Urzędnicy z Tczewa przyjrzeli się statystkom. Z danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWIK) dotyczących wypadków drogowych, jakie miały miejsce w latach 2007 - 2019 w Tczewie z udziałem osób poruszających się na rowerze, wynika że łączna liczba wypadków wyniosła 189.
Sprawcami wypadków drogowych w odniesieniu do kierowców, byli częściej mężczyźni - 68%, w porównaniu z liczbą kobiet - 32%. W przypadku rowerzystów jako sprawców zdarzenia dysproporcja jest większa. Udział mężczyzn wyniósł 76%, natomiast kobiet - 24%.
Biorąc pod uwagę wiek kierowców, którzy spowodowali wypadek, do największej liczby wypadków - 29, doszło w przedziale wiekowym 30 - 40 lat, zaś najmniejszej - 1 wypadek nastąpił w wieku 80 - 90 lat.
Do najczęstszej liczby wypadków spowodowanych przez rowerzystów - 22 wypadki, doszło w przedziale wiekowym 10 - 20 lat. Najmniejszą ilość wypadków - 2, odnotowano u osób biorących udział w ruchu rowerowym w wieku 30 - 40 lat.
Mając na uwadze płeć kierowcy w odniesieniu do liczby wypadków, kobiety spowodowały najwięcej wypadków - 13 w przedziale wiekowym 30 - 40 lat, zaś minimalną ilość - 2 wypadki zarejestrowano w wieku 60 - 80 lat.
W odniesieniu do mężczyzn sytuacja wygląda podobnie, znacząca ilość wypadków - 16, przypadła na wiek 30 - 40 lat, natomiast 1 wypadek zdarzył się w przedziale wiekowym 80 - 90 lat.
Rozpatrując przyczynę wypadku pod względem nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierowców, przeważa udział mężczyzn - 66% w stosunku do kobiet - 34%.
Z analizy danych SEWIK, wynika, że największy odsetek wypadków z udziałem rowerzystów, w których sprawcami byli kierowcy, odnotowano w lecie - 39. Ma to bezpośrednie powiązanie z okresem wakacyjnym i zwiększeniem natężenia ruchu samochodowego.
W rozkładzie miesięcznym, przewagę liczbową w odniesieniu do pozostałych miesięcy, odnotowano w maju - 16 oraz w sierpniu - 15 wypadków, a najmniej wypadków zdarzyło się w styczniu i marcu - 1 wypadek.
Większość zdarzeń drogowych spowodowanych przez rowerzystów miało miejsce w sezonie letnim - 31. W przełożeniu na miesiące, to kolejno w lipcu było 15, a w sierpniu 10 zdarzeń wypadkowych w ruchu drogowym.
Najwięcej zdarzeń drogowych z udziałem kierowców jako sprawcy rozpatrując pod kątem dnia tygodnia, zdarzyło się w poniedziałek - 30, a najmniej w niedzielę - 6 wypadków.
Podobna sytuacja wystąpiła w przypadku rowerzystów, jako sprawców zdarzenia. W pierwszym dniu tygodnia doszło do 11 wypadków, zaś w niedzielę do 3.
Największa liczba wypadków - 77, w których sprawcami byli kierowcy miała miejsce przy panujących dobrych warunkach pogodowych, natomiast najmniejszą liczbę odnotowano przy wystąpieniu mgły i dymu - 1 wypadek, czy oślepiającego słońca - 4 wypadki.
Analizując liczbę rowerzystów, którzy przyczynili się do wystąpienia wypadku, do największej liczba - 54 wypadków doszło przy dobrych warunkach atmosferycznych, a najmniejszej przy silnym wietrze oraz oślepiającym słońcu - 1 wypadek.
Z uwagi na porę dnia, w której zdarzył się wypadek z winy kierowcy, największą liczbę - 16 wypadków odnotowano w godzinach popołudniowych 14:00 - 15:00 (szczyt popołudniowy), a najmniejszą - 3 wypadki w godzinach 22:00 - 2:00.
Najwięcej wypadków drogowych - 9 , spowodowanych przez rowerzystów, zarejestrowano w godzinach 11:00 - 12:00. Do 1 wypadku doszło kolejno w godzinach: 05:00 - 06:00, 08:00 - 09:00 oraz 21:00 - 22:00.
Według danych, do największej liczby wypadków w Tczewie, których sprawcami byli kierowcy doszło w 2019 r. Odnotowano wówczas 20 wypadków, co stanowi niepokojący wynik w porównaniu np. z 2007 r., w którym to liczba wypadków wyniosła 3.
Dodatkowo, od 2014 r. do 2019 r. możemy zauważyć tendencję wzrostową w ilości wypadków z 5 do wspomnianej wcześniej liczby 20 zdarzeń wypadkowych.
Największa liczba wypadków, do których przyczynili się rowerzyści, miała miejsce w 2016 r. i wyniosła 12, a w latach 2011 - 2012 zdarzyły się 2 wypadki. W roku 2018 rowerzyści przyczynili się do 8 wypadków, a w 2019 roku do 6.
Z danych wynika, że kobiety posiadające prawo jazdy 3 - 10 lat, przyczyniły się do największej liczby zdarzeń w ruchu drogowym, a liczba ta wyniosła 13, natomiast w przedziale 21 - 29 lat oraz >30 lat posiadania prawa jazdy, liczba wyniosła równi po 2 zdarzenia.
Odmiennie liczby te przedstawiają się w odniesieniu do mężczyzn, gdzie największa ilość wypadków - 16 miała miejsce w przedziale wiekowym 11-20 lat i tyle samo dla >30 lat posiadania prawa jazdy.
Więcej na ten temat można znaleźć tutaj.
Sprawcami wypadków drogowych w odniesieniu do kierowców, byli częściej mężczyźni - 68%, w porównaniu z liczbą kobiet - 32%. W przypadku rowerzystów jako sprawców zdarzenia dysproporcja jest większa. Udział mężczyzn wyniósł 76%, natomiast kobiet - 24%.
Biorąc pod uwagę wiek kierowców, którzy spowodowali wypadek, do największej liczby wypadków - 29, doszło w przedziale wiekowym 30 - 40 lat, zaś najmniejszej - 1 wypadek nastąpił w wieku 80 - 90 lat.
Do najczęstszej liczby wypadków spowodowanych przez rowerzystów - 22 wypadki, doszło w przedziale wiekowym 10 - 20 lat. Najmniejszą ilość wypadków - 2, odnotowano u osób biorących udział w ruchu rowerowym w wieku 30 - 40 lat.
Mając na uwadze płeć kierowcy w odniesieniu do liczby wypadków, kobiety spowodowały najwięcej wypadków - 13 w przedziale wiekowym 30 - 40 lat, zaś minimalną ilość - 2 wypadki zarejestrowano w wieku 60 - 80 lat.
W odniesieniu do mężczyzn sytuacja wygląda podobnie, znacząca ilość wypadków - 16, przypadła na wiek 30 - 40 lat, natomiast 1 wypadek zdarzył się w przedziale wiekowym 80 - 90 lat.
Rozpatrując przyczynę wypadku pod względem nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierowców, przeważa udział mężczyzn - 66% w stosunku do kobiet - 34%.
Z analizy danych SEWIK, wynika, że największy odsetek wypadków z udziałem rowerzystów, w których sprawcami byli kierowcy, odnotowano w lecie - 39. Ma to bezpośrednie powiązanie z okresem wakacyjnym i zwiększeniem natężenia ruchu samochodowego.
W rozkładzie miesięcznym, przewagę liczbową w odniesieniu do pozostałych miesięcy, odnotowano w maju - 16 oraz w sierpniu - 15 wypadków, a najmniej wypadków zdarzyło się w styczniu i marcu - 1 wypadek.
Większość zdarzeń drogowych spowodowanych przez rowerzystów miało miejsce w sezonie letnim - 31. W przełożeniu na miesiące, to kolejno w lipcu było 15, a w sierpniu 10 zdarzeń wypadkowych w ruchu drogowym.
Najwięcej zdarzeń drogowych z udziałem kierowców jako sprawcy rozpatrując pod kątem dnia tygodnia, zdarzyło się w poniedziałek - 30, a najmniej w niedzielę - 6 wypadków.
Podobna sytuacja wystąpiła w przypadku rowerzystów, jako sprawców zdarzenia. W pierwszym dniu tygodnia doszło do 11 wypadków, zaś w niedzielę do 3.
Największa liczba wypadków - 77, w których sprawcami byli kierowcy miała miejsce przy panujących dobrych warunkach pogodowych, natomiast najmniejszą liczbę odnotowano przy wystąpieniu mgły i dymu - 1 wypadek, czy oślepiającego słońca - 4 wypadki.
Analizując liczbę rowerzystów, którzy przyczynili się do wystąpienia wypadku, do największej liczba - 54 wypadków doszło przy dobrych warunkach atmosferycznych, a najmniejszej przy silnym wietrze oraz oślepiającym słońcu - 1 wypadek.
Z uwagi na porę dnia, w której zdarzył się wypadek z winy kierowcy, największą liczbę - 16 wypadków odnotowano w godzinach popołudniowych 14:00 - 15:00 (szczyt popołudniowy), a najmniejszą - 3 wypadki w godzinach 22:00 - 2:00.
Najwięcej wypadków drogowych - 9 , spowodowanych przez rowerzystów, zarejestrowano w godzinach 11:00 - 12:00. Do 1 wypadku doszło kolejno w godzinach: 05:00 - 06:00, 08:00 - 09:00 oraz 21:00 - 22:00.
Według danych, do największej liczby wypadków w Tczewie, których sprawcami byli kierowcy doszło w 2019 r. Odnotowano wówczas 20 wypadków, co stanowi niepokojący wynik w porównaniu np. z 2007 r., w którym to liczba wypadków wyniosła 3.
Dodatkowo, od 2014 r. do 2019 r. możemy zauważyć tendencję wzrostową w ilości wypadków z 5 do wspomnianej wcześniej liczby 20 zdarzeń wypadkowych.
Największa liczba wypadków, do których przyczynili się rowerzyści, miała miejsce w 2016 r. i wyniosła 12, a w latach 2011 - 2012 zdarzyły się 2 wypadki. W roku 2018 rowerzyści przyczynili się do 8 wypadków, a w 2019 roku do 6.
Z danych wynika, że kobiety posiadające prawo jazdy 3 - 10 lat, przyczyniły się do największej liczby zdarzeń w ruchu drogowym, a liczba ta wyniosła 13, natomiast w przedziale 21 - 29 lat oraz >30 lat posiadania prawa jazdy, liczba wyniosła równi po 2 zdarzenia.
Odmiennie liczby te przedstawiają się w odniesieniu do mężczyzn, gdzie największa ilość wypadków - 16 miała miejsce w przedziale wiekowym 11-20 lat i tyle samo dla >30 lat posiadania prawa jazdy.
- Głównym powodem wypadków było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców (77 przypadków czyli 70% wszystkich zawinionych przez kierowcę). W odpowiedzi na to wyzwanie opracowaliśmy kampanię, której celem jest edukacja w zakresie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom. W ramach akcji "Kierowco! Ustąp pierwszeństwa rowerzyście" informujemy kierowców, że przecinając przejazd dla rowerów, muszą ustąpić rowerzyście. Celem naszej kampanii jest zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. - mówi Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy Tczewa.
Więcej na ten temat można znaleźć tutaj.
Komentarze (20) dodaj komentarz
md_gość
04.12.2020, 11:20
Hejt na rowerzystów za 3... 2... 1...
Odpowiedzadi_gość_gość
04.12.2020, 21:41
ścieżki to zło
podajcie stare statystyki kiedy nie było żadnych ścieżek rowerowych, było dużo mniej wypadków z udziałem rowerzystów. Wniosek jest jeden budowa ścieżek rowerowych to zło i wyrzucanie ogromnych publicznych pieniędzy w błoto.
CytujSol_gość
04.12.2020, 11:27
....
przede wszystkim rowerzyści nie powinni mieć pierwszeństwa na skrzyżowaniach dróg rowerowych i jezdni. Często wyjeżdżają gdzieś z boku, zasłonięci przez słupki lub inne elementy kabiny samochodu i na dodatek z dużą prędkością, bez oświetlenia czy choćby odblasków. I nieszczęście gotowe.
OdpowiedzArtur_gość
04.12.2020, 11:44
I tak i nie
Rowerzyści powinni mieć dokładnie takie samo pierwszeństwo, jak piesi. Problem w tym, że masz rację, jeżeli chodzi o styl pokonywania przejazdu rowerowego. Sam od wiosny do jesieni jeżdżę rowerem do pracy i przed każdym przejazdem zwalniam i upewniam się, czy kierowca mnie widzi. Niestety spora część rowerzystów uważa, że poruszając się ścieżką rowerową, nie ma znaczenia, czy jadą na zwykłym odcinku, czy przecinają drogę dla aut. Mało kto zwalnia, a ja z nauk ojca pamiętam jedno - niech uważa ten, którego będzie bardziej bolało. Jestem także kierowcą i nie raz cierpnie mi skóra, jak obserwuję, co wyczynia spora część bicyklistów.
Cytujmiro_gość
04.12.2020, 21:45
elo do rozważnych Panów, szacun. Ja jeżdżę cały sezon i robię podobnie, a często przed przejazdem zatrzymuję się i czekam aż samochód się zatrzyma (nie wiem czemu, ale mam zawsze problem z oceną odległości/prędkości, przez to nie zdałem kilka razy na PJ ;) ) i wtedy przejeżdżam. Na przejściach zawsze przeprowadzam. I także uważam, że to pierwszeństwo na przejazdach zniknąć powinno, ale niestety to UE wprowadziła była i musimy tego przestrzegać (na zachodzie jest inna mentalność społeczeństwa i dlatego to działa, a u nas xD ). Pozdro
Cytujjuzew_gość
04.12.2020, 11:48
Po 1 primo rowerzysci nie wiedzą, kiedy mają pierwszeństwo - jeśli drogi rowerzysto przecinasz drogę z pierwszeństwem nie wjeżdzaj na nią jak dzban bo po prostu skonczysz w szpitalu Po 2 primo kierowco jesli przecinasz drogę rowerową skręcając w nią ze skrzyżowania lub drogi z pierwszeństwem zwolnij i przepuść rowerzystę Po 3 primo ultimo jeśli kazdy się bedzie stosowal do 2 powyzszych to wypadkow nie bedzie
OdpowiedzMiszczu_gość
04.12.2020, 11:50
Pierwszenstwo
Sam jeżdżę dużo rowerem. Trzeba jeździć z głową. Na skrzyżowaniu masz pierwszeństwo ale to samochód ma przewagę w momencie zderzenia. Warto zwolnić i rozejrzec się. Oświetlenie roweru powinno być obowiązkowe!!! Pozdro.
Odpowiedzkolega_gość
04.12.2020, 12:32
Albo kamizelka
CytujKtoś_gość
04.12.2020, 14:55
Albo kłamiesz, że jeździsz rowerem, albo jesteś jednym z niewielu rowerzystów, którzy mają mózg. Pozdrawiam ;)
CytujOla _gość_gość
05.12.2020, 08:54
Oświetlenie roweru jest obowiązkowe bynajmniej tak mówi kodeks drogowy. Wystarczy się z nim zapoznać. Tu masz na obrazkach by było łatwiej. tnij.tcz.pl/?u=95e2f9
CytujMario Tcz._gość_gość
04.12.2020, 11:52
Logika.
Statystyki zupełnie nic nie wnoszące,a do tego stygmatyzujące,przecież jest równouprawnienie?Więc po co dzielić na płeć czy wiek?Oczywiście sarkazm z mojej strony,ale aby statystyki były rzetelne,należało by porównać ile osób w jakim wieku prowadzi auta,bo stwierdzenie,że;" 1 wypadek zdarzył się w przedziale wiekowym 80 - 90 lat."jest logiczne,jeżeli by porównać ile osób w tym wieku w .ogóle korzysta ze swoich uprawnień.Drugą stroną medalu jest pierwszeństwo rowerzystów.Zrobienie z Nich świętych krów uważam za totalny idiotyzm,prawo to jest skopiowane z zachodu i nie ma nic wspólnego z obecnymi realiami na dogach,mało tego prowadzi do zwiększenia zagrożenia.Rowerzysta powinien pamiętać o jednym,a mianowicie o tym,że mimo tego iż wedle idiotycznych przepisów to on ma pierwszeństwo,to przy kolizji i to bez czytania durnych statystyk to ON-ROWERZYSTA,zamieni rower na wózek,bądź trumnę.
Odpowiedzadi_gość
04.12.2020, 12:22
brakuje analizy pod względem koloru oczu, długości włosów, stosowanych kremów do stóp i poziomu cukru. Czekam na uzupełnienie. A na serio. Rowerzysto (sam też jeżdżę), PAMIĘTAJ niezależnie od tego kto ma pierwszeństwo, to samochód ma zawsze przewagę. No chyba że wchodząc w bramę raju koniecznie chcesz się chwalić że miałeś pierwszeństwo.
CytujPierwszeństwo_gość
04.12.2020, 12:48
Ma ten kto posiada autocasco haha
Odpowiedzstan47.emeryt_gość
04.12.2020, 17:36
W ramach akcji "Kierowco! Ustąp pierwszeństwa rowerzyście" informujemy kierowców, że przecinając przejazd dla rowerów, muszą ustąpić rowerzyście. Celem naszej kampanii jest zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. - mówi Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy Tczewa. Nieprawda! Ten tzw samozwańczy "oficer rowerowy" wprowadza w błąd rowerzystów. Przepis ten obowiązuje tylko wtedy, gdy samochód skręca w drogę poprzeczną!
Odpowiedzstachu_gość
04.12.2020, 18:31
dzbany jezdza w Tczewie, wszedzie dzbany
OdpowiedzLopo_gość_gość_gość
04.12.2020, 19:49
Analiza,czy srednia danych? Nijak to ma sie do przyczyny .
OdpowiedzOla _gość
05.12.2020, 08:44
Ten tekst to chyba ktoś po pijaku pisał lub bez ukończonej podstawówki. Autor skacze z tematu na temat jak małpa na gałęzi.
OdpowiedzMonika_gość_gość_gość
05.12.2020, 20:15
Hej
Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : tnij.tcz.pl/?u=b988ea
OdpowiedzRower _gość
06.12.2020, 08:17
Kierowco kategorii B przestrzegaj przepisów bo ich nie przestrzeganie grozi mandatem i punkty karne będą ustępuj gdzie musisz ale tam gdzie nie musisz to używaj muzgu
Odpowiedzkakaptaka_gość
06.12.2020, 13:42
bynajmniej
"Oświetlenie roweru jest obowiązkowe bynajmniej tak mówi kodeks drogowy. Wystarczy się z nim zapoznać. Tu masz na obrazkach by było łatwiej. tnij.tcz.pl/?u=95e2f9 "
OdpowiedzDroga Olu Nie chcę się wymądrzać, ale słowo bynajmniej używa się w zdaniu celem zaprzeczenia. Nie traktuj tego jako atak, sam uczę się polskiego każdego dnia ;) A wszystkim hejterom z forum chciałbym oznajmić że rowerzysta to nie jest obcy, złowrogi gatunek z innej planety tylko człowiek, tak samo jak kierowca - jeden i drugi z krwi i kości. szanujmy się a nic nikomu się nie stanie :* Hejterze odrzuć fałszywe ego, idź na spacer i uśmiechaj się do ludzi a wszystkim będzie żyło się lepiej