Świece zapłonowe - działanie i eksploatacja

(fot. Photo by Matthew Brodeur on Unsplash)
Świece zapłonowe - działanie i eksploatacja
Świece zapłonowe to niezwykle ważny element układu zapłonowego w samochodzie. Ich głównym zadaniem jest dostarczanie iskry do cylindrów silnika, aby umożliwić spalanie paliwa. Świece są elementem eksploatacyjnym w samochodzie, co oznacza że co jakiś czas należy je wymieniać. Jakie objawy może dawać zużycie się świec zapłonowych? Kiedy należy je wymienić oraz w jaki sposób należy to zrobić?

Jak działają świece zapłonowe w samochodzie?
Świece zapłonowe składają się z kilku podstawowych elementów, takich jak elektroda centralna i elektroda boczna. Elektroda centralna jest umieszczona w środku świecy i jest odpowiedzialna za dostarczanie iskry do cylindra. Elektroda boczna jest natomiast odpowiedzialna za zasilanie elektryczne świecy. Gdy silnik jest uruchomiony, elektrody centralna i boczna tworzą prąd elektryczny, który przepływa przez świecę. Ten prąd elektryczny powoduje, że elektroda centralna jest rozgrzana do bardzo wysokiej temperatury i tworzy iskrę, która umożliwia spalanie paliwa w cylindrze.


Zdjęcie świecy zapłonowej z autoczescionline24.pl


Kiedy należy wymienić świece zapłonowe?
Częstotliwość wymiany świec zapłonowych w samochodzie uzależniona od kilku czynników, takich jak: model samochodu, przebieg, styl jazdy oraz warunki eksploatacji. Informacja o tym, jak często należy przeprowadzać wymianę świec zapłonowych zwykle znajduje się w instrukcji obsługi samochodu lub można uzyskać ją od producenta pojazdu. W przypadku nowszych samochodów, producenci zalecają wymianę świec zapłonowych co 100-120 tysięcy kilometrów lub co 5-7 lat użytkowania. W przypadku starszych samochodów, wymiana świec zapłonowych może być konieczna już po 30-60 tysięcy kilometrów.
Niezależnie od zaleceń producenta, ważne jest aby zwracać uwagę na objawy, które mogą wskazywać na konieczność wymiany świec zapłonowych przed upływem rekomendowanego czasu. Te objawy to między innymi:

- trudności z uruchomieniem silnika,
- zauważalnie słabsze osiągi,
- wzrost zużycia paliwa,
- nierównomierna praca silnika,
- świecąca się kontrolka check engine,
- nadmierne dymienie z rury wydechowej.

Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów, należy skontaktować się z mechanikiem, aby sprawdzić stan świec zapłonowych i je ewentualnie wymienić. Regularna wymiana świec zapłonowych pomoże zachować prawidłową pracę silnika, zwiększy jego moc i oszczędzi paliwo, a także przedłuży jego żywotność.

W jaki sposób można samemu wymienić świece zapłonowe?
Wymiana świec zapłonowych jest prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie, pod warunkiem posiadania odpowiednich narzędzi i wiedzy na temat tego, jak to zrobić. Oto kroki, które należy wykonać, aby wymienić świece zapłonowe w samochodzie:

1. Przygotuj narzędzia: do wymiany świec zapłonowych potrzebujesz klucza dynamometrycznego oraz nowych świec zapłonowych.
2. Zlokalizuj świece zapłonowe: świece zapłonowe znajdują się na górze silnika, zazwyczaj zamocowane w kolektorze dolotowym lub w głowicy silnika.
3. Odłącz akumulator: 
przed rozpoczęciem pracy należy odłączyć akumulator, aby uniknąć porażenia prądem.

4. Odkręć świece zapłonowe: używając klucza dynamometrycznego, odkręć świece zapłonowe, trzymając je za głowicę. Pamiętaj, aby trzymać je pionowo, aby uniknąć uszkodzenia elektrod.
5. Wymień świece zapłonowe: wymień świece zapłonowe na nowe i dokręć je zgodnie z zaleceniami producenta.
6. Sprawdź poziom oleju: po wymianie świec zapłonowych, należy sprawdzić poziom oleju i uzupełnić go jeśli jest to konieczne.
7. Podłącz akumulator: po zakończeniu pracy, podłącz akumulator z powrotem.
8. Sprawdź działanie silnika: po wymianie świec zapłonowych, należy uruchomić silnik i sprawdzić jego działanie.

Ważne jest, aby pamiętać o regularnej wymianie świec zapłonowych. Pozwoli to uniknąć problemów z silnikiem i zwiększy jego efektywność i trwałość. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do samego procesu wymiany lub wyboru odpowiednich świec zapłonowych, warto skonsultować się z mechanikiem - uszkodzone świecie uniemożliwiają bowiem jazdę.  

Powyższy tekst jest materiałem reklamowym (artykuł sponsorowany), który stworzył wyłącznie Reklamodawca. Redakcja Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w tym artykule. Chcesz zamówić taki artykuł? Zapraszamy tutaj: reklama Tczew
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (5)
dodaj komentarz

  • Sterfan_gość

    24.01.2023, 11:34

    Oczywiście artykuł sponsorowany, ale informacji o tym brak... Rzetelność dziennikarska na poziomie parkingu galerii handlowej.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx0 
  • Szatan_gość

    24.01.2023, 12:18

    O przepraszam, parking w galerii spełnia swoją rolę :)

    Cytuj
    IP: 83.12.xx0.xx8 
  • mm_gość

    24.01.2023, 14:08

    jst podpis materiał zewnętrzny..., więc to chyba oczywiste

    Odpowiedz
    IP: 89.72.xx7.xx6 
  • Bobo_gość

    24.01.2023, 14:59

    Cud

    "Gdy silnik jest uruchomiony, elektrody centralna i boczna tworzą prąd elektryczny, który przepływa przez świecę." Po prostu cud. Niepotrzebny akumulator i alternator, elektrody tworzą prąd ;)

    Odpowiedz
    IP: 5.226.xx8.xx2 
  • Bart_gość

    25.01.2023, 10:29

    Nigdy nie odłączam akumulatora jak wykręcam świece. Bo rozpaczam cewkę zapłonowa to co ma mnie porazić. Tylko brak w artykule ze każde auto ma inna szczelinę między elektrodami w świecy zapłonowej nie jest tak ze kupimy i sobie wkręcimy i ładnie pieknie chodzi. Trza mieć szczelinomierz do tego. Najlepiej się wymienia w benzyniaku bo w ropniaku można ukręcić świece zazwyczaj tak są zapieczone

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx8.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.