Metropolia chce wspólnie remontować drogi. Tczew planuje zgłosić trzy ulice

Łatanie dziur (fot. tcz.pl)
Metropolia chce wspólnie remontować drogi. Tczew planuje zgłosić trzy ulice
Blisko 200 kilometrów lokalnych dróg może zostać wyremontowanych i zbudowanych na terenie 23 pomorskich gmin i powiatów w ramach Metropolitalnego Pakietu Drogowego w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. To unikatowy projekt w skali kraju. Wspólna inicjatywa samorządów to szansa na budowę i modernizację dróg w gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), które mają szansę powstać w znacznie krótszym czasie. W przedsięwzięcie chce włączyć się też Tczew, które w ramach przedsięwzięcia planuje wyremontować ulicę Ceglarską, Bałdowską i Tczewskich Saperów.

Liderem projektu jest Miasto Rumia z burmistrzem Michałem Pasiecznym, który jest również przewodniczącym Komisji ds. Infrastruktury i Środowiska OMGGS.

- Korzyści z formuły PPP jest wiele. Firmy, które mogą zdobyć duży pakiet zamówienia na wiele lat do przodu, sygnalizują, że będą mogły zejść z marży, więc cena za budowę danych dróg okaże się zapewne tańsza - mówi Michał Pasieczny, burmistrz Rumi. - Ważny jest też efekt jakościowy. Na etapie dialogu konkurencyjnego jesteśmy w stanie wypracować najlepsze, optymalne rozwiązania. Doskonałym przykładem jest budowa pierwszego odcinka autostrady A1 od bramek na wysokości Pruszcza Gdańskiego. Ten odcinek był realizowany w formule PPP. Firma wybudowała go w dobrej jakości, aby nie ponosić później dużych nakładów utrzymania przez okres trwania umowy.

Działania w ramach programu rozpoczęły się w 2019 r. Obecnie projektem zainteresowane są 23 samorządy OMGGS - miasta: Malbork, Puck, Wejherowo, Rumia, Reda, Gdańsk, Tczew, Gdynia, Sopot, gminy: Gniewino, Kosakowo, Subkowy, Skarszewy, Trąbki Wielkie, Żukowo, Cedry Wielkie, Pelplin, Szemud, Chmielno, Pruszcz Gdański, Kartuzy, Wejherowo oraz powiat pucki.


- Miasto Tczew podpisało list intencyjny, który wyraża wstępną wolę podjęcia wspólnych działań prawnych, planistycznych i projektowych dla budowy, przebudowy i remontów odcinków dróg w ramach wspólnej inicjatywy utworzenia "Metropolitalnego Pakietu Drogowego w formule Partnerstwa Publiczno- Prywatnego". Chęć udziału w pakiecie wyraziło ponad 20 samorządów z województwa pomorskiego. Szacowana wartość inwestycji drogowych zgłoszonych przez te jednostki to około 600 mln zł, a łączna długość odcinków dróg w pakiecie objętych budową, przebudową i remontem to ponad 160 km. Do możliwej realizacji inwestycji drogowych w formule partnerstwa publiczno- prywatnego Tczew zgłosił trzy ulice: Ceglarską, Tczewskich Saperów oraz Bałdowską. Obecnie, zespół roboczy, którym kieruje Miasto Rumia, inwentaryzuje zgłoszone przez wszystkie JST odcinki dróg. - mówi Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Tczewie.

Według wstępnych planów, do realizacji metropolitalnego pakietu drogowego miałyby zostać powołana spółka celowa. Aktualnie trwają prace nad pozyskaniem wsparcia finansowego z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na kompleksowe doradztwo prawne, techniczne i ekonomiczne dla wypracowanego Metropolitalnego Pakietu Drogowego w formule Partnerstwa Publiczno - Prywatnego.

Potencjalne firmy, które byłby odpowiedzialne za realizację inwestycji drogowych w tej formule, miałyby zostać wybrane w trybie dialogu konkurencyjnego a pierwsze inwestycje mogłyby się rozpocząć w 2022 r.

Samorządy zgłosiły do Pakietu łącznie około 100 różnych odcinków dróg. Wśród nich są lokalne drogi gminne, wymagające remontu lub przebudowy, ale są też duże inwestycje, jak np. budowa:
bezkolizyjnego powiązania dróg łączących północne i południowe dzielnice Wejherowa, czy obwodnicy Pierwoszyna w gminie Kosakowo.

Wartość inwestycji zgłoszonych do Metropolitalnego Pakietu Drogowego w formule PPP szacuje się wstępnie na 850 mln zł. Kwota ta może ulec zmianie w toku negocjacji z partnerami prywatnymi. Finansowanie budowy dróg odbędzie się w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

- Podstawą współpracy metropolitalnej jest wymiana doświadczeń i wzajemne wspieranie się samorządów - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. - Pakiet Drogowy w formule PPP to kolejny przykład takiej współpracy. Dzięki ekspertom z naszych samorządów powstał projekt, który może pozwolić gminom na realizację kosztownych inwestycji drogowych. Projekt ten pokazuje również, jak bardzo naszemu regionowi jest potrzebna ustawa metropolitalna. Dzięki niej będziemy dysponowali dodatkowymi środkami na realizację zadań służących rozwojowi miast i gmin. Usankcjonowana metropolia pozwoli m.in. na wspólne planowanie przebiegu dróg oraz rozwój zrównoważonej mobilności.


Partnerstwo Publiczno-Prywatne. Na czym polega i kto na tym zyska?

Formuła PPP polega na wyborze partnera prywatnego do realizacji przedsięwzięcia w długim okresie (kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat). Zapewnia finansowanie - w całości lub w części - inwestycji publicznej z kapitału prywatnego, dzięki czemu środki publiczne wydatkowane na wynagrodzenie partnera prywatnego są odroczone w czasie (spłata rozpoczyna się po oddaniu obiektu do użytkowania) i rozłożone na wieloletni okres realizacji umowy PPP - co najmniej kilkanaście lat. Dzięki temu w początkowym okresie realizacji projektu podmiot publiczny nie wydatkuje środków publicznych. Z kolei dla partnera prywatnego korzystanie z formuły PPP daje możliwość długoterminowego utrzymania stabilności firmy. Dodatkowo partner prywatny jest odpowiedzialny nie tylko za budowę czy remont dróg, ale także za długoterminowe jej utrzymanie.

Jak dodaje burmistrz Pasieczny - W przypadku Pakietu Drogowego mówimy o umowie wieloletniej. Utrzymanie gwarancyjne będzie spoczywać na partnerze prywatnym, czyli na firmie, która zbuduje, czy wyremontuje dane drogi. Gwarancja nie będzie obowiązywała 5 lat, lecz przez cały czas trwania umowy PPP, a więc ok 15 - 20 lat. Drogi, które zostaną oddane po okresie gwarancyjnym, będą nadal w dobrym stanie. Dobrze wykonana procedura PPP, która jest znacznie trudniejsza i dłuższa niż zwykły przetarg, ma szansę dać samorządom niższą cenę, wysoką jakość wraz ze znacznie dłuższą gwarancją, a także możliwość realizacji większej liczby wybudowanych dróg w krótszym czasie.


Pakiet drogowy w formule PPP. Od partnerstwa do budowy i remontu dróg. Kolejne kroki

Obecnie projekt jest na etapie inwentaryzacji inwestycji. W najbliższych dniach zostanie podpisany list intencyjny w sprawie przystąpienia samorządów do projektu.

- Współpracujemy intensywnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, które zadeklarowało wsparcie finansowe procesu przygotowania PPP - mówi Mateusz Szulc, kierownik Referatu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Urzędu Miasta Rumi, koordynator prac. - Ministerstwo sfinansuje 90% kosztów analiz efektywności oraz doradztwa prawnego, ekonomicznego i finansowego w trakcie negocjacji.


Po przeanalizowaniu oceny efektywności oraz kosztów przedsięwzięcia samorządy podejmą ostateczną decyzję o realizacji projektu. Kolejnymi krokami będą powołanie spółki celowej, która ogłosi postępowanie na wybór Partnera Prywatnego, ogłoszenie dialogu konkurencyjnego, a następnie wyłonienie wykonawcy.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (11)
dodaj komentarz

  • miasto w ruinie_gość

    05.03.2021, 11:07

    oby już nie wygrał wyborów

    Pobłocki dopiero po 10 latach dojrzewa do PPP ? długo mu to zajęło.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx2.xx0 
  • +4

    jaaaaaa_gość

    05.03.2021, 12:22

    PPP

    To wyjątkowo trudna formuła finansowania, dobrze, że w ogóle ma zamiar w to wejść.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx2 
    +1

    gość z boku_gość_gość_gość

    06.03.2021, 13:38

    DROGI

    Panie burmistrzu to pachnie mi ( śmierdzi ) podobieństwem do inwestycji w Warszawie pt. ,,Oczyszczalnia Czajka" Kto za 10- 15 lat znajdzie wykonawcę ? Ci co budowali Czajkę zwinęli się po 1,5 roku a kasa poszła ogromna około 6 miliardów . Gospodarz jest od tego aby nasze ulice były przejezdne, pytanie czy są ? Owszem takie jak ich gospodarz ( wszyscy wiemy kto nim jest)

    Cytuj
    IP: 79.188.xx3.xx5 
  • +8

    mieszkaniec_gość

    05.03.2021, 11:30

    Ciemno na Bałdowskiej

    Ulica Bałdowska to główna ulica w Tczewie, ale najciemniejsza. Tak jest od jej początku czyli dziesięcioleci.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx5 
  • +7

    Rowerowy_johny_gość

    05.03.2021, 11:37

    Ceglarska to nie była remontowana ....

    .... chyba nigdy, od kiedy ją zbudowano, czyli od jakichś 60 lat. Chociaż zdecydowanie bardziej potrzebny jest remont ul. Bałdowskiej, szczególnie na odcinku do Bałdowa, to powinien być remont realizowany "na wczoraj".

    Odpowiedz
    IP: 157.25.xx0.xx6 
  • +5

    Nowa droga_gość

    05.03.2021, 19:48

    Masz rację

    Dokładnie Kolego, droga do Bałdowa to powinna być wyremontowana w pierwszej kolejności tym bardziej, że most jest zamknięty i od tego czasu jest to główna dojazdówka do Tczewa!

    Cytuj
    IP: 46.204.xx4.xx0 
  • +8

    observeur_gość

    05.03.2021, 14:10

    Dzisiaj przejechałem się całym odcinkiem "wyremontowanej" w zeszłym roku Czatkowskiej. Ujmę to w jednym zdaniu" O ja pierd...ę! jakie dziury po jednej zimie". Jak tak ma byc wszystko robione to moze niech sie nie zabieraja za inne.

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx7.xx5 
  • +4

    Max_gość

    05.03.2021, 16:36

    Droga Tczew Czatkowy

    Najpierw to niech powiat wezmie sie za wykonawcę drogi z Tczewa do Koźlin . Droga oddana w zeszlym roku a dziury i kruszacy się asfalt jakby miała z 20 lat. Chyba jest na to jakaś gwarancja . Tylko żeby nie latali a robili od nowa

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx6 
  • Jut_gość

    06.03.2021, 14:51

    Droga Tczew Czatkowy

    Na tablicy informacyjnej kwota ponad 3 mln, przekręt roku

    Cytuj
    IP: 83.8.xx0.xx8 
  • +1

    lula_gość_gość

    05.03.2021, 17:59

    Są w Tczewie małe uliczki które naprawdę pilnie potrzebowały by remontu ,chociażby ulica Świętopełka ... rozkopana ,błoto ,dziury gorzej niż na wsi .

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx6.xx7 
  • +1

    Gość gość_gość

    06.03.2021, 10:28

    Lula

    A uważasz że na wsiach to tak drogi wyglądają bo jak dla mnie to na wsiach drogi są w lepszym stanie niż w Tczewie

    Cytuj
    IP: 37.248.xx5.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.