogactwa regionu - niebieski - jezior, żółty - łanów zbóż, zielony - lasów.
Prace w konkursie oceniali znawcy sztuki heraldycznej: Włodzimierz Chorązki z Polskiego Towarzystwa Heraldycznego oraz Sławomir Górzyński. Patronat honorowy nad inicjatywą objęli marszałkowie województw Pomorskiego i Kujawsko- Pomorskiego oraz trzech kociewskich starostów: z Starogardu Gdańskiego, Tczewa i Świecia.
Kontrowersyjny prezenter postanowił skrytykować flagę:
Jestem Ambasadorem Kociewia. Przyjąłem ten tytuł z wahaniem, gdy mi go zaproponowano. Przyjąłem i wziąłem na siebie powiązane z nim OBOWIĄZKI. W ramach tych OBOWIĄZKÓW włączę się więc w dyskusję o nowej fladze Kociewia, którą to flagę "wybrała komisja". (A kto wybrał komisję?) 1. Ta flaga wygląda jak nowa flaga Ukrainy i nie przypomina mi w niczym Kociewia. Protestuję więc! 2. Czemu nie było głosowania Kociewiaków, którzy mają się pod tą flagą gromadzić i jednoczyć? Protestuję! 3. Czemu "komisja" była tajna i nie zaproszono Ambasadora WC? 4. Stolicą administracyjną Kociewia może sobie być Starogard, ale stolicą prawidłową, tradycyjną i HERBOWĄ był i pozostaje Pelplin, dlatego budowanie flagi musi się odbywać w oparciu o heraldyczne tradycje stolicy w Pelplinie, gdzie mamy zarówno kolory, jak i stare herby, do których można się odwoływać - napisał Wojciech Cejrowski w mediach społecznościowych.
Przypomnijmy, Mateusz Połom z Pinczyna został autorem najwyżej ocenionego konkursowego projektu, który będzie reprezentował nasz region.
Konkurs ogłosiła nieformalna grupa pn. "Kasztelania Bytońska", działająca przy Publicznej Szkole Podstawowej im. Edmunda Dywelskiego w Bytoni. Inicjatywa kociewskiej flagi nie jest nowa - powstała już kilka lat temu po 2. Walnych Plachandrach i miała być zrealizowana w ramach Kongresu Kociewskiego. Jednak, ponieważ projekt flagi miał być wyłoniony w konkursie otwartym, z powodu pandemicznych ograniczeń nie udało się wówczas sprawy flagi doprowadzić do finału.
Tym razem jednak wszystko poszło po myśli organizatorów. Projekt autorstwa Mateusza Połoma z Pinczyna uznany został na najlepszy spośród 38 nadesłanych prac - autor musi jednak wprowadzić drobne poprawki - chodzi m. in. o kształt chabra. Trójdzielność flagi symbolizuje trzy kociewskie powiaty - świecki, starogardzki i tczewski, zaś kolory odnoszą się do bogactwa regionu - niebieski - jezior, żółty - łanów zbóż, zielony - lasów.
Prace w konkursie oceniali znawcy sztuki heraldycznej: Włodzimierz Chorązki z Polskiego Towarzystwa Heraldycznego oraz Sławomir Górzyński. Patronat honorowy nad inicjatywą objęli marszałkowie województw Pomorskiego i Kujawsko- Pomorskiego oraz trzech kociewskich starostów: z Starogardu Gdańskiego, Tczewa i Świecia.
Komentarze (67)
dodaj komentarz
Mario Tcz._gość_gość_gość_gość
06.09.2022, 07:28
Dzielenie.
Jak pies nie ma co robić(problemów},to wiadomo co robi-wymyśla sobie flagę.
sdf_gość_gość
06.09.2022, 09:57
Marketing
Jak Wojtkowi kończy się kasa, to szczeka, żeby napędzić sobie klikalność, a tcz.pl bawi się w tabloid. Brawka!
Zenek zenek_gość_gość_gość_goś_gość
06.09.2022, 19:58
Pewnie flaga UKRAINY!!!
qq_gość
06.09.2022, 07:32
dobrze mówi....wszystko z tymi ukrami...zgoda wielka tragedia....ale ile można...a oni co w zamian dają?....w pracy to im za cieżko. nie ważne gdzie ani co mieli by robić...mini człowieczek ich nauczył że im sie wszystko należy i im daje ...z mojego Dziad...nie dziadek.
Zak_gość
06.09.2022, 09:52
Całkiem ładnie opisałeś rodaków pobierających 500+. Dziękuję za definicję.
EkO_gość
06.09.2022, 07:38
Macie niezły zapłon w tym tcz.pl. Już dawno o tym mówił. Fala krytyki zaś płynie z różnych stron. To jakaś flaga rodem z Afryki lub Ameryki środkowej. Poza tym czy Tczew nie ma poważniejszych problemów? Ma! Dramat ludzi, którzy dobijani są podwyżkami. O tym byście pisali. Hm, ale... Czekaj! Chyba nie wypada, prawda?
rc_gość_gość_gość
06.09.2022, 09:35
ff
A wyjąłeś już dziecku z piórnika niebieską i żółtą kredkę, żeby nie malowało ukraińskich rysunków? Przecież to jakaś paranoja z takim myśleniem. Za kilka lat będziemy błagać, żeby przyjeżdżali, bo nie będzie miał kto pracować i zarabiać na nasze emerytury, przez kryzys demograficzny. Obudź się i nie siej jadu. Peace! ;)
dick_gość
06.09.2022, 07:46
No i?
Ratt_gość
06.09.2022, 07:54
Dużą podpowiedź dał Długosz w Banderia Prutenorum - tam są wzory tczewskie i starogardzkie. Świecie nie brało udział u bitwie pod Grunwaldem, ale powiat Świecki ma przepiękne godło. Natomiast chorągiew powiatu przepięknie nawiązuje do w/w. chorągwi starogardzkiej Do tego polemizowałbym z nazwą naszego regionu. Pierwsza wzmianka mówi o Gociewiu a nie Kociewiu. Czy ewolucja języka jest celowa w odebraniu nam ogromnego dziedzictw o którym w szkołach się nie mówi? Gociewie od Gotów - bo nimi jesteśmy...
sdf_gość_gość
06.09.2022, 09:50
Język
Ewolucja języka jest zjawiskiem naturalnym, zachodzącym wszędzie, nie tylko w Polsce. Nikt Ci niczego nie odbiera. Zmiana pokoleniowa, dostosowuje środowisko (również językowe) do swoich potrzeb.
Tadek_gość
06.09.2022, 10:21
Tak, nalepiej cofnijmy się o kilka pokoleń w rozwoju języka. Na komputer mówmy liczydło, bo to anglicyzm, a na telefon, magiczna maszynka do zdalnej rozmowy.
Bobo_gość
06.09.2022, 08:12
Kto to jest?
Kto to jest ten Cejrowski?
Moze_gość
06.09.2022, 08:32
Moze twoj stary, popytaj
Eus_gość
06.09.2022, 10:39
Naczelny hejter polski, podszywający się pod kociewiaka, kochający nasz kraj, dlatego mieszka w USA. Nie ma szacunku do nikogo tylko do siebie. Lubi popijać Yerba Mate. To skrót jego życiorysu.
przykre to_gość
06.09.2022, 08:54
nie zgadzam sie !!!!! jestem polka!!!!! a pierwsze wrażenie, ukrainka, utrata zaufania!!! można to odwołać!!!!
sdf_gość_gość
06.09.2022, 09:36
:)
Pewnie nawet hymnu nie potrafisz zaśpiewać, taka z Ciebie Polka, skoro piszesz się przez małe "p".
b_gość_gość
06.09.2022, 09:12
Bogactwo jakich jezior mamy na Kociewiu?
Wystarczy sprawdzić_gość
06.09.2022, 09:41
Na jego terenie samego powiatu starogardzkiego, mieści się ponad 200 różnej wielkości jezior, z których największe - Jezioro Kałąbie w Osieku ma 466 ha i 21 metrów głębokości. Także masz z czym wybierać, by ostudzić swój zapał do pisania złośliwości. ;)
Edziu_gość_gość
06.09.2022, 09:47
Bardzo fajny pomysł z tą flagą w takich barwach
Kamilo_gość
06.09.2022, 10:31
To prawda, Niebieski od licznych jezior (szczególnie w powiecie starogardzkim); zielony jak wszechobecna zieleń, drzewa lasy; żółć jak żółte łany zbóż, pola rzepaku, region skąpany w słońcu.
przykre_to_gość
06.09.2022, 10:13
nauczy mnie wszystkich zwrotek polak przez duże.... pe:)
Henryk_gość
06.09.2022, 10:14
Od kiedy Elbląg jest na kociewiu? Pan Cejrowski urodził się i wychował w Elblągu. Co najwyżej jego rodzice pochodzili z Kociewia, ale nie on sam.
Tomek_gość
06.09.2022, 10:33
Tak to prawda, ten człowiek nie ma nic wspólnego z naszym regionem. I nie rozumiem kto zdecydował, że akurat ten uprzedzony, dzielący wszystkich jak leci człowiek ma reprezentować ten piękny region.
Cejr_gość
06.09.2022, 10:15
Zgadzam się z pomysłem na głosowanie? Ale moje pytanie uzupełniające jest takie: Czemu nie było takiego głosowania w sprawie Ambasadora?
Milena_gość
06.09.2022, 10:37
Dobre pytanie! Mi się nie podoba, że ten Pan jest ambasadorem! Czemu nie było głosowania na ambasadora? Ten Pan nawet nie jest z kociewia, tylko podszywa się pod kociewiaka.
Ukraina?_gość
06.09.2022, 10:19
Ale od kiedy ukraina w fladze czy barwach narodowych ma kolor zielony. Również kolory żółty i niebieski są odwrócone. Takim tokiem rozumowania to flaga Polski jest podobna do tej Federacji Rosyjskiej, bo ma też biały i czerwony, już pomińmy całkowicie kolor niebieski i kolejność kolorów bieli i czerwieni.
Hoho_gość
06.09.2022, 10:35
Jak ktoś ma w sobie tyle jadu i nienawiści co Wojciech Cejrowski to nie ma co się dziwić, że we wszystkim doszuka się czegoś, aby wzbdzić negatywne emocje. W tym przypadku ksenofobie przed ukraińcami.
Jan_gość
06.09.2022, 10:23
Ten człowiek jest jakiś oderwany od rzeczywistości. Obecnie mamy dużo poważniejsze problemy w naszym kraju, w naszym regionie niż jakaś flaga. Niech siedzi sobie w tej swojej Arizonie, Teksasie czy gdzie tam siedzi i się nie wypowiada.
mika_gość_gość
06.09.2022, 10:29
No i co
A kogo obchodzi co ten dziwak ma do powiedzenia?????
Guio_gość
06.09.2022, 10:41
Dobre pytanie, niech siedzi cicho w USA i się nie wypowiada o życiu w Polsce i nie w trąca się w nie swoje sprawy. Powinno być tak samo głosowanie na ambasadora kociewia, a nie wybrał tego człowieka niewiadomo kto i dlaczego, on nawet kociewiakiem nie jest (co najwyzej podszywa się pod kociewiaka)
Pchełka _gość
06.09.2022, 10:30
Flaga be
Jak dla mnie to wielkie badziewie nic a nic nie mogę jej powiązać z pięknym Kociewiem
Kamilo_gość
06.09.2022, 10:32
"To prawda, Niebieski od licznych jezior (szczególnie w powiecie starogardzkim); zielony jak wszechobecna zieleń, drzewa lasy; żółć jak żółte łany zbóż, pola rzepaku, region skąpany w słońcu."
A co lepszego byś zaproponował?
przykre_to_gość
06.09.2022, 11:10
za chwile będą stepy akermańskie:):)
I DOBRZE_gość
06.09.2022, 11:15
Dobrze
Dobrze
Dad_gość
06.09.2022, 11:20
Czas na zmiany (?)
Czy funkcja ambasadora jest dożywotnia?
Brygida_gość
06.09.2022, 11:48
Dobre pytanie. Ten człowiek ambasadorem mojego regionu?? To jakiś żart!!!
weg_gość
06.09.2022, 11:49
Po co cytujecie tego bosego zj**a? Nie ma kogoś bardziej sensownego niż ten ograniczony troglodyta?
Kociewiak_gość
06.09.2022, 12:37
Flaga
W 100 procentach popieram Pana Wojtka to jakaś kpina co to za flaga przypomina proporczyk. Może faktycznie niech w końcu wypowiedzą się mieszkańcy Kociewia a nie jakaś niezidentyfikowana grupa nie wiadomo nawet czy z Kociewia.
GG_gość
06.09.2022, 13:10
Zgadzam się połowicznie. Flaga i ambasador powinni być wybierani przez mieszkańców. Pan Wojciech P. nie jest żadnym autorytetem w jakimkolwiek temacie, szczególnie w kwestii kociewia, urodził i wychował się w Elblągu.
Dziadek z babcią _gość
06.09.2022, 12:38
bardziej...
Bardziej od samego Cejrowskiego zniesmacza mnie/nas fakt cytowania wynurzeń tego osobnika na team czegoś, czego w ogóle nie rozumie! "Ambasador" powołany przez nie wiadomo kogo, nie wiadomo gdzie i nie wiadomo kiedy! A może tak w ramach słusznego gniewu i protestu zrezygnuje i rzuci dokumentem go nominującym w twarze członków kolegium nominującego? Zabawiłem się taką myślą!
Kociewiak od pokoleń_gość_gość
06.09.2022, 12:47
Znalazł się "KOCIEWIAK"
Dla kogo ten ultraprawicowy pajac ma być autorytetem od flagi dla Kociewia.?Z jednym ,jednakowoż się zgadzam,że o fladze dla regionu powinni decydować mieszkańcy.Reszta -typowy "CEJROWSKI BEŁKOT".
md_gość
06.09.2022, 13:11
Ukrainy? Serio? Panu Cejrowskiemu proponuję zakup okularów, bo poza kolorami użyciem koloru żółtego i niebieskiego nie ma żadnych podobieństw. Dobrze, że do haftu kaszubskiego się nie dopiernicza - tam też jest żółty i niebieski.
wojt_gość
06.09.2022, 15:51
Kociewie, gdzie to ?
Mieszkałem w Gdańsku, Elblągu, Kwidzynie i nigdy wcześniej nie słyszałem o Kociewiu. Mało istotna kraina geograficzna.
Beata_gość_gość
06.09.2022, 16:51
dosc
WON Z TA UKRAINA I TYMI BARWAMI
Stary belfer..._gość
07.09.2022, 11:31
eh....
Gdybyś była odrobinę rozgarnięta, to te kolory mogłabyś skojarzyć również ze Szwecją. Ale w poczekalni MOPS chyba nie maja wywieszonego plakatu z flagami różnych krajów świata!
az_gość_gość
06.09.2022, 18:05
Na liście 100 moich problemów kształt jakiejś flagi Kociewia zajmuje 99 miejsce.
Tczew/Koelle_gość
06.09.2022, 21:42
wow, jak on jest kociewiakiem to ja jestem marsjaninem
brzydze sie nim_gość
06.09.2022, 22:04
typowy pisowski klamca
ciekawy dok._gość
06.09.2022, 22:25
zamiast czytac bzdurna wypowiedz Cejra..., polecam film dokumetalny o FIGO
Bez glejtu_gość
06.09.2022, 23:09
Zgadzam się
Sądząc po dyskusji a raczej żenującym kółeczku wzajemnej adoracji niż dyskusji, pan Cejrowski trafił w sedno a bóldupienie ogółu to takie nożyce po uderzeniu w stół. No kurczaczki ukropoliniaczki, dawajcie minusy.
Ula_gość
07.09.2022, 01:30
Rozmowa jest i tak o niebo wyższa, niż przeciętna wypowiedź pana Wojciecha C.
Kon_gość
07.09.2022, 01:32
Ludzie poprostu mają dość takich patologicznych ultraprawicowych osób (ultralewicowych również, ale to nie ta osoba). Wiekszość ludzi ma poglądy pomiędzy. Ludzie mają dość takich jadowitych osób, więc reagują stanowczo i często emocjonalnie.
Cejrowski do dżungli pasujesz_gość
07.09.2022, 01:36
tego już cał,iem pogieło...
Pelplin to może zostać stolicą wiosek parafialnych, które mają w godle widły i kropidło.
Gość _gość
07.09.2022, 03:59
Programy z serii "boso" są ok. Na jego poglądy polityczne trzeba brać poprawkę. Ale co do flagi. Pierwsze skojarzenie, że to flaga jakiegoś państwa południowej Ameryki albo Afryki. Ale żeby Kociewia? Porażka.
Op_gość_gość
07.09.2022, 05:44
Dla wc najlepiej jakby był krzyż wielki a reszta malutkim tłem, wtedy by flaga była ok
Zaja_gość_gość_gość
07.09.2022, 08:52
Krótko, flaga do wymiany ! Widziałabym tam jakiś piękny haft kociewski .Czas promować Kociewie a takich znaków Kociewia mało widać.
Yeti_gość
07.09.2022, 09:35
Ale macie problem
W kolejnej podstawówce ogłoszą konkurs i będzie kolejna flaga Kociewia - badziewia. Ja nigdy nie mówię że jestem kociewiakiem bo to obciach, tak jak być Ślązakiem lub Kaszubem
Moskwa klania sie_gość
07.09.2022, 14:32
male sprostowanie Slazak i Kaszub nie jest obca agenturta tak, jak Balbina, Antos z misiami itd
Gosc _gość
07.09.2022, 10:01
Gdzie szukać ratunku
Coraz więcej ludzi ucieka za pracę. Polacy są dojeni przez kolejne rządy, ta sama gadka ciagle , ciagle ze będzie lepiej , ze jest lepiej . Ze to dla przyszłych pokoleń . Ze już teraz będzie eldorado . Polacy z rozpaczy i pezradnosci łykają to szambo bo chcą wierzyć ze ktoś nad nimi czuwa . Ale to jeden wielki przekręt . Polityka rodem zza Buga .Kto potrafi kombinować ten ma. Nie ma chyba w Polsce afery która nie rozeszłaby się po kościach. Same krysztaly. Dojna zmiana . Mistrzowie propagandy i manipulacji . Teraz już nawet się z tym nie kryją. A forsa płynie strumieniami . Miliony . Miliardy . Setki miliardów . Poza budżetem . Poza kontrolą. A na szpitale nie ma i nauczyciele z pensjami sprzątaczek . Ale poseł ma . Bo on jest poseł . I on zasiada i on musi przeciez mieć . Bo w sejmie nieraz pół dnia przeciez . Żal ze kraj z taką historią tak nisko upadł . Dokąd to wszystko zmierza ? Co robić żeby zatrzymać to szaleństwo ? Żeby garstka skorumpowanych cwaniaków tak szmacila konstytucję . Kiedyś za takie coś była tylko jedna możliwa kara . I to się tyczy nie tylko partii rządzącej. . Tam jest sam cwaniak i kombinator . Polski system władzy jest tak zbudowany ze tam nie na miejsca dla nikogo uczciwego . Tam się zaraz haki znajdą. Nawet jak się trafi uczciwy to go zaraz na swojego przerobią . A jak trzeba to zmuszą. Chory kraj bez widocznych szans na leczenie .
Hunwejbin_gość_gość
07.09.2022, 10:44
Tak jak Balbina
Styl wypowiadania się , koszule w kwiaty chodzenie boso i niekture zawoalowane opinie Pawlikowskiej wskazują że to kryptogej
Balbina_gość
07.09.2022, 14:24
fakt, takze niektore piszemy przez "o" zamkniete czyzby tak nisko upadl przez uliczna-pisowskie propagade, zycze Tobie milego dnia
z Kociewia_gość
07.09.2022, 11:17
wyjątkowo prymirywna postać
Cejrowski nigdy nie był mądry i z tym miał problemy. Wyjątkowo prymitywny osobnik.
ups_gość_gość
07.09.2022, 14:48
nie obrazajac innych, jaka ciota go wypromowala , przeciez to jest najbrzydsza chodzaca istota i do tego madroscia nie grzeszy
Anty_gość
11.09.2022, 18:31
HE HE
Cejrowski dobrze mówi, flaga bardzo podobna do ukrainskiego Scierwa. PASOŻYTY niech wracaja na ukraine.