Dlaczego warto płacić gotówką?

Dlaczego warto płacić gotówką?
Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
Dlaczego warto przejść na gotówkę? W dzisiejszych czasach coraz częściej korzystamy z różnego rodzaju form płatności elektronicznych. Karty kredytowe, kody QR czy systemy płatności online to tylko niektóre z nich. Jednak wbrew temu, co mogłoby się wydawać, płacenie gotówką wciąż ma wiele zalet. W tym artykule przedstawimy dlaczego warto płacić tylko gotówką.

Jedną z największych zalet płacenia gotówką jest anonimowość. Przy płaceniu kartą czy innymi metodami elektronicznymi, pozostawiamy ślad naszych transakcji. Banki i inne instytucje finansowe mogą śledzić nasze wydatki i dokładnie poznać nasze preferencje zakupowe. Płacąc gotówką, nasze transakcje pozostają prywatne i nikt nie wie, co kupiliśmy i ile na to wydaliśmy.
Kolejną zaletą płacenia gotówką jest to, że psychologicznie jesteśmy mniej skłonni do rozrzutności. Kiedy płacimy gotówką, widzimy fizycznie, ile pieniędzy mamy i ile wydajemy. Z kolei płacąc kartą czy innymi formami płatności elektronicznych, możemy łatwiej zapomnieć o faktycznej wartości pieniędzy i przepłacić za rzeczy, których nie potrzebujemy lub których wartość jest zaniżona.
Klienci płacący kartą często podkreślają, że to wygoda przy wydawaniu reszty. To prawda, ale płacąc gotówką, nie musimy się o to martwić. To obowiązek sklepu, aby zapewnić nam odpowiednią ilość monet i banknotów. W przypadku płatności elektronicznych, często zdarza się, że nasze konto jest obciążane za nieprawidłową kwotę, a kwestie związane z reklamacjami mogą być uciążliwe i czasochłonne. Przypomnij sobie również ile razy stałeś w kolejce, a osoba przed tobą miała problem z wprowadzeniem poprawnego kodu pin na terminalu płatniczym.
Płacenie gotówką jest również korzystne w sytuacjach, gdy dochodzi do awarii terminali. W przypadku braku możliwości dokonania płatności elektronicznej, możemy mieć problem z uiszczeniem należności. Natomiast płacąc gotówką, zawsze mamy przy sobie środki do zapłaty, niezależnie od sytuacji.
Noszenie przy sobie gotówki może wydawać się mniej bezpieczne, ale pomyśl o tym ile razy każdego dnia dochodzi do włamań na konta bankowe, ile razy każdego dnia ludzie padają ofiarami cyberprzestępców?

Podsumowując, płacenie gotówką ma wiele zalet. Anonimowość, psychologiczne korzyści czy brak problemów z awariami terminali to tylko niektóre z nich. Dlatego warto zastanowić się, czy w naszym przypadku płacenie gotówką nie byłoby lepszym wyborem niż korzystanie z innych metod płatności.

Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (36)
dodaj komentarz

  • az_gość_gość

    20.02.2023, 17:46

    Nie złapie nas za łeb nowoczesna e-skarbówka - tylko gotówka!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx1 
  • do Złotówy_gość

    27.02.2023, 11:03

    Taki tekst mogła wymyśleć tylko jakaś "złotówa", bo teraz będzie musiała się rozliczać tak samo uczciwie jak reszta przedsiębiorców.

    Cytuj
    IP: 154.6.xx4.xx3 
  • xDDD_gość

    20.02.2023, 19:14

    XDDD

    Spoko, powodzenia zatem jak będziecie nosić kilogramy bilonu w kieszeni, wyrobicie przy okazji nogi, nie będzie potrzebna siłownia. A jak robicie przelewy to wtedy korzystacie z przestarzałej poczty, czy w ogóle organizujecie transport i dajecie hajs w gotówce? Ja tam korzystam z blika i w kilka sekund mam przelew ogarnięty, a druga osoba w kilka sekund dostaje pieniądze z powrotem.

    Odpowiedz
    IP: 46.205.xx0.xx1 
  • do xddd_gość_gość

    20.02.2023, 21:22

    pomyśl

    Człowieku - pomyśl. Każda Twoja operacja zostawia ślad i można ją zarejestrować. H** z tym żę masz przelew w kilka sekund, za pare lat będziesz musiał prosić o taką możliwość bo forma elektroniczna będzie dostępna dla wybranych (posłusznych). Jak nie będziesz pro... jakiś to CI ograniczą możliwość płacenia tym swoim pięknym blikiem i nic nie zrobisz. Gotówka tych ograniczeń nie ma. Gotówka=wolność. Pamiętajmy!

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx5 

    Mariusz_gość

    27.02.2023, 11:28

    "Gotówka=wolność" wiekszej głupoty nie słyszałem. Gotówka to potencjalna strata pieniędzy przez kradzież, całkowicie poza jakąkolwiek formą ochrony. Z perspektywy konsumenta, tylko karta. Wszystko jest bezpieczniejsze i szybsze, do tego człowiek ma większą kontrolę nad wydatkami.

    Cytuj
    IP: 37.46.xx3.xx0 
  • Anny_gość

    21.02.2023, 08:15

    ...

    "To obowiązek sklepu, aby zapewnić nam odpowiednią ilość monet i banknotów." Kto pisze Wam artykuły???? Czasami warto sprawdzić zanim się coś opublikuje. Prawo nie nakłada na sprzedawcę obowiązku wydawania reszty, a co za tym idzie posiadania odpowiedniej ilości bilonu. To kupujący powinien mieć odliczoną pełną kwotę, jaka należy się za towar.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx9.xx7 
  • Ania_gość

    21.02.2023, 09:40

    Szanujący się sklep musi mieć resztę i już. Mam gdzieś co mówi prawo. Chyba tylko w tym poje***nym kraju jest z tym problem. Za każdym razem kiedy jestem w markecie i płacę stówą, wku*wiona kasjerka pyta o drobne albo o końcówkę. A wystarczyłoby, żeby kierownik zmiany raz w ciągu dnia pojechał do banku wymienić stówy na drobne, ale przez 20 lat żaden mega mózg na to nie wpadł. Gotówka to wolność i anonimowość. Zwłaszcza w czasach wojny lub zarazy. Jak masz kilka stów w kieszeni to zawsze zdziałasz więcej niż z kawałkiem plastiku.

    Cytuj
    IP: 185.129.xx1.xxx 

    Grażyna_gość

    27.02.2023, 11:10

    Dokładnie tak, płatność kartą jest szybsza, bezpieczniejsza i bardziej higieniczna.

    Cytuj
    IP: 191.101.xx1.xx3 
  • Ben234_gość

    21.02.2023, 09:27

    Wy wszystkie imbecyle płacące wyłącznie blikiem, zegarkiem albo innym srikiem jak się wam telefon rozładuje, to co zrobicie? Może przyjść taki kryzys energetyczny, że tak łatwo nie podładujecie baterii.

    Odpowiedz
    IP: 185.195.xx1.xx4 
  • Kay _gość

    25.02.2023, 16:12

    Teraz telefon ładuje się w 15 minut do 100%. Wszędzie dostępne ładowarki no i jeszcze jest zegarek i karta.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx2.xx9 

    Olek_gość

    27.02.2023, 11:58

    Jak przyjdzie jakikolwiek kryzys(energergetyczny, wojna,zaraza), to będziesz pierwszy płakał, że złotówki są nic nie warte. Bo te trzymane w banku, możesz szybko przewalutować na inną mocną walutę, a gotówka w mgnieniu oka stanie się bezwartościowa, wojna w Ukraine dokładnie to pokazała (ten problem istniał po 2 stronach konfliktu, w Rosji też bardzo szybko dano limit w kantorach, a mądrzejsci, bardzo szybko zrobili transfery na konta za graniacami).

    Cytuj
    IP: 156.146.xx1.xxx 
  • Dikembe_Mutombo_gość

    21.02.2023, 09:51

    Jak czasem widzę jak się ludzie pier***lą z tymi kodami, blikami i innym badziewiem, to mam wątpliwości czy to taka transakcja w kilka sekund. Gotówką byłoby szybciej. Poza tym elektronika zaciska na nas pętlę. Już widzę jak urzędnicy z e-skarbówki za parę lat kontrolują wszystkie nasze wydatki i na tej podstawie nakładają nam ograniczenia, bo nasze decyzje zakupowe emitują ślad węglowy. I możesz wydać określoną sumę na buty, na jedzenie i na transport. Jak wydasz ich zdaniem za dużo to jesteś zablokowany. Każda władza marzy o takiej kontroli i krok po kroku są coraz bliżej. Jeśli wiedzą ile masz, to wiedzą ile mogą ci zabrać, pamiętaj.

    Odpowiedz
    IP: 77.68.xx5.xx3 
  • Ya_gość

    27.02.2023, 11:20

    Trzeba było obudzić się 20 lat temu, teraz już pozamaiatane. 90% banków, niedługo 100% będzie miała wprowadzoną dodatkową opłatę od gótówki. Wypłata pieniędzy z bankomatu już kosztuje w większości banków, kartę masz bezpłatną, a od gotówki masz opłatę. Naprawę kilka lat za późno obudziłeś się ze swoimi postulatami.

    Cytuj
    IP: 193.56.xx2.xxx 
  • Byb _gość

    24.02.2023, 20:29

    Niech każdy sam decyduje czym chce płacić. Kogo obchodzą czyjeś decyzje. Mnie też nie interesuje czy ktoś ma kieszeni gotówkę czy karte. Płać czym chcesz.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx2 
  • Filip_gość

    27.02.2023, 11:08

    W 100% się zgadzam, niech każdy płaci czym chce. Jeśli chce dokonywać transakcji bezpiecznie, zapłaci kartą, jak chce mniej bezpiecznie(kradzież, brak możliwości reklamacji transakcji), niech płaci gotówką. Wybór osoby, a nie jakieś narzucanie.

    Cytuj
    IP: 196.196.xx3.xx2 
  • nmk_gość

    25.02.2023, 23:27

    "Teraz telefon ładuje się w 15 minut do 100%. Wszędzie dostępne ładowarki no i jeszcze jest zegarek i karta."

    Bardzo dobrze powiedziane. Położyłbym nacisk na słowo TERAZ. Nie wiadomi jak będzie za rok, albo za dwa, albo w dalszej przyszłości, kiedy władza nałoży ci limity na twojej karcie ze względu na ochronę klimatu.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx1 
  • Henryk_gość

    27.02.2023, 12:01

    Co za bzdury! Władzy jest i zawsze będzie na rękę abyś nie oszczędzał tylko trwonił swoje pieniądze, przez co ładował im pieniądze do budżetu Państwa. Oczywiście jak ktoś słucha jakiś głupot o takich limitach, czy że zaraz będą nas zmuszać do jedzenia owadów, to niech się puknie i poszuka rzetelnych źródeł tych "doniesień", a nie słychać polityków czy celebrytów.

    Cytuj
    IP: 195.146.xxx.xx4 
  • Jan_gość

    27.02.2023, 11:06

    Z perspektywy klienta, zawsze watro płacić kartą. Każda transakcja jest ubezpieczona i bardzo łatwo ją cofnąć a nawet zareklamować w banku wykonanie usługi i bank cofa taką transakcję. Jeśli np. jakaś usługa była wykonana nienależycie można zareklamować to w banku, a pieniążki (przynajmniej część) wróci na nasze konto bankowe.

    Odpowiedz
    IP: 165.231.xx2.xx9 
  • Tomek_gość

    27.02.2023, 11:49

    Chargeback

    Dokładnie, to ubezpieczenie nazywa się chargeback i jest nim objęta każda transakcja kartą. Kilkukrotnie udało mi się odzyskać pieniądze w ten sposób, zarówno za płatności w Internecie jak i na miejscu. To jest bardzo proste, wystarczy zareklamować transakcje przez infolinie lub stronie i bank wszystko załatwi w naszym imieniu. Można zareklamować każdą transakcje z ostatnich 90 dni, a w niektórych sytuacjach aż 180 dni wstecz.

    Cytuj
    IP: 185.212.xx1.xx7 
  • Paweł_gość

    27.02.2023, 11:12

    Używanie gotówki jest po prostu obrzydliwe. Przez kilka lat w obiegu, niewiadomo gdzie trzymane. Jak ktoś chce niech płaci gotówką, jego wybór, ja nie muszę to nie płacę. Wolny wybór, mnie płacenie gotówką obrzydza.

    Odpowiedz
    IP: 37.120.xx1.xx7 
  • Aga_gość

    27.02.2023, 11:52

    Mam dokładnie ten sam problem, monety to jeszcze pół biedy, ale papierowe pieniądze to masakra. Wystarczy spojrzeć na niektóre banknoty

    Cytuj
    IP: 185.225.xx8.xx4 
  • Ignacy_gość

    27.02.2023, 11:29

    Artykuł napisała pewnie jakaś "złotówa", której nie podoba się to, że musi się uczciwie rozliczać jak każdy inny przedsiębiorca. Mimo że taksówkarze i tak mają bardzo korzystne formy opodatkowania.

    Odpowiedz
    IP: 185.253.xx0.xxx 
  • Sławek_gość

    27.02.2023, 11:51

    Też mam wrażenie, że to grupa, która najoporniej do tego podchodzi. Bo raptem musieliby się uczciwie rozliczać, jak każdy inny przedsiębiorca. Oczywiście nie wszyscy, ale to jedyna grupa firm, która zawsze walnie jakiś tekst, jak klient chce zapłacić za przejazd kartą.

    Cytuj
    IP: 185.253.xx2.xx9 

    Bogdan_gość

    27.02.2023, 11:55

    Kolejną "grupą zawodową" to są dilerzy. z innej bajki, ciekawe ile razy te pieniądze były trzymane w czyiś gaciach razem z kulami zielska i innych specyfików.

    Cytuj
    IP: 95.181.xx8.xx8 
  • Ula_gość

    27.02.2023, 11:46

    Co za głupoty, że w czasie wojny czy pandemi tylko gotówka. Obie rzeczy mieliśmy w ostatnim czasie, a to pokazało, że pieniądze w banku są dużo lepsze. Wojna na Ukrainie pokazała, że warto mieć pieniądze w banku, aby w razie czego szybko przewalutować na inną walutę, np. dolary lub zrobić szybko przelew na konto za granicą. Gotówka szybko traci na wartości w przypadku wojny i jest ciężko ją wymienić, bo każdy chce wymienić gotówkę w kantorach. A im szybciej się to zrobi, tym mniej pieniędzy się straci na spadającym kursie. Chyba, że ktoś trzyma gotówkę w dolarach lub złoto na takie okazje. Jeśli chodzi o potencjalną zarazę, to gotówka też jest nienajlepszym pomysłem, bo może być nośnikiem zarazy. Karta jest bezpieczniejsza pod tym względem. Ogólnie gdyby miał się załamać świat, to raczej ani karta ani gotówka nie będzie nic warta.

    Odpowiedz
    IP: 146.70.xx5.xx7 
  • Irek_gość

    27.02.2023, 12:04

    Też jestem ciekaw, ile tych osób broniących gotówki i argumentu "a w razie wojny/zarazy", trzyma gotówkę w mocnej walucie lub kruszcu. Bardzo dobrze napisane. I wojnę i zarazę już przeżyliśmy, wiec wiadomo, że gotówka takiej słabej waluty jak złotówka, będzie warta tle co papier toaletowy.

    Cytuj
    IP: 91.90.xx4.xx4 
  • Romek_gość

    27.02.2023, 12:10

    Dokładnie, zakładasz Revoult, kilka kliknięć i kasa jest w Anglii w dowolnej mocnej walucie. I masz środki aby zabezpieczyć rodzinę uciekającą przed wojną. A mija kilka godzin, złotówki w gotówce są nic nie warte i w ten sposób straciłeś wszytko.

    Odpowiedz
    IP: 176.125.xx0.xx5 
  • Jacek_gość

    27.02.2023, 13:37

    Argument w artykule o włamaniach na konta jest całkowicie nie trafiony. Nikt się na konta nie włamuje, ludzie sami dają dostęp do konta przestępcom, którzy podszywają się pod bank. Ale podobne mechanizmy używają przestępcy właśnie w kradzieżach metodami na wnuczka, policjanta, prokuratora czy innego agenta. Tylko jeśli ukradną z konta bankowego to jeszcze istnieje jakakolwiek szansa na odzyskanie/wyśledzenie pieniędzy. Jeśli odda się oszustom gotówke, nie ma żadnych szans na ich odzyskanie czy wyśledzenie. Były też sytuacje, że to że osoba starsza trzymała pieniądze w banku, uchroniło przed wypłaceniem dużej ilości gotówki i przekazanie przestępcom, bo bardzo często takie nagłe wypłaty wzbudzają alarm, ze strony pracownika banku. Pieniądze trzymane w "skarpecie", są szybko oddane i nie ma po nich śladu. Proszę nie szerzyć fałszywych i szkodliwych treści.

    Odpowiedz
    IP: 91.90.xx2.xx3 
  • Bartosz_gość

    27.02.2023, 13:52

    Dawno nie widziałem tak szkodliwego artykułu na tym portalu. Jest przepełniony populizmem, półprawdami i fakenewsami, takie artykuły nie powinny być publikowane, bo jeszcze ktoś rzeczywiście uwierzy że trzymanie pieniędzy w gotówce w skarpecie, jest bezpieczniejsze, niż trzymanie ich w banku. Jeszcze przeczyta to jakaś osoba starsza i pomyśli, że to prawda. Jak ktoś lubi płacić gotówką niech to robi, ale płatność kartą jest bezpieczniejsza, niż np. noszenie połowy emerytury ze sobą, gdzie jeśli ktoś okradnie taką osobę, to nie będzie miała ani a leki, ani na jedzenie przez resztę miesiąca. A w przypadku karty, wystarczy wyrobić duplikat i zastrzec starą.

    Odpowiedz
    IP: 95.181.xx3.xx2 
  • sasdfdsaa_gość

    27.02.2023, 15:13

    Pewnie Konfederacja wysmażyła pseudo artykuł. To jeden z ulubionych ostatnio tematów.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xx2 
  • Jaasd _gość

    27.02.2023, 14:19

    "W przypadku płatności elektronicznych, często zdarza się, że nasze konto jest obciążane za nieprawidłową kwotę, a kwestie związane z reklamacjami mogą być uciążliwe i czasochłonne." Co za bzdura, po pierwsze na wyświetlaczu wyświetla się kwota do zapłaty, w przypadku błędu wystarczy zwrócić uwagę sprzedawcy. Po drugie sprzedawca w łatwy sposób może cofnąć transakcje z poziomu terminala. Po trzecie złożenie reklamacji po stronie banku to max kilka minut, sam wielokrotnie to robiłem.

    Odpowiedz
    IP: 212.102.xx9.xx8 
  • Cyg_gość

    27.02.2023, 14:25

    Jeśli ktokolwiek myśli, że płacenie gotówką zapewnia anonimowość, to jest naiwny. Kamery telefonów, przemysłowe oraz telefony (jak nie nasze to innych osób wokół) ciągle słuchają i są w stanie poznać człowieka po głosie. GPS w telefonach. Każdy banknot ma swój numer seryjny, jeśli był wpłacony w wpłatomacie lub wypłacony z bankomaty, ślad po tym zostaje. Wszystkie paragony i FV są magazynowane centralnie przez rząd. Banki i rządy mają specjalne algorytmy do łączenia tych wszystkich danych, więc jeśli chcą to dokładnie wyśledzić wydatki, nie jest to żadnym problemem, niezależnie od tego czy płaci się kartą czy gotówką. Autor i wielu komentujących naprawdę zatrzymali się z myśleniem w końcu XX wieku.

    Odpowiedz
    IP: 176.125.xx0.xxx 
  • petro_gość

    27.02.2023, 22:47

    hajs

    straj kierowcow w Kanadzie juz pokazal ze gotowka to wolnosc... strajkujacym ktorzy sie sprzeciwiali panstwu zwyczajnie zablokowali konta bankowe!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx1 
  • do Trolla_gość

    28.02.2023, 14:15

    Rosyjskim trollom dziekujemy! Wypad!

    Cytuj
    IP: 37.46.xx3.xx1 
  • greg_gość

    05.03.2023, 23:18

    tylko gotowka

    "Dokładnie tak, płatność kartą jest szybsza, bezpieczniejsza i bardziej higieniczna."

    tepa dzida ,

    Odpowiedz
    IP: 92.17.xx7.xx1 
  • Maciej SZ_gość

    13.03.2023, 02:35

    Kasa

    No pewnie, że gotówka lepsza od karty. Wystarczy spojrzeć jak Nas Państwo obserwuje i wylicza co gdzie robimy . Nie polecam korzystania z kart lepsza gotówka w ręce niż plastik do którego niemalże każdy ma dostęp

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx6.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.