Odbudowa Mostu Tczewskiego trwa już dłużej niż jego budowa przy zastosowaniu XIX-wiecznych technologii. Na zakończenie prac czekają nie tylko tczewianie, dla których to najbardziej charakterystyczny zabytek, ale i mieszkańcy Lisewa. Dla nich brak przeprawy przez rzekę oznacza kilkunastokilometrowe objazdy. W sieci pojawiają się pomysły, by zalegalizować możliwość korzystania z mostu kolejowego przez pieszych i rowerzystów.
Odbudowa mostu drogowego w Tczewie - trwa i trwa - a końca nie widać. Całość obecnie utknęła na etapie proceduralnym. Wielokrotnie informowaliśmy o problemach z wydaniem pozwolenia na budowę przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Chociaż Starostwo Powiatowe otrzymało promesę na 65 mln zł z rządowego programu Polski Ład, to nie można było ogłosić przetargu na wyłonienie wykonawcy. W kwietniu br. wydawało się jednak, że problemy już za nami
Według wstępnych zapewnień pozwolenie miało być wydane w połowie maja - chociaż już końcówka miesiąca - pozwolenie wciąż nie dotarło do starostwa. Wiadomo też o kolejnych zastrzeżeniach urzędu konserwatorskiego pod względem powstającej dokumentacji. Zapytaliśmy o tczewskiego posła Kazimierza Smolińskiego, (PiS) który uczestniczy w mostowych rozmowach.
Nie tylko tczewianie, ale i mieszkańcy z miejscowości po drugiej strony Wisły są już mocno zniecierpliwieni, tym co dzieje:
Temat podjęła również pomorska posłanka PO, Małgorzata Chmiel, składając interpelację:
- Brak przejścia pieszego jest szczególnie kłopotliwy dla mieszkańców Lisewa Malborskiego, którzy muszą nadrabiać kilkanaście kilometrów, by dostać się na drugi brzeg Wisły. W związku z tym pomimo niewielkiej odległości dzielącej obydwie miejscowości obserwujemy w Lisewie Malborskim zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. - napisała Chmiel, postulując umożliwienie ruchu pieszego na moście kolejowym.
Takiej możliwości nie widzi jednak resort infrastruktury, zdaniem którego na moście kolejowym nie ma kładki, a jedynie "chodnik technologiczny przeznaczony wyłącznie do użytku służbowego."
Możliwości wpuszczenia pieszych na most kolejowy nie widzą przedstawiciele kolei:
Rzecznik kolejowej spółki dodaje, że osoby przechodzące w miejscach niedozwolonych mogą zostać ukarane mandatem. Część osób jednak ryzykuje - i korzysta z nielegalnej przeprawy. Czasem całość kończy się spotkaniem z SOKistami i słonym mandatem.
Odbudowa mostu drogowego w Tczewie - trwa i trwa - a końca nie widać. Całość obecnie utknęła na etapie proceduralnym. Wielokrotnie informowaliśmy o problemach z wydaniem pozwolenia na budowę przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Chociaż Starostwo Powiatowe otrzymało promesę na 65 mln zł z rządowego programu Polski Ład, to nie można było ogłosić przetargu na wyłonienie wykonawcy. W kwietniu br. wydawało się jednak, że problemy już za nami
- Razem rozmawialiśmy nad rozwiązaniem problemów proceduralnych, aby inwestycja ruszyła pełną parą. Wszystkie problemy zostały rozwiązane. - poinformował Jarosław Sellin w mediach społecznościowych po spotkaniu ze starostą Mirosławem Augustynem i przewodniczącą Rady Powiatu Barbarą Kamińską, konserwatorami zabytków - w tym Igorem Strzokiem, tczewskim poseł Kazimierzem Smolińskiem, przedstawicielami Muzeum II Wojny Światowej i projektantami.
Według wstępnych zapewnień pozwolenie miało być wydane w połowie maja - chociaż już końcówka miesiąca - pozwolenie wciąż nie dotarło do starostwa. Wiadomo też o kolejnych zastrzeżeniach urzędu konserwatorskiego pod względem powstającej dokumentacji. Zapytaliśmy o tczewskiego posła Kazimierza Smolińskiego, (PiS) który uczestniczy w mostowych rozmowach.
- Rozmawiałem z panem konserwatorem - mam nadzieję, że wkrótce zapadną ostatnie decyzje konserwatorskie - nie wykluczamy tego, że zadanie zostanie ograniczone - w przypadku dalszych problemów proceduralnych. Tam gdzie są wątpliwości - można to pozostawić na kolejny etap. Przyczółka nie trzeba w tym etapie odbudowywać w całości - a w takim zakresie, jaki obecnie jest uzgodniony z konserwatorem. Lepiej wykorzystać określoną kwotę - 60 mln zł z 65 mln zł - niż nie wykorzystać nic. - mówi poseł Kazimierz Smoliński. - Trzeba zrobić wszystko, żeby nie stracić projektu, łącznie z ograniczeniem zakresu prac, po to, by móc ogłosić przetarg
.Nie tylko tczewianie, ale i mieszkańcy z miejscowości po drugiej strony Wisły są już mocno zniecierpliwieni, tym co dzieje:
- Możemy śmiać się z mostu-mola, ale on już kiedyś w ten sposób funkcjonował. No może nie do końca, bo pomiędzy mostem drogowym, a kolejowym została zbudowana kładka. Ruch przez Wisłę odbywał się po moście kolejowym. I były to czasy głębokiego komunizmu, kiedy każdy obiekt kolejowy był strategiczny, otagowany znakami zakaz fotografowania, wszędzie chodziło SOKiści z psami, a mimo tego udało się coś, czego nie można zrobić dzisiaj - wykorzystano istniejący most kolejowy by zapewnić ruch pieszy z powodu niemożliwości zapewnienia go na sąsiednim moście. Nie ma ŻADNYCH przeciwwskazań by most kolejowy tymczasowo pełnił funkcję kładki pieszej. To projekt szybki do zrealizowania w czasie i stosunkowo niedrogi, a przy tym bardzo potrzebny i wartościowy. - czytamy na fanpagu Lisewa Malborskiego.
Temat podjęła również pomorska posłanka PO, Małgorzata Chmiel, składając interpelację:
- Brak przejścia pieszego jest szczególnie kłopotliwy dla mieszkańców Lisewa Malborskiego, którzy muszą nadrabiać kilkanaście kilometrów, by dostać się na drugi brzeg Wisły. W związku z tym pomimo niewielkiej odległości dzielącej obydwie miejscowości obserwujemy w Lisewie Malborskim zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. - napisała Chmiel, postulując umożliwienie ruchu pieszego na moście kolejowym.
Takiej możliwości nie widzi jednak resort infrastruktury, zdaniem którego na moście kolejowym nie ma kładki, a jedynie "chodnik technologiczny przeznaczony wyłącznie do użytku służbowego."
- Most kolejowy będący przedmiotem interpelacji pani poseł jest obiektem wchodzącym w skład infrastruktury krytycznej o znaczeniu obronnym, monitorowanym całodobowo przez ochronę - odpisał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Z uwagi na konstrukcję ścian przyczółków wejście na chodnik służbowy wymaga przejścia przez czynny tor kolejowy. Chodnik służbowy nie jest oddzielony od torów ułożonych na całej długości mostu, zatem istnieje możliwość wejścia na czynne tory, co stwarza potencjalne zagrożenie dla osób postronnych korzystających z takiego przejścia, jak również zagrożenie dla ruchu kolejowego.
Możliwości wpuszczenia pieszych na most kolejowy nie widzą przedstawiciele kolei:
- Na moście kolejowym w Tczewie znajduje się jedynie chodnik technologiczny, dostępny tylko i wyłącznie dla przeszkolonych pracowników kolei. Wstęp osób postronnych na ten obiekt jest zabroniony. Specyfika mostu - który objęty jest dodatkowymi przepisami o zarządzaniu kryzysowym - w tym szerokość chodnika technologicznego, brak oddzielenia ciągu pieszego od czynnych torów kolejowych, brak odpowiedniej nawierzchni czy też wysokość balustrady od strony rzeki, uniemożliwiają adaptację mostu i dostosowanie do potrzeb użytku publicznego, w tym wykorzystania w ruchu pieszo - rowerowym. Przypominamy, że przechodzenie przez tory w miejscach niewyznaczonych, czy skracanie sobie drogi przez mosty, wiadukty czy tunele kolejowe, jest zabronione i bardzo niebezpieczne. Należy pamiętać, że bezpiecznie przejść przez tory można tylko w wyznaczonych miejscach: oznakowanych przejściach, przejazdach, kładkach czy przejściach podziemnych. - informuje Przemysław Zieliński z zespołu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rzecznik kolejowej spółki dodaje, że osoby przechodzące w miejscach niedozwolonych mogą zostać ukarane mandatem. Część osób jednak ryzykuje - i korzysta z nielegalnej przeprawy. Czasem całość kończy się spotkaniem z SOKistami i słonym mandatem.
Komentarze (23) dodaj komentarz
Ja_gość
25.05.2023, 11:17
Tak to jest...
Wspaniały poseł nic Wam nie załatwi. Czas otworzyć oczy. Pozdrawiam
OdpowiedzEdi_gość
27.05.2023, 09:58
Mówisz o Nowaku, pupilu Tuska, ktory w Polsce i na Ukrainie tyle nakradł, że go zamknęli? W nogach od stołu i skrytkach w szafie miał ukryte tyle gotówki, że ma budowę kilku mostów by wystarczyło. To on chyba naszym mostem też się zajmował?
CytujPeterDirschauer_gość_gość
25.05.2023, 15:29
Bardzo dobrze, że nie chcą pozwolić ludziom na chodzenie tą "kładką"
Odpowiedzobdarowac moge _gość
25.05.2023, 15:44
tylko pieknymi obrazami
jestem zarozumialym czlowiekiem do dzis, poniewaz do dzis nie da ukryc mojego wygladu, przepraszam
CytujBoonie _gość
25.05.2023, 15:32
Taaa zabytek...
Szczycie się tą ruiną! W innchy krajach przestają już dbać o takie zabytki infrastrukturalne i idą na przód ale zacofana polska sama jest zabytkiem... A tak to za te pieniądze spokojnie wybudowaliby nowy most i to jeszcze dla aut. Nie tylko dla pieszych!!! Ktoś czeka na lewą kasę! Że wszytsko opóźnia i utrudnia życie ludziom! Wystarczy makieta obok nowego mostu ,że takowy był i tyle. Bo z tym mostem to istny cyrk!
Odpowiedzkoeln_gość
25.05.2023, 15:50
, wow, jestem rowniez zabytkem ale do dzis dobrze wygladam a co niektorzy moga tylko pozazdroscic
CytujHoody77_gość
26.05.2023, 21:14
Most zabytek.
Idąc twoim tokiem myślenia to powinno się ciebie ubić byś się nie rozmnażał.
CytujTAPG_gość
25.05.2023, 15:54
TPAG
Co jest najlepsze pomyśleli o tym po 10-12latach
Odpowiedzkino domowe_gość
25.05.2023, 18:19
takze potrafie pieknie malowac
wrzuce sobie dobry film za pozwoleniem artyski
CytujBobo_gość
25.05.2023, 18:00
Posłowie
Posłowie PiS "myślą" o moście tak jakoś co 4 lata. Później mają to głęboko w d.....
Odpowiedzbvc_gość_gość_gość
26.05.2023, 08:27
most
To oni myslą?
CytujGlup_gość
27.05.2023, 20:48
Ja wszyscy
Dosłownie widziałem każdą formację polityczną pod tym mostem, piss, poo (tłumaczenie na polski z angola) PSL, lewaków 8 wszystkich innych, a most to nadal ruina, każdy ma go w dupie po wyborach.
CytujKinoman_gość
25.05.2023, 18:22
mam, takze dobre kino domowe
Odpowiedzdroga_gość
25.05.2023, 18:24
super
OdpowiedzSebo_gość
26.05.2023, 11:43
Most niepotrzebny
Ale po co ten most? Mamy kilka km dalej most Knybawski. Po co wydawać grube miliony na ten stary most. Tczewianie prawie wcale nie zyskają na tym; atrakcją turystyczną w praktyce ten most nie jest - raczej z oddali nikt nie przyjedzie do Tcz by zobaczyć most. Jedyny zysk, to kilku mieszkańców Lisewa i okolic, którzy i tak się już przyzwyczaili. Między Knybawa a Kwidzynem też nie ma mostu i mieszkańcy wiosek po drodze muszą znacznie dalej jechać na drugą stronę Wisły... Na moje szkoda pieniędzy...
OdpowiedzM_gość
26.05.2023, 12:58
szkoda kasy
Jako mieszkaniec Tczewa od urodzenia, nie czekam na zakończenie prac, wręcz przeciwnie uważam że powinno się most zlikwidować. Zarobione pieniądze ze sprzedaży złomu oraz zaoszczędzone na ciągłej konserwacji Powiat mógłby w końcu przeznaczyć na inne, równie ważne cele. Jeżeli mieszkańcom Lisewa i okolic tak bardzo zależy na tym moście to można przekazać go pod zarząd powiatowi malborskiemu i nich oni się tym zajmują. Nie wszystko co historyczne warto ratować za wszelką cenę.
OdpowiedzTczewiak_gość
29.05.2023, 09:26
Zgadzam sie
W stu procentach popieram. Ten most mieszkańcom Tczewa nie jest do niczego potrzebny. Mam nadzieję że nie zostanie odbudowany. Jest potrzebny lisewiokom i innym nowostawianom itp. niech sobie Malbork go odbudowuje .
Cytujmar_gość
26.05.2023, 22:42
Ten pomysł wyszedł pewnie od osób, które koniecznie chciałyby cyknąć sobie selfie na torach kolejowych z pędzącym wprost na nich Pendolino. Już była taka jedna, co robiła sobie selfie na moście drogowym kiedy jeszcze istniał. Niech most kolejowy takim pozostanie.
OdpowiedzGosc_gość
27.05.2023, 05:21
Barka
A gdyby w ramach pomocy podstawić prom dla aut i pieszych?, takie rozwiązania kiedyś były może nie w Tcz ale w Kwidzynie. Stałe pory, w dwie str. Możliwe, że mieszkańcom zza Wisły taki prom dałby sporo usprawnień, udogodnien
OdpowiedzCotoKJest_gość
27.05.2023, 11:17
CotoMAByc
Ciągle pitu pitu a robić nie ma komu! pierdzielenie kotka za pomocą młotka!
Odpowiedzszeryf Brody _gość
27.05.2023, 16:26
...proponuję rozważyć przeprawę promową, tak ja u mnie w Amity, z ewentualną mijanką przy izbicy. Tańszym wariantem może być instalacja "tyrolki" lub jakiegoś innego rodzaju kolejki linowej ...jakiś kosz czy gondola i się jedzie !! ...jak w BIBLII , musi minąć 40 lat, muszą wymrzeć dwa pokolenia, aby kolejne - trzecie- pokolenie mieszkańców Lisewa zapomniało , że kiedykolwiek brzegi Wisły łączył most drogowy ... PORZUĆCIE WSZELKĄ NADZIEJĘ - MOSTU NIE MA , I NIE BĘDZIE !!!
OdpowiedzPUDŁO !!!_gość
27.05.2023, 17:41
"Mówisz o Nowaku, pupilu Tuska, który w Polsce i na Ukrainie tyle nakradł, że go zamknęli? W nogach od stołu i skrytkach w szafie miał ukryte tyle gotówki, że ma budowę kilku mostów by wystarczyło. To on chyba naszym mostem też się zajmował?"
OdpowiedzNIE ! nie o tym osobniku mowa ...zdaje się , że nowak nie kandydował w naszym okręgu i O GŁOSY TCZEWIAKÓW NIE ZABIEGAŁ ...chodzi o takiego pana z watahy sług ukrainy, który generalnie jest dość niewidoczny i mało zauważalny, O BARDZO MIZERNYM POZIOMIE AKTYWNOŚCI I SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ w INTERESIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ, DZIĘKI KTÓREJ ZYSKAŁ INTRATNĄ I MAŁO STRESUJĄCĄ, CIEPŁĄ POSADKĘ ...no może, jak jest jakaś uroczysta MSZA ŚW. to wtedy się uaktywnia, wystawia swoją fizys pod obiektyw , aby zauważono jego obecność ...
Mieszkaniec_gość_gość
28.05.2023, 19:46
Przejscie mostem kolejowym
Ciężko się dziwić że nie ma opcji aby most kolejowy mógł posłużyć jako kładka dla pieszych i rowerów. Wielu ludzi ma niestety zbyt mało wyobrazni i byłaby tragedia za tragedią.
Odpowiedz