Czwarta fala ante portas

COVID-19 (fot. Pomorska Policja)
Czwarta fala ante portas
Kiedy 4 lutego 2020 roku media przekazały wiadomość, że w Polsce mamy już pacjenta "0", zainfekowanego wirusem Sars-CoV-2, nikt nie przypuszczał, że walka z chorobą nim powodowaną będzie trwać do tej pory i końca tej walki nie widać. Mało tego. Ujawnia się swoista cykliczność jej wstępowania w populacji, co przypomina rozkład według krzywej Gausa.

Na początek trochę statystyki. 4 lipca było w Polsce 407 osób zakażonych koronawirusem, a zmarł z tego powodu jeden pacjent. 21 października wirus zaatakował 5706 Polaków, a zmarło ich 59. 17 listopada potencjalnych pacjentów oddziałów covidowych było już 24.239, a śmiertelnym Covid-19 stał się dla 463 chorych. Od początku wystąpienie w kraju przypadków tej choroby, zapadło na nią 3.254.875, a zmarło z tego powodu 79.624.W naszym powiecie wg stanu na 17 listopada (te globalne dane dotyczą też tej daty) zainfekowanych wirusem Sars-CoV-2 od początku pandemii było 11.065, a zmarło w Tczewie i okolicy 256 osób.

Powyższe dane niosą w sobie spore przekłamanie. Ilość infekcji opiera się tylko na tym, ilu pacjentów in spe zgłosi się na wymaz. Mówi się w poważnych gremiach, iż wartości te należy pomnożyć przez 5 do 7.I wtedy otrzymamy rzeczywisty obraz, jaką wielkość w populacji dotyka, nawet bezobjawowo, Covid-19.

Elementarnym sposobem uchronienia się przed zakażeniem koronawirusem, o którym tak często przypomina minister Adam Niedzielski, jest zasada DDM. Dezynfekcja, dystans społeczny i maseczki. Jak napisał brytyjski The Guardian te ostatnie przyczyniają się do ochrony otoczenia przed zakażaniem aż w 53%. Szkoda, że nie stosują się do tej zasady niektórzy tczewianie. W autobusach, w "spożywczakach" wielkopowierzchniowych czy galerii Kociewskiej sporo osób nie nosi w ogóle maseczek, albo noszą na brodzie lub metodą "na dzięcioła" (z nosem niezakrytym). Na zwróconą uwagę, odpowiadając, bredząc coś o demokracji i swobodach obywatelskich.


Nie tak dawno premier Mateusz Morawiecki tłumaczył, że nie wprowadza się w kraju obostrzeń epidemicznych w związku z pandemią, bo wywołało to by protesty uliczne, a w takiej grupie ludzi łatwo o zakażenie koronawirusem.

Z drugiej strony, kiedy sądy i prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski byli przeciwni organizowaniu, z różnych co prawda powodów, Marszu Niepodległości, sprawę wziął w swoje ręce szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Jan Józef Kasprzyk. Marsz z jego inicjatywy stał się imprezą państwową, a pomysłodawca takiego rozwiązania w emocjonalnym tonie napisanym oświadczeniu Rafałowi Trzaskowskiemu i niezawisłym sądom zarzucił brak patriotyzmu. Żadnych przedstawicieli władz państwowych co prawda na marszu nie było, za to przemawiali: Robert Bąkiewicz i Robert Winnicki. Pierwszy na początku, drugi na końcu wydarzenia, ale obaj zadeklarowali się jako antyunijni "polscy patrioci". Warto wspomnieć, że nikt z uczestników marszu nie dbał o żaden dystans społeczny i maseczki.

Podwójne standardy? To tak na marginesie. Podobnie zachowują się, jeżeli chodzi o dystans i maseczki, widzowie na meczach Plus Ligi siatkówki. Co na to sanepid, policja i organizatorzy?

Lęk przed wprowadzeniem bardziej opresyjnych rozwiązań sanitarnych w województwach, gdzie najwięcej ludzi choruje i umiera , a najmniej się szczepi - czyli lubelskim, podlaskim i podkarpackim - wynika, co wszyscy zauważają, iż partia rządząca może zmniejszyć tam swoje poparcie. Jeśli będzie tak dużo zgonów, to może dojść do takiej sytuacji, że tamtejszy jej elektorat po prostu wymrze.

Każdy, kto się zna choć trochę na medycynie (wakcynologii i immunologii), wie, że najlepszą i najbardziej skuteczną metodą zapobiegania chorobom wirusowym i bakteryjnym są szczepienia. Warto może przypomnieć wszelkiej maści antyszczepionkowcom jak to jest naprawdę z tym problemem. Nie występuje już u nas poliomyelitis (choroba Heinego - Medina), ospa prawdziwa(variola vera), błonica(dyfteryt), koklusz(pertussis), tężec(tetanus) i odra, ale u dzieci zaszczepionych. Można by wymieniać dłużej. I to wszystko dzięki szczepionkom.

Narastająca liczba chorych covidowych sprawia, że wiele szpitali zamienia swoje oddziały na te przeznaczone właśnie tylko dla nich. A czwartą falę mamy przed sobą. Jedni przewidują, że będzie w połowie grudnia, inni, że na święta Bożego Narodzenia. Tczew, decyzją wojewody, trzy swoje oddziały szpitalne przekształcił na covidowe. 12 listopada pediatrię z 25 łóżkami,15 listopada internę z 45 łóżkami, w tym dwa respiratorowe, i 19 listopada rehabilitację , gdzie jest do dyspozycji 60 łóżek. Pozostałe oddziały i poradnie działają normalnie.

Wszelkie dane pokazują, że ponad 90 procent chorych na Covid-19, którzy trafiają na oddziały szpitalne im dedykowane, to pacjenci niezaszczepieni. W Singapurze taki chory, który nie ma przeciwskazań do zaszczepienia, a tego nie zrobił, płaci ze swojej kieszeni za pobyt i leczenie w szpitalu. Może by tak u nas?

Jako podsumowanie obecnej sytuacji epidemicznej w Polsce niech będzie wypowiedź dr. Tomasza Karaudy, niestrudzonego propagatora wiedzy o Covid-19 i zapobiegającym tej chorobie szczepieniom: Szkoda, że nie idziemy drogą Austrii, Włoch czy Portugalii, które podejmują twarde decyzje. One są kosztowne politycznie, ale czuć, że tam życie ludzkie stoi ponad polityką, ponad poparciem.

Pozostawmy to bez komentarza.

Krzysztof Antoń


Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Koronawirus
Nowy koronawirus SARS-CoV-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Choroba najczęściej objawia się gorączką, kaszlem, brakiem smaku i/lub węchu, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem. Wirus przenosi się drogą kropelkową. Ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok. 15-20% osób. Do zgonów dochodzi u 2/3% osób chorych. Najbardziej narażone na rozwinięcie ciężkiej postaci choroby i zgon są osoby starsze, pacjenci onkologiczni, z obniżoną odpornością, którym towarzyszą inne choroby.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (28)
dodaj komentarz

  • Szczepiony_gość

    26.11.2021, 09:35

    Jak miło wtrącić politykę w taki temat. Marsz Niepodległości - przecież kononowiruś panuje, skandal. Ale gdy w czasie największych obostrzeń setki czy tysiące osób brało udział w całej Polsce w marszach kobiet (strajk kobiet to także organizacja polityczna, sprawdźcie sobie ich deklaracje) to te same osoby chwaliły inicjatywę. I nikomu nie przeszkadzał brak maseczek i dystansu. Mądrzejsze o tym nie wspominać...

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx1.xx9 
  • __gość

    26.11.2021, 14:45

    z innej beczki ale w temacie

    Pytanie dlaczego tych danych (dotyczących procentowego rozkładu zaszczepienie i niezaszczepieni w szpitalach) nie uzyska nawet osoba pracująca w szpitalu. Komu zależy na tym, żeby informacją wiodącą były te, ze statystyk medialnych, komu zależy na publicznym żegnaniu komendantów policji, policjantów, doktorantów lub sołtysów w Pcimiu, Kraśniku czy Koluszkowach? Po wejściu w tekst okazuje się ze połowa zginęła w wypadkach, umarła na raka lub zawał. Nie zauważyliście że na FB jest pełno pożegnań podawanych przez clickalne portale, z wierzchu mają imitować pożegnanie ofiary covida. Ludzie umierają każdego dnia, tylko dla jakich potrzeb teraz pisze się tyle o śmierci osób niepublicznych (przypominam że okazuje się że znakomita większość nie umarła na covid). Dlaczego schemat medialny jest taki sam, najpierw informacja o horrorze w szpitalach a potem wychodzi troskliwy lekarz i prawie płacze, że większość to osoby niezaszczepione. Większość to może być 51 %. Wystarczy ze wyjdzie z komunikatem w dniu, w którym te statystyki pomogą w udowodnieniu jego tezy. Dlaczego jest tyle dziwacznych zgonów, zdrowy , nie covid, nie chorował, 50 lat i umarł, dlaczego jest tyle niewyjaśnionych zgonów sportowców, ludzi zdrowych badanych co roku. Dostaliśmy kilka lakonicznych informacji, że szczepionka może wywoływać zapalenie mięśnia sercowego, ale dalej czytamy, że to niegroźne, panujemy nad tym itd. Naprawdę ufacie ludziom, którzy najpierw mówią że szczepionka chroni przed zachorowaniem, potem że zmniejsza ryzyko zachorowania, potem ryzyko ciężkich zachorowania, a na końcu, powiedzą, że gwarantuje lżejszą śmierć. OK, pełna zgoda, na froncie lekarz nie dyskutuje czy ten, czy tamten ,czy pomoże, czy nie, co lepiej obciąć rękę czy tylko dłoń. Mądrze mówią ci którzy mówią, że ryzykiem jest się zaszczepić i ryzykiem nie jest. Nie jestem "foliarzem", byłem szczepiony (poza covid), szczepiłem dzieci, ale tym razem coś mi śmierdzi w tej całej sytuacji. Mam mentlik w głowie i wiem jedno, że trzeba, być czujnym i ostrożnym. Im bardziej im zależy, żeby "mnie chronić" tym bardziej nie ufam.

    Cytuj
    IP: 94.101.xx7.xx8 
  • qq_gość

    26.11.2021, 09:55

    skopiowane to nawet z sensem...redaktorki ale widze postęp z waszej strony że podpisaliście kogo to.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx8 
  • Spostrzegawcza _gość

    27.11.2021, 16:33

    Serio ??

    Mi wiadome ze pacjent "0" to był wykryty u nas 4 marcaaaa.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx0.xx4 
  • coroczna ofiara_gość

    26.11.2021, 09:57

    Co Vidmo 19....21 ... itd

    Lobbyści tandetnej profilaktyki mają biznes do Końca Świata.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx5 
  • Futer teka_gość_gość

    26.11.2021, 10:59

    500+ jak wypłacą porzadnie się napić i covid nie straszny

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx1 
  • a_gość

    26.11.2021, 10:59

    Zgadzam się że w/w szczepionki jak piszecie pomogły ,ale były badane przez lata zanim trafiły do obiegu ,to coś to zwykły preparat stworzony w ciągu kilku mc. Oczywiście kto chce niech będzie królikiem doświadczalnym( bynajmiej zwięrzęta odpoczną mają do doświadczeń ludzi) .Kupując nawet tabletki na sraczkę dostaję się ulotkę w tym wypadku nie ma nic napisane jakie są przeciwskazania Kto chce niech się sczepi każdy ma swój rozum ja nikomu nie zabraniam ale też nie chcę żeby ktoś się wpieprzał w moje życie nawet jeśli jest znikomy procent śmierci po szczepieniu to nie chcę to być ja. Segregację już przechodziliśmy i każdy wie jak to się skończyło .Jeśli rząd ,koncern weżmie odpowiedzialność za to coś i zapłaci za moją śmierć to może się zastanowię ja sam nie będę podpisywał ankiety że zgadzam się dobrowolnie .Każdy robi jak chce ma rozum wybór należy do każdego człowieka

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx7.xx9 
  • moj nick_gość

    26.11.2021, 15:28

    kolego kkk - dałem plusa, cudowna wypowiedz, taka niezbyt poprawna politycznie, ale j**ac to, to sama prawda, istota sprawy...mam nadzieje ze do końca dnia ten komentarz będzie wyróżniony oczywiście z plusami a nie minusami...

    Cytuj
    IP: 188.147.xx0.xx9 

    qq_gość

    26.11.2021, 19:34

    j**a..ć FB...zbieramy plusy

    Cytuj
    IP: 109.197.xx1.xx8 

    Alex_gość

    27.11.2021, 09:10

    Szczepionki Covidowe zostały zbadane na większej populacji niż inne, więc zawrzyj japę kretynie. Mam nadzieję, że zachorujesz i dla ciebie nie starczy respiratorów.

    Cytuj
    IP: 193.32.xx5.xx3 
  • e_gość

    26.11.2021, 12:16

    Publikowane prze MZ dane zestawione tydzień do tygodnia pokazują, że procent zaszczepionych w ilości nowych chorych i zmarłych to od 30 do 40%, pomimo braku presji na testowanie zaszczepionych... prawdziwy wynik pewnie jest dużo wyższy

    Odpowiedz
    IP: 188.252.xx3.xx6 
  • ala_gość

    26.11.2021, 12:22

    a_gość

    Gościu, gdybyś sobie trochę poczytał, a nie tylko oglądał strony sportowe w gazetach, to byś wiedział,że badania nad szczepionkami tzw.m-RNA były prowadzone ponad 25 lat.Szukano wtedy sposobów walki z nowotworami poprzez szczepienia.A teraz wykorzystano jako broń przeciw SARS-CoV-2. Podobnie jest z tymi tzw. wektorowymi. Poczytaj sobie i niech Ci szczęście sprzyja, byś nie zachorował na Covid-19 i nie umarł. A masz dużą szansę opuścić na wieki swoją rodzinę i kolesiów.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx8.xx9 
  • a_gość

    26.11.2021, 13:06

    Do Ala ok szanuję Twoje zdanie ja mam swoje Podobno jeśli Bóg istnieje i jeśli będzie chciał mnie zabrać to to zrobi tyle w temacie każdy ma prawo do decydowania swoim życiem nie jestem niewolnikiem rządzących bo ja ich osobiście nie wybrałem wybrało ich 30 parę procent osób i niech nimi rządzą i nakazują ima posłuszeństwo ja mam swój rozum każdy ma swój niech robi co chce ze swoim życiem. Znam dużo osób które są zaszczepione nawet 3 dawką i mają covida ale nie neguję ich decyzji .

    Cytuj
    IP: 178.235.xx7.xx9 

    Tczewianin _gość_gość_gość

    26.11.2021, 13:55

    DO"a"płaskoziemca.

    Jesteś typowym przykładem ŚCIEMY a'la Lepper I TEGO ,ŻE JEDNAK NIE KAŻDY ma rozum (nawet swój,a można mieć inny?).Taaa i napewno znasz "wiele" osób po 3 dawce i na dodatek z covidem.Takie idiotyzmy to na spotkaniu tępogłowych opowiadaj.Jeśli sie mylę,podaj mi 1 przykład osoby ,która zachorowała po 3 dawce,która jest aplikowana od niedawna.ŻYCZE ZARAŻENIA i przynamniejżeby cię namierzyli za namawianie do narażania innych na utratę zdrowia lub życia.

    Cytuj
    IP: 95.51.xx9.xx3 

    kkk_gość

    26.11.2021, 14:03

    Ale sa dwie jedna daje, druga tez daje bo to typowe tępe szony

    Cytuj
    IP: 188.147.xx5.xx2 

    do _gośćTczewianin_gość

    26.11.2021, 14:13

    typowy przykład widza TVN, lewacka zawistna kur.wa , zdechnij juz i daj żyć

    Cytuj
    IP: 188.147.xx5.xx2 
  • e_gość_gość

    26.11.2021, 12:25

    Publikowane prze MZ dane zestawione tydzień do tygodnia pokazują, że procent zaszczepionych w ilości nowych chorych i zmarłych to od 30 do 40%, pomimo braku presji na testowanie zaszczepionych... prawdziwy wynik pewnie jest dużo wyższy

    Odpowiedz
    IP: 188.252.xx3.xx6 
  • głos rozsadku_gość

    26.11.2021, 13:51

    RNA

    Pod artykułem apel BEZ HEJTU a tym czasem sam artykuł jest hejtem !! http://www.youtube.com/watch?v=LTVL5bTjdFg

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx9 
  • Tczewianin _gość_gość_gość

    26.11.2021, 13:59

    Głosem rozsądku ,to może...

    być jego ojciec,a nie ten zarozumiały BAŁWAN.

    Cytuj
    IP: 95.51.xx9.xx3 
  • Tczewianin _gość_gość_gość_gość

    26.11.2021, 16:02

    Typowy pisowski wuj.

    "typowy przykład widza TVN, lewacka zawistna kur.wa , zdechnij juz i daj żyć"

    Odpowiedz
    IP: 95.51.xx9.xx3 
  • Tczewianin _gość_gość_gość_gość

    26.11.2021, 16:05

    Chłopcze z twoja inteligencją to możesz

    "żebym ja cię k***o zaraz nie namierzył..."

    ,wiesz co możesz cmoknąć mnie ......,aż ci się łeb zabuja.

    Odpowiedz
    IP: 95.51.xx9.xx3 
  • Tczewianin _gość_gość_gość_gość

    26.11.2021, 16:09

    nie irytuj się patolu,

    "j**ane trolle ,dajesz plus komentarza, a dostajesz minus, niedługo dislikie znikną jak z youtuba i wszystko będzie miało Ci się podobać , lewackie zamorydstyczne tępe żydowsko oligarchijne kur.rwy, zrobić monopol jak Facebook i wciskać swoją cenzurę, gdzie przez FB połowa for i stron internetowych padła"

    bo ci żyłka pęknie.

    Odpowiedz
    IP: 95.51.xx9.xx3 
  • newbie_gość

    28.11.2021, 19:23

    może zapomnial o wazelinie skro ci żyłka pękła, pamiętaj nigdy nie na sucho, musi być jakiś poślizg, zdechnie juz i skoncz z twoim wypocinami ameby

    Cytuj
    IP: 188.147.xx2.xxx 
  • Dikembe_Mutombo_gość_gość_gość_gość

    26.11.2021, 17:07

    Panie redaktorze

    Pacjent 0 pojawił się w Polsce 4 marca 2020, a nie lutego.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • Bezsrejtu_gość_gość

    26.11.2021, 17:37

    Cieszmy się względną wolnością...

    Mam wrażenie, że media mają ostatnio niesamowite parcie na dokręcanie śruby cowidowej... http://www.youtube.com/watch?v=gZ8PJI--9-A

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx8 
  • vv_gość_gość

    26.11.2021, 17:46

    Ale kowidiańskie wypociny... Jedź sobie do Włoch na swoim paszporcie covidowym, tam dostaniesz to, czego pragniesz - lockdown, kary, restrykcje, opresja. Całą dobę będziesz sobie chodził w maseczce i zachowywał dystans. Wyszczepisz się do woli i będziesz izolowany od niezaszczepionych, którzy są dla ciebie największym zagrożeniem.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx1 
  • Tyrmand_gość

    27.11.2021, 09:40

    "Do Ala ok szanuję Twoje zdanie ja mam swoje Podobno jeśli Bóg istnieje i jeśli będzie chciał mnie zabrać to to zrobi tyle w temacie każdy ma prawo do decydowania swoim życiem nie jestem niewolnikiem rządzących bo ja ich osobiście nie wybrałem wybrało ich 30 parę procent osób i niech nimi rządzą i nakazują ima posłuszeństwo ja mam swój rozum każdy ma swój niech robi co chce ze swoim życiem. Znam dużo osób które są zaszczepione nawet 3 dawką i mają covida ale nie neguję ich decyzji ."

    Podpiszesz oświadczenie, by cię nie podłączać pod respirator gdy zachorujesz na COVID i będziesz błagał o każdy oddech? Tak tylko pytam - bo respiratory się już skończyły. Jak zachorujesz, lewoskrętna witamina C ci nie pomoże.

    Odpowiedz
    IP: 46.165.xx0.xx8 
  • ania_gość

    05.12.2021, 19:43

    .

    1) pacjent 0 pojawił się w Polsce 4 marca 2020, a nie 4 lutego, 2) krzywa jest Gaussa, a nie Gausa. Poza tym proponuję popracować nad interpunkcją i składnią, bo z tym nie najlepiej u autora.

    Odpowiedz
    IP: 81.190.xxx.xxx 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.