"Mamy to palić, czy wyrzucać do lasu?" - zmiany w odbiorze materiałów budowlanych

Śmieci
"Mamy to palić, czy wyrzucać do lasu?" - zmiany w odbiorze materiałów budowlanych
Z początkiem roku weszły w życie nowe regulacje dotyczące gospodarki odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi. Nakładają one na przedsiębiorców konieczność ich segregacji. Przedstawiciel firmy z branży budowlanej z Tczewa zgłosił nam problem - "co mamy robić z papierowymi workami po gładziach, czy cemencie?" Okazuje się, że ZUOS ich nie przyjmuje. Przyjmowanie tego typu odpadów należy zlecić specjalistycznym firmom zagospodarowującym odpady z budów.

Jak informuje "Gazeta Prawna" , od 1 stycznia 2025 r. odpady powstałe podczas budowy, remontów czy rozbiórek muszą być dzielone na co najmniej sześć podstawowych frakcji, tj.: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegły, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie. Taki obowiązek spoczywa zarówno na firmach budowlanych wytwarzających wspomniane odpady, jak i na tych, które odbierają je od osób prywatnych przeprowadzających remonty.

- Rozumiemy potrzebę segregacji, kwestie związane z ochroną środowiska, ale mamy poważny problem. Segregujemy nasze odpady - a teraz dowiedzieliśmy się w Zakładzie Utylizacji Odpadów Stałych, że nie będą przejmowane papierowe worki po cemencie, zaprawach, klejach. Worki są oczyszczone, złożone, ale nie chcą ich od nas przyjąć. Co mamy z nimi zrobić? Palić na głównym skrzyżowaniu miasta, czy wyrzucić do lasu? - pyta jeden z tczewskich przedsiębiorców zajmujących się budowlanką.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Zakład Odpadów i Utylizacji w Tczewie:

- W zakresie przyjmowania odpadów selektywnie zebranych nic się nie zmieniło. Zakład przyjmuje odpady pochodzenia komunalnego zebrane od mieszkańców. Zmiana nastąpiła jedynie w zakresie postępowania z odpadami budowlanymi wytworzonymi przez przedsiębiorców budowlanych. Odpady w postaci worków po cemencie i chemii budowlanej dotychczas przyjmowane były w formie zmieszanej razem z innymi odpadami budowlanymi i kierowane do składowania. Obecnie na skutek zmiany prawa zmieszanych odpadów budowlanych nie można poddawać składowaniu. Zakład nie posiada instalacji do przetwarzania odpadów budowlanych, a istniejąca sortownia przeznaczona jest do sortowania odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców. Co za tym idzie zakład na mocy zmiany ustawy utracił możliwość przyjmowania zmieszanych odpadów budowlanych. Odpady budowlane nie są zaliczane do odpadów komunalnych w świetle przepisów prawa, ze względu na ich odmienny sposób powstawania, charakter, skład i występujące zanieczyszczenia. Nie istnieje techniczna i formalna możliwość poddania sortowaniu na naszej sortowni odpadów komunalnych tego rodzaju odpadów. Intencją ustawodawcy w zakresie zmiany postępowania z odpadami budowlanymi było spowodowanie zwiększenia odzysku poprzez segregację u źródła i przekazywanie ich wyspecjalizowanym w tym zakresie instalacjom. Ustawę zmieniająca zasady postępowania z odpadami budowlanymi wprowadzono 17 listopada 2021r. z dniem wejścia w życie od 1 stycznia 2023, po czym w 2022r. zmieniono termin wejścia w życie na dzień 1 stycznia 2025r. Wynika z tego, że ustawodawca dał przedsiębiorcom budowlanym okres ponad 3 lat na dostosowanie do nowych przepisów i znalezienie nowych wyspecjalizowanych odbiorców. - wyjaśnia Maciej Jakubek, prezes ZUOS.

Przedstawiciel ZUOS dodaje, że na rynku funkcjonują firmy specjalizujące się w zagospodarowaniu odpadów budowlanych zarówno zmieszanych jak i tych selektywnie wytworzonych na placu budowy. Również w Tczewie funkcjonuje przedsiębiorca który przyjmuje selektywnie wytworzone worki po materiałach budowlanych.

Wszystko wskazuje na to, że koszta recyklingu przerzucone na przedsiębiorców, z czasem zostaną przerzucone na portfele korzystających z usług film budowlanych.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (40)
dodaj komentarz

  • +35

    goośśccc_gość

    16.01.2025, 09:09

    Od tego jest Rząd. Worki stanowiły towar, z który nastąpiła już raz zapłata (opakowanie kupionego towaru). Rząd umywa ręce a powinien rozwiązać ten problem a nie przerzucać go na firmy budowlane.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx0 
  • +34

    Tolek _gość

    16.01.2025, 11:23

    Popieram

    Mam 100% racji!! Poza tym jest jeszcze sprawa odbioru zużytych ubrań. Jeśli nie stać firmy na dodatkowe kosze lub kontenery na osiedlach,to proponuję zbierać tekstylia i inne ubrania do worków w odpowiednim kolorze. Nie będę jechał do pszoku aby oddać stare buty!!! Pomyślcie wreszcie też o ludziach starych i niepełnosprawnych. ,,Statość nie radość,młodość nie wieczność"

    Cytuj
    IP: 37.248.xx2.xx6 
    +7

    Gość _gość

    16.01.2025, 11:24

    Ale jak temat wcześniej został przerzucony na warsztaty samochodowe odnośnie odpadów to nikt afery nie robił. Trzeba podpisać umowę z firmą która będzie zajmować się odbiorem i utylizacją takich odpadów. W warsztacie jest brudne i zaolejone czyściwo, filtry olejowe/powietrza/kabinowe, płyn chłodniczy, opakowania po środkach smarnych itp., olej silnikowy. Takich przykładów jest masa. Każdy warsztat ma nadany nr BDO i wiadomo jakie odpady produkuje. I raczej takich odpadów z warsztatu samochodowego nikt na wysypisku nie przyjmnie... pozdrawiam

    Cytuj
    IP: 37.109.xx8.xx2 
  • +36

    Sandacz _gość

    16.01.2025, 09:25

    klops po brukselsku

    Więcej UE w naszym życiu, a będzie weselej. Jeszcze trochę, a państwa trzeciego świata będą z nas toczyć bekę. Wprowadzanie durnych przepisów bez weryfikacji możliwości ich wykonania jest absurdalne. Tymczasem Chiny nadal w gazie...

    Odpowiedz
    IP: 195.94.xx7.xx5 
  • -13

    Sandacz _gość

    16.01.2025, 13:49

    Polecam człowieku udać się do lekarza specjalisty i rozpocząć stosowną terapię farmakologiczną. To, że tcz.pl nie usuwa tak ohydnych komentarzy to ich problem i ich wstyd. Tymczasem, nie wiem w ogóle o co ci chodzi? Naprawdę czas już na leczenie.

    Cytuj
    IP: 195.94.xx7.xx5 
    +1

    sandał_gość

    18.01.2025, 22:00

    Do sandacz

    Unia to unia tamto ciągle unia i unia. Chodzi po prostu jak z tym wszystkim żyć. Można żyć np: jak w Indiach bez uni bez nakazów i tęczy, za to syf kiła i mogiła.Coś za coś niestety trzeba to wszystko zrozumieć.Łatwo nie jest ale przynajmniej kierunek jest dobry.

    Cytuj
    IP: 192.166.xx3.xx1 
  • -16

    Czubek własnego nosa _gość

    16.01.2025, 09:30

    Topić w Wiśle. Popłyną dalej.

    Albo do studzienki ściekowej wrzucić. To pytanie przedsiębiorcy jest tak idiotyczne jak wyżej wymienione. Matka jest chora i stara to ją siekierą dobić. Własne problem przerzucić na innych. Tylko szmal się liczy reszta niech zdycha.

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx2.xx4 
  • +9

    Kret_gość

    16.01.2025, 11:12

    Za to mądrość i logika Twojej wypowiedzi jest wprost proporcjonalna do łapek minusowych przy Twoim poście.

    Cytuj
    IP: 80.51.xx3.xx6 
    -4

    Trolle OdNowa_gość

    16.01.2025, 11:17

    pojawil sie rowniez kret tlustego Hejtera OdNowa, a propos te wasze minusowanie i tak nie wplynia pozytawnie dla organizacji OdNowa, po roku rozliczymy was tluste koty !

    Cytuj
    IP: 95.223.xx1.xx3 
    -5

    wow _gość

    16.01.2025, 11:22

    "zaufanie jest dobre, kontrola lepsza"

    czy Dyzma przygotowuje miejsce na fotelu dla swoich ?

    Cytuj
    IP: 95.223.xx1.xx3 
    -7

    czyzby samokrytyka?-:))))_gość

    16.01.2025, 12:40

    "zaufanie jest dobre, kontrola lepsza"

    @Kret, adekwatne okreslenie dla pisowskiego kreta OdNowa -:))) widze, ze nie brakuje samokrytyki-:)))))

    Cytuj
    IP: 95.223.xx1.xx3 
    -3

    Płaski Dyzma z AA_gość

    16.01.2025, 13:22

    Sońko wołają cię kocie

    Cytuj
    IP: 185.177.xx5.xx2 
    -6

    Łysy z brazers_gość

    16.01.2025, 13:24

    Ścigamy majtki o lejemy na ODnowie koty. Płaskoziemcom i russkijom mówimy niet

    Cytuj
    IP: 185.177.xx5.xx2 
  • +2

    Fachman_gość

    16.01.2025, 09:32

    Chęci

    Zmieszane budowlane można przyjąć, ale trzeba wykazać, że nie nadają się do rozsortowania....ot, wystarczą chęci .... i wiedza....

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx4.xx5 
  • +12

    Fachman_gość_gość

    16.01.2025, 09:41

    Poza tym...

    ...o przepisach w tym zakresie było wiadomo od dwóch lat. Jak się zuos przygotował?

    Cytuj
    IP: 31.0.xx0.xx4 
  • +4

    Przecież _gość

    16.01.2025, 09:59

    Ten prezesik już nic może

    "...o przepisach w tym zakresie było wiadomo od dwóch lat. Jak się zuos przygotował?"

    Dajcie spokój. Prezes zuos pakuje już tornister.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx8 
  • +5

    Fachman_gość

    16.01.2025, 11:45

    Tupet!

    Dokładnie, prezesik stwierdził że przedsiębiorcy mogli się dostosować. A zuos nie mógł? Przez tyle lat? Co on robił przez ten czas? Przypominam że do sortowania nie jest potrzebna sortownia. Wystarczy ekipa, a zuos nawet ma kruszarkę. Pewnie nie wyrobił się z pozwoleniami! A teraz się wypiął na przedsiębiorców. A nie musiał, kwestia chęci i rzetelnego podejścia do tematu! No ale cóż wymagać....

    Cytuj
    IP: 31.0.xx0.xxx 
  • +3

    Nie wymagaj_gość

    16.01.2025, 10:10

    od nich za dużo

    "...o przepisach w tym zakresie było wiadomo od dwóch lat. Jak się zuos przygotował?"

    Przecież oni nie pracują normalnie, ci odpowiedzialni za te rzeczy. Oni tylko myślą czy prezesa pogonią w tym tygodniu czy w przyszłym. Tam się od dawna już niczym innym nie zajmują. Nie martw się prezesie - Der Grune Organisation der Ex-Präsidenten na Rokitkach czeka :)

    Odpowiedz
    IP: 165.225.xx6.xx2 
  • +1

    Marcinek_gość

    16.01.2025, 10:42

    Zielona przystań

    Zgadza się jeden Ex-Präsident zuos już się tam zagnieździł, może przystanek pośredni przed Budapesztem ha ha !

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx8 
    -5

    ups_gość

    16.01.2025, 12:33

    "zaufanie jest dobre, a kontrola lepsza"

    trzeba sprawdzi osoby nominowane przez Dyzme na rozne stanowiska panstwowe, jakie maja poglady polityczne, bo OdNowa zalatuje pisowskim, takze KonfedeRSSkim i MlodziezaWszechpolska fetorem, to widac i slychac nawet, te grupowe ich minusowanie im nie pomoze ! bo zbliza sie czas rozliczen ! a propos kto ulaskawi Narciarza z dlugopisem -:))))

    Cytuj
    IP: 95.223.xx1.xx3 
  • +1

    Tolek_gość

    16.01.2025, 11:25

    Korekta

    MASZ 100% racji!.

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx2.xx6 
  • +12

    vlk 1201_gość

    16.01.2025, 12:53

    odbiór zużytych ubrań w workach

    "Mam 100% racji!! Poza tym jest jeszcze sprawa odbioru zużytych ubrań. Jeśli nie stać firmy na dodatkowe kosze lub kontenery na osiedlach,to proponuję zbierać tekstylia i inne ubrania do worków w odpowiednim kolorze. Nie będę jechał do pszoku aby oddać stare buty!!! Pomyślcie wreszcie też o ludziach starych i niepełnosprawnych. ,,Statość nie radość,młodość nie wieczność""

    Popieram odbiór zużytych ubrań w workach. Powołujemy się wiecznie na przepisy unijne, więc na przykładzie Belgii informuję, że problem ten został właśnie w taki sposób rozwiązany. W miejscowości w której mieszkam, wszyscy mieszkańcy otrzymali na początku tego roku pomarańczowe worki do których należy wrzucać zużytą odzież, tekstylia, buty itp. Wywóz worków odbywa się według kalendarza tj. w określonym dniu określonego miesiąca (łącznie 8 dni w roku takich wywózek). W naszym przypadku kontenerów nie ma. Mieszkańcy nie muszą szukać zakładów utylizacji, aby wywieźć zużytą odzież lub wrzucać jej do kontenerów PCK , czy też wywozić do lasu. Uważam, że w Polsce zgodnie z przepisami unijnymi, wyżej wymieniony sposób (pomarańczowe worki i wywóz w określone dni), będzie właściwym rozwiązaniem dla dobra ogółu. Przypominam, że w ten sposób rozwiązano wywóz plastiku w niebieskich workach.

    Odpowiedz
    IP: 81.246.xx4.xx0 
  • +3

    A będzie _gość

    16.01.2025, 12:55

    Wyjatek

    "Dokładnie, prezesik stwierdził że przedsiębiorcy mogli się dostosować. A zuos nie mógł? Przez tyle lat? Co on robił przez ten czas? Przypominam że do sortowania nie jest potrzebna sortownia. Wystarczy ekipa, a zuos nawet ma kruszarkę. Pewnie nie wyrobił się z pozwoleniami! A teraz się wypiął na przedsiębiorców. A nie musiał, kwestia chęci i rzetelnego podejścia do tematu! No ale cóż wymagać...."

    Dla Zieleni Miejskiej? Prezesie?

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx8 
  • +1

    Prezes_gość

    16.01.2025, 18:30

    Jest w stanie

    Dużo dla nich zrobić. Zwłaszcza jak ktoś "ładnie" poprosi :)

    Cytuj
    IP: 5.172.xx7.xx6 
  • -2

    Ahmed_gość

    16.01.2025, 13:29

    Salam alejkum nasz wybawiciel Donald Tusk

    Odpowiedz
    IP: 46.205.xx0.xx8 
  • +8

    Żbik_gość_gość_gość_gość

    16.01.2025, 15:41

    Śmieci

    Sie od tej segregacji śmieci w d**ach poprzewracało. Może zacząć sortować porządnie tych co takie chore decyzję podejmują. Bo jeszcze trochę to mając mieszkanie 3 pokojowe to jeden pokój będzie na kontenery. Prawda jest taka że te przepisy są spozadzne tak aby co roku były podwyżki za śmieci.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx0 
  • +1

    Co ?_gość

    16.01.2025, 15:46

    Dlaczego to usunęliście?

    Taki orzetarg zuos oglosil: Ogłoszenie wstępnych konsultacji rynkowych na modernizację i rozbudowę linii sortowania odpadów komunalnych oraz kompostowni, eksploatowanych przez ZUOS sp. z o.o w Tczewie Prezesie Jakubek, prezydencie Brządkowski Po co Wam modernizacja i rozbudowa linii sortowania odpadów skoro wybieracie się z tym grajdolem do Ropuch? tgarze! Planujecie rozbudowę zakładu, a mieszkańcom sadzicie obaj kłamstwa? Skad pomysl na zmianę rzędnych kwatery, czytaj powiększenie? Zuos utopi was obu panowie.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx8 
  • +1

    eko zielony tranwestyta_gość

    16.01.2025, 16:30

    śmieci do wora , a wór do pieca

    Ludzie czy wy już nic nie rozumiecie i szczepionka wam oczy wypaliła. ta cała unia to system ZNIEWOLENIE EUROPY. Trzeba obalić ten diabelski system i ten cały eko rasizm i lgbt zboków. Oni nam wmawiają ,że przez takie głupie decyzje uratujecie świat. Ja będę wrzucał śmieci do jednego pojemnika. I wisi mi to co. J**ać unię i ten lewicowy rząd tósga.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx5 
  • +8

    anty-zielony_gość

    16.01.2025, 17:17

    Tam gdzie kończy się ludzki rozum zaczyna się unijne prawo. Przy tej tendencji co jest szkodliwe dla środowiska wkrótce będziemy musieli sami przetwarzać odpady. Papa, styropian po dociepleniu, i jeszcze kilka odpadów musi odbierać firma specjalizująca się w wywozie tych odpadów. Bo jak robisz remont to znaczy że masz w za dużo pieniędzy i Ciebie stać. Takie mamy teraz podejście władz do "obywatela"

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx1.xx0 
  • +3

    Inne firmy_gość

    16.01.2025, 17:40

    Wokół wiedzą jak przyjąć

    takie odpady, ale zuos nie wie! Masakra, jeszcze palnąć, że przedsiębiorcy się nie przygotowali. Prezesie, czas już. Ty już wiesz, że to koniec. Już nie zbajerujesz, za grubo.

    Odpowiedz
    IP: 5.172.xx7.xx6 
  • +7

    Takie_gość

    16.01.2025, 17:54

    Pytanko

    Czy w związku z tym, że zuos nie będzie przyjmował tych odpadów, to spadną przychody spółki? Kto pokryje tą dziurę w budżecie firmy? Mieszkańcy w cenie opłat za śmieci? Prezydencie, tak lubisz powoływać się na prywatny biznes. Powinieneś wiedzieć, że wartość managera mierzy się prostym wskaźnikiem. Ile on dla firmy zarabia.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx8 
  • +4

    Prezesie_gość

    16.01.2025, 19:58

    Świadomie

    Pozbawiłeś się przychodu z przyjmowania tego odpadu? Przy okazji wkurzyłeś przedsiębiorców? Ustawa cie nie blokuje, wiesz o tym. Brawo! Prezydencie, prosimy o jescze :) Mieszkańcy.

    Cytuj
    IP: 5.172.xx7.xx6 
  • +2

    Goośccie_gość

    16.01.2025, 18:41

    Dzisiaj znowóż smrodem od ZUOS w Tczewie leciało. Czy ktoś to dostrzegł?

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx0 
  • +1

    Jescze _gość

    16.01.2025, 19:16

    Dopłacimy

    Do tego smierdzącego biznesu. Wszyscy. Prezydencie, kiedy uchwala o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki zuos w postaci wniesienia żywej gotóweczki? Poinformujesz o tym w tv tetka, czy zrobisz to cichcem? Amatorzy.

    Cytuj
    IP: 5.172.xx7.xx6 

    Prawdopodobnie _gość

    16.01.2025, 19:41

    Wszyscy

    Prócz włodarza i prezesa. No, ale oni polegają na wiatrowskazach. Tyle, że to nie jest ich największy problem obecnie. Co nie, Panowie?

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx8 
  • +4

    Kogo_gość

    16.01.2025, 18:48

    Obraża ten tekst? Usuwacie go!

    Cóż wymagać jak prezes od maja pracował tylko na jeden cel: UTRZYMAĆ SIĘ W SIODLE. Robił to w sposób podły kłamiąc i manipulując. Występy na sesjach to komedia. Sam nie mógł się zdecydować co jest źródłem, smrodów, Raz stara, zamknięta dawno kwatera, innym razem ta właśnie eksploatowana. Przy okazji obwieścił nowinę, że zaraz już przeniesie się ze smrodem do Pelplina (Ropuch), gdzie z aktwności zakładu wynika rozbudowa sortowni i powiększenie obecnej kwatery. Dziwić się tylko można, że Pan Odya, który jest członkiem rady nadzorczej toleruje takie kłamstwa jak montaż kurtyn powietrznych oraz wiatrowskazów, które rzekomo zainstalował Jakubek. Dziwi to, bo przecież nadzorował Pan ten zakład dokładnie w czasie gdy ten sprzęt był instalowany pod zarządem jeszcze prezesa Cegielskiego. Konkludując, czas na tego gościa z zuos nadszedł dawno. Rada Nadzorcza oraz Prezydent są bierni w temacie jak w żadnym innym, czas drodzy mieszkańcy adresować problem ze smrodem w zupełnie innym miejscu niz w ZUOS-to miejsce to UM i należy o tym głośno mówić!

    Odpowiedz
    IP: 5.172.xx7.xx6 
  • +1

    Sławek EU07_gość

    17.01.2025, 09:21

    Odpady od przedsiębiorców

    Nie wiem, jak w branży budowlanej, ale w innych sektorach każdy przedsiębiorca powinien mieć podpisaną odpowiednią umowę na odbiór odpadów powstających przy działalności gospodarczej z odpowiednim zakładem przetwarzania.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • -2

    Kret_gość

    17.01.2025, 11:33

    Nie znam tematu "OdNowa".

    "@Kret, adekwatne okreslenie dla pisowskiego kreta OdNowa -:))) widze, ze nie brakuje samokrytyki-:)))))"

    W woli ścisłości porównywanie mnie do tej formacji (PIS) jest dla mnie upokarzające. Gardzę tymi socjalistami. A samokrytyka owszem jest. Kiedyś na nich głosowałem. Tfu. Żeby mi ręka uschła...

    Odpowiedz
    IP: 80.51.xx3.xx6 
  • xxx_gość

    20.01.2025, 12:20

    Zróbcie popijawe przy wódce w jakiś weekend i ognisko

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx6.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.