Urzędnicy z Tczewa przyjrzeli się wypadkom z udziałem rowerzystów. Dane pobrano z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji. Co wynika z analizy? Kto częściej powoduje zdarzenia drogowe - kierowcy, czy rowerzyści?
Takie analizy prowadzone są w ratuszu każdego roku. Jak pod tym względem wypadł 2022 rok?
Jak podkreślają urzędnicy, co ważne nie zanotowano żadnych poważnych zdarzeń (brak ciężko rannych oraz zmarłych). W 2022 roku na 23 zdarzenia, 6 były z winy rowerzysty, a 12 z winy kierującego samochodem. Pozostałe zdarzenia to: 2 potrącenia pieszego z winy rowerzysty, 1 zdarzenie między rowerzystą, a osobą na hulajnodze (z winy rowerzysty), 1 zdarzenie gdzie rowerzysta sam się przewrócił bez ingerencji osób zewnętrznych oraz 1 zdarzenie, gdzie zarówno rowerzysta jak i kierujący pojazdem otrzymali mandat. - dodaje Pawlikowski.
Nadal głównym powodem zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców (56% zdarzeń). Sprawcami wypadków drogowych, byli częściej (dwukrotnie) mężczyźni niż kobiety.
Takie analizy prowadzone są w ratuszu każdego roku. Jak pod tym względem wypadł 2022 rok?
- W 2022 roku zanotowano 23 zdarzenia z udziałem rowerzystów i jest to dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Warto zwrócić uwagę, że w tym samym czasie wzrósł ruch rowerowy o 12% (dane z 4 liczników rowerowych). W związku z czym mamy tyle samo zdarzeń przy większym ruchu rowerowym. - mówi Grzegorz Pawlikowski, zajmujący samodzielne stanowisko ds. polityki rowerowej w Urzędzie Miejskim w Tczewie.
Jak podkreślają urzędnicy, co ważne nie zanotowano żadnych poważnych zdarzeń (brak ciężko rannych oraz zmarłych). W 2022 roku na 23 zdarzenia, 6 były z winy rowerzysty, a 12 z winy kierującego samochodem. Pozostałe zdarzenia to: 2 potrącenia pieszego z winy rowerzysty, 1 zdarzenie między rowerzystą, a osobą na hulajnodze (z winy rowerzysty), 1 zdarzenie gdzie rowerzysta sam się przewrócił bez ingerencji osób zewnętrznych oraz 1 zdarzenie, gdzie zarówno rowerzysta jak i kierujący pojazdem otrzymali mandat. - dodaje Pawlikowski.
Nadal głównym powodem zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców (56% zdarzeń). Sprawcami wypadków drogowych, byli częściej (dwukrotnie) mężczyźni niż kobiety.
- Najwięcej zdarzeń było w miesiącach: czerwiec, sierpień i wrzesień czyli wtedy, gdy jest największy ruch rowerowy. Do zdarzeń dochodziło głównie w środę, czwartek i piątek. Spośród wszystkich zdarzeń tylko 3 z 23 wystąpiły w tym samym miejscu. Był to przejazd rowerowy w Wojska Polskiego / Saperska. Z naszych obserwacji na tym i innych przejazdach rowerowych, występuje wciąż problem z niedostateczną uwagą kierowców. Dojeżdżając do tego typu przejazdów jak na Saperskiej / Wojska Polskiego kierowcy zwracają uwagę TYLKO na nadjeżdżające samochody, które mogą im utrudnić wyjazd z ulicy, a już nie na to czy nadjeżdża rowerzysta, któremu MUSZĄ ustąpić pierwszeństwa. Miejsce tego przejazdu to z naszych danych najczęściej uczęszczany przez rowerzystów odcinek w Tczewie, w związku z czym statystycznie przy nieuważności kierowców będzie tam dochodziło do większej ilości zdarzeń drogowych. Wierzymy jednak, że duży ruch rowerowy w Tczewie i wyższe mandaty dla kierowców wpłyną edukacyjnie na przestrzeganie przepisów i tym samym na spadek zdarzeń drogowych. - dodaje przedstawiciel ratusza.
Komentarze (16) dodaj komentarz
andrzej_gość
16.03.2023, 10:09
opinia moja
hehe, mieć samodzielne stanowisko do spraw rowerów... Wstydziłbym się w cv wpisać później coś takiego. Później to nic, jak tylko ślizgać się na innych ciepłych i nikomu nie potrzebnych posadkach.
OdpowiedzRowerowy_johny_gość_gość
16.03.2023, 10:38
Oficer rowerowy jest potrzebny .....
.... i robi dużo dobrego np. w kwestii usprawnień dla rowerzystów. Dzięki temu łatwiej mi się jedzie po zakupy np. do Biedronki.
CytujLejba _gość_gość_gość
16.03.2023, 11:14
Do Andrzej
Pan Grzegorz to akurat dużo dobrego robi dla miasta Szczególnie dla rowerzystów A jak nie wiesz to komentarze dla siebie zachowaj a nie pisz bzdur
Cytujkebeke_gość
16.03.2023, 12:06
oficer
Oficer to jaki stopień i formacja? Generał od dętek?
Cytujqq_gość
16.03.2023, 19:31
oficer wentylek melduje się na stanowisku nicnierobienia
CytujKODi_gość
16.03.2023, 10:31
Problem niedługo zniknie.
Zakazane będzie poruszanie się samochodem i wszyscy będą pedałować.
Odpowiedzgfda_gość_gość_gość_gość_gość
16.03.2023, 11:08
a
Na w/w zdjęciu jest przejscie dla pieszych bardzo niebezpieczne, zza krzaków wyskakuje rowerzysta i lipa. jest tam słaba widoczność.
OdpowiedzJus _gość
16.03.2023, 11:20
Nic tu się nie zmieni
Rowery powinny mieć numery identyfikacyjne które pozwoliły by karać tych którzy wyjeżdżają na przejście pełnym pędem (najczęściej to widać na skrzyżowaniu wojska polskiego i jedności gdzie jadąc od jedności widoczność zasłania wał ziemi)nie bacząc na nic nawet na to, że tak naprawdę kierowca nie ma obowiązku ustąpienia rowerzyście, musi tylko zachować szczególną ostrożność i taką samą ostrożność powinni zachować rowerzyści jeśli chcą żyć
Odpowiedzkjhg_gość
16.03.2023, 12:22
Takie pie.r.d.olenie... Co ma do tego dzień tygodnia? Chyba tylko to, żeby pochwalić się statystykami. To nie (w większości przypadków) nieuwaga kierowcy tylko wjazd pedalarza przed samym samochodem jest główną przyczyną wypadków. Opieranie się na danych z policyjnych statystyk, siedząc za biurkiem - godne podziwu! Przejdz się po mieście, panie "oficer" i zobacz jak jezdzą "twoi podopieczni" a nie sugeruj się ilością zgłoszonych kolizji. Coś pan zrobił w sprawie skrzyżowania Saperska/WP? Może by tam na ścieżce ustawić płotki do spowolnienia, wtedy kierowca będzie miał szansę takiego zobaczyć. I w dodatku uratuje mu życie... 23 kolizje - też mi coś. A niebezpiecznych stworzonych sytuacji setki...
Odpowiedzrowerzysta_gość
16.03.2023, 14:03
Rowerzystów obowiązują też przepisy, które np określają kiedy rowerzysta może jechać chodnikiem: 1. Gdy mamy pod opieką dziecko do 10 roku życia jadące rowerem. 2. Gdy minimalna szerokość chodnika wynosi nie mniej niż 2 metry, a do tego znajduje się przy drodze, po której można jechać z prędkością większą niż 50 kilometrów na godzinie. Ponadto w tym miejscu nie są wydzielone drogi rowerowe ani osobny pas ruchu. 3. Gdy warunki pogodowe stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla rowerzystów jadących po drodze (na przykład ulewy, śnieg, silny wiatr, gęsta mgła, gołoledź). Po chodniku mogą jeździć dzieci w wieku poniżej 10 lat. W świetle obowiązującego prawa są one pieszymi, a to oznacza, że wolno im na rowerze przejeżdżać po przejściach dla pieszych, ale nie wolno tego już robić ich rodzicom. No i dzieciom do lat 10 nie wolno korzystać z dróg rowerowych.!!!!
Odpowiedzkuna_gość
16.03.2023, 14:44
rower
przejazd koło LIDLA powinien zostać zlikwidowany a rowerzyści powinni dojeżdżać do świateł czyli do skrzyżowania. w końcu po to jest skrzyżowanie.
OdpowiedzHaha_gość
16.03.2023, 14:47
"Oficer to jaki stopień i formacja? Generał od dętek?"
OdpowiedzHahaha dobre... Porucznik pompka zgłasza się do służby... haha
lol_gość
16.03.2023, 15:12
Panie generale, spóźniłem się do pracy bo mi guma pękła.
CytujGwajer_gość
16.03.2023, 15:14
Sytuacja z zeszłego roku: Rowerzysta, jadąc bez świateł po zmierzchu (końcówka sierpnia, kilka minut po 22.00), nie zachował ostrożności i wpadł na tył samochodu, uszkadzając klapę bagażnika, szybę tylną, zderzak i listwę pod zderzakiem. Szkody materialne wycenione przez warsztat na ponad 7 tysięcy złotych. Kolarz nie przyjął mandatu karnego, więc został uznany winnym i skazany przez sąd na grzywnę w najniższym możliwym wymiarze 1500zł i koszty procesu. Teraz uchyla się od pokrycia kosztów naprawy samochodu. Właściciel samochodu chciał mu iść na rękę, ale kolarz nie przyjął propozycji, bo stwierdził, że nie stać go na zapłacenie kilku tysięcy, więc może zapłacić 500zł. Oczywiście sprawa powędrowała do sądu cywilnego i czeka na rozstrzygnięcie. Teraz będzie go czekać zapłata ponad 9 tysięcy złotych i pokrycie kosztów sądowych, plus odsetki oczywiście. Najlepsze, że on nie zrobił NIC, aby zmniejszyć koszty całej sprawy, po prostu się nie odzywa. Tak to jest z tymi rowerzystami: do wyciągania łap i marudzenia to pierwsi, ale jak trzeba wziąć odpowiedzialność za swoje czyny, to się miękka faja robi. Pozdrawiam myślących, nie pozdrawiam tumanów.
OdpowiedzGosc_gość
16.03.2023, 15:47
Rower
Ja proponuje rowerzystom kaski i kamizelki odblaskowe.
Odpowiedzqq_gość
16.03.2023, 19:34
na zdjeciu najbardziej debilne przejcie dla pieszych i pedalarzy.....obok jest porządne ze światłami to powinno być w pierwszej kolejności zlikfidowane i zastawione betonowymi zaporami co rycerze z lidla nie bedą na szago próbowali przejść...a wtedy te wasze wtorki piątki czy tam inne statystyki w łeb wezmą :D
Odpowiedz