Tcz.pl logo

Szukaj

Będzie czwarty tor do Pszczółek

Pociąg, tory kolejowe
Będzie czwarty tor do Pszczółek
Kolejarze szykują się do dwóch wielkich inwestycji, które odmienią transport na Pomorzu. Związane są z dojazdem do portów morskich. To czwarty tor z Pszczółek do Pruszcza oraz modernizacja odcinka Gdynia Główna - Gdańsk Osowa na linii w kierunku Kościerzyny. Inwestycje to nie tylko lepszy transport towarów, ale również sprawniejsza kolej pasażerska.

O planowanych na Pomorzu inwestycjach poinformowano podczas briefingu prasowego na gdańskim dworcu 18 sierpnia 2025 r. Z przedstawicielami mediów spotkali są m.in. Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Rekordowa kolej

Polska i pomorska kolej z roku na rok, a można powiedzieć, że i z dnia na dzień zmienia się nie do poznania. Remontowane są linie kolejowe, powstają nowe przystanki. Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny i komfortowy tabor.


Liczby mówią same za siebie. Tylko 17 sierpnia 2025 r. pociągi PKP Intercity przewiozły ok. 360 tys. podróżnych - podkreślał Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury.

Ilu pasażerów skorzystało z kolei na Pomorzu tego nie wiemy. Ale i nasza regionalna kolej bije rekordy popularności.

W 2024 r. pociągi regionalne przewiozły na Pomorzu 74 mln podróżnych. To najwięcej w historii. A Pomorzanie najchętniej w Polsce wybierają kolej - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Inwestycje kosztują, skąd zatem są pieniądze na kolejową rewolucję?

Inwestycje za miliardy

Zmiany na kolei nie były by możliwe, gdyby nie członkostwo Polski w Unii Europejskiej i dostęp do programów wspólnotowych.

Trzeba mówić o tym otwarcie. 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy pozwoli na remont 800 km linii kolejowych w całym kraju. A przecież są jeszcze inne programy jak choćby Feniks - mówił wiceminister Jacek Karnowski.

Dla naszego regionu rozwój kolei to szansa na stanie się nie tylko hubem energetycznym, co związane jest z budową elektrowni jądrowej oraz rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, ale również transportowym.

Północna Polska staje się miejscem olbrzymich inwestycji energetycznych i kolejowych, szczególnie z Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi o port instalacyjny w Gdańsku, porty serwisowe w Łebie i Ustce czy w zachodniopomorskim Darłowie - dodawał Karnowski.

Ale kolej to nie tylko towary, to przede wszystkim miliony pasażerów każdego dnia dojeżdżających do pracy czy szkoły. `

Dla towarów i dla ludzi

Kolejowe inwestycje na Pomorzu zmienią krajobraz transportowy regionu. Transport towarów do portów jest oczywiście ważny. Warto zaznaczyć, że z akcyz, ceł czy podatków od towarów przechodzących przez wszystkie polskie porty do budżetu państwa wpłynęło w zeszłym roku około 50 mld zł. Sprawna komunikacja to także podstawa bezpieczeństwa, nie tylko militarnego, ale także tego żywnościowego o czym często zapominamy. Inwestycje w transport towarów są również ważne dla mieszkańców. Lepsza infrastruktura to lepsze, częstsze i szybsze pociągi regionalne.


I takie właśnie zrównoważone podejście do rozwoju regionu i kraju cieszy najbardziej - dodawał Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Jakie inwestycje są planowane?

Czwarty tor do Pszczółek

Transport towarów z portu w Gdańsku czy z rafinerii jest możliwy tylko jedną trasą. To połączenie przebiegające przez Pruszcz Gdański i Pszczółki do stacji Zajączkowo Tczewskie. Przejeżdża tędzy nawet 300 składów dziennie. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków w całym kraju, a pociągi korzystają z trzech torów.

Już niedługo PKP PLK ogłosi przetarg na budowę tam czwartego toru. Będzie on dedykowany pociągom towarowy - zapowiedział Malepszak.

Z inwestycji cieszy się marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Dzięki separacji ruchu pasażerskiego i towarowego zwiększy się przepustowość linii, a to pozwoli na ułożenie lepiej dopasowanego do potrzeb mieszkańców rozkładu jazdy, a pociągi pojadą częściej - mówił.

Kiedy inwestycja ma się zakończyć? Kolejarze są ostrożni w przewidywaniach, ale mowa jest o roku 2029.

Towarowym do Gdyni

Druga, równie ważna inwestycja to modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy przez Maksymilianowo, Kościerzynę do Gdyni. Prace pomiędzy Kościerzyną a Osową trwają już od 2 miesięcy.

Już niedługo ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Osowa - Gdynia - zapowiadał Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.

Ta bardzo trudne zadanie. Z uwagi na ukształtowanie terenu i zabudowę miejską inwestycja jest bardzo ważna dla gdyńskiego portu. Dawna przedwojenna magistrala po modernizacji i elektryfikacji będzie pełnić rolę towarowego korytarza z południa Polski do portu w Gdyni, co pozwoli na odciążenie linii przebiegającej przez Trójmiasto. Przetargi na pozostałe odcinki linii 201 mają być ogłoszone do końca roku.

Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności! Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (15)
dodaj komentarz

  • +1

    adams_gość_gość

    27.08.2025, 09:08

    skm do Tczewa

    Niech dadzą pociągi SKM do Tczewa, tak jak jeździły kiedyś. powinny jeździć na zmianę raz przewozy regionalne, a raz SKM .

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx1.xx4  #
  • +1

    Kierowca_gość_gość_gość

    28.08.2025, 18:30

    A po co?

    Regio czy SKM, żadna różnica.

    Cytuj
    IP: 37.31.xx8.xx7  #

    Piotr Doman_gość_gość_gość

    29.08.2025, 23:17

    Tczew gdansk

    Ja czekam az bedzie jeszcze uklad 4 torow gdansk glowny pruszcz gdanski a jak to jeszcze zrobia pruszcz pszczolki to bedzie dobrze ale bedzie super gdy tez zrobia pszczolki tczew tez z 4 torami ale to raczej blizej 2040 r

    Cytuj
    IP: 46.112.xx5.xx8  #
  • +8

    b_gość

    27.08.2025, 10:34

    Za chwilę na tory wyjedzie czeska konkurencja dla Intercity i będą się musieli bardziej postarać, żeby nie stracić klientów/pasażerów. Co z przystankiem Tczew Suchostrzygi?

    Odpowiedz
    IP: 78.133.xx9.xx2  #
  • -1

    Haski _gość

    27.08.2025, 11:54

    Ciekawe kto...

    ... by z niego korzystał??? I z jakiego powodu jest tak bardzo potrzebny?

    Cytuj
    IP: 37.31.xx2.xx3  #
    +2

    qq_gość

    27.08.2025, 14:27

    Haski - ludzie ze strefy ekonomicznej - ale pytanie czy ktoś robił w ogóle analizę potoku pasażerów pod tym kątem.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx8.xx2  #

    Piotr Doman_gość_gość_gość

    29.08.2025, 23:15

    lk 203 tczew czersk

    Podobmo.maja rozpoczac ta inwrsyycje w 27 r ale nie powiem dokladnie od jakiego kwartalu bo nie wiem ja tez czekam na ta inwestycje pozdrawiam.

    Cytuj
    IP: 46.112.xx5.xx8  #
  • +7

    Marco_gość

    27.08.2025, 12:10

    Lepiej, żeby pociągi były dłuższe...15:28 z Gdańska Głównego do Tczewa, ledwo się ludzie mieszczą teraz, a ciekawe co będzie od 1 września. Pewnie trzeba będzie dzwonić i wszczynać awantury, bo sami z siebie przecież nie dołożą składów, ponieważ wg nich statystyka jest taka, że pociąg obłożony w 75 procentach.

    Odpowiedz
    IP: 195.116.xx6.xx0  #
  • +1

    nijlok_gość

    28.08.2025, 08:15

    Propagandę sukcesu uprawiają a ludzie jak sardynki jezdzą

    Cytuj
    IP: 83.20.xx4.xx1  #
  • +1

    a_gość_gość

    27.08.2025, 13:07

    Zawsze jak jadę do Czech to wybieram Regio Jet z Krakowa przepaść między komfortem na plus dla RJ .Przykład Polskie IC z Warszawy stoi w Bohuminie ponad 3 h przyjeżdza po 24 wyjazd ma o 3 40 parodia .Nie wiem jakim cudem udaje im się mieć takie ceny im się opłaca u nas trzeba za herbatę ,kawę brać ponad 10 zł tam jedzenie na ciepło zapakowane jak w samolocie bdb to koszt 12 zł piwo Pilzner Urugel 25 kc na nasze 4,25 zł i co ciekawe w sklepie to piwo kosztuje 36 kc tylko jak jest promocja to kosztuje 25 kc .Proszę mi wytłumaczyć jakim cudem w tym pociągu mogą być takie ceny a u nas trzeba zrobić kilkukrotną przebitkę .Koszt herbaty to około 3 zł więc nie warto się bawić w branie termosu bo to są grosze .Co chwilę chodzi obsługa i mozna zamówić z dostawą do stolika zimne piwo lub ciepłe posiłki ,napoje .I co ciekawe nie zobaczysz pijanego Czecha w pociągu jak już to Polacy dorwą się do taniego piwa i robią siarę .Super że wchodzi konkurencja polecam każdemu niech sobie wyrobi swoje zdanie .

    Odpowiedz
    IP: 176.6.xx8.xx6  #
  • Jan _gość_gość_gość

    29.08.2025, 17:01

    Dałeś sobie odpowiedź na swoje pytanie. Trzeba umieć pić

    Cytuj
    IP: 37.248.xx6.xx8  #
  • +2

    gosc_gość

    27.08.2025, 15:39

    kolej

    czy wiadomo który wariant cpk wybrano?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx3.xx0  #
  • -1

    Zbyszek _gość

    27.08.2025, 18:50

    Jak to jaki?

    Wszystko wariant "für deutschland".

    Cytuj
    IP: 83.21.xx5.xx8  #
    -2

    uhiol_gość

    28.08.2025, 08:13

    Żaden.donald to ściemniacz

    Cytuj
    IP: 83.20.xx4.xx1  #
  • +1

    podróżny_gość

    27.08.2025, 18:38

    super!

    Dobry news, ale może też czas, żeby PKP przestało odpalać grzejniki na 30 stopni w lato? :')

    Odpowiedz
    IP: 188.252.xx1.xx4  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.