W środę, 29 września 2021 roku w Gdańsku odbyła się konferencja o nazwie Samorządy Przyjazne Życiu. Kilkudziesięciu samorządowców z Polski spotkało się, aby dzielić się swoimi doświadczeniami i rozmawiać o jakości życia i związanych z nią rozwojem lokalnym i aktywną mobilnością. Podczas konferencji zaprezentowano wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020 i przedstawiono laureatów. Dla miasta Tczew było to już drugie badanie. W kategorii miast 50-100 tysięcy mieszkańców Tczew zajął I miejsce, osiągając najlepszy wynik. Co ważne, poprawiliśmy wynik z pierwszego badania jakie było pilotażem na skalę Polski.
W trakcie konferencji szeroko dyskutowano o mobilności aktywnej, ale również o polityce parkingowej jako narzędziu wspierania zielonego i multimodalnego transportu. Paneliści poruszali tematykę spadku pasażerów w komunikacji publicznej w trakcie pandemii, wzrostu ilości samochodów i zajmowanej przez nie przestrzeni.
Nie zabrakło również gościa z Bremen, który przedstawił politykę w zakresie wspierania mobilności aktywnej w swoim mieście. Model split czyli podział zadań przewozowych w Bremen kształtuje się następująco: 25% pieszo, 25% rowerem, 14% transport publiczny, 36% samochodem.
Główna konkluzja konferencji, to takie kształtowanie polityki transportowej przez samorząd, by umożliwić mieszkańcom realny wybór sposobu poruszania się, wtedy zaczną częściej wybierać rower, autobus, czy poruszanie się pieszo.
Inicjatywa "Samorządy Przyjazne Życiu" jest adresowana do innowacyjnie myślących samorządowców, zwłaszcza prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia wskazują, że wiele z nich zależy od przyjęcia odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, uwzględniających zalety aktywnej mobilności.
Podczas konferencji zaprezentowano też wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020 i przedstawiono laureatów. Miasto Tczew zajęło 1 miejsce aż w 3 kategoriach!
W grupie miejscowości 50-100 tys. mieszkańców zajęliśmy 1 miejsce z najlepszym wynikiem, najwyższą frekwencją oraz w kategorii działań wpierających ruch rowerowy w czasie pandemii.
Czym jest Badanie Klimatu Rowerowego? Jest to próba zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Tczewie. Badanie zostało przeprowadzone według sprawdzonej i rozwijanej od 1998 roku metodologii "Fahrradklima - Test" i było realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu miasto Tczew uzyskało średni wynik 2,98 (w 2018 było to 3,15). Jest to dobry wynik, patrząc na naszego zachodniego sąsiada. Średni wynik miast niemieckich w klasie miast 50.000-100.000 mieszkańców to 3,8. Na ponad 100 miast niemieckich w tym przedziale ludnościowym, tylko 2 z nich mają lepszy wynik, niż Tczew.
W najnowszym badaniu miasto Tczew spośród 27 pytań poprawiło wyniki w 26 z nich, a w 1 utrzymało ocenę na podobnym poziomie.
Wyniki badania, w szczególności te moduły gdzie odpowiedzi były najniższe, posłużą nam do wprowadzania konkretnych rozwiązań oraz ujęcia odpowiednich działań w programach i kampaniach przez nas realizowanych.
Więcej o badaniu (wraz z pełnym raportem) na stronie https://rowerowyklimat.pl/ .
W trakcie konferencji szeroko dyskutowano o mobilności aktywnej, ale również o polityce parkingowej jako narzędziu wspierania zielonego i multimodalnego transportu. Paneliści poruszali tematykę spadku pasażerów w komunikacji publicznej w trakcie pandemii, wzrostu ilości samochodów i zajmowanej przez nie przestrzeni.
Nie zabrakło również gościa z Bremen, który przedstawił politykę w zakresie wspierania mobilności aktywnej w swoim mieście. Model split czyli podział zadań przewozowych w Bremen kształtuje się następująco: 25% pieszo, 25% rowerem, 14% transport publiczny, 36% samochodem.
Główna konkluzja konferencji, to takie kształtowanie polityki transportowej przez samorząd, by umożliwić mieszkańcom realny wybór sposobu poruszania się, wtedy zaczną częściej wybierać rower, autobus, czy poruszanie się pieszo.
Inicjatywa "Samorządy Przyjazne Życiu" jest adresowana do innowacyjnie myślących samorządowców, zwłaszcza prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia wskazują, że wiele z nich zależy od przyjęcia odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, uwzględniających zalety aktywnej mobilności.
Podczas konferencji zaprezentowano też wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020 i przedstawiono laureatów. Miasto Tczew zajęło 1 miejsce aż w 3 kategoriach!
W grupie miejscowości 50-100 tys. mieszkańców zajęliśmy 1 miejsce z najlepszym wynikiem, najwyższą frekwencją oraz w kategorii działań wpierających ruch rowerowy w czasie pandemii.
Czym jest Badanie Klimatu Rowerowego? Jest to próba zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Tczewie. Badanie zostało przeprowadzone według sprawdzonej i rozwijanej od 1998 roku metodologii "Fahrradklima - Test" i było realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu miasto Tczew uzyskało średni wynik 2,98 (w 2018 było to 3,15). Jest to dobry wynik, patrząc na naszego zachodniego sąsiada. Średni wynik miast niemieckich w klasie miast 50.000-100.000 mieszkańców to 3,8. Na ponad 100 miast niemieckich w tym przedziale ludnościowym, tylko 2 z nich mają lepszy wynik, niż Tczew.
W najnowszym badaniu miasto Tczew spośród 27 pytań poprawiło wyniki w 26 z nich, a w 1 utrzymało ocenę na podobnym poziomie.
Wyniki badania, w szczególności te moduły gdzie odpowiedzi były najniższe, posłużą nam do wprowadzania konkretnych rozwiązań oraz ujęcia odpowiednich działań w programach i kampaniach przez nas realizowanych.
Więcej o badaniu (wraz z pełnym raportem) na stronie https://rowerowyklimat.pl/ .
Komentarze (11) dodaj komentarz
Łupaszko_gość_gość
01.10.2021, 19:26
"a 'la long"
AAAA to dobre .... :) Sami sobie nagrod przyznają - tragikomedia... Rozumiem że to chodzi o to gdzie najlepiej żyje się samorządowcom ,tu bym się zgodził dorzuciłbym jeszcze prezesów spółek miejskich.
OdpowiedzKolo_gość_gość_gość_gość
01.10.2021, 20:51
Czyli: jestes biedny i masz rowr,lub wozek do zlomu,to jestes bogaty. Nagrody dostana wlodarze..
OdpowiedzAlojzy Blacha_gość
02.10.2021, 12:25
Jak gładko połączyli jakość życia z włażeniem w dvpsko pedalarzom. Tczew inwestuje tylko w pedalarzy - za nic mają pozostałych mieszkańców. Gdzie rozrywki, kultura, czystość miasta i jakość komunikacji - a to właśnie składa się na jakość życia w tym mieście a nie tylko ścieżki rowerowe po których rowerzyści i tak nie jeżdżą bo wolą chodniki.
Odpowiedzasfalt_gość
04.10.2021, 12:50
No i w tej kwestii...
I w tej kwestii, akurat bym się nie zgodził, z przedmówcą :-), przecież na 30-go Stycznia, położyli ładny dywanik ostatnio, trochę grys odskakuje, jak się jedzie i niszczy lakier, ale droga równa, jak stół i nie ma dziur:-)
Cytujprzystojny i "utaletowany"_gość
02.10.2021, 18:29
byly mieszkaniec Kozen fyrtel, z Koeln
jak to stare przyslowie mowi ,, jak sobie poscielisz, tak sie wyspisz,,
Odpowiedzumpa umpa_gość_gość
03.10.2021, 17:37
A co tam mówi twój psychiatra? Powinien przepisać ci mocniejsze leki bo te co bierzesz to nie działają.
CytujJanko_gość
03.10.2021, 22:02
Zajmij się leczeniem swojego syfilisu dziadku. Zamiast opowiadać bajki pijakom z Kozen
CytujKoelle alaaf_gość
02.10.2021, 18:36
Balbina satanistka
cdn. dobry polityk laczy narod a nie dzieli na sort lepszy i gorszy, to tylko Lucyfer dzieli narod na sort lepszy i gorszy, bo nauki Jezusa glosza jedna z 10-ciu przykazan milosc bliznia
Odpowiedzu_gość
03.10.2021, 22:20
Balbina cię syfilisem zaraziła dziadku? My nie znamy twojej Balbiny... może psychiatra ci pomoże... zgłoś się koniecznie.
CytujKris_gość
04.10.2021, 09:56
Samorządy przyjazne życiu.
To chyba jakaś kpina. Czy ktoś z "zarządzających" naszym miastem był i widział jak w innych miastach wyglądają obiekty przeznaczone dla mieszkańców. Basen w np. Chojnicach, w Redzie, w Iławie, to obiekty z innego świata (to są miasta powiatowe). Spójrzmy na hale sportowe. W powiatowch Suwałkach (69 tys. mieszkańców) jak z bajki, tam nawet murawa boiska jest podgrzewana. Obiekty w niedalekim Świeciu czy Starogardzie Gdańskim. Nawet w Gniewie mają pięknie utrzymane obiekty sportowe. A w Tczewie na boisku przy Ceglarskiej, strach usiąść, żeby nie złapać grzyba z "krzesełka". Linie boiskowe słabo widoczne, szare, nie wykoszone i nie odchwaszczone tereny wokół boiska. Nawet na sędziów liniowych nie wystarczyło podczas meczu ligowego Gryfa. Wstyd. Ale mamy za to gościa, któremu wydaje się, że rowerzyści zawsze mają pierwszeństwo i tylko pedałkowo jest najlepszym rozwiązaniem dla poprawy jakości życia mieszkańców. Obudźcie się wreszcie i zacznijcie od wizyty w innych podobnych samorządach, którym się jakoś dziwnie udało. P.S. Też jeżdżę na rowerze, ale nie tylko.
Odpowiedzasfalt_gość
04.10.2021, 12:53
wkrótce...
Wkrótce wybiorą się pewnie, do Bremen, żeby zobaczyć, jak to powinno wyglądać, co innego, że nic z tego, co tam zobaczą, nie przeniosą na tczewskie podwórko, grunt, że będzie fajna wycieczka:-)
Cytuj