Matka z dzieckiem potrąceni na pasach

Przejście dla pieszych
Matka z dzieckiem potrąceni na pasach
Dwie osoby trafiły do szpitala po tym, jak zostały potrącone w okolicy jednego z przejść dla pieszych na ulicy Bałdowskiej. To matka i dziecko, którzy przechodzili przez jezdnię.

Do zdarzenia doszło we wtorek (26.04) około godziny trzynastej na przejściu dla pieszych w rejonie wjazdu w ulicę Zieloną.

- Na ulicy Bałdowskiej w Tczewie ma miejsce potrącenie matki z dzieckiem na przejściu dla pieszych. Dwie osoby poszkodowane zostały zabrane do szpitala. - mówi mł. kpt. Michał Myrda, rzecznik KP PSP Tczew. - Na miejscu działają 2 zastępy straży pożarnej, ZRM i policja.


Jak udało się nam ustalić około roczne dziecko było wiezione w wózku - w wyniku potrącenia wypadło z niego. Matka i dziecko trafiły do szpitala w Trójmieście. W rejonie zdarzenia mogą jeszcze występować utrudnienia w ruchu.


Strażacy apelują o zachowanie bezwzględnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych. Chociaż jako piesi zgodnie z polskim prawem mamy pierwszeństwo na przejściu, zawsze upewnijmy się, czy nadjeżdżający samochód zwalnia.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (44)
dodaj komentarz

  • a_gość

    26.04.2022, 14:21

    Najważniejsze że miała pierwszeństwo ,jak widzę takie osoby co nie spojrzą tylko lezą bo im się należy i są skutki .Ten co wymyślił ten przepis to niezły baran.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx7.xx7 
  • Taaa_gość

    26.04.2022, 14:58

    Barany to za kółkiem siedzą i myślą że są królami swiata

    Cytuj
    IP: 46.204.xx8.xx6 

    Barbara_gość

    26.04.2022, 14:59

    do zmotoryzowanych platfusów

    Barany to głosują na koalicję obywatelską i innych postkomunistów. Przepis jest jak najbardziej w porządku. Służy słabszym i biedniejszym. Na pasach pieszy MA BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO! Zapamiętajcie to kretyni i kretynki w swoich autach - widzisz pieszego w okolicach przejścia to trzeba się zatrzymać i nie ma nad czym dyskutować. Nie ma czegoś takiego jak pośpiech - umrzeć wszyscy zdążycie....

    Cytuj
    IP: 173.205.xx2.xx0 

    Daniel _gość

    26.04.2022, 16:20

    Fejsbuczek sam się nie przeczyta... Trzeba go czytać też na pasach.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx4.xx8 

    Hshd_gość

    26.04.2022, 16:39

    Ale jak była w połowie przejścia to co miała się katapultować? Mam nadzieje, że nie jesteś w stanie się rozmnażać, dosyć już debili mamy w Polsce.

    Cytuj
    IP: 31.0.xx0.xx5 

    Olka_gość

    26.04.2022, 19:41

    Nieostrożność pieszych to jedna sprawa,ale nie ma usprawiedliwienia dla idioty, który ma w poszanowaniu to że pieszy znajduje się na pasach. Dziś tylko dzięki swojej ostrożności nie zostałam rozjechana przez debila, który przejechał przez przejście,mimo że inni kierowcy mnie przepuścili. Na moim,,ulubionym" skrzyżowaniu koło lidla na Suchostrzygach

    Cytuj
    IP: 46.205.xx0.xx2 

    Gość_gość

    27.04.2022, 07:46

    Prawda są tacy piesi ale kierowcy nie są lepsi. Jedzie taki autem i wydaje mu się, że wszystko może na dodatek wiecznie się spieszy, a jak musi przepuścić pieszego to katastrofa...

    Cytuj
    IP: 188.147.xx9.xx5 

    Kamerka_gość

    27.04.2022, 10:04

    Dlatego właśnie tak jak nigdy w aucie potrzebne są rejestratory żeby móc próbować udowodnić swoją niewinność. Sam w taki zainwestowałem i nie powiem że już dwa razy już my tyłek uratował. A tak pewnie by było słowo przeciw słowu i dostał bym kryminał za niewinność.

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx9 
  • rabbit_gość

    26.04.2022, 14:38

    Nic nie zwalnia z myślenia. Cmentarze są pełne tych, co mieli pierwszeństwo.

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx1.xx8 
  • Basia_gość

    26.04.2022, 15:07

    przepisy i prawo

    Nie masz racji. Myślenie to inny aspekt. Podobnie jakbyś pisał o ofierze morderstwa... Ofiara miała myśleć jak się obronić przed bandytą w momencie ataku...? Prawo jest po to, aby go przestrzegać i karać oraz piętnować osoby, które je łamią. Obywatele mogą myśleć, ale nie muszą.... -bo po to właśnie jest prawo. Myślenie wymagane jest natomiast w kraju bezprawia.

    Cytuj
    IP: 173.205.xx2.xx0 
  • ._gość

    26.04.2022, 15:07

    "Strażacy apelują o zachowanie bezwzględnej ostrożności" Chyba raczej Policjanci apelują!

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx7.xx4 
  • qq_gość

    27.04.2022, 06:31

    dokładnie...mierne redaktorki...z dziadowskiego portaliku..

    Cytuj
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • oj!_gość

    26.04.2022, 15:12

    "Barany to głosują na koalicję obywatelską i innych postkomunistów. Przepis jest jak najbardziej w porządku. Służy słabszym i biedniejszym. Na pasach pieszy MA BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO! Zapamiętajcie to kretyni i kretynki w swoich autach - widzisz pieszego w okolicach przejścia to trzeba się zatrzymać i nie ma nad czym dyskutować. Nie ma czegoś takiego jak pośpiech - umrzeć wszyscy zdążycie...."

    co do tego ma koalicja i postkomuniści, lewica i skrajna prawica ?????? gdzie tu sens ? a według przepisów obowiązuje każdego uczestnika ruchu ostrożność i wyobraźnia , jak i pieszych i tych zmotoryzowanych

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • Świadkowa_gość

    26.04.2022, 15:22

    niech redakcja nauczy się redagować!

    Dziecko nie przechodziło przez jezdnię (bo nawet nie potrafiło chodzić) tylko przejeżdżało w wózku - co zresztą zostało udaremnione przez prowadzącą auto, która uderzyła w owy wózek oraz w matkę. Matka doznała szoku, dziecko także. Kierująca była w stanie trzeźwości. Przyczyną potrącenia było prawdopodobnie korzystanie z messengera.

    Odpowiedz
    IP: 146.70.xx8.xx0 
  • typowe kierowca z komorka_gość

    26.04.2022, 16:41

    podwojna kara za korzystanie z komorki

    kierowca ma skupic sie nad kierownica a nie obslugiwac w czasie jazdy komorke i bzdurne rozmowy, blabla czesto to widac i slychac !

    Odpowiedz
    IP: 37.201.xx3.xxx 
  • logiczne_gość

    26.04.2022, 16:47

    pierwszenstwo powinien miec pieszy i to zobowiazuje kierowcy pojazdu do bardziej ostroznej jazdy

    Odpowiedz
    IP: 37.201.xx3.xxx 
  • XOSXO_gość

    26.04.2022, 17:06

    Baran

    "Barany to głosują na koalicję obywatelską i innych postkomunistów. Przepis jest jak najbardziej w porządku. Służy słabszym i biedniejszym. Na pasach pieszy MA BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO! Zapamiętajcie to kretyni i kretynki w swoich autach - widzisz pieszego w okolicach przejścia to trzeba się zatrzymać i nie ma nad czym dyskutować. Nie ma czegoś takiego jak pośpiech - umrzeć wszyscy zdążycie...."

    I pisze to pewnie kretynka ,która jak królowa przechodzi przez pasy bo ma" pierwszenstwo "???? Wypadala rozejrzeć sie przed wejsciem na jezdnie , a nie isc jak swieta krowa przed siebie. Kazdy jest czlowiekiem ,kazdy ma gorszy czy lepszy dzien . Kierowca mógł nie zuwazyc pieszego, pomyślała o tym Pani ? Niejednokrotnie jadąc Baldowska w słoneczny dzien, mialam problem z widocznoscią bo slonce odbijalo sie od asfaltu, niejednokrotnie pieszy wyskoczyl mi na przejsciu w ostatniej chwili bo zmienił zdanie i jednak postanowił sobie przejsc . Zamiast wyzywac kierowcow prosze zwrocic uwage pieszym bo nie zawsze to kierowca jest winny. A jak czytam te komentarze to mi się nóż w kieszeni otwiera.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx9 
  • Ktos_gość

    26.04.2022, 17:45

    "Barany to za kółkiem siedzą i myślą że są królami swiata"

    Widac ze nie masz prawa jazdy. A na pewnie nie jezdzisz autem. A ja uważam że Święte krowy na ulicy. Mam prawo i wymagam. Wychodzą na przejacie nie zdając sobie sprawy z zagrożenia. Auto to nie zabawka że zareagujesz w sekundzie.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx1 
  • O_gość

    26.04.2022, 21:31

    Owszem auto to nie zabawka ale dla niektórych kierowców tak. Zwolnij i rozejrzyj się przed przejściem, to nie boli.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xx2 
  • xx_gość_gość

    26.04.2022, 17:49

    rozmowy telefoniczne podczas prowadzenia

    Widać jak się czeka na zielone światło przy ul. 30-stycznia ,panie kierowcy zmanierowane damy co mają pojazd często rozmawiają przez telefon w jednym ręku telefon w drugiej kierownica, w tym czasie nie są aktywne w prowadzeniu pojazdu tylko w rozmowie telefonicznej. KARAĆ TAKIE DAMY ,za ich głupotę oraz brak wyobrażni ,że mogą komuś na pasach zrobić krzywdę na całe życie. W TCZEWIE to wyjątkowa trzoda pędzi bez rozumu , zwłaszcza gówniarze i damy z telefonem nie zważają ,że po pasach prawidłowo porusza się pieszy.Może mandaty kilkutysięczne pozwolą im na zastanowienie się ,że telefonów podczas prowadzenia pojazdu się nie używa.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx3.xx8 
  • ja_gość_gość_gość

    26.04.2022, 20:24

    A święci piesi nie maja telefonów , kapturów i słuchawek w uszach !

    Cytuj
    IP: 83.8.xx1.xx0 

    Jovita_gość

    26.04.2022, 20:36

    A to ciekawe,tylko damy rozmawiają prowadząc auto? A jeszcze dziś więcej niż trzy razy mijałam dżentelmenów z telefonem przy uchu ????

    Cytuj
    IP: 188.147.xx4.xx0 

    m_gość

    27.04.2022, 08:42

    piesi przechodzacy przez przejście dla pieszych tez nie powinni używać telefonów komórkowych taki wszedl przepis czy autor komentarza zwrocil uwage tez na to? wchodza na ulice z telefonem przy uchu nie patrząc nawet czy cos jedzie.

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx5 
  • Nn_gość

    26.04.2022, 18:52

    Kilka razy w tyg przechodzę przez przejście koło piekarni Knopika i też codziennie przez przejście na Czyzykowskiej koło Admara. W tych dwóch miejscach regularnie samochody przejeżdżają przez przejście w trakcie tego jak pieszy jest na jezdni. A dla informacji innych od niedawna obok jest żłobek i mogliby tak trochę się ogarnąć za kółkiem.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx1.xx9 
  • Czczewscy kierowcy_gość

    26.04.2022, 19:40

    Jak czytam wypowiedzi kierowców, to włos się na głowie jeży. Zbliżając się do pasów, zwracam uwagę czy pieszy przy nich nie czeka albo też się do nich nie zbliża. To zakichany obowiązek kierowcy.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx2 
  • no_gość

    26.04.2022, 21:28

    "zwracam uwagę czy pieszy przy nich nie"

    Czeka? Tylko dzisiaj na Nowowiejskiej 2 razy się zatrzymywałem aby przepuścić pieszą która jak się okazało gadała z kimś przez telefon i nie miała zamiaru przejść! Takich pieszych należałoby karać mandatami za wprowadzanie kierowców w błąd!!!

    Cytuj
    IP: 31.0.xx7.xx4 
  • Piesza_gość

    26.04.2022, 19:52

    Przez przejście

    Codziennie przechodzę przez przejścia. Przepis przepisem, ale i tak zawsze się upewniam, czy kierowca zwalnia. Zwłasza jak idę z dzieckiem

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx7.xx8 
  • Jovita_gość

    26.04.2022, 20:26

    Co ma do tego polityka

    "Barany to głosują na koalicję obywatelską i innych postkomunistów. Przepis jest jak najbardziej w porządku. Służy słabszym i biedniejszym. Na pasach pieszy MA BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO! Zapamiętajcie to kretyni i kretynki w swoich autach - widzisz pieszego w okolicach przejścia to trzeba się zatrzymać i nie ma nad czym dyskutować. Nie ma czegoś takiego jak pośpiech - umrzeć wszyscy zdążycie...."

    Oczywiście, że przed przejściem dla pieszych, trzeba zwolnić,a jeżeli pieszy wchodzi na pasy to auto stop,ale co ma do tego polityka? A ogólnie to Platforma i postkomuniści???

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx4.xx0 
  • xx_gość_gość

    26.04.2022, 21:17

    pomiar prędkości (radary)

    tczewski motłoch i wieśniackie mózgi rzęchy za 1500 zł kupili tak się zachowują ,a szczególnie marne kierowcy co zdawali egzaminy po 10 razy . Ich też może spotkać tragedia jak znajdą się w rowie z połamanym kręgosłupem bądz z mózgiem na szosie.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx3.xx8 
  • Kierowca_gość

    26.04.2022, 22:23

    Przejscie

    Widać że nie masz prawojazdy babo głupia przez takie jak ty ten kraj schod i na psy

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx4.xx4 
  • Czczewscy specjaliści _gość

    26.04.2022, 22:58

    To naprawdę nudne i miałkie miasto, gdy coś się w Tczewie stanie pojawia się banda NAJMĄDRZEJSZYCH i WSZECHWIEDZACYCH specjalistów, która ma na celu głównie obrazić grupę lub jednostkę, jednocześnie zostawiając swoje grzeszki w tajemnicy. Zachodzi hipokryzją, każdy nieomylny i pierwszy do oceny. Oby matce i dziecku nie stało się nic poważnego! :)

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx0 
  • Ghj_gość

    27.04.2022, 00:07

    "Owszem auto to nie zabawka ale dla niektórych kierowców tak. Zwolnij i rozejrzyj się przed przejściem, to nie boli."

    To samo dotyczy pieszych.

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx1.xx2 
  • EkO_gość

    27.04.2022, 07:07

    żenua

    Czy to się komuś podoba, czy nie, pieszy na pasach jest świętą krową. Kierowca dojeżdżając do przejścia powinien zwolnić. Kierującego pojazdem nie obowiązuje zdrowy rozsądek? Jeśli pieszego na pasach (który miał zielone światło) potrąci samochód to jest to jego wina? Ma brać odpowiedzialność i za siebie i za kierowcę? Większych bzdur nie da się wymyślić. Z takimi teoriami to do kocborowa

    Odpowiedz
    IP: 82.160.xx7.xx5 
  • Lana_gość

    27.04.2022, 11:40

    nie zwolnić tylko zachować szczególną ostrożność, gdyby wszyscy tak zwalniali przed każdym przejściem... to przez miasto jechałoby się 3 godz. A pieszy zanim wejdzie na jezdnię powinien się upewnić czy może. Zasada ograniczonego zaufania działa w dwie strony. Jak nie zatroszczysz się o siebie (pieszy i kierowco) nikt tego nie zrobi za ciebie.

    Cytuj
    IP: 185.122.xx0.xx6 
  • Czasem kierowca/czasem pieszy_gość

    27.04.2022, 07:59

    W interesie pieszego jest, aby nie zginąć na przejściu, a w interesie kierowcy, aby nikogo nie zabić na drodze i potem żyć z tym do końca życia.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx1 
  • Stara wiara_gość

    27.04.2022, 08:26

    Pierszeństwo ma się wtedy kiedy ono zostanie udzielone, fakt kierowcy są wściekli że to pieszy ma pierwszeństwo na pasach i z tej wściekłości są przez kierowców wypadki na pasach, gdzie na drodze jest 40 to strasznie szybka prędkość i nie da rady wcześniej zauważyć pieszego na pasach i trzeba ich właśnie na tych pasach rozjeżdżać lub zabijać jak to sie zdarza często, wniosek jest prosty karać kierowców najlepiej do pierdla na 10 lat odbiór dóbr osobisty na poczet spłaty poszkodowanego jak by tak było to kierowcy nie stwarzali by wypadków

    Odpowiedz
    IP: 46.15.xx2.xx6 
  • m_gość

    27.04.2022, 08:32

    do barbary

    "Barany to głosują na koalicję obywatelską i innych postkomunistów. Przepis jest jak najbardziej w porządku. Służy słabszym i biedniejszym. Na pasach pieszy MA BEZWZGLĘDNE PIERWSZEŃSTWO! Zapamiętajcie to kretyni i kretynki w swoich autach - widzisz pieszego w okolicach przejścia to trzeba się zatrzymać i nie ma nad czym dyskutować. Nie ma czegoś takiego jak pośpiech - umrzeć wszyscy zdążycie...."

    Baśka a oczy sie ma od czego? niektórzy piesi wchodza na przejście nawet się nie rozglądając wlasnie dlatego ze jak piszesz maja bezwzględne pierwszenstwo a nieśmiertelnosc??? tez maja??i nie wyzywaj bucu ludzi od kretynow bo kretyni to właśnie mysla tak jak ty.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx5 
  • Monika_gość

    27.04.2022, 09:47

    .

    Niech straż miejska zajmie się kierowcami parkującymi centralnie przy przejściach dla pieszych. Na starym mieście jest to plaga. Dzieci w drodze do szkoły muszą wejść na środek przejścia dla pieszych, żeby zobaczyć, czy "coś jedzie". Nawet dla dorosłego jest to problem. Kiedyś dojdzie do tragedii i wtedy będą tu pisać, że pieszy wtargnął. Temu można zapobiec już teraz. Ul. Dąbrowskiego, Kościuszki, Wyszyńskiego i wiele innych w tym mieście.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx6 
  • Lolo_gość

    27.04.2022, 09:59

    Bezmózga madka pięćset plus wpatrzona w telefon jak zaklęta. Łażą jak święte krowy, wszystko im się należy , bo tak ich PiS przyzwyczaił i nauczył . One jakby teraz straciły te wszystkie picsety i inne dobra od państwa , to by nie wiedziały co robić i jak żyć. Pokolenie pięćset plus.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx0.xx9 
  • Pikuś_gość

    27.04.2022, 10:24

    Przypomnienie

    Prawo o ruchu drogowym Art. 13. [Przechodzenie pieszego przez jezdnię; pierwszeństwo pieszych na pasach] 1. 17 Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. 1a. 18 Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju. 2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. 3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni. 4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. 5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych. 6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym. 7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu. 8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

    Odpowiedz
    IP: 83.15.xx3.xx5 
  • kula_gość

    27.04.2022, 12:03

    "dokładnie...mierne redaktorki...z dziadowskiego portaliku.."

    Który czytasz namiętnie od szóstej rano :-)

    Odpowiedz
    IP: 79.163.xx8.xx7 
  • Lidka_gość

    27.04.2022, 12:23

    To prawda,najważniejsze ze ma pierwszeństwo,nieraz jako kierowca widzę idiotki z wózkami,które nawet nie spojrzą,ja mam dziecko ale nigdy nie przechodzę jak swieta krowa, TY IDIOTKO BEDZIESZ POSZKODOWANA

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx0.xxx 
  • Dawid_gość_gość_gość

    27.04.2022, 16:14

    Wypadek

    Proszę osobę poszkodowaną w wypadku lub jej rodzinę o kontakt, przekażę istotne informacje w sprawie. Dawid tel.579925890

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx2.xx5 
  • Dorota_gość

    30.04.2022, 09:35

    Pierwszeństwo na przejściu

    Ten przepis pozbawił pieszego zwyklych odruchów patrzenia w prawo i lewo. Uczynił z pieszego przysłowiową święta krowę. Ludzie wchodzą na pasy bez sygnalizacji bez zastanowienia. Nie raz hamowałam z absem. Dla pieszych nie ma znaczenia czy droga osiedlowa czy krajowa, czy jedzie osobówka, ktora wyhamuje czy ciężarowy, który potrzebuje dłuższej drogi hamowania. Jestem kierowcą i jestem pieszym. Na przejściu zawsze czekam na moment zwalniania samochodu. Jestem za zniesieniem przepisu. Wszedzie przejścia za światłami, chocby na wcisk.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx6.xx7 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.