W Tczewie odbyło się badanie, które miało na celu zdefiniowanie profilu rowerzysty w naszym mieście, identyfikację czynników zachęcających i zniechęcających do jazdy na rowerze oraz ocenę zachowań w niebezpiecznych sytuacjach drogowych. Jakie są wyniki?
Badanie zostało przeprowadzone metodą ankietową - CAWI (Computer Assisted Web Interview) w lipcu 2024 roku. Formularz ankiety składał się z 34 pytań pozwalających określić charakterystykę społeczno-demograficzną respondentów, ocenić ich przyzwyczajenia związane z jazdą na rowerze, oraz pozyskać opinie dotyczące miejskiej infrastruktury rowerowej. W badaniu wzięło udział 522 respondentów, głównie mieszkańców Tczewa, którzy oceniali infrastrukturę rowerową oraz swoje doświadczenia i potrzeby związane z korzystaniem z roweru w mieście.
Kluczowe wnioski z badania to:
- Większość uczestników badania to osoby w wieku od 25 do 54 lat, z przewagą mężczyzn (57%). Rower jest popularny wśród mieszkańców z każdego osiedla, przy czym najwięcej respondentów pochodziło z osiedla Suchostrzygi.
- Rowerzyści w Tczewie najczęściej korzystają z rowerów górskich, miejskich, trekkingowych i crossowych. Zdecydowana większość (75,9%) jeździ na rowerze kilka razy w tygodniu, a głównymi celami korzystania z roweru są: rekreacja (75,7%) oraz dojazdy do pracy (56,3%).
- Najczęściej uczęszczanymi trasami są drogi przy ulicach Wojska Polskiego, Gdańskiej i 30-go Stycznia. Respondenci podkreślili potrzebę rozbudowy i poprawy infrastruktury rowerowej przy kilku głównych ulicach miasta, takich jak 30-go Stycznia i Bałdowska.
- Głównymi czynnikami motywującymi do korzystania z roweru w Tczewie wśród respondentów ankiety są: zdrowie, oszczędność czasu i niezależność. Z kolei największymi barierami są: brak spójności dróg rowerowych, niekorzystne warunki pogodowe oraz obawy związane z bezpieczeństwem.
- Stan techniczny dróg rowerowych w Tczewie został oceniony jako dobry przez większość respondentów, jednak istnieje potrzeba dalszej poprawy. Respondenci wskazali także na konieczność lepszej ochrony miejskich stacji naprawy rowerów przed dewastacją.
- Na podstawie uzyskanych w ankiecie wyników stwierdzono, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej w Tczewie nie miało znaczącego wpływu na częstość korzystania z rowerów przez mieszkańców.
Pełne wyniki badań można znaleźć tutaj.
Badanie zostało przeprowadzone metodą ankietową - CAWI (Computer Assisted Web Interview) w lipcu 2024 roku. Formularz ankiety składał się z 34 pytań pozwalających określić charakterystykę społeczno-demograficzną respondentów, ocenić ich przyzwyczajenia związane z jazdą na rowerze, oraz pozyskać opinie dotyczące miejskiej infrastruktury rowerowej. W badaniu wzięło udział 522 respondentów, głównie mieszkańców Tczewa, którzy oceniali infrastrukturę rowerową oraz swoje doświadczenia i potrzeby związane z korzystaniem z roweru w mieście.
Kluczowe wnioski z badania to:
- Większość uczestników badania to osoby w wieku od 25 do 54 lat, z przewagą mężczyzn (57%). Rower jest popularny wśród mieszkańców z każdego osiedla, przy czym najwięcej respondentów pochodziło z osiedla Suchostrzygi.
- Rowerzyści w Tczewie najczęściej korzystają z rowerów górskich, miejskich, trekkingowych i crossowych. Zdecydowana większość (75,9%) jeździ na rowerze kilka razy w tygodniu, a głównymi celami korzystania z roweru są: rekreacja (75,7%) oraz dojazdy do pracy (56,3%).
- Najczęściej uczęszczanymi trasami są drogi przy ulicach Wojska Polskiego, Gdańskiej i 30-go Stycznia. Respondenci podkreślili potrzebę rozbudowy i poprawy infrastruktury rowerowej przy kilku głównych ulicach miasta, takich jak 30-go Stycznia i Bałdowska.
- Głównymi czynnikami motywującymi do korzystania z roweru w Tczewie wśród respondentów ankiety są: zdrowie, oszczędność czasu i niezależność. Z kolei największymi barierami są: brak spójności dróg rowerowych, niekorzystne warunki pogodowe oraz obawy związane z bezpieczeństwem.
- Stan techniczny dróg rowerowych w Tczewie został oceniony jako dobry przez większość respondentów, jednak istnieje potrzeba dalszej poprawy. Respondenci wskazali także na konieczność lepszej ochrony miejskich stacji naprawy rowerów przed dewastacją.
- Na podstawie uzyskanych w ankiecie wyników stwierdzono, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej w Tczewie nie miało znaczącego wpływu na częstość korzystania z rowerów przez mieszkańców.
Pełne wyniki badań można znaleźć tutaj.
Komentarze (19) dodaj komentarz
m_gość_gość
03.09.2024, 09:09
link nie działa
poprawcie link do strony z pełnymi wynikami
OdpowiedzAli_gość
03.09.2024, 10:49
Link
Specjalnie dla Ciebie: tnij.tcz.pl/?u=4c5803
CytujFran _gość_gość
03.09.2024, 09:33
Pan Grzegorz oficer rowerowy naprawdę robi dużo dobrego dla rowerzystów
OdpowiedzKierowca_gość
03.09.2024, 11:50
No
Szkoda, że o kierowcach samochodow sie zapomina! A ich jest zdecydowanie wiecej. Rowerem zazwyczaj jezdzi się, jak pozwala na to pogoda - bo jak pada deszc, czy jest zimno to rowerem nikt nie jeździ. Co ma na celu zwężanie dróg i nie przemyślane ścieżki rowerowe (np. na W. Polskiego, czy na Żwirki przy Rossmanie).
Cytuj..._gość
03.09.2024, 11:26
..../
..... było wspomnieć o braku mózgu u pewnej części tych rowerzystó ... oni doskonale wiedzą, że o nich mówię ... zero wyobraźni... zero ...
OdpowiedzJ**4k4_gość
03.09.2024, 11:49
Samochodowy wojownik
Weź chłopie się zamknij, sam pewnie masz z 50 kg nadwagi i problem polegający na tym, że jak jedziesz rowerem to kolana obijają Ci się o bebech. Zrozum że tak samo jak Ty czasem przekraczasz prędkość w swoim rdzewiejącym bmw e46 z wyciętym katalizatorem, dymiącym bardziej niż stary ursus, bo się spieszysz, tak samo czasem rowerzysta nie do końca przestrzega zasady ruchu drogowego, bo ma coś ważnego albo po prostu się zagapi. Bądź ematyczny i wyjmij kija z d**y. Buziaki
CytujDawid_gość
03.09.2024, 11:58
Odpowiedz
". było wspomnieć o braku mózgu u pewnej części tych rowerzystó " Czyli z racji tego ze co dziennie jest wypadek samochodowy, przy kazdym otwarciu drogi, bedzie info ze kierowcy to idioci ?:):)
Cytuj7yuhi_gość
03.09.2024, 11:38
Z tym kawałkiem scieżki rowerowej przy dworcu to sie ośmieszyli
OdpowiedzKo_gość
03.09.2024, 11:53
Ko
"Weź chłopie się zamknij, sam pewnie masz z 50 kg nadwagi i problem polegający na tym, że jak jedziesz rowerem to kolana obijają Ci się o bebech. Zrozum że tak samo jak Ty czasem przekraczasz prędkość w swoim rdzewiejącym bmw e46 z wyciętym katalizatorem, dymiącym bardziej niż stary ursus, bo się spieszysz, tak samo czasem rowerzysta nie do końca przestrzega zasady ruchu drogowego, bo ma coś ważnego albo po prostu się zagapi. Bądź ematyczny i wyjmij kija z d**y. Buziaki"
OdpowiedzNie do końca przestrzega..... proszę spytać taksówkarzy, którzy codziennie muszą się zmagać z "nie do końca przestrzegającymi" przepisów rowerzystami. Nieprzemyślane ścieżki są zagrożeniem dla wszystkich. Rowerzystów także
A hej_gość_gość_gość_gość
03.09.2024, 13:06
Odpowiedz
to podales przyklad, Taxi :) hahahah chyba nie ma grupy gorszych kierowcow niz zlotówy. Widziales kiedys kierunek ? Zatrzymani esie w miejscu bezpiecznym ? Naprawde, nie ma gorszego przykladu niz kierowcy taxi. Tak wiem, to "Zawodowi kierowcy " wiec nie musze przestrzegac przepisow:) Tczew w ogole jest niezly, passat b4 walacy fajkami , stare bmw e60 z diodami .... Taxi na poziomie :)
Cytujmar_gość
03.09.2024, 20:54
Tu cię boli... Taksówkarzem jesteś? Może taksówkarze przestaną namiętnie omijać wysepki zwalniające na Jedności Narodu? Podać numery taksówek?
CytujGościni_gość
03.09.2024, 13:16
Rowerownia
Pewnie starsi też, by jeździli na rowerze, gdyby nie musieli wynosić i znosić po schodach.. Ja trzymam rower na dworze i co ranek zastanawiam się, czy jeszcze stoi. A niektórzy mają piękne i bezpieczne rowerownie
Odpowiedz,_gość
03.09.2024, 13:25
A okazało się też może przy okazji, że rowerzyści nie znają przepisów ruch drogowego i nagminnie je łamią?
OdpowiedzDuch _gość
03.09.2024, 16:32
Uczestnicy dróg
No nie wszyscy rowerzyści ,nie znają przepisow ja jeżdżę i rowerem i autem i obserwacja taka że kierowcy w Tczewie nagminnie jeżdżą na czerwonym.a jadąc rowerem nie czuje ze mam bezwzględne pierws,enstwo .to powinni zmienić tagze dla pieszych a nie wychodzi taki przed autobus pełen ludzi ,kierowca nie mając wyjście siła. Rzeczy rani kto tylko się mocno nie trzyma.
CytujAlan_gość
03.09.2024, 15:23
Profil tczewskiego rowerzysty, w większości przypadków to chamski ignorant, który myśli tylko o sobie i swoim rowerze a na dodatek nie zna podstawowych przepisów ruchu drogowego. Jadąc ścieżką nie przepuszcza pieszych na pasach a jadąc chodnikiem nie uważa na pieszych. Dlaczego jeden i drugi głupek nie popajacuje na ulicy wśród samochodów, co boi się o swoje zdrowie? Tu jak za komuny każdy rowerzysta powinien mieć kartę rowerową i powinno to być egzekwowane przez funkcjonariuszy prawa i to bezwzględnie.
OdpowiedzR_gość
03.09.2024, 15:36
STOP przy ul.Wojska Polskiega i Saperskiej dla rowerzystów. Kierowca się zatrzymuję rowerzysta się zatrzymuje . Jest to znak powodujący problemy. bo skąd kierowca może wiedzieć ,że jest stop dla rowerzysty . Na wszystkich przejazdach dla rowerów ma pierszeństwo rowerzysta i niech tak pozostanie.
OdpowiedzAiki_gość_gość
03.09.2024, 19:12
Stop
Proszę się doszkolić z przepisów ruchu drogowego. Rowerzysta nie ma zawsze pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów. Piszesz bzdury ,które mogą doprowadzić do tragedii.
CytujJa_gość
03.09.2024, 22:26
30.08 około godziny 18:10 idąc chodnikiem w kierunku starego miasta wzdłuż ścieżki rowerowej na ulicy Wojska Polskiego na wysokości bloku, który należy do Jedności Narodu 1 zostałem potrącony przez rowerzystę. Mijając mnie wyprzedzał inne rowery jadące po tej ścieżce i zjechał na chodnik uderzając mnie kierownicą w przedramię. Niestety nie odnotowałem nic szczególnego u tej osoby ze względu na ból ręki. Chyba skręcił przed dawnym Retmanem w lewo. Może ktoś z jadących go kojarzy i pomoże namierzyć, ponieważ mam złamaną rękę od tego uderzenia. Poniżej przybliżona lokalizacja tnij.tcz.pl/?u=0b4712 wojad121@gmail.com
Odpowiedz2b_gość_gość
04.09.2024, 12:32
Tczewskie MAMILe :)
Profil Tczewskiego MAMILa :D, gość koło 40, lajkra wypełniona logami sponsorów, którzy nigdy o człowieku nie słyszeli, kask i okulary z powłoką rainbow. całkowity brak zainteresowania ścieżkami rowerowymi, bo on przecież ma "rower szosowy" a nie "rower ścieżkowy". Nawet gdy ścieżka jest wydzielonym fragmentem jezdni to wyznawane wartości nie pozwalają mu na nią wjechać. Człowiek, który przypinając rower przed sklepem zrobi to tak, by zająć dodatkowo miejsce parkingowe, bo przecież on ma "rower szosowy" a nie "rower chodnikowy" :D
Odpowiedz