Zmiany w przepisach. Będą m. in. mandaty za korzystanie z "komórki" na przejściu

Ministerstwo Infrastruktury (fot. mat .prasowe)
Zmiany w przepisach. Będą m. in. mandaty za korzystanie z "komórki" na przejściu
Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych przewiduje projekt ustawy wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Rada Ministrów 24 listopada 2020 r. przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć - jest to priorytet polskiego rządu - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych


Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

Nie korzystamy z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię

W projekcie ustawy zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska. Rozwiązanie to będzie miało wpływ na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zostanie ono osiągnięte poprzez uzupełnienie art. 14 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, określającego zakazy dla pieszych w ruchu drogowym.

Koniec z jazdą na zderzaku

Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. "jazda na zderzaku", w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.


Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (8)
dodaj komentarz

  • Mario Tcz._gość

    27.11.2020, 10:20

    KuŃ

    No to najlepiej Kunia kupić.Musi wszystko być jak w unii!?Za komuny też mundurki w szkołach były,a przywileje były dla dygnitarzy partyjnych,czyli dzisiejszych oligarchów.Wjazd do centrum płatny,płatne mosty,tunele,zamknięte osiedla,a nie długo czipowanie przy urodzeniu i opłaty za chodzenie chodnikiem,też trzeba będzie wprowadzić,bo tak jest w EUROKOMUNIE.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx7.xx7 
  • Patriota niezależny_gość_gość__gość

    29.11.2020, 00:36

    Mieszane uczucia !!

    Niebawem wprowadzą zakaz milczenia , gdyż to obraża uczucia idiotów !?

    Cytuj
    IP: 188.147.xx0.xx0 
  • aaa_gość

    27.11.2020, 12:11

    milcja

    Milicja moze lamac prawo? rozmawiajac przez kom? tak oni moga bo sa nietykalni

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx3 
  • AdAm_gość

    27.11.2020, 12:37

    ...

    Dopisałbym jeszcze do tego projektu ustawy zakaz jazdy rowerem z telefonem w ręku

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx7.xx0 
  • Obywatel_gość

    27.11.2020, 16:48

    Sam przez lata byłem rowerzystą, bo dojeżdżałem do pracy rowerem 8km w jedną stronę (mieliśmy prysznice na miejscu), ale zgadzam się z Tobą. Nie widziałem wielu innych rowerzystów z telefonem w dłoni, ale często widziałem tych jadących ze słuchawkami na uszach - moim zdaniem to skrajna ignorancja i głupota.

    Cytuj
    IP: 178.235.xx6.xxx 
  • hubu_gość

    27.11.2020, 13:40

    50 km/h nocą haha . Po co takie głupie przepisy robić ?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xxx 
  • Tczewianin_gość

    27.11.2020, 14:09

    Xxx

    Po to żeby przez takie ameby umysłowe jak ty nie ginęli ludzie.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx1.xx4 
  • Matylda_gość_gość

    29.11.2020, 15:01

    kierowcy pożal się Boże (zabójcy )

    Mówimy o ograniczeniu prędkości do 50km/h a kto to będzie sprawdzał. Po Tczewie jeździ się od 80km/h do 120km/h silniki wyją bo stare samochody nie dają rady ale co tam i tak nikt ich nie karze ogólnie samowolka. tak jest na Czyżykowskiej na Bałdowskiej, Armii Krajowej, obrońców Westerplatte. Tiry przeciskające się przez stare Miasto , motory im głośniejszy tym bardziej cool. Pytam się gdzie jest policja ? , co z kodeksem drogowym?

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx5.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.