PLK testowały jazdę 200 km/h na trasie Warszawa - Gdańsk

(fot. PKP PLK)
Tczew - PLK testowały jazdę 200 km/h na trasie Warszawa - Gdańsk
Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa - Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino z 11 na 12 stycznia 2020 był pod nadzorem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Zamontowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowoczesny system zwiększa poziom bezpieczeństwa i umożliwia jazdę do 200 km/h na międzynarodowym korytarzu E65.

Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa. Oznacza to, że podróż nad polskie morze na trasie Warszawa - Gdynia w połowie roku będzie mogła się skrócić. Zwiększy się także przepustowość linii. Specjaliści z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Instytutu Kolejnictwa sprawdzali właściwe działanie urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz pracę składu podczas rozwijania wyższych prędkości. W przejeździe uczestniczył Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przejazd pociągiem Pendolino był kolejnym testem sprawdzającym możliwości systemu i możliwości współpracy taboru z systemem przytorowym. W styczniu odbyły się też przejazdy lokomotywy luzem i lokomotywy z wagonami pasażerskimi. Sprawdzane były odziaływania pomiędzy torem a pojazdem, oddziaływania aerodynamiczne na elementy infrastruktury przytorowej. Badano wydajność systemu zasilania oraz współpracę pantografu z siecią trakcyjną. Testowane było działanie systemów radiołączności pociągowej.

Pomiary i testy dla 200 km/h i bezpieczeństwa na torach z Warszawy do Gdańska


Przy pomocy dziesiątek czujników, nadajników, odbiorników i rejestratorów na bieżąco wykonywane były pomiary i testy. Zebrane wyniki pozwolą uzyskać wymagane certyfikaty i dopuścić urządzenia do eksploatacji. W ramach budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 w torach umieszczono ponad 4100 czujników, tzw. balis, które na bieżąco będą weryfikowały lokalizację i prędkość pociągów. Dokładnie będzie wiadomo, gdzie znajduje się pociąg.

Wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także "kontrola" pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z 8 Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku.

Projekt "Modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa - Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego" - Faza II współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość projektu to 928 mln zł.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (11)
dodaj komentarz

  • +5

    co_gość

    17.01.2020, 20:11

    Jechałem Maglev prawie 500 km/g więc to dla mnie wieści z poprzedniej epoki.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xxx 
  • -9

    Ej_gość

    17.01.2020, 21:03

    Odpowiedz

    Weź teraz wstań udaj się do WC stan przed lustrem wyciągnij swojego Lucyfera i zrób sobie dobrze. Podniecasz się jak dziecko.. Pamiętaj nasze skorumpowane państwo jest zacofane. Pozdro Bez odbioru

    Cytuj
    IP: 77.254.xx2.xx5 
    -7

    Nick_gość

    18.01.2020, 08:31

    Tiaaa chyba miałeś sen

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx3 
    +6

    Tczew_Koeln_gość

    18.01.2020, 09:17

    do Ej_gość

    Pewnie błyszczysz takimi złotymi myślami przed innymi dresami na dzielni. A twój chłopak nie pomaga ci w WC?

    Cytuj
    IP: 176.62.xx8.xx8 
  • +1

    Ello_gość

    18.01.2020, 09:30

    "Tiaaa chyba miałeś sen"

    Maglev jest w Shanghaju. jeździ 460 - 480 km/h Jest to najszybszy pasażerski pociąg. Kupujesz bilet i jedziesz. A sorry - nie stać cię to sobie możesz jedynie pośnić.

    Odpowiedz
    IP: 91.139.xxx.xx8 
  • +3

    Mirek_gość

    18.01.2020, 10:21

    Wszystko pięknie, tylko żeby ludzie z problemami z głową nie rzucali się pod pociągi. Naprawdę, są lepsze i estetyczniejsze sposoby.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx4.xx3 
  • Ej_gość_gość

    18.01.2020, 15:38

    Do_Tczew_kolen

    Chłopaki gadają ze nie ma lepszego papieru do d**y od Ciebie

    Odpowiedz
    IP: 77.254.xx2.xx5 
  • qq_gość

    19.01.2020, 10:40

    Nie ma co to regio, i ten klimat z WC same fikołki :)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx0 
  • +2

    Haski_gość

    19.01.2020, 12:46

    PIERWSZY przejazd.....

    .... testowy 200km/h na tej trasie z udziałem pracowników PLK, IC oraz dziennikarzy przeprowadzony został składem zestawionym z lokomotywy oraz wagonów typu "Pulman" a nie Pendolino jak opisane jest w artykule.

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx2.xx3 
  • Tczewiak_gość_gość_gość_gość

    19.01.2020, 17:27

    PKP wolniejsze niż samolot na tej trasie

    Według mnie samolotem jest jakieś 45min lotu a jazda Pociągiem trasa Warszawa _Gdańsk około 3h

    Odpowiedz
    IP: 79.163.xx8.xx3 
  • +2

    Ja_gość_gość

    19.01.2020, 18:37

    Tylko policz...

    ... ile czasu dodatkowo potrzebujesz na dotarcie na lotnisko, odprawy itp... Czy na. pewno zajmie to wszystko mniej czasu niż Ic?

    Cytuj
    IP: 188.147.xx2.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA