Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego chce udowodnić, że Wisła może być ekologiczną i ekonomiczną drogą, służącą transportowaniu towarów. Dzisiaj (06.04) z Gdańska wypływa pilotażowy rejs Wisła Cargo 2021. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów, zajmie około czterech dni. Techniczny postój przewidziano w okolicach Tczewa.
W Europie transport wodny śródlądowy odgrywa ważną rolę, ponad 37 000 kilometrów dróg wodnych łączy setki miast i regionów przemysłowych. W Polsce wygląda to zupełnie inaczej. Czy da się to zmienić? Chce to sprawdzić samorząd województwa kujawsko-pomorskiego podczas rejsu Wisła Cargo 2021.
Towary wypłyną z portu morskiego w Gdańsku. Ich przeładunek na ciężarówki nastąpi w Chełmnie, gdzie barka zostanie ponownie załadowana, a następnie wróci na Wybrzeże. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów, zajmie około czterech dni. Organizatorem rejsu jest Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego dzięki międzynarodowemu projektowi EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego). Więcej o przedsięwzięciu można przeczytać tutaj.
W Europie transport wodny śródlądowy odgrywa ważną rolę, ponad 37 000 kilometrów dróg wodnych łączy setki miast i regionów przemysłowych. W Polsce wygląda to zupełnie inaczej. Czy da się to zmienić? Chce to sprawdzić samorząd województwa kujawsko-pomorskiego podczas rejsu Wisła Cargo 2021.
- Rejs organizowany przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ma na celu promocję śródlądowego transportu wodnego, jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku oraz zwiększenie wiedzy o usługach śródlądowych wśród przedsiębiorców i firm spedycyjnych. Poza promocją żeglugi śródlądowej rejs ma jeszcze jeden ważny cel, a mianowicie praktyczne sprawdzenie możliwości transportu drogą wodną oraz przeładunku towarów, które podążają z portów morskich w głąb kraju jako alternatywy dla transportu drogowego czy kolejowego. Podczas transportu sprawdzane będzie oznakowanie nawigacyjne określające przebieg szlaku, przepustowość drogi wodnej oraz lokalizacja trudnych i uciążliwych dla żeglugi miejsc na tym odcinku Wisły. - czytamy na Forum Wodnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego .
Towary wypłyną z portu morskiego w Gdańsku. Ich przeładunek na ciężarówki nastąpi w Chełmnie, gdzie barka zostanie ponownie załadowana, a następnie wróci na Wybrzeże. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów, zajmie około czterech dni. Organizatorem rejsu jest Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego dzięki międzynarodowemu projektowi EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego). Więcej o przedsięwzięciu można przeczytać tutaj.
Komentarze (19) dodaj komentarz
qq_gość
06.04.2021, 13:04
na marine traffic dobitnie widać wykorzystanie rzek w europie i w Polsce.. Az wstyd. Ale jaki fachowiec od Wisły to takie jej wykorzystnie. dobrze że jest jedyną dziką rzeką w europie.
Odpowiedzgość_gość
06.04.2021, 20:02
Wisła
Niech ten "fachowiec" powie, co zrobił w tym temacie. On nic nie zrobił. Niech powie za co brał pieniądze. Przyzwoitość tego wymaga. Fikcja!! Teraz podobno, zajmuje się jakimiś samochodami elektrycznymi. Następna fikcja!!
Cytujja_gość
06.04.2021, 14:58
Fajna inicjatywa ale biznesowo nieopłacalna. 130 km ruchu kołowego, w cztery dni, to znacznie za długo. Ciężarówka zrobi ten dystans w 3 godziny.
OdpowiedzBzick_gość
06.04.2021, 15:46
... i przewiezie na tzw.pace trzysta tysięcy kilogramów ładunku.
CytujJan_gość_gość
06.04.2021, 15:50
Przeczytaj dobrze. Mi wychodzi 2 dni.
CytujGdańsk _gość
06.04.2021, 16:22
W Tczewie planowana jest przerwa techniczna na zrzut odpadów i nieczystości.
Odpowiedzm_gość
06.04.2021, 16:30
powinni się zatrzymać na przystani w tcz
polecamy przystań w Tczewie, można tam dobrze zjeść, wziąć prysznic, zamówić nocleg lub..... ja kupić
OdpowiedzSUES_gość
06.04.2021, 18:10
płytko to widzę
na tych płytkich miejscach rzeki stanie ja ten tam na kanale Sueskim , będzie komedia. Tczew znowu zabłyśnie ....
OdpowiedzAve Lechia Gdańsk _gość
06.04.2021, 18:44
Śmierdzący tczew wali śledziem
tczew powini zburzyć ta wiocha to patologia !!!
OdpowiedzNo mów _gość
07.04.2021, 11:40
Kto powinni kto dokładnie, może ty pierwszy złap za młot i zacznij burzyć, czy twoje ziomki wyklęte mózgi zaczną to robić i kiedy chce to zobaczyć ave ty ave za lekcje się gimbazo
CytujOna_gość
06.04.2021, 20:34
300 ton - 12 TIRów, tak krotki odcinek w 4 dni? Sama idea transportu rzecznego bardzo sluszna
OdpowiedzHazik_gość
11.04.2021, 01:46
5 dni
Dwa w jedną dwa w drugą. Głównie przez to,że rzeka jest zaniedbana jak nic. Zresztą wodą da się spławić znacznie więcej, ale jak na pilotaż to i tak nieźle.
CytujSzatan_gość
07.04.2021, 06:28
Brakuje mi tu informacji o koszcie tego transportu. Zakładam, że pociąg będzie szybszy i tańszy w tej kwestii. To tylko 300 ton, transport zajął 2 dni. Ile kosztował w porównaniu do kolei / transportu kołowego? O tym niestety cisza. wszyscy robią szum tylko o samą ideę. Nie wiem jak inni, ale ja nie chcę płacić więcej za towary dlatego że dowóz surowców rzeką jest nieopłacalny. Trzeba pamiętać, że podróż w dół rzeki jest o wiele mniej ekonomiczna niż w górę, a surowce do produkcji i towaty dla nas dostarcza się właśnie w tym kierunku. W przeciwnym idą towary na eksport.
OdpowiedzMD_gość
07.04.2021, 12:07
Tu chodzi o szum i ideę... Ten transport na 100 % jest nieopłacalny.... Ale chodzi o to, żeby w końcu tą gałąź transportu ruszyć... P.S. W dół rzeki oznacza do ujścia... w górę do źródła... :-P
CytujAndrzej _gość
07.04.2021, 11:38
Wiele lat zawodowo pływałem po Wiśle. Czas jest w tej chwili nie przypadkowy albowiem utrzymuje się dość dobry dla żegluj tan wody. Late kiedy stan wody spadnie takie kontenery dopłyną najwyżej do Korzeniewa.
Odpowiedzja_gość
07.04.2021, 14:39
"... i przewiezie na tzw.pace trzysta tysięcy kilogramów ładunku."
Odpowiedz10 TIR-ów tak.
Ziomo_gość
07.04.2021, 15:41
"... i przewiezie na tzw.pace trzysta tysięcy kilogramów ładunku."
OdpowiedzSztuka dla sztuki, poza tym nie 300t tylko co najwyżej : Standardowy kontener 40-stopowy: Ładowność 27 600 kg 6x 27,6t = 165,6t Poza tym 2dni na odległość 150km Ciekawe czy poszło mniej paliwa niż 6 kółek autem. Po tej trasie jednym autem 2 kółka w ciągu dnia w pojedynczej obsadzie zrobisz. Ciekawe ilu ludzi na tym pływadle było, ale co najmniej dwóch.
MD_gość
09.04.2021, 11:10
Tu nie chodzi o opłacalność tego konkretnego transportu... Tylko i o ideę i rozwój tej gałęzi transportu. Czyli żeby przyszłościowo, zamiast 30 czy 40 samochodów płynął jeden statek. np. do Warszawy, a tam dopiero rozwóz do klientów. Taki rzeczny feeder... Zakładając, że taki statek rzeczny przepłynie 1 raz na godzinę, to mamy przepustowość rzędu 1000 kontenerów na dobę. Czyli o 1000 ciężarówek na drogach mniej... Poza tym, bardziej ekologicznie, ciszej, taniej, bezpieczniej... P.S. 1) ludzi pływa dwóch... 2) taki pchacz może jednorazowo pchać nie jedną a 4-6 takich barkek...
CytujHazik_gość
11.04.2021, 01:55
Niestety
Port w Gdańsku pomimo rozbudowy nie jest z gumy, kiedyś w końcu zostanie zapchany przez tiry, co wydłuży czas załadunku i transportu. Stworzenie drogi rzecznej i portu rzecznego odbierającego część towaru do przeładunku jest koniecznością jeśli port Gdański ma się rozwijać Tak samo jak suchego portu dla przeładunku z transportu torowego. Szkoda,że rząd i to spier... olił.
Cytuj