Kolejarze szykują się do dwóch wielkich inwestycji, które odmienią transport na Pomorzu. Związane są z dojazdem do portów morskich. To czwarty tor z Pszczółek do Pruszcza oraz modernizacja odcinka Gdynia Główna - Gdańsk Osowa na linii w kierunku Kościerzyny. Inwestycje to nie tylko lepszy transport towarów, ale również sprawniejsza kolej pasażerska.
O planowanych na Pomorzu inwestycjach poinformowano podczas briefingu prasowego na gdańskim dworcu 18 sierpnia 2025 r. Z przedstawicielami mediów spotkali są m.in. Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Rekordowa kolej
Polska i pomorska kolej z roku na rok, a można powiedzieć, że i z dnia na dzień zmienia się nie do poznania. Remontowane są linie kolejowe, powstają nowe przystanki. Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny i komfortowy tabor.
Ilu pasażerów skorzystało z kolei na Pomorzu tego nie wiemy. Ale i nasza regionalna kolej bije rekordy popularności.
Inwestycje kosztują, skąd zatem są pieniądze na kolejową rewolucję?
Inwestycje za miliardy
Zmiany na kolei nie były by możliwe, gdyby nie członkostwo Polski w Unii Europejskiej i dostęp do programów wspólnotowych.
Dla naszego regionu rozwój kolei to szansa na stanie się nie tylko hubem energetycznym, co związane jest z budową elektrowni jądrowej oraz rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, ale również transportowym.
Ale kolej to nie tylko towary, to przede wszystkim miliony pasażerów każdego dnia dojeżdżających do pracy czy szkoły. `
Dla towarów i dla ludzi
Kolejowe inwestycje na Pomorzu zmienią krajobraz transportowy regionu. Transport towarów do portów jest oczywiście ważny. Warto zaznaczyć, że z akcyz, ceł czy podatków od towarów przechodzących przez wszystkie polskie porty do budżetu państwa wpłynęło w zeszłym roku około 50 mld zł. Sprawna komunikacja to także podstawa bezpieczeństwa, nie tylko militarnego, ale także tego żywnościowego o czym często zapominamy. Inwestycje w transport towarów są również ważne dla mieszkańców. Lepsza infrastruktura to lepsze, częstsze i szybsze pociągi regionalne.
Jakie inwestycje są planowane?
Czwarty tor do Pszczółek
Transport towarów z portu w Gdańsku czy z rafinerii jest możliwy tylko jedną trasą. To połączenie przebiegające przez Pruszcz Gdański i Pszczółki do stacji Zajączkowo Tczewskie. Przejeżdża tędzy nawet 300 składów dziennie. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków w całym kraju, a pociągi korzystają z trzech torów.
Z inwestycji cieszy się marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Kiedy inwestycja ma się zakończyć? Kolejarze są ostrożni w przewidywaniach, ale mowa jest o roku 2029.
Towarowym do Gdyni
Druga, równie ważna inwestycja to modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy przez Maksymilianowo, Kościerzynę do Gdyni. Prace pomiędzy Kościerzyną a Osową trwają już od 2 miesięcy.
Ta bardzo trudne zadanie. Z uwagi na ukształtowanie terenu i zabudowę miejską inwestycja jest bardzo ważna dla gdyńskiego portu. Dawna przedwojenna magistrala po modernizacji i elektryfikacji będzie pełnić rolę towarowego korytarza z południa Polski do portu w Gdyni, co pozwoli na odciążenie linii przebiegającej przez Trójmiasto. Przetargi na pozostałe odcinki linii 201 mają być ogłoszone do końca roku.
O planowanych na Pomorzu inwestycjach poinformowano podczas briefingu prasowego na gdańskim dworcu 18 sierpnia 2025 r. Z przedstawicielami mediów spotkali są m.in. Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Rekordowa kolej
Polska i pomorska kolej z roku na rok, a można powiedzieć, że i z dnia na dzień zmienia się nie do poznania. Remontowane są linie kolejowe, powstają nowe przystanki. Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny i komfortowy tabor.
Liczby mówią same za siebie. Tylko 17 sierpnia 2025 r. pociągi PKP Intercity przewiozły ok. 360 tys. podróżnych - podkreślał Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury.
Ilu pasażerów skorzystało z kolei na Pomorzu tego nie wiemy. Ale i nasza regionalna kolej bije rekordy popularności.
W 2024 r. pociągi regionalne przewiozły na Pomorzu 74 mln podróżnych. To najwięcej w historii. A Pomorzanie najchętniej w Polsce wybierają kolej - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Inwestycje kosztują, skąd zatem są pieniądze na kolejową rewolucję?
Inwestycje za miliardy
Zmiany na kolei nie były by możliwe, gdyby nie członkostwo Polski w Unii Europejskiej i dostęp do programów wspólnotowych.
Trzeba mówić o tym otwarcie. 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy pozwoli na remont 800 km linii kolejowych w całym kraju. A przecież są jeszcze inne programy jak choćby Feniks - mówił wiceminister Jacek Karnowski.
Dla naszego regionu rozwój kolei to szansa na stanie się nie tylko hubem energetycznym, co związane jest z budową elektrowni jądrowej oraz rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, ale również transportowym.
Północna Polska staje się miejscem olbrzymich inwestycji energetycznych i kolejowych, szczególnie z Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi o port instalacyjny w Gdańsku, porty serwisowe w Łebie i Ustce czy w zachodniopomorskim Darłowie - dodawał Karnowski.
Ale kolej to nie tylko towary, to przede wszystkim miliony pasażerów każdego dnia dojeżdżających do pracy czy szkoły. `
Dla towarów i dla ludzi
Kolejowe inwestycje na Pomorzu zmienią krajobraz transportowy regionu. Transport towarów do portów jest oczywiście ważny. Warto zaznaczyć, że z akcyz, ceł czy podatków od towarów przechodzących przez wszystkie polskie porty do budżetu państwa wpłynęło w zeszłym roku około 50 mld zł. Sprawna komunikacja to także podstawa bezpieczeństwa, nie tylko militarnego, ale także tego żywnościowego o czym często zapominamy. Inwestycje w transport towarów są również ważne dla mieszkańców. Lepsza infrastruktura to lepsze, częstsze i szybsze pociągi regionalne.
I takie właśnie zrównoważone podejście do rozwoju regionu i kraju cieszy najbardziej - dodawał Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Jakie inwestycje są planowane?
Czwarty tor do Pszczółek
Transport towarów z portu w Gdańsku czy z rafinerii jest możliwy tylko jedną trasą. To połączenie przebiegające przez Pruszcz Gdański i Pszczółki do stacji Zajączkowo Tczewskie. Przejeżdża tędzy nawet 300 składów dziennie. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków w całym kraju, a pociągi korzystają z trzech torów.
Już niedługo PKP PLK ogłosi przetarg na budowę tam czwartego toru. Będzie on dedykowany pociągom towarowy - zapowiedział Malepszak.
Z inwestycji cieszy się marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Dzięki separacji ruchu pasażerskiego i towarowego zwiększy się przepustowość linii, a to pozwoli na ułożenie lepiej dopasowanego do potrzeb mieszkańców rozkładu jazdy, a pociągi pojadą częściej - mówił.
Kiedy inwestycja ma się zakończyć? Kolejarze są ostrożni w przewidywaniach, ale mowa jest o roku 2029.
Towarowym do Gdyni
Druga, równie ważna inwestycja to modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy przez Maksymilianowo, Kościerzynę do Gdyni. Prace pomiędzy Kościerzyną a Osową trwają już od 2 miesięcy.
Już niedługo ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Osowa - Gdynia - zapowiadał Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Ta bardzo trudne zadanie. Z uwagi na ukształtowanie terenu i zabudowę miejską inwestycja jest bardzo ważna dla gdyńskiego portu. Dawna przedwojenna magistrala po modernizacji i elektryfikacji będzie pełnić rolę towarowego korytarza z południa Polski do portu w Gdyni, co pozwoli na odciążenie linii przebiegającej przez Trójmiasto. Przetargi na pozostałe odcinki linii 201 mają być ogłoszone do końca roku.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Komentarze (15)
dodaj komentarz
adams_gość_gość
27.08.2025, 09:08
skm do Tczewa
Niech dadzą pociągi SKM do Tczewa, tak jak jeździły kiedyś. powinny jeździć na zmianę raz przewozy regionalne, a raz SKM .
Kierowca_gość_gość_gość
28.08.2025, 18:30
A po co?
Regio czy SKM, żadna różnica.
Piotr Doman_gość_gość_gość
29.08.2025, 23:17
Tczew gdansk
Ja czekam az bedzie jeszcze uklad 4 torow gdansk glowny pruszcz gdanski a jak to jeszcze zrobia pruszcz pszczolki to bedzie dobrze ale bedzie super gdy tez zrobia pszczolki tczew tez z 4 torami ale to raczej blizej 2040 r
b_gość
27.08.2025, 10:34
Za chwilę na tory wyjedzie czeska konkurencja dla Intercity i będą się musieli bardziej postarać, żeby nie stracić klientów/pasażerów. Co z przystankiem Tczew Suchostrzygi?
Haski _gość
27.08.2025, 11:54
Ciekawe kto...
... by z niego korzystał??? I z jakiego powodu jest tak bardzo potrzebny?
qq_gość
27.08.2025, 14:27
Haski - ludzie ze strefy ekonomicznej - ale pytanie czy ktoś robił w ogóle analizę potoku pasażerów pod tym kątem.
Piotr Doman_gość_gość_gość
29.08.2025, 23:15
lk 203 tczew czersk
Podobmo.maja rozpoczac ta inwrsyycje w 27 r ale nie powiem dokladnie od jakiego kwartalu bo nie wiem ja tez czekam na ta inwestycje pozdrawiam.
Marco_gość
27.08.2025, 12:10
Lepiej, żeby pociągi były dłuższe...15:28 z Gdańska Głównego do Tczewa, ledwo się ludzie mieszczą teraz, a ciekawe co będzie od 1 września. Pewnie trzeba będzie dzwonić i wszczynać awantury, bo sami z siebie przecież nie dołożą składów, ponieważ wg nich statystyka jest taka, że pociąg obłożony w 75 procentach.
nijlok_gość
28.08.2025, 08:15
Propagandę sukcesu uprawiają a ludzie jak sardynki jezdzą
a_gość_gość
27.08.2025, 13:07
Zawsze jak jadę do Czech to wybieram Regio Jet z Krakowa przepaść między komfortem na plus dla RJ .Przykład Polskie IC z Warszawy stoi w Bohuminie ponad 3 h przyjeżdza po 24 wyjazd ma o 3 40 parodia .Nie wiem jakim cudem udaje im się mieć takie ceny im się opłaca u nas trzeba za herbatę ,kawę brać ponad 10 zł tam jedzenie na ciepło zapakowane jak w samolocie bdb to koszt 12 zł piwo Pilzner Urugel 25 kc na nasze 4,25 zł i co ciekawe w sklepie to piwo kosztuje 36 kc tylko jak jest promocja to kosztuje 25 kc .Proszę mi wytłumaczyć jakim cudem w tym pociągu mogą być takie ceny a u nas trzeba zrobić kilkukrotną przebitkę .Koszt herbaty to około 3 zł więc nie warto się bawić w branie termosu bo to są grosze .Co chwilę chodzi obsługa i mozna zamówić z dostawą do stolika zimne piwo lub ciepłe posiłki ,napoje .I co ciekawe nie zobaczysz pijanego Czecha w pociągu jak już to Polacy dorwą się do taniego piwa i robią siarę .Super że wchodzi konkurencja polecam każdemu niech sobie wyrobi swoje zdanie .
Jan _gość_gość_gość
29.08.2025, 17:01
Dałeś sobie odpowiedź na swoje pytanie. Trzeba umieć pić
gosc_gość
27.08.2025, 15:39
kolej
czy wiadomo który wariant cpk wybrano?
Zbyszek _gość
27.08.2025, 18:50
Jak to jaki?
Wszystko wariant "für deutschland".
uhiol_gość
28.08.2025, 08:13
Żaden.donald to ściemniacz
podróżny_gość
27.08.2025, 18:38
super!
Dobry news, ale może też czas, żeby PKP przestało odpalać grzejniki na 30 stopni w lato? :')