To jeszcze nie słynny krzyż z Krakowskiego Przedmieścia, ale coraz więcej osób zaczyna mówić o krzyżu, który niedawno stanął od wiślanym wale pomiędzy mostami - od strony Lisewa. Usytuowanie krzyża w tym miejscu odbyło się bez uzgodnień z właścicielem terenu.
Temat nagłośnił nasz czytelnik tcz45 w naszym dziale Tcz24 - tutaj - Mostowy krzyż.
- Więcej krzyży przy drogach, na polach w kościołach, a gdzie ta przemiana serc. Co wy na to... - pytał.
Sprawa podzieliła internautów - jedni ustawienie krzyża poparli, inni zwracali uwagę na to, że niekoniecznie miejsce na wale - pomiędzy dwoma mostami - to najlepsza lokalizacja dla obiektów sakralnych.
Kto stoi za ustawianiem krzyża? Ze sprawą łączona jest postać Henryka Dempsa, społecznego opiekuna zabytków, który w ostatnich tygodniach spędza bardzo dużo czasu w okolicy mostu. Krzyż miałby być poświęcony ofiarom ostatniej wojny, choć inna wersja mówi, że osobom, które ucierpiały podczas budowania i rekonstruowania zabytku.
Krzyż miał zostać poświęcony przez proboszcza tamtejszej parafii. Pojawiło się jednak pytanie - na czyjej działce stanął obiekt sakralny. Przez ostatnie dni temat badali geodeci z tczewskiego starostwa - okazało się jednak, że działka nie należy do powiatu tczewskiego. Także gmina Lichnowy nie zarządza tym terenem. Okazuje się, że krzyż stanął na terenie kolejowym. Postawiania sakralnego obiektu nikt nie uzgodnił z właścicielem terenu:
- Do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego nie wpłynęło dotychczas zgłoszenie tzw. obiektu małej architektury, który w ostatnim czasie miałby zostać zlokalizowany na kolejowym wale w miejscowości Lisewo Malborskie. - informuje Roman Nowak, Rzecznik Prasowy Wojewody Pomorskiego.- Usytuowanie krzyża w tym miejscu odbyło się bez uzgodnień z właścicielem. Prawdopodobnie krzyż, który powstał w intencji drogowców, zostanie przeniesiony na pobliską działkę drogową. W związku z tym, że ustawiony krzyż nie stanowi zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz nie stanowi żadnej przeszkody w użytkowaniu działki do naszych celów statutowych nie podejmujemy żadnych „gwałtownych” i natychmiastowych działań, wyjaśniamy temat i podejmujemy starania, aby krzyż został przeniesiony na teren gminny. - pisze Ewa Symonowicz-Ginter z Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wszystko wskazuje, że sprawa zmierza do finału:
- Krzyż stanął na wniosek mieszkańca, który najwidoczniej nie zdawał sobie sprawy z konieczności dopełnienia pewnych przepisów. Jak poinformował, mnie proboszcz parafii w Lisewie, aby uszanować prawo oraz intencje osoby, która chciała ustawić krzyż - zostanie przeniesiony na teren przy parafii - mówi ks. Wojciech Skibicki, rzecznik prasowy diecezji elbląskiej.
Temat nagłośnił nasz czytelnik tcz45 w naszym dziale Tcz24 - tutaj - Mostowy krzyż.
- Więcej krzyży przy drogach, na polach w kościołach, a gdzie ta przemiana serc. Co wy na to... - pytał.
Sprawa podzieliła internautów - jedni ustawienie krzyża poparli, inni zwracali uwagę na to, że niekoniecznie miejsce na wale - pomiędzy dwoma mostami - to najlepsza lokalizacja dla obiektów sakralnych.
Kto stoi za ustawianiem krzyża? Ze sprawą łączona jest postać Henryka Dempsa, społecznego opiekuna zabytków, który w ostatnich tygodniach spędza bardzo dużo czasu w okolicy mostu. Krzyż miałby być poświęcony ofiarom ostatniej wojny, choć inna wersja mówi, że osobom, które ucierpiały podczas budowania i rekonstruowania zabytku.
Krzyż miał zostać poświęcony przez proboszcza tamtejszej parafii. Pojawiło się jednak pytanie - na czyjej działce stanął obiekt sakralny. Przez ostatnie dni temat badali geodeci z tczewskiego starostwa - okazało się jednak, że działka nie należy do powiatu tczewskiego. Także gmina Lichnowy nie zarządza tym terenem. Okazuje się, że krzyż stanął na terenie kolejowym. Postawiania sakralnego obiektu nikt nie uzgodnił z właścicielem terenu:
- Do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego nie wpłynęło dotychczas zgłoszenie tzw. obiektu małej architektury, który w ostatnim czasie miałby zostać zlokalizowany na kolejowym wale w miejscowości Lisewo Malborskie. - informuje Roman Nowak, Rzecznik Prasowy Wojewody Pomorskiego.- Usytuowanie krzyża w tym miejscu odbyło się bez uzgodnień z właścicielem. Prawdopodobnie krzyż, który powstał w intencji drogowców, zostanie przeniesiony na pobliską działkę drogową. W związku z tym, że ustawiony krzyż nie stanowi zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz nie stanowi żadnej przeszkody w użytkowaniu działki do naszych celów statutowych nie podejmujemy żadnych „gwałtownych” i natychmiastowych działań, wyjaśniamy temat i podejmujemy starania, aby krzyż został przeniesiony na teren gminny. - pisze Ewa Symonowicz-Ginter z Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wszystko wskazuje, że sprawa zmierza do finału:
- Krzyż stanął na wniosek mieszkańca, który najwidoczniej nie zdawał sobie sprawy z konieczności dopełnienia pewnych przepisów. Jak poinformował, mnie proboszcz parafii w Lisewie, aby uszanować prawo oraz intencje osoby, która chciała ustawić krzyż - zostanie przeniesiony na teren przy parafii - mówi ks. Wojciech Skibicki, rzecznik prasowy diecezji elbląskiej.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.











![Tczew - Tragedia na "91". Dwie osoby nie żyją [AKTUALIZACJA]](/_ramfs/foto-webp/81be3306-640360.webp)

![Tczew - Wjechali samochodem na zamarznięte jezioro. Lód się załamał. Byli pijani [AKTUALIZACJA]](/_ramfs/foto-webp/a231aa07-640360.webp)


















Komentarze (36)
dodaj komentarz
_gość
22.10.2015, 11:11
Tylko po co tam krzyz postawili. Miejsce krzyży to bardziej w świątyniach, kościołach.
ZABUGAJEC WSZYSTKO LEGALNE!!!!_gość
22.10.2015, 18:53
CUDOWNE MIEJSCE UZDROWIENIA Z RAKA ZDROWIA WIARY
To miejsce ma moc uzdrowienia wiary w siebie.Moja kochana mamusia po modlitwach w tym cudownym swietym miejscu ozyskuje zdrowie RAK ODCHODZI doktorzy zdumieni pytali co pani robi odpowiada modlitwa w miejscu pojednania z BOGIEM I LUDZI.Nawracajcie wasze wiary wyniesione z domu to wszytko ta moc mamy taty i BOGA WIARY W DOBRO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! POPIERAMY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
?_gość
01.09.2024, 11:16
.
TEGO KURCYFIKSA NIEMA POZOSTAJE TYLKO MEDIALNA PROPAGANDA PRZECIW ZABITYM ZAMORDOWANYM W TYM MIEJSCU .....
nie popieram_gość
22.10.2015, 11:28
powinni spalić i zlikwidować. jak można sobie ot tak krzyż stawiać? Co to kościół jest ponad prawem??
ćśog_gość
22.10.2015, 12:12
Zero poszanowania cudzej własności bądź przestrzeni publicznej. Jak ma ochotę niech postawi sobie przed domem na własnej działce.
bart_gość
22.10.2015, 12:17
krzyz tak naprawde potrzebny?
zyjemy w panstwie pomnikow i krzyzy stawianych na zawolanie, szanuje jedno i drugie ale rozsadku troche ludzie wykazcie , psuje tez plener, ile ludzi wykonuje tam przepiekne zdjecia. Krzyz niech pomyslodawca postawi na swojej ziemi, w ten sposob wykaze sie b.wielkim szacunkiem dla pobliskiej architekuty krora jest i tak zaniedbana od dawna
ja_gość
22.10.2015, 12:30
Krzyż
No tak to teraz każdy będzie ustawiał sobie krzyże gdzie chce .?
cvb_gość
22.10.2015, 14:09
cvb
A tak sie nie dzieje ? Pełno przecież krzyzy przy drogach stoi
_gość
22.10.2015, 15:49
Pis wygra to od poniedziałku się zacznie miejsca nie bedzie tyle krzyży będzie stało nie wspomnę o pomniku na peronie dworca pkp gdzie kiedyś kaczor przejazdem postawił swoją gyrę na 2 minuty
xx_gość
22.10.2015, 12:34
czy już mamy państwo wyznaniowe ??
Potraktować to jak samowole budowlaną ,ten kto zrobił niech przeniesie krzyż na soją działkę Gdyby to była np tablica reklamowa to ten co ją postawił zostałby ukarany a koło krzyża to wszyscy chodzą jak pies koło jeża .
_gość
22.10.2015, 13:16
ten ma dymy na bani
asia_gość
22.10.2015, 13:35
krzyż
Dajcie spokój z tymi krzyżami pomnikami to farsa......
fggh_gość
22.10.2015, 14:02
"To jeszcze nie słynny krzyż z Krakowskiego Przedmieścia, ale coraz osób zaczyna mówić o krzyżu, który niedawno stanął od wiślanym wale pomiędzy mostami - od strony Lisewa. Usytuowanie krzyża w tym miejscu odbyło się bez uzgodnień z właścicielem terenu." - ale coraz osob zaczyna - stanal od wislanym wale ...coz Polski trudny jezyk....., widac ktos w szkole kamieniami rzucal skoro nie potrafi poprawnie tekstu napisac... Az mi reszty odechcialo sie czytac ;-)
Moherowy Beret _gość
22.10.2015, 14:27
....... Brawooooo !!! ......
Dajcie już spokój, komu się to nie podoba ? Przecież po 25-tym, krzyże będą wszędzie !!! Szczególnie czekamy na ten " Smoleński " co to wina - wiadomo kogo ...... Tuska. Pozdrawiamy Cię Jarku i czekamy na Zwycięstwo w Wyborach !!! ...nie mogę tak mi się chce śmiać :-), a teraz PIS-owcy minusujcie !
_gość
22.10.2015, 14:34
na górkach niech se postawi albo u kumpla księdza w lubiszewie
Mati_gość
22.10.2015, 14:38
Informacja dla admina
Nagrałam kamerką twoje manipulacje z "łapakmi". Brak zdjęcia. Zgadzam się z autorem oraz treścią tego komentarza (+1) Nie zgadzam się z autorem oraz treścią tego komentarza (-1) +5 #krzyz tak naprawde potrzebny? ~ bart_gość IP: 83.13.xx1.xx9Data: 22.10.2015, 12:17 zyjemy w panstwie pomnikow i krzyzy stawianych na zawolanie, szanuje jedno i drugie ale rozsadku troche ludzie wykazcie , psuje tez plener, ile ludzi wykonuje tam przepiekne zdjecia. Krzyz niech pomyslodawca postawi na swojej ziemi, w ten sposob wykaze sie b.wielkim szacunkiem dla pobliskiej architekuty krora jest i tak zaniedbana od dawna. Myślę, że czas abyś zaczął szukać innej pracy. Nie zostawię tego tak.
_gość
22.10.2015, 15:11
osoba ktora postawila krzyz powinna byc ukarana
_gość
22.10.2015, 15:16
brak szacunku dla krzyza, ja ten krzyz odbieram jako pogrzebanie mostu tczewskiego -:))
_gość
22.10.2015, 15:20
wracamy do historii po drugiej stronie zasiedlili sie "krzyzacy" nie dlugo powstanie tam granica-:))
_gość
22.10.2015, 15:35
racja nauka pisania się kłania bo byki ktoś stawia tak jak i krzyż nie legalnie .Przeproś i wyjdź
PLUSUJEMNY_gość
22.10.2015, 15:47
Może pan DEMPS...
postawi krzyż bez uzgadniania na terenie NIEMIEC,których jest obywatelem i mieszkańcem?W Niemczech nie byłoby ustalania miejsca przeniesienia krzyża,tylko ustalana byłaby kara za SAMOWOLKĘ BUDOWLANĄ ,I TO W "OJRO" dla naszego "KRUCJATORA(?)"Niech pan DEMPS swoją energię skieruje na rewloryzację zabytku,ktory jest jego własnością i skończy budowę na Norwida,przyczyni się w ten sposób do upiększenia swojego HEIMATU.
qaery_gość
22.10.2015, 15:51
reat
Do autora tekstu...gdy coś publikuje się do wiadomości publicznej to należałoby przynajmniej przeczytać to co się napisało jeszcze raz...
_gość
22.10.2015, 15:51
Wystarczy poczytać sobie teksty Pana Dempsa, nie trzeba być ekspertem, żeby stwierdzić, że to jest czubek...:)
ZABUGAJEC_gość
22.10.2015, 18:59
GDZIE TE TESTY TY CZUBKU ANTYCHRST AUTOR
brak na was skali darwina antychrysty zdrajcy korony polski rabusie tu jest chrzescjanska POLSKA I WYNOCHA GNIDY DAWNEGOTCZEWA FASZTYSTY RAUS
OX_gość
22.10.2015, 16:05
No dobra - kto tam jest pochowany?
Kto tam jest pochowany? Jak zginął? Kiedy ekshumacja... tyle pytań bez odpowiedzi...
niepokorny_gość
22.10.2015, 17:21
krzyz
Proponuje ustawić jakiś konkretny KRZYŻ W LESIE i niech wyznawcy tam się zbierają odprawiają swoje Modły.
grzes_gość
22.10.2015, 17:35
a moze by tak w nocy go usunac? ciekawe kto by wtedy zglosil kradziez,pewnie wlasciciel? pytanie , czy pan proboszcz wie lub moze kazal go tam wkopac.
gość _gość
22.10.2015, 19:19
Jak można wejść na cudzy teren i robić sobie samowole budowlaną to powinno być karalne . Zwykły obywatel nic nie może sobie postawić na swoim teranie bez uzgodnień,pozwoleń i tony dokumentacji. A przy tym wydać sporo kasy. Jeśli ktoś chce stawiać krzyże to niech je stawia na swojej działce jeśli ją wogóle posiada. Nadzór budowlany powinien ukarać za samowolę i nakazać rozbiórkę jak to czyni ze zwykłym obywatelem. Idonc tokiem myślenia że kiedyś gineli tu ludzie to byśmy mieli las krzyży bo przez 2000 lat to co kawałek ktoś kiedyś umarł . W piśmie jest napisane co boskie bogu co cesarskie cesarzowi. Widocznie ktoś ma problem z odróżnieniem cesarskiego. Fanatycy religijni są najgorsi może wrócą do wypraw krzyżowych bo teraz islam zalewa europę . Ciekawe czy bizmesmen z Torunia ogłosił już mobilizację?
_gość
23.10.2015, 11:05
Hehe dbrze powiedziane bizmesmen z Torunia. JUz pewnie armię zwolenników swoich szykuje.....;)
mocher 666
22.10.2015, 19:19
Joasia
Ten krzyż to apel do władz i społeczeństwa...
fan mostu_gość
22.10.2015, 20:36
Panie Demps, kto pana mianował społecznym opiekunem zabytków? Nie ma czegoś takiego. Pan sam mianował się takim opiekunem. Jeżeli już tak mocno chce pan być tym opiekunem, to niech pan coś robi przy obiektach zabytkowych. Pan tylko spędza dużo czasu przy moście i patrzy na krzyż. Na moście trwają prace związane z jego odbudową. Tak wielki społecznik i miłośnik mostu, powinien pan się zgłosić do pracujących tam firm za handlangera. Handlanger to pomocnik będący niewykwalifikowanym robotnikiem. Z chęcią pana przyjmą bo bez wynagrodzenia.. Będzie pan podawał zaprawę murarską przy odbudowie filarów i odrdzewiał zabytkowe kratownice. Tak powinien działać społeczny opiekun zabytków. Pan nim nie jest. Jest pan dewotem i zadymiarzem. Stawia pan krzyż i sam nie wie w jakiej intencji. Raz ma to być w intencji ofiar ostatniej wojny, lub tym co ucierpieli podczas budowania i rekonstrukcji zabytku. Ta druga intencja jest całkowicie nie zrozumiała. Kto ucierpiał? Owszem, ucierpieli urzędnicy chcący odbudować most. Panie Demps niech pan popracuje nad swoją mentalnością i wróci do normalności. Krzyże mają być związane z obiektami sakralnymi. Jako katolik nie życzę sobie, żeby profanował pan krzyż i stawiał go tam gdzie pan chce. Jeżeli już to niech go pan postawi u siebie a nie samowolnie w miejscu publicznym bez pozwolenia. Panie Demps, popracuj pan nad sobą.
to ja_gość
23.10.2015, 06:59
krzyż
Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż, Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż i wszyscy razem Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,Gdzie jest krzyż,
Janusz1_gość
23.10.2015, 07:57
Krzyż już jest to teraz czas na jakąś kapliczkę czy cóś a cudowne żródełko same wytryśnie jak to w ciemnogrodzie bywa.
gość tczew_gość
09.12.2015, 08:43
Pomysłodawca Pan H.Demps uważam że jest chory psychicznie, co do jego stanu psychicznego to mam obawy i pewne wątpliwości. Co do postawienia krzyża, jakim prawem stawia krzyż nie na swojej działce, oczywiście że działa nielegalnie i powinien zostać za to ukarany!!!! Niech sobie postawi taki krzyż przed swoim domem....wysłałabym go na leczenie . Jeśli jest Pan by wiedział to sam most jest symbolem pamięci tych ludzi a nie krzyże. I jeszcze ktoś taki pełni funkcję społecznego opiekuna zabytków powiatu tczewskiego-to jest kpina i ośmieszenie całego Urzędu Miasta Tczewa... a ten osobnik za wszelką cenę naciska aby dostać się na jakąś ciepłą posadkę he he.. do roboty z tobą ....wszyscy mają ciebie dość
Specjalny_gość
02.09.2024, 08:05
Ulice, pola, mosty itp. to nie cmentarze i nie powinno tam być żadnych krzyży. Istnieją miejsca do upamiętniania zmarłych osób, nazywamy je grobami.
" PROBOSZCZ"_gość
21.09.2024, 21:33
WON PAZURY OD KRZYZA I WIARY PRAWDY
"TEGO KURCYFIKSA NIEMA POZOSTAJE TYLKO MEDIALNA PROPAGANDA PRZECIW ZABITYM ZAMORDOWANYM W TYM MIEJSCU ....."
WOLNOSC KRZYZAMI SIE MIERZY I BASTA - BARDZO DOBRA MIARA I WASZE MYSLENIE TO KPINA POWAGI WARTOSCI KRZYZA -REDAKCJA SPALONA NA WIEKI :::::.... BASTA :