Ruszają zapisy uczestników projektu #wiktoria1920 - cyfrowe pole bitwy!

(fot. mat .prasowe)
Ruszają zapisy uczestników projektu #wiktoria1920 - cyfrowe pole bitwy!
Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie uzyskało dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego "Koalicje dla Niepodległej" w wysokości 17850 zł. Co zostanie zorganizowane w ramach projektu?

3 września godz. 17.00
Bitwa Warszawska i jej związek z Tczewem i Kociewiem - wykład i prezentacja pamiątek po lokalnych uczestnikach Bitwy
Bitwa Warszawska z 1920 roku stanowi jedną z najważniejszych bitew w historii Europy. Jest niezwykle ważnym wydarzeniem w historii Polski. Młode państwo polskie istniejące od 11 listopada 1918 musiało walczyć o utrzymanie swojej niepodległości. Decydujące starcie z najeźdźcami - bolszewikami nastąpiło w sierpniu 1920 na przedpolach Warszawy. Zarówno w samej bitwie, jak i w całej wojnie polsko-bolszewickiej Gród Sambora odegrał ważną rolę, stając się m.in. punktem dostaw broni dla polskich żołnierzy, a w Bitwie Warszawskiej udział wzięli również mieszkańcy Tczewa, okolicznych miejscowości oraz całego Pomorza.
Mieszkańcy naszego miasta długo czekali na wolną Polskę, Pomorze zostało bowiem przyłączone do Rzeczypospolitej dopiero na początku 1920 roku. W Rzeczypospolitej następował rozwój Tczewa ukoronowany powołaniem w czerwcu 1920 roku Szkoły Morskiej w Tczewie, przeniesionej w 1930 roku do Gdyni.
Rok 1920 okazał się przełomowy także dla naszego miasta. Niestety radość z powrotu do Polski zakłóciła wojna. Wiosną i latem 1920 mieszkańcy Pomorza, także z Tczewa zostali wysłani na front do walki z bolszewikami, stanęli bowiem jak cały naród do obrony Ojczyzny.

Wykład poprowadzi Krzysztof Korda, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tczewie.
Krzysztof Korda - absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii o specjalności historia Polski XIX i XX wieku. Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tczewie. Autor książki (m.in.): "Ks. ppłk Józef Wrycza (1884-1961). Biografia historyczna" (Gdańsk 2016) - żołnierza, uczestnika Bitwy Warszawskiej, członka sztabu generała Władysława Sikorskiego w 1920 roku. Współautor wydawnictw: "Tczew 1920. Droga do Niepodległej" (Tczew 2019) i "Powrót Pomorza w granice Rzeczypospolitej. W setną rocznicę 1920 - 2020" (Gdańsk 2020).
Dla najmłodszych przewidziane są działania animacyjne z prezentacją wybranych pamiątek i warsztatami plastycznymi.
W wykładzie będzie można uczestniczyć bezpośrednio (obowiązkowe zapisy) lub ONLINE na kanale YouTube.

Zapisy:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflH75bg5MELa-okdQWb7aNyRIZzN__BNZnEvmTrt8sBDekTg/viewform
Ilość miejsc ograniczona.

5 września godz. 15.00

"Niepodległość i Bitwa Warszawska" - Żywa lekcja historii z udziałem grupy rekonstrukcyjnej, prezentacja umundurowania oraz plener malarski dla dzieci i młodzieży
Park za Centrum Kultury i Sztuki zmieni swoje oblicze i stanie się miejscem prezentacji "Żywej lekcji historii - Niepodległość i Bitwa Warszawska" z udziałem grupy rekonstrukcyjnej Bractwa Rycerskiego Kerin. Osoby uczestniczące w lekcji zapoznają się z przebiegiem Bitwy Warszawskiej, będą mieli także okazję zobaczyć akcesoria militarne i uzbrojenie z epoki, a może nawet założyć prawdziwą zbroję.
Działaniom Bractwa Rycerskiego Kerin towarzyszyć będzie inspirowany tamtymi wydarzeniami plener malarski.

Bractwo Rycerskie Kerin powstało w 1997 roku dla budowania wrażliwości historycznej szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Obecnie posiadamy 10 tematów historycznych w postaci "Żywych Lekcji Historii", od antycznej Grecji do II Wojny Światowej. W naszych tematach poruszamy także zagadnienia związane z odzyskaniem przez Polskę Niepodległości.

Zapisy: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbu2DPNi_si_llCvkA-Q62sItblRYttPVEwj-_IF4893AyfA/viewform
Ilość miejsc ograniczona

8 - 12 września godz. 16.00

Tworzenie makiety Bitwy Warszawskiej - warsztaty twórcze Minecraft

W trakcie warsztatów twórczych powstanie makieta Bitwy Warszawskiej w oparciu o mechanizmy gry Minecraft: scenerie, budowle, oddziały wojska, ze szczególnym uwzględnieniem żołnierzy z Tczewa i Kociewia, biorących udział w zmaganiach wojennych.
Zajęcia będą się odbywały w trzech 7-osobowych grupach przez 4 dni. Dodatkowo, aby zainteresować dzieci w programie znajdą się małe wyzwania wprowadzające w mechanizmy gry. Poza wiedzą już zdobytą przez uczestników w takcie wykładu i "żywej lekcji historii", podczas warsztatów udostępniane będą dodatkowe informacje i materiały o Bitwie Warszawskiej.
Minecraft jest swoistym fenomenem, grą niezwykle popularną wśród dzieci i młodzieży. Poza tym, stanowi ona doskonałe narzędzie do rozwoju umiejętności cyfrowych, poprzez możliwość projektowania makiet, budowli, miast, a także całych "światów".

Zapisy: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScAw8loKNHH0fjzVV0S1tpnMCiOYjNM0k569yDGgEM-9p0pzA/viewform
Ilość miejsc ograniczona


12 września godz. 16.00
Finał tworzenia makiety Bitwy Warszawskiej na żywo

Makieta Bitwy Warszawskiej to produkt końcowy, stanowiący cyfrowe pole bitwy. Podczas warsztatów Minecraft, trwających 4 dni, uczestnicy projektu będą je tworzyć z elementów dostępnych w świecie Minecraft, w tym scenerie i
oddziały wojska, ze szczególnym uwzględnieniem żołnierzy z Tczewa i Kociewia, biorących udział w zmaganiach wojennych. Natomiast piąty dzień stanowił będzie wielki finał, w trakcie którego uczestnicy warsztatów dokończą pracę w trakcie streamingu w czasie rzeczywistym.
Makieta Bitwy, po etapie postprodukcji, zostanie udostępnione w Internecie za pośrednictwem kanału YouTube Centrum Kultury i Sztuki.

Zapisy: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc2J-rCXCTN_vRGTlP5JrPFGpb336dmepRCNhmz96yC6ePGIw/viewform
Ilość miejsc ograniczona.


O projekcie:
Stworzyliśmy projekt edukacyjny "#wiktoria1920 - cyfrowe pole bitwy", skierowany przede wszystkim do dzieci i młodzieży. - mówi Tomasz Hildebrandt, dyrektor CKiS. - Celem naszego projektu jest prezentacja wydarzeń historycznych, w tym przypadku Bitwy Warszawskiej, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii cyfrowych, tak aby przekazać wiedzę i wzbudzić w uczestnikach projektu i jego odbiorcach zainteresowanie historią.

Nie od dziś wiadomo, że zabawa jest najlepszą formą nauki, w związku z tym w ramach projektu "#wiktoria1920 - cyfrowe pole bitwy" jego uczestnicy stworzą makietę Bitwy Warszewskiej przy zastosowaniu narzędzi proponowanych przez grę komputerową Minecraft.

Połączenie funkcji edukacyjnej z zabawą i działalnością twórczą jest doskonałą formą upowszechniania wiedzy o historii, a nadanie wielkim wydarzeniom historycznym kontekstu lokalnego wpłynie na lepsze zrozumienie procesów dziejowych i ich wpływu na życie zwykłych ludzi, uświadomienie istnienia sieci powiązań, w których każde ogniwo pełni swoją rolę i przyczynia się do osiągnięcia wspólnego celu. Jest to szczególnie ważne dla utrwalania patriotyzmu w środowiskach lokalnych, wśród dzieci i młodzieży, również z trudnych środowisk i z niepełnosprawnościami.

Poza przygotowaniem makiety w Minecrafcie projekt "#wiktoria1920 - cyfrowe pole bitwy" obejmuje wykład na temat Bitwy Warszawskiej i jej związków z Tczewem i Kociewiem, prezentację pamiątek po lokalnych uczestnikach Bitwy oraz inscenizację Bitwy z udziałem grupy rekonstrukcyjnej Bractwa Rycerskiego Kerin i plener malarski.

Efektem końcowym projektu "#wiktoria1920 - cyfrowe pole bitwy" będzie prezentacja makiety Bitwy Warszawskiej online - dodaje Tomasz Hildebrandt.

Parterami projektu są Miejska Biblioteka Publiczna w Tczewie, Bractwo Rycerskie Kerin, Koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Tczewie.
Patronat medialny: Radio Tczew, Telewizja Tetka, portal tcz.pl



Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego "Koalicje dla Niepodległej".

Drukuj
Prześlij dalej