Delfin II został umyty. To pierwszy etap konserwacji zabytkowego pojazdu podwodnego

W Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie rozpoczął się pierwszy etap konserwacji "Delfina II" - pojazdu podwodnego przeznaczonego do badań głębinowych. Półtoratonowy batyskaf bez własnego napędu, z suchą kabiną, przeznaczony był do obserwacji trałów, sieci, dna i biologii morskich ryb.

Obiekt odkupiony od prywatnego właściciela czeka teraz szczegółowy proces konserwacji tak, aby wkrótce mógł cieszyć oko zwiedzających.

- Jednym z etapów jest mycie. Używamy do tego prostych narzędzi: płynu, szczotek, niewielkiego młotka oraz myjki ciśnieniowej. Następnie przeprowadzony zostanie proces digitalizacji oraz ewentualna wymiana uszkodzonych elementów blachy. Będziemy też rozkręcać iluminatory po to, aby dokładnie umyć szyby. Dalsze prace obejmować będą piaskowanie elementów metalowych i złożenie pojazdu w całość. Dobierzemy taki rodzaj farby, który pozwoli w przyszłości eksponować obiekt nie tylko pod dachem, ale również na zewnątrz. - mówi Eugeniusz Panto, renowator z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.




"Delfin II" to dwuosobowy pojazd do obserwacji narzędzi połowowych. W czasie pracy pojazd był holowany. W części środkowej znajduje się nadbudówka z hermetycznie zamykanym włazem. Jest też drugi właz, przewidziany do awaryjnego opuszczania pojazdu. Po obu stronach korpusu znajdują się zbiorniki balastowe napełnione sprężonym powietrzem, którego zapas mieścił się w dwóch 50-litrowych butlach pod ciśnieniem 150 at. Dziewięć iluminatorów skierowanych do przodu, na boki, w dół i do tyłu pozwalało na prowadzenie obserwacji oraz wykonywanie zdjęć fotograficznych - tłumaczy Wojciech Joński z Działu Oceanografii NMM.

Proces konserwacji "Delfina II" może potrwać kilka miesięcy. Muzealnicy planują zaprezentować pojazd w 2023 roku, podczas wystawy poświęconej podwodnym odkryciom.
Zakup pojazdu podwodnego "Delfin II" sfinansowano z dotacji celowej na wydatki inwestycyjne ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa". Dofinansowanie wyniosło 95 tysięcy złotych.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (9)
dodaj komentarz

  • +13

    gość_gość

    09.02.2022, 11:52

    Będzie można organizować podwodne wyprawy pomiędzy mostem lisewskim a knybawskim i tym sposobem uzbierać na remont mostu....

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx3.xx9 
  • +6

    rowerowy johny_gość

    09.02.2022, 13:56

    Można przejechać tę trasę rowerem tylko trzeba mieć rurkę do nurkowania

    Cytuj
    IP: 80.52.xx9.xx8 
    +5

    qq_gość

    09.02.2022, 16:56

    @ johny uważaj tylko aby mokre gacie ci nie wlazły za mocno w tyłek

    Cytuj
    IP: 109.197.xx1.xx8 
    -3

    znick_gość

    09.02.2022, 20:22

    ... niema Nemo ...

    ... kapitan Nemo poszukiwany ...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx3 
  • +10

    rowerowy johny_gość

    09.02.2022, 15:22

    Ja umyłem wczoraj nogi - napiszecie o tym na tym pseudo portalu?

    Odpowiedz
    IP: 51.158.xx9.xx4 
  • +6

    hd_gość

    09.02.2022, 18:16

    Pirostal czeka.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx7.xx0 
  • +3

    ._gość

    09.02.2022, 23:43

    .

    Ciekawszy temat niż ta Patologia.

    Odpowiedz
    IP: 31.135.xx6.xx1 
  • +5

    qq_gość

    10.02.2022, 07:54

    już widzę te tłumy wysiadający na pkp, którzy stoją przed budynkiem dworca studiujący mapę jak tu dotrzeć do muzeum Wisły w celu podziwiania tego jakże pięknego eksponatu.

    Odpowiedz
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • +5

    aneta co ciągnie fleta_gość

    10.02.2022, 09:12

    a ja codziennie myję swojego delfinka :)

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx7.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.