15-latek ze Śliwin wymyślił patent dla szpitali. Ruszyła zbiórka

Filip podczas pracy (fot. tcz.pl)
15-latek ze Śliwin wymyślił patent dla szpitali. Ruszyła zbiórka

zobacz galerię zdjęć: 1
15-letni Filip Kubiak ze Śliwin, uczeń Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku, w czasie pandemii nie próżnuje. Młody konstruktor stworzył już izolator medyczny, czyli namiot, dzięki któremu można odizolować chorego na COVID-19 pacjenta od transportującego go personelu. Sprzęt testuje już tczewski szpital. Teraz ruszyła zbiórka, dzięki której podobne urządzenia będzie można przekazać także innym pomorskim szpitalom.

Stworzony przez Filipa Kubiaka "namiot" zakładany jest na łóżko szpitalne, dzięki któremu można transportować osobę zakażoną, nie narażając personelu medycznego oraz osób postronnych na kontakt z wirusem:

- Używając takiego mobilnego namiotu szpital może transportować pacjenta pomiędzy oddziałami, wykorzystując powszechnie udostępnione korytarze i windy, a przy tym nie narażając tych miejsc na skażenie. Dodatkowo zwiększa komfort psychiczny ratowników, pielęgniarek i lekarzy, ponieważ stanowi fizyczną, a także widoczną barierę między nimi, a zarażonym pacjentem! - tłumaczy Filip Kubiak.


Aby uruchomić druk kolejnych izolatorów, potrzebne są środki na zakup materiałów - celem jest wyprodukowanie ok. 15-20 szt. takich namiotów. Filip zbiera na nowszą i szybszą drukarkę 3D, a także wszystkie pozostałe elementy do budowy namiotów w postaci: filamentu, czyli materiału do drukarki 3D, z którego powstają wszystkie łączniki rurek i klipsy trzymające folię na miejscu, rurek PCV, które tworzą cały stelaż "namiotu". Do budowy potrzeba aż 15 metrów rurek, czyli 5 szt.- są sprzedawane w odcinkach 3 metrowych, folii - na jeden namiot przypada ok. 10 m2, a także kolorowych taśm do oznaczenia poszczególnych elementów konstrukcji, aby budowa była szybka i intuicyjna.


-
Aktualnie jestem w trakcie rozmów z innymi placówkami - skupiam się na tych najbardziej potrzebujących w woj. pomorskim. Szpital w Tczewie otrzyma jeszcze 1 sztukę. Kolejne ok. 10-15 szt. trafi najprawdopodobniej do Szpitala zakaźnego w Kościerzynie, aczkolwiek jestem dopiero w trakcie rozmów z tą placówką. - tłumaczy. - Prace nad projektem trwały już 3 tygodnie przed zrzutką. Aktualnie pracuję również nad wersją mobilną do karetek.


Celem zbiórki jest zebranie 10 tys. zł. Projekt można wesprzeć na https://zrzutka.pl/namiot-ochronny-covid-19

Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Koronawirus
Nowy koronawirus SARS-CoV-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Choroba najczęściej objawia się gorączką, kaszlem, brakiem smaku i/lub węchu, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem. Wirus przenosi się drogą kropelkową. Ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok. 15-20% osób. Do zgonów dochodzi u 2/3% osób chorych. Najbardziej narażone na rozwinięcie ciężkiej postaci choroby i zgon są osoby starsze, pacjenci onkologiczni, z obniżoną odpornością, którym towarzyszą inne choroby.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (34)
dodaj komentarz

  • -42

    zarażony_gość

    08.05.2020, 11:15

    Jak ja byłem zarażony to nikt nie bawił się w takie tunele. Poszedłem sobie sam do przychodni i kto złapał wirusa ten złapał. Trudno - nie wszyscy muszą być zdrowi. Jesteśmy w tyle za Ełropą w zarażaniu wirusem. Wiadomo że za dużo jest ludzi na świecie i po to jest ten wirus.

    Odpowiedz
    IP: 104.248.xx3.xx1 
  • +22

    fazi85

    08.05.2020, 12:00

    ...

    Typowy Moher któremu nic się nie podoba ! Chłopak ma ambicje i chęci a Ty z takimi tekstami wyjeżdżasz. Tak wogule pisze się Europa.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    +15

    tak _gość

    08.05.2020, 12:24

    w ogóle

    piszemy

    Cytuj
    IP: 94.254.xx3.xx7 
    -23

    zarażony_gość

    08.05.2020, 12:43

    do fazi85

    Sam jesteś moher. ciekawe jak mogę być moherem jak jestem ateistą baranie.

    Cytuj
    IP: 178.62.xx2.xx4 
    +7

    Katarzyna_gość

    08.05.2020, 20:08

    Debil jesteś I tyle

    Filip dobrze robi szacuneczek dla niego

    Cytuj
    IP: 31.0.xx7.xx7 

    Dorcia_gość

    09.05.2020, 23:39

    Korona

    Jak odpowiedzieć takiemu tłumokowi bez hejtu. Nie da się. Mam nadzieję, że Ciebie wreszcie coś wykończy.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx4.xx5 
  • +4

    gosc_gość_gość

    08.05.2020, 11:41

    US już czeka

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx1.xx9 
  • +34

    Pan Jan bez samochodu_gość

    08.05.2020, 12:23

    BRAWO!!!

    dla młodego "gniewnego". Zamiast siedzieć na czterech literach, potrząsnął makówką i o proszę, powstało coś bardzo pomysłowego i przydatnego. Należy pochwalić Chłopaka za ambicję, bo mógł ten czas przebumelować naparzając w gry na kompie.

    Odpowiedz
    IP: 46.170.xx8.xx8 
  • tak to się robi_gość

    10.05.2020, 21:16

    Po co udziwniać? "namiot plażowy" wystarczy tnij.tcz.pl/?u=d03f18

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx5 
  • -22

    gosc_gość

    08.05.2020, 12:47

    pytanie

    sprzet testuje juz szpital w Tczewie ? przepraszam na kim ? na ludziach ? jestescie bezkarni nie obowiazuja juz dopuszczenia ,atesty i 15 -latki zbierają pieniadze na takie pomysły a kto to nadzoruje w sensie praw pacjenta ?

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx5 
  • +13

    Na_gość

    08.05.2020, 18:03

    Ochrona praw pacjenta? Wolałabym, żeby założyli na mnie taki namiot i żeby dzięki temu nie zachorował kolejny lekarz/pielęgniarka. Inaczej nie będzie miał kto nas leczyć. Jak większość służby zdrowia zachoruje to atesty i prawa pacjenta nie będą miały dla nikogo znaczenia. PS to jest folia rozłożona nad łóżkiem nie eksperymentalny lek. 15-latek da radę.

    Cytuj
    IP: 109.241.xx2.xx9 
    +4

    twój nick_gość

    08.05.2020, 20:09

    temat

    Chłopak się stara, rząd ma nas gdzieś, co ty gadasz chłopie! Do roboty z przed tego komputera!! JD, jest dobrze, walić hejterow! Niech żyje wolna Polska! Precz z komuchami???!!!!

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx6 
  • +16

    x_gość

    08.05.2020, 12:47

    Brawo

    Brawa dla chłopaka!

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx1.xx9 
  • +14

    DS_gość

    08.05.2020, 13:30

    NO niby SUPER

    Niby fajnie.... Brawa brawa, ale uwaga po co to drukować ? Wszystkie elementy można kupić są ogolno dostępne Rurki PVC + łączniki + folia + klipsy trzymajce folę. Koszt: rurka PVC srednia 20mm koszt = 5 zł brutto / mb łączniki w zależności od ilości i różnicowania tkz łączniki namiotowe = w przybliżeniu 30-50 zł brutto Folia = myślę, że to koszt w zależnosci od rodzaju folii jej grubości i czy rulon czy arkusz = 5m2 koszt okolo 20-30 zł brutto Klipsy do przyczepienia folii do rurek = 1,5 brutto / sztukę To tylko jednostkowy koszt, przy zakupie hurtowym zniżki. PO CO TO DRUKOWAĆ ? I GDZIE TUTAJ JEST "PATENT", raczej możemy mówić o "pomyśle, na który nikt nie wpadł, by z prostych dostępnych elementów na rynku budować takie namioty. NIE MA POTRZEBY DRUKU wszystkie elementy są gotowe i dostępne w sprzedaży. Nie mniej BRAWO za pomysłowość

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx2.xx0 
  • +2

    Robio_gość

    08.05.2020, 15:47

    Dokładnie !

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx6 
    +4

    Gość _gość

    08.05.2020, 17:12

    To jedź, proszę, i kup, skoro takie to proste. I napisz później, jak łatwo się kupuje i łatwo pomaga medykom...

    Cytuj
    IP: 5.173.xx7.xx8 
  • +4

    _gość

    08.05.2020, 15:32

    Bez sensu

    W Chinach i na zachodzie Europy używane sa profesjonalne tunele z możliwością wkładania ręki do środka, wszystko ładnie uszczelnione i zamykane na zamek. Tunel konstruktora ze sliwin, wygląda jak szklarnia działkowa, śmiech na sali. Chłopak chciał dobrze, ale trochę powagi... Wszystko można kupić lub professionalnie wykonać.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx1 
  • +4

    Gość _gość

    08.05.2020, 17:15

    Tak, tym bardziej że ochoczo rząd i inne instytucje kupują przyłbice, maski, kombinezony, namioty, szpitale i karetki są zasypane tymi rzeczami pierwszej potrzeby... Trochę powagi, lepiej w ogóle nie pomagać, niż pomagać jakkolwiek. Takimi komentarzami w ogóle...

    Cytuj
    IP: 5.173.xx7.xx8 
    +3

    Na_gość

    08.05.2020, 17:54

    Dobra inicjatywa

    Może właśnie dlatego tego typu sprzęt jest teraz trudno dostępny? Lepsza taka ochrona niż żadna. Jest to jednak jakaś bariera mechaniczna. Lepsza skuteczność na poziomie 30% niż 0% :)

    Cytuj
    IP: 109.241.xx2.xx9 
    +1

    123_gość

    10.05.2020, 09:31

    To do dzieła kolego

    Masz pojęcie widzę. To kup takiego gotowca to zabraknie ci lat na spłatę mądralo

    Cytuj
    IP: 79.186.xx5.xx5 
  • -4

    Krzysztof_gość_gość

    08.05.2020, 18:11

    Po co mu maska w domu ? Tak cały dzień ?

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx5.xx7 
  • +1

    deklu ty_gość

    09.05.2020, 23:48

    Ty deklu , koleś kumaty ...wykumał, że nawet jakby bez maski chodził w tym reportażu we własnej chałupie to by go hejtowano..gdzie maska..a tak możecie cmoknąć

    Cytuj
    IP: 37.47.xx9.xx8 
  • -5

    gosc_gość

    08.05.2020, 18:53

    co mnie to obchodzi?

    "Ochrona praw pacjenta? Wolałabym, żeby założyli na mnie taki namiot i żeby dzięki temu nie zachorował kolejny lekarz/pielęgniarka. Inaczej nie będzie miał kto nas leczyć. Jak większość służby zdrowia zachoruje to atesty i prawa pacjenta nie będą miały dla nikogo znaczenia. PS to jest folia rozłożona nad łóżkiem nie eksperymentalny lek. 15-latek da radę."

    to jest temat do pokazania światu co sie dzieje w Polsce i jak ludzi duszących sie z powodu wirusowego zapalenia płuc w polskich szpitalach chca wozic w workach foliowych .Moze od razu jakis tym razem 10 latek wdrozy pomysł racjonalizatorski by te worki od razu pasowały dla firm pogrzebowych ? porąbane chwasty

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx5 
  • +7

    Wujo_Barti :D_gość

    08.05.2020, 20:00

    #antyhejt

    Filip dobrze robi, szacuneczek dla gościa i niech się trzyma :D

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx7.xx7 
  • Abc_gość_gość_gość

    08.05.2020, 20:46

    Hm

    Oczywiście brawo za działanie, za próby i myślenie o chorych, ale kilka rurek pcv z Brico i folia malarska zwyczajnie zarzucona nie spełni w pełni potrzeb niezbędnych do ochrony. Co w momencie, gdy stanie wydolność oddechowa? Nie chcę jak kolwiek negatywnie się wypowiadać na temat pomysłu, bo super , że chłopak działa i myśli głową jak już wielu nie czyni tego. Rzecz w tym, że ten inkubator nie ma możliwości bezpiecznego kontaktu z pacjentem. Podanie leków, przeprowadzenia intubacji. Powinny być rękawy, dzięki którym lekarze mogliby korzystać z rąk by chronić pacjenta, który potrzebuje podania leku, czy podłączenia, respiratora. To kolejny problem, w jaki sposób wprowadzić do środka np strzykawkę z lekarstwem, czy wprowadzić rurkę intubacyjną izolując go nadal? Takie inkubatory istnieją. Ale brawo za pomysły, za myślenie i chęć niesienia pomocy. Mam nadzieję, że ktoś wyżej się o tym dowie i moce się skumulują, Tak trzymaj!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • -2

    Gościu _gość

    08.05.2020, 22:07

    Wiesz, myślę, że medycy potrzebują jakiejkolwiek ochrony. Nie każdy chory na covid potrzebuje takiej pomocy, którą opisujesz. PS. Zdajesz sobie sprawę, ile kosztowałby namiot z atestem i innymi kwitami???

    Cytuj
    IP: 5.173.xx7.xx8 
  • +1

    Wymyślił coś co istnieje_gość

    08.05.2020, 22:42

    Ten namiot się robi z części z Castoramy a nie na drukarce 3d - cena 10 x niższa

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx5 
  • +1

    DEDE_gość_gość_gość

    08.05.2020, 23:11

    Chłopak

    się stara no i fajnie,ale tak jak wyżej napisano elementy dostępne są w sklepach budowlanych. Konstrukcja zbliżona do namiotów dla dzieci.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx9.xx2 
    -3

    Gość _gość

    08.05.2020, 23:22

    Proszę o konkrety, linki, zgłosimy protest... Jesteś pewien swojej wypowiedzi? Wiesz, że ona ma konsekwencje? Teraz wszyscy będą produkowac namioty dla chorych... ???? I to dużo taniej!!!

    Cytuj
    IP: 5.173.xx7.xx8 
  • Abc_gość_gość_gość

    10.05.2020, 00:30

    Hm

    Konsekwencje itd...wiesz chociaż jak resustytować osoby z utratą oddechu? Sami profesorzy z za ekranu.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • Abc_gość_gość_gość_gość

    10.05.2020, 01:01

    Hm

    Jeszcze coś Ci powiem. Oddech, wydany, dech składa się z wielu gazów, które składają się na powietrze, którym oddychamy, wydychamy je ogrzane, byłeś w szklarni? Ciepło wzrasta, a wydech to para, istnieje ryzyko, że para wydalana z organizmu, skumulowana może się skraplać. Reszty się domyśl, Panie konsekwencje wypowiedzi. Pozdrawiam serdecznie, Julian Rawka

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • Julian Rawka_gość_gość_gość

    10.05.2020, 01:24

    Hm

    A do osoby w/w , skoro nie wszyscy potrzebują tak restrykcyjnych izolacji, to wystarczy maska, więc po co wgl inkubator jaki kolwiek?

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • Brawo_gość

    10.05.2020, 11:19

    Brawo Mlody Człowieku:) i brawo Rodzicom Młodego Człowieka:)

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx4 
  • Jacek_gość

    10.05.2020, 19:01

    Nick

    Jak mozna szklarnie wymyslic? Już dawno była wymyślona.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx3.xx7 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.