Nowe przepisy. Czy na przejściach jest bezpieczniej?

Przejście dla pieszych
Nowe przepisy. Czy na przejściach jest bezpieczniej?
W czerwcu 2021 r. weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Jednak statystyki wypadków za ubiegły rok wyglądają korzystnie tylko w skali całego kraju. Najgorzej jest w lubelskim, gdzie pod koniec roku liczba kolizji i wypadków w tych miejscach zwiększyła się o 32%. Z kolei w mazowieckim każdego dnia dochodziło średnio do co najmniej dwóch zdarzeń z udziałem pieszego.

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane strony sewik.pl. dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych) i ustalili, że od czerwca do grudnia 2021 r. aż w 10. województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Podobny problem dotyczy największych polskich miast.

W 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku ubiegłego. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także prezentuje się korzystniej. Nie jest to jednak żaden precedens, ponieważ w poprzednich latach policja również notowała spadek liczby takich zdarzeń i to nawet na większą skalę (-21% w 2020 roku). Najprawdopodobniej miała na to wpływ pandemia koronawirusa, w czasie której odnotowano niższe natężenie ruchu. Pozytywny wynik trudno też łączyć z nowelizacją ustawy. Okazuje się bowiem, że w II półroczu 2021 roku częściej dochodziło do kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych niż w tym samym okresie ubiegłego roku.



Eksperci rankomat.pl sprawdzili również statystyki dotyczące okresu od wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku. Okazuje się, że tylko w 6. województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, w porównaniu do tego samego okresu 2020 r. W takim rankingu najgorzej wypada woj. lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%), a najlepiej warmińsko-mazurskie (-14%).

- Surowe kary dla kierowców za złamanie przepisów drogowych na przejściu dla pieszych z pewnością przekładają się na bezpieczeństwo przechodniów, ale tylko w pewnym stopniu. Nawet jeśli kierowcy z obawy przed sankcjami bardziej uważają, to trzeba pamiętać, że nie tylko oni są sprawcami wypadków. Często winnymi takich zdarzeń są piesi. Nowelizacja ustawy mogła im dać fałszywe poczucie bezpieczeństwa, co niestety czasami doprowadza do większej nieuwagi podczas przechodzenia przez pasy - mówi Stefania Stuglik ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (8)
dodaj komentarz

  • md_gość

    18.05.2022, 07:35

    Niezaprzeczalnym plusem zmienionych przepisów jest to, ze kierowcy zatrzymują się przepuszczając pieszych. Znam kilka miejsc gdzie przejście przez jezdnię było bardzo problematyczne, bo przy dużym natężeniu ruchu kierowcy nie zatrzymywali się w ogóle - teraz to zmieniło się mocno na plus i pieszy nie musi tyle czekać. Niestety, co do zachowania pieszych to prawda. Teraz zdarza się, ze pieszy wchodzi na jezdnię bez wcześniejszego sprawdzenia stanu na drodze. Wcześniej spotykałem się z tym bardzo rzadko, teraz dużo częściej. No i wisienka na torcie - babcie stojące przy przejściu z zakupami i uprawiające dysputy. Ty się zatrzymujesz a one.... dalej stoją - rwa mac człowieka w takim momencie bierze.

    Odpowiedz
    IP: 79.163.xx9.xx0 
  • No _gość

    18.05.2022, 08:25

    A czemu się denerwować bo pedał hamulca został naciśnięty i po chwili pedał gazu został naciśnięty.

    Cytuj
    IP: 89.8.xx9.xx4 
  • Edziu_gość_gość

    18.05.2022, 08:42

    Surowo to w Tczewie powinni karać na rondzie przy urzedzie niektórych baranów za kółkiem Nie patrzą ze rowerzysta ma pierwszeństwo tylko w lewo patrzą i jadą

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • Gosc_gość

    18.05.2022, 21:22

    Gosc

    Przy tym rondzie nie powinno byc wogole przejazdow rowerowych tylko przejscia dla pieszych. Ale tak to jest jak sie na sile proboje adaptowac istniejaca infrastrukture na drozki rowerowe.

    Cytuj
    IP: 64.88.xx7.xx1 
  • b_gość

    18.05.2022, 08:53

    Wielu kierowców sobie z tych nowych przepisów nic nie robi i zachowuje się tak, jak przedtem, a wielu pieszych myśli, że są teraz świętymi krowami na przejściu dla pieszych i w ogóle nie zachowują ostrożności próbując przejść na drugą stronę jezdni. OBOWIĄZKI PIESZYCH PRZY PRZEKRACZANIU JEZDNI Nowe obowiązki nałożone na kierowców nie zwalniają pieszych z ich powinności. Zgodnie z przepisami pieszy może wejść na jezdnię w miejscu dozwolonym, po wcześniejszym upewnieniu się, że jego wejście na jezdnię i jej opuszczenie nie utrudni ruchu drogowego. Wchodząc na jezdnię i przekraczając ją, pieszy musi bezwzględnie zachować szczególną ostrożność, co oznacza zwracanie uwagi na sygnały dawane przez kierowców i na sygnalizację świetlną oraz obserwowanie innych uczestników ruchu. Jezdnię należy przekraczać pewnym i równomiernym krokiem, bez wykonywania gwałtownych ruchów, zwalniania czy zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby CZEGO PIESZYM NIE WOLNO? Pieszy nie może przechodzić przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności, na przykład w pobliżu zakrętów czy wierzchołków wzniesień, poza wyznaczonymi przejściami dla pieszych. Nie wolno także przebiegać przez jezdnię, wchodzić bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, nie można też wychodzić na jezdnię na przykład zza autobusu. Nowo wprowadzona regulacja dodatkowo zabrania pieszym, którzy wchodzą na jezdnię lub przekraczają ją (także na przejściu dla pieszych) korzystania m.in. ze smartfona w sposób utrudniający obserwowanie sytuacji na jezdni czy przejściu dla pieszych. Wielu pieszych "łazi" po ścieżkach rowerowych, chociaż nie powinni się tam znajdować, ale za to mają wielkie pretensje do rowerzystów, jeśli któryś z nich wjedzie na chodnik.

    Odpowiedz
    IP: 5.226.xx3.xx6 
  • Sławek EU07_gość

    18.05.2022, 12:57

    Zza pojazdu

    Przechodzenie zza pojazdu, który ogranicza widoczność może skutkować potrąceniem przez rower bo jest prawie niesłyszalny! Dlatego stosuje się znaki zatrzymywania się i postoju w pobliżu skrzyżowań gdzie są przejścia.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx8.xx8 
  • Sławek EU07_gość

    18.05.2022, 12:58

    Do kasacji

    Do likwidacji przejścia w płaszczyźnie poziomej w miejscach niebezpiecznych, powinny być zastępowane kładkami lub tunelami.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx8 
  • qq_gość

    18.05.2022, 14:31

    dokładnie. Mogli zrobić przejście podziemne kolo ced-u . Jak jakiś czas temu musieli taką małą ruine zburzuć. Ale nie lepiej tam było wkleić sklepy/biura. Które i tak do tej pory stoją puste. Już nie wspomnę o ile wzrosła by przepustowość w tym miejscu..a tak co rusz autobus przyjeżdża wysiada choćby 1 pasażer i cyk guzik. W ogóle sie korki przez to nie robią na pewno.

    Cytuj
    IP: 46.175.xx6.xx8 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.