"Restaurator chce mnie wpisać na czarną listę"

Tych klientów nie obsługujemy
"Restaurator chce mnie wpisać na czarną listę"
Czy restaurator ma prawo wpisać nas na "czarną listę", zawierającą klientów, których nie obsługuje? Z taką "groźbą" spotkał się jeden z naszych czytelników, który zrezygnował z zamówienia na dowóz z powodu długiego czasu oczekiwania. O komentarz poprosiliśmy Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów.

Do naszej redakcji zgłosił się czytelnik, który opisał następującą sytuację.

- W jedną z ostatnich sobót zamówiłem z jednej z tczewskich restauracji obiad. Dokonałem tego przez formularz internetowy - podczas składania zamówienia nie zostałem jednak powiadomiony o czasie oczekiwania - nie było żadnej adnotacji, że może to zajęć więcej niż zwyczajowe kilkadziesiąt minut. Na realizację czekałem czekałem tymczasem około dwie godziny - w międzyczasie jako, że zamówiłem posiłek dla siebie i kilkuletniego syna - który był głodny - zmuszony byłem zrobić obiad z tego, co miałem w lodówce, gdyż dziecko było po prostu głodne. Dlatego po około dwóch godzinach zadzwoniłem do restauracji - z informacją, że rezygnuje z zamówienia. W odpowiedzi usłyszałem, że owszem dostawca zostanie cofnięty - ale zostanę wpisany na czarną listę - i dostawy na mój adres nie będą już więcej realizowane. Zatem pytanie - czy restaurator ma prawo do takiego zachowania - i może odmówić kolejnych dostaw?

O to, jakie prawa przysługują klientowi w tym przypadku, zapytaliśmy Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów:

- Odnosząc się w sposób ogólny do kwestii odmowy sprzedaży, czy to usług, czy towarów, które zostały wystawione w ofercie ogólnodostępnej, to należy, co do zasady stwierdzić, że jest to niezgodne z prawem. W przypadku spotkania się z ewentualną odmową sprzedaży towaru w sklepie, czy usług w punkcie np. gastronomicznym należy przede wszystkim zadbać o dowody umożliwiające potwierdzenie zaistniałej nieprawidłowości. Takie zachowanie, na gruncie prawa cywilnego, może być zakwalifikowane jako niewykonanie umowy i może stanowić podstawę do wystąpienia na drogę postępowania sądowego w celu dochodzenia praw wynikających z odpowiedzialności odszkodowawczej sprzedawcy. Ponadto taka postawa sprzedawcy stanowić może wykroczenie zagrożone karą grzywny. Zgodnie z art. 135 Kodeksu wykroczeń ( ustawa z dnia 20 maja 1971 r. tekst jednolity DzU z 2021 r., poz. 2008) kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru podlega grzywnie. Uprawnionymi do podejmowania działań ( np. wystawienia mandatu) w takiej sytuacji są pracownicy Inspekcji Handlowej lub funkcjonariusze Policji.
Natomiast ocena przypadku czytelnika wymaga zapoznania się z wszystkimi szczegółami związanymi z tą sprawą. Przede wszystkim z regulaminem świadczenia usług z wykorzystaniem formularza internetowego, a także treścią samej strony internetowej pod kątem występowania na niej informacji na temat czasu oczekiwania. Natomiast niewątpliwie, jednokrotna rezygnacja z przyjęcia zamówionego i już nawet przygotowanego obiadu nie będzie uzasadniała odmowy realizacji podobnych zamówień w przyszłości. Jednakże, gdy usługodawca poinformował o czasie oczekiwania na posiłek, to sprawa będzie inaczej wyglądała. Gdy zamawiamy posiłek przez telefon klient jest informowany o przybliżonym czasie dostawy. Jest to już utrwalona praktyka. W przypadku, gdyby doszło do złamania warunków regulaminu świadczenia usług dostaw zamawianych drogą internetową przedsiębiorca przede wszystkim winien podjąć działania celem uzyskania pokrycia podstawowych kosztów nieprzyjętego zamówienia. Czy to w postaci zapłaty całej ceny usługi, czy tylko jej części. Opisana w pytaniu restrykcja jest pewnego rodzaju uproszczeniem, ułatwiającym organizacyjny aspekt prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak nie respektuje ona wymogów prawa konsumenckiego i w tej postaci winna być wyeliminowana. - wyjaśnia Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie, Przemysław Szenrok.

W przypadku, gdy występują nadal lub wystąpią jakiekolwiek dalsze wątpliwości rzecznik zaprasza do kontaktów z biurem. Najlepiej kontaktować się w poniedziałki i w środy w godz. 09.00 - 15.30 oraz w czwartki w godz. 09.00 - 13.00. Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie czynne codziennie w godzinach - poniedziałki, wtorki i środy w godz. 7.30.00 - 15.30; w czwartki w godz. 7.30 - 16.30; w piątki w godz. 7.30-14.30. Biuro mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Tczewie, zlokalizowanym przy ulicy Piaskowej 2 w Tczewie - obecnie pokój 109 ( I piętro, w głębi korytarza).

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (9)
dodaj komentarz

  • ..._gość

    22.11.2021, 12:17

    ....

    Mnie mogą wpisywać nawet w księdze watykanu. Jak raz knajpa da d**y z zamówieniem to już nigdy tam nie zamawiam, chyba żeby właściciel się zmienił.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx2 
  • Justyna_gość_gość

    22.11.2021, 12:35

    Olej to...

    Jak nie ta knajpa to inna, proste...olewaja klienta to długo nie pociągną

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx6.xx8 
  • Smakosz..._gość

    22.11.2021, 13:25

    moim daniem...

    ...w mieście mamy tylko 3 restauracje godne swojej nazwy. Wszystkie inne, to jakieś atrapy gastronomii z prawdziwego zdarzenie! Kiedyś można było jeszcze zjeść/zamówić smaczne pierogi, ale to był raczej bar, a nie restauracja! Jechać na "Bajkowe", Armii Krajowej lub Solidarności mi się za bardzo nie chce tym bardziej, że i tak większość czasu spędzamy z małżonką w Gdańsku! Nie lubię wdychać odoru przyrządzanych "potraw", to i unikam miejsc serwujących cos na podobieństwo pizzy, kebaba czy hamburgera! Nie mniej jednak każdy z nas posiada prawo wyboru, ale i restaurator nie powinien być pozbawiany prawa do eliminowania klientów chociażby z powodu ich wcześniejszych zachowań! Zapis kodeksu, na który powołuje się rzecznik pochodzi z roku 1971, a więc okresu słusznie minionej ideologii walki z tzw. "nieuprawnionym dostępem do towarów deficytowych" pod nośnym hasłem walki ze "spekulacją" !!!

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx2 
  • qq_gość

    22.11.2021, 14:20

    dobrze że odwołał...ile czasu tu na wsi możesz czekać na jakąś tam a'la pizze czy tam cos innego. odwołuje dziadostwo i tyle...jak maja potencjalnego klienta w czterech to i ja mam taką spelunke w czterech

    Cytuj
    IP: 109.197.xx1.xx8 

    Car_gość

    22.11.2021, 14:40

    do : Smakosz..._gość 22.11.2021, 13:25

    Rozumiem, że w domu NIC nie przyrządzacie i nie gotujecie z powodu "odoru przyrządzanych "potraw"? U mnie pięknie pachnie każdy przyrządzany obiad.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx4 
  • DAMIAN _gość

    22.11.2021, 15:39

    Oczywiście ze ma prawo tak zrobić. Skoro dostawca wyjechał do klienta a ten w ostatniej chwili rezygnuje, bo cos tam mu nie pasi, to jak najbardziej. Klient ktory robi straty to nie klient tylko marnowanie produktów i pieniędzy oraz czasu. Radze najpierw poczytać opinie o danym lokalu po czym później złożyć zamówienie a na końcu zapytac o czas dostawy. A najlepiej to nauczyć sie gotować i po problemie.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx6.xx9 
  • observeur_gość

    22.11.2021, 21:04

    Termometr w potrawe po 2 godzinach dostarczania i masz pan ten obiad na łbie. Nastepnym razem nie przyjedziesz, bo ja cie wpisze na swoja prywatna czarna liste. A do tego namowie pol fejsbuka na wystawienie kilku setek negatywów na mapach google przy twojej spelunie. Chcesz sie poscigac z klientem, prosze bardzo. Ale to ty sie zwiniesz z biznesu a na Twoim miejscu postanie inny biznes, z szybszym transportem i poszanowaniem czasu klienta.

    Cytuj
    IP: 31.0.xx5.xx7 
  • W ?????? się poprzewracało_gość

    23.11.2021, 12:42

    W...... Się poprzewracało pseudo restauratorom w Tczewie. Wystarczy pojechać ok 50 km, i potraktują człowieka jak człowieka. A Tcz nadąsane dziadostwo tylko, i składniki z najniższej półki. Nauczcie się drodzy pseudo biznesmeni że przykład idzie z góry i traktowanie Klienta jak rodem z PRL się skończyło. A jak nie wiecie jak powinna wyglądać serwis i podejście do Klienta zapraszam chociażby do Straszyna, gdzie od wejścia czuć kulturę i dbałość o Klienta. Karma wraca... I te czarne listy to możecie sobie robić, świadczy tylko o dziadostwie które sami to tworzycie. Ostatni gasi światło ;)

    Odpowiedz
    IP: 37.109.xx3.xx9 
  • Który to dziad black listy_gość

    23.11.2021, 12:43

    Który to dziad black listy tworzy?

    Odpowiedz
    IP: 37.109.xx3.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.