Teleporada? Rzecznik Praw Pacjenta apeluje do podmiotów medycznych

Koronawirus (fot. tcz.pl)
Teleporada? Rzecznik Praw Pacjenta apeluje do podmiotów medycznych
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, wskazujących na niemożność odbycia osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Pacjenci informują, że często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada, pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni, m.in. celem wykonania badania fizykalnego. Dlatego Bartłomiej Chmielowiec wystosował specjalny apel do przychodni i innych podmiotów medycznych o równoważenie zagrożenia epidemiologicznego i ochrony zdrowia indywidualnych pacjentów.

Czas epidemii stawia przed systemem ochrony zdrowia szczególne wyzwania. 12 marca br., kiedy epidemia znajdowała się w początkowej fazie rozwoju, Rzecznik Praw Pacjenta opublikował stanowisko w zakresie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.

- Na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów.- mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta -Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych, jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń.

Rzecznik apeluje o refleksję i analizę, które z przyjętych przez podmioty medyczne ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19, powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji w zakresie zdrowia publicznego.

- Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia. - dodaje rzecznik.


Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Koronawirus
Nowy koronawirus SARS-CoV-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Choroba najczęściej objawia się gorączką, kaszlem, brakiem smaku i/lub węchu, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem. Wirus przenosi się drogą kropelkową. Ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok. 15-20% osób. Do zgonów dochodzi u 2/3% osób chorych. Najbardziej narażone na rozwinięcie ciężkiej postaci choroby i zgon są osoby starsze, pacjenci onkologiczni, z obniżoną odpornością, którym towarzyszą inne choroby.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (17)
dodaj komentarz

  • adam_gość

    15.06.2020, 09:47

    Mam nadzieję, że ktoś zrobi z tym porządek. Dwukrotnie podczas tego okresu musiałem skorzystać z opieki medycznej. Niestety po teleporadzie i przepisanych lekach (bez badania, tylko na podstawie podanych objawów) musiałem skorzystać z wizyty prywatnej. Myślę, że nie jestem jedyny. Otwiera się różne podmioty, bez których tak naprawdę można przeżyć, a to co najważniejsze pozostaje niedostępne.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx2 
  • pacjentka_gość_gość

    15.06.2020, 10:43

    porada laryngologiczna

    Na kontakt z specjalista laryngologiem czekałam do dziś od końca stycznia 2020r , DZIŚ mam miec z specjalistą laryngologiem teleporadę dotyczącą leczenia uszu. Mam obawy ,że laryngolog za pomocą teleporady powie ,że mam umyć uszy i to będzie nazywać się porada laryngologiczna.W dodatku za taką poradę NFZ zapłaci z mojego świadczenia zdrowotnego lekarzowi za usługę obowiązującą kwotę. JAK w przypadkach specjalistycznych można kontakt i diagnostyke uznać za leczenie za pomocą teleporady. za pomocą tel;eporady można tylko żadać recepty na leki ,które są przepisane już dawno. W przeklętym kraju obecnie leczą wirusa 80% społeczeństwa ma schorzenia innego typu , a teraz powstał trend leczenia wirusa ,a resztę innych przypadków bardzo poważnych zagrażających zdrowie i życie jest lekceważone i leczone teleporadą .Skandal ,kto to zaakceptował w Ministerstwie Zdrowia chyba ten co wymaga teleporady na leczenie głupoty.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx7.xx7 
  • hr_gość

    15.06.2020, 11:31

    teleporada

    Też miałam zaplanowaną teleporade u lekarza specjalisty, ja dobrze się do tej wizyty przygotowałam, czego nie mogę powiedzieć o lekarzu. Wcześniej za pośrednictwem rejestracji przekazałam lekarzowi zrobione badanie które lekarz w styczniu mi zlecił. Lekarz połączył się że mną i zapytał jakie lekarstwa są mi potrzebne, nie zapoznał się wcześniej z przekazanymi wynikami badań, ja się uparłam, musiał w trakcie tej wizyty zapoznać się z badaniami " wymusiłam" dalszy etap leczenia ale był bardzo niechętny, nie dałam za wygrane.

    Cytuj
    IP: 5.173.xx9.xx0 

    Kinjo_gość

    15.06.2020, 12:44

    Pacjentko

    Jeśli chodzi o laryngologa to czy w placówce czy telefonicznie guzik załatwisz. Popytaj lekarzy jakie mają zdanie o laryngologach... Ja się jeszcze z opinią pozytywną nie spotkałem. Nawet jak byłem prywatnie 150 za wizytę to 3 minuty z wypisaniem recepty

    Cytuj
    IP: 37.47.xx1.xx5 

    ja_gość_gość

    15.06.2020, 20:27

    I dlat3go uważam, że powinniśmy być właścicielami składki zdrowotnej.Dajemy ja wtedy podmiotowi temu, który nas leczył, a nie darmozjadom z tele-poradami . Równie dobrze można skorzystać z porad Googla albo Yahoo

    Cytuj
    IP: 83.21.xx7.xx9 
  • kk_gość

    15.06.2020, 11:11

    pacjenci

    powiedzmy wprost 90 procent ludzi przychodzi z pierdołami.

    Odpowiedz
    IP: 83.0.xx6.xx0 
  • pacjent_gość

    15.06.2020, 11:42

    porada prywatna

    W USŁUGACH MEDYCZNYCH KOMERCYJNYCH lekarz specjalista przyjmuje bez teleporady więc na czym to polega ,czy usługa komercyjna w kontakcie pacjenta z lekarzem nie ma obaw epidemiologicznych w zakażeniu wirusem lekarza. Przecież usługa w wykonaniu świadczeniodawcy jest też opłacana ze składek zdrowotnych świadczeniobiorcy ,którymi dysponuje NFZ. na prawe 90% społeczeństwa to ludzie chorzy nie przychodzący z pierdołami jak to nazwano w poprzednim komentarzu.WARTO to zrozumieć patrząc jak społeczeństwo jest schorowane bardziej niż system zdrowotny.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx7.xx7 
  • Gość _gość

    15.06.2020, 12:37

    Cyrk

    W Tczewie to cyrk jeżdżę od trfania pandemie do innego miasta na badania i do specjalistów bo U nas tylko dzwi zamknięte nawet jeśli chodzi o rehabilitację na 1 maja skandal czas oczekiwania przez ten cyrk się wydłuża choć w nfz inaczej mówią jak być powinno A tutaj samowola robi A jak chcą A nie jak być powinno kary powinni dostawać może by zaczęli nie łamać praw

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • gość_gość

    16.06.2020, 16:18

    czas się zatem przeprowadzić. W Tczewie taki cyrk jakie w nim małpy.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • Kinjo_gość

    15.06.2020, 12:46

    Heh

    U mnie to nawet do przychodni nie wpuszczają. Walisz do drzwi, podchodzi rejestratorka i mówi, że masz się umówić na teleporady

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx1.xx5 
  • Po_gość

    15.06.2020, 12:58

    Przychodnia

    Pracuje w przychodni POZ:jest część chorych którzy muszą stawić się osobiście u lekarza w celu badania fizykalnego tj ok. 20%,pozostala część może załatwić sprawy przez teleporady :skierowania, recepty, zwolnienia itp. Lekarz decyduje czy pacjent ma się stawić osobiście. Dużo ludzi okłamuje personel że nie ma infekcji a w gabinecie okazuje się że ma a potem całą przychodnia może być pod kwarantanna przez dwa tygodnie zamknięta i nikt nie otrzyma pomocy i narażenie personelu na zakażenie przez kłamstwo powinno być karalne.

    Odpowiedz
    IP: 83.0.xx6.xx0 
  • Ja_gość

    19.06.2020, 00:02

    Jeśli pani

    pracuje w przychodni to tym bardziej powinna pani zdawać sobie sprawę z tego, jakim "piardem" jest convid-19

    Cytuj
    IP: 178.235.xx6.xx6 
  • PACJENTKA_gość

    15.06.2020, 15:05

    jaki specjalista

    u jakiego specjalisty ta teleporada była czy u ENDOKRYNOLOGA co do PORADNI Szpitali TCZEWSKICH SA dojeżdża z GRUDZIĄDZA???? pacjent jest przygotowany na wizytę natomiast ten specjalista czy osobiście czy na teleporadzie traktuje pacjenta za idiotę.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx7.xx7 
  • ja_gość

    15.06.2020, 20:29

    Czy to ten u którego wizyta trwa 2 minuty ?

    Cytuj
    IP: 83.21.xx7.xx9 
  • Pacjent_gość

    16.06.2020, 15:18

    Tak to ten

    "Czy to ten u którego wizyta trwa 2 minuty ?"

    Tak

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx7.xx7 
  • Marta_gość

    18.06.2020, 23:59

    A może..

    Kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz jeszcze nie chcą wracać do standardowego trybu pracy i przeciągają "otwarcie bram"

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx6.xx6 
  • kk_gość

    19.06.2020, 14:29

    ..

    to logiczne zeby nie narażać siebie i innych pacjentów na zachorowanie.Kwarantanna przychodni to pozostawienie ludzi samym sobie

    Cytuj
    IP: 95.50.xx3.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.