Rowery szosowe - dla kogo, jak wybrać, na co zwrócić uwagę przy zakupie

(fot. mat. prasowe)
Rowery szosowe - dla kogo, jak wybrać, na co zwrócić uwagę przy zakupie
Rowery szosowe, czyli popularne kolarzówki, cieszą się coraz większą popularnością także wśród amatorów kolarstwa szosowego. Pozwalają na rozwijanie dużych prędkości oraz są bardzo dobrym rodzajem treningu cardio. Sprawdź czym kierować się przy wyborze roweru szosowego dla siebie, by trening czy przejażdżka pozwolił wydobyć adrenalinę, jaką niewątpliwie daje szybka jazda na rowerze szosowym.

Dla kogo jest przeznaczony rower szosowy?
Rowery szosowe przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które zawodowo uprawiają sport, jakim jest kolarstwo szosowe. Do efektywnego udziału w wyścigach potrzebny jest wysokiej jakości sprzęt. Rower podczas jazdy wyczynowej musi być odpowiedni do dużych prędkości, a także aerodynamiczny, by kolarz wytwarzał jak najmniejszy opór powietrza.

Coraz częściej rowery szosowe można spotkać na zawodach triathlonowych. Nieznaczne modyfikacje kolarzówki sprawią, że zawodnik nie będzie zmuszony do kupna roweru przeznaczonego specjalnie do triathlonu, który jest mniej wszechstronny w porównaniu do szosówki. Nic nie stoi na przeszkodzie, by osoby amatorsko uprawiające kolarstwo wybrali rower szosowy. Nie musi on być skonfigurowany jak do wyścigów, wystarczy podstawowy model, który pozwoli na przyjemną jazdę treningową dla zdrowia i lepszego samopoczucia.

Jaki rower szosowy wybrac? dla siebie?
Najważniejszym aspektem przy wyborze każdego roweru, jest jego rozmiar, a właściwie rozmiar ramy. W przypadku szosówki ten element jest wręcz kluczowy. Zasada jazdy na rowerach szosowych skupia się na odpowiedniej pozycji kolarza, która ma za zadanie zmniejszać opory powietrza przez tworzenie aerodynamicznej "bryły" użytkownika. Przy innych rodzajach rowerów jesteśmy w stanie w większym stopniu kontrolować rozmiar i dopasowywać kolarza do roweru. Przy konieczności utrzymania pochylonej pozycji na kolarzówce rozmiar ramy musi być bardzo dobrze dobrany.

Idealnie dobrana rama pozwala wykorzystać cały potencjał roweru. Przy wyborze można skorzystać także z zamieszczonych w internecie tabel oraz kalkulatorów lub udać się do najbliższego sklepu w celu sprawdzenia roweru organoleptycznie. Przy użyciu kalkulatora możemy spotkać się nie tylko z parametrem kolarza, jakim jest wzrost, ale także z koniecznością podania długości nóg, co wydatnie pomoże w doborze rozmiaru ramy.

Przed zakupem należy także dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i zdecydować czy rower będzie używany jedynie w formie treningów amatorskich, czy mamy w planach starty w zawodach. Jeśli interesuje nas start w zawodach triathlonowych, także warto dobrze przemyśleć wybór roweru szosowego.

Rowery Gravel, rowery szosowe Kross czy Romet? Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Jeśli podjęliśmy decyzję, do jakich celów będziemy używać roweru, a także dokonaliśmy obliczeń i wyboru rozmiaru ramy, skupmy się na dodatkowych parametrach, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze kolarzówki. Rama wykonana z karbonu czy aluminium? Geometria typowego ścigacza czy typu endurance?  Hamulce szczękowe czy tarcze? Napęd - jaką grupę wybrać? Pedały wpinane czy platformowe? Liczba przełożeń czy konkretny producent schodzą w tym momencie na drugi plan. Poniżej krótki opis dwóch kluczowych podzespołów w zależności od przeznaczenia roweru.

Rodzaj widelca
W przypadku widelca w rowerze szosowym prosta budowa jest dużym atutem. Bez dodatkowych elementów jest także mniej awaryjny oraz praktycznie bezobsługowy. Lekkie i sztywne widelce dobrej jakości, z odpowiednio dobranym kołem oraz szerokim balonem opony potrafi pochłaniać nierówności tak samo alb nawet lepiej niż niektóre amortyzatory. Jednak dzięki takiej specyfikacji rower jest dużo lżejszy, co następnie wpływa na odczucia z jazdy.

Grupa napędu
Jeśli chodzi o napęd, to na rynku jest wiele firm, które produkują te podzespoły. Przyjęło się je grupować, a każda grupa różni się przede wszystkim ceną, wagą, materiałami, z których została wyprodukowana oraz precyzją działania. Najniższe grupy napędu to produkty dość ciężkie i toporne, polecane przede wszystkim osobom początkującym oraz amatorom. W kolejnych grupach znajdziemy większą ilość przekładni oraz precyzją działania, a także wagą. W najwyższej grupie znajdują się rowery typowo profesjonalne, największą liczbą przełożeń, niższą wagą oraz szybką zmianą biegów. Mimo że są dedykowane dla zawodowców, każdy amator i pół-profesjonalista może kupić taki model, jeśli dysponuje odpowiednią ilością gotówki.

Rower szosowy damski
W przypadku rowerów szosowych przeznaczonych dla kobiet nie ma dużych różnic. Przede wszystkim, tak jak w przypadku mężczyzn, warto sprawdzić przełożenia, wyposażenie, wagę oraz ramę. Prawdopodobnie kluczowym kryterium przy wyborze kolarzówki dla kobiety jest także rozmiar ramy. Spełnienie tego warunku pozwoli na pokonywanie kilometrów wygodnie i z pełnym komfortem. Bardzo ważna jest także lekka rama. Z tego względu lepszym wyborem może być rama z karbonu, gdyż opanowanie ciężkiego sprzętu może być trudne dla kobiety, a także może skutkować utratą bezpieczeństwa podczas jazdy.

Powyższy tekst jest materiałem reklamowym (artykuł sponsorowany), który stworzył wyłącznie Reklamodawca. Redakcja Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w tym artykule. Chcesz zamówić taki artykuł? Zapraszamy tutaj: reklama Tczew
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (10)
dodaj komentarz

  • Kosmeteusz_gość

    09.03.2022, 16:18

    Zdradzę wam pewien sekret - nie ważne czy rower miejski czy szosowy. Jak jest ścieżka rowerowa to macie w myśl przepisów jechać nią a nie po chodniku lub jezdni. Art. 33. Prawo o ruchu drogowym

    Odpowiedz
    IP: 193.32.xx5.xx6 
  • md_gość

    09.03.2022, 16:49

    Wow! Ale im powiedziałeś.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx5.xx1 

    Powiedz _gość

    10.03.2022, 07:38

    Powiedz mi dla czego samochody na Armi krajowej jeżdżą po chodniku i parkują metr od przystanku autobusowego, wytłumacz to zjawisko, widzialeś jaka plama oleju jest przed chacjendą Armi krajowej na chodniku zostawiona po jakimś dostawczaku, czepiasz się no ok a powiedz mi dla czego mnóstwo aut zaparkowanych nieprawidłowo uprzyksza życie pieszym jak i rowerzystom

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xx5 
  • Antoni_gość

    09.03.2022, 16:43

    fan pedałowania

    Jestem pasjonatem kolarstwa, posiadam obecnie rower turystyczny marki Ural -ma swoje lata, ale daje radę. Jest jednak trochę ciężki i słabo wyposażony -pod większą górkę -muszę niestety schodzić i prowadzić. W tym sezonie chcę zakupić moją wymarzoną szosówkę i poczuć się jak Szurkowski. Zbierałem, kisiłem pieniądze przez większość swojego życia (mam 54 lata) i trzeba się w końcu decydować na realizację marzeń, bo nie wiadomo ile nam pozostało czasu... Pytanie do rowerowych ekspertów: - jaki rower szosowy polecacie do 8 tysięcy złotych? Zależy mi na karbonie -rama, widelec i sztyca. Dodam, że mam 192cm wzrostu i wazę ok. 140 kg. pozdrawiam Antek

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx0 
  • ha ha ha_gość

    09.03.2022, 18:38

    Masz 54 lata? I się zastanawiasz nad zakupem złomu za 8 tys? Co ty w życiu robiłeś? Tylko chlałeś i zbierałeś złom? Normalny człowiek w tym wieku ma dom samochód i willę nad jeziorem.

    Cytuj
    IP: 139.28.xx9.xx8 

    Nick_gość

    10.03.2022, 06:41

    Jeśli nowy to odwiedź Decathlon, coś na carbonie i 105 znajdziesz. Jeśli ogarniasz temat to celuj w używki. Rozmiar z takimi girami to musisz przymierzyć 60 - 62. Ale szczerze? Szosa??? Będziesz skazany na asfalt. Nudy. Nawet nie pow..ku.r.wiasz pieszych na chodniku bo się nie da. Jak Cię mocno pcha na ten typ roweru to weź gravela. Rower kompletnie do niczego ale chociaż do lasu po szuterku pojedziesz. A jeśli chcesz porządny rower to za 8tys dostaniesz naprawdę fajny mtb 29er i zrobisz na nim co tylko dusza pragnie. Za 8tys to będzie ładny rowerek. Pamiętaj, że u bondariewa dopiero zacznie od tej ceny się fajnie ale są inne marki gdzie nie płacisz za legendę i bzdury tylko za dobry sprzęt.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx3 

    Nick_gość

    10.03.2022, 06:44

    O kuhwa teraz czytam 140 kg.... Straciłem 3 minuty pisania:/ chłopie najpierw przestań żreć gówno a za 8tys kup sobie dietę kubełkowa i karnet na siłownię.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx3 

    Cześć _gość

    10.03.2022, 07:42

    Antek kupuj rower jak najszybciej i szybko zrzucaj kilogramy, taka waga to jak 2 chłopa, za dużo ale rower dzięki niemu uda się to zrobić zrobisz formę ponad normę

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xx5 
  • Hggg_gość

    09.03.2022, 18:44

    Rower to zacofanie, w dzisiejszych czasach tylko hulajnoga elektryczna

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx7.xx0 
  • Mała Mi_gość

    10.03.2022, 11:22

    "Powiedz mi dla czego samochody na Armi krajowej jeżdżą po chodniku i parkują metr od przystanku autobusowego, wytłumacz to zjawisko, widzialeś jaka plama oleju jest przed chacjendą Armi krajowej na chodniku zostawiona po jakimś dostawczaku, czepiasz się no ok a powiedz mi dla czego mnóstwo aut zaparkowanych nieprawidłowo uprzyksza życie pieszym jak i rowerzystom"

    Oczy bolą, jak się to czyta. Wróć do podstawówki. Chociażby "Hacjenda", "uprzykrza" błędnie napisane.

    Odpowiedz
    IP: 80.52.xx9.xx8 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.