Rząd wprowadził obowiązek zgłaszania miejsc ukrycia lub schronów

Rząd wprowadził nowe przepisy, które dotyczą wszystkich właścicieli oraz zarządców budynków. Ustawa o Ochronie Ludności i Obronie Cywilnej uchwalona w grudniu zeszłego roku nakłada na nich obowiązek zgłoszenia, jeśli na ich terenie znajduje się schron lub miejsce ukrycia. Termin zgłoszenia upływa 31 marca 2025 roku. Zgodnie z zaleceniem rządu właściciele, użytkownicy wieczyści oraz zarządcy budynków muszą powiadomić wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o istnieniu schronów i miejsc ukrycia na zarządzanych przez siebie nieruchomościach. Ustawa dotyczy budynków, które wcześniej pełniły tę funkcję, a nie potencjalnych lokalizacji. Istotne jest zgłoszenie obiektów, które w przeszłości działały jako schrony, w tym te poniemieckie, a także te wybudowane po wojnie oraz te które już są w rejestrze. Ważne jest, aby zgłaszać wyłącznie obiekty, które rzeczywiście spełniały funkcję ochronną, a nie zwykłe piwnice czy inne nieprzystosowane miejsca. Tego rodzaju informacje są kluczowe dla służb ratowniczych, które muszą wiedzieć, czy w podziemiach mogą przebywać ludzie. To również ważny element dla lokalnych władz, które pracują nad projektami budowy nowych obiektów ochrony ludności. Jak zgłosić posiadanie schronu w Tczewie? Zgłoszenie należy przesłać drogą mailową na adres: wzk2@um.tczew.pl. W treści należy zawrzeć kilka kluczowych informacji, takich jak: adres nieruchomości lub numer działki, tytuł prawny do nieruchomości (np. własność, zarządzanie obiektem) oraz dane kontaktowe osoby zgłaszającej.
Nowe przepisy mają na celu nie tylko lepsze zarządzanie istniejącą infrastrukturą ochronną, ale również umożliwiają samorządom uwzględnienie kluczowych informacji w planach ochrony ludności.
Zgodnie z nową ustawą, budynki, które przed 1 stycznia 2025 roku pełniły funkcję schronów lub miejsc ukrycia, mogą być uznane za budowle ochronne. W celu ich weryfikacji, obiekty te muszą zostać przebadane przez odpowiednie instytucje, takie jak Państwowa Straż Pożarna lub Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, na zlecenie lokalnych władz. Po inspekcji sporządzany jest protokół dokumentujący stan budowli.
© Zabrania się kopiowania, przetwarzania, bądź dalszego publikowania materiałów wideo bez podania ich autora i źródła pochodzenia!
Kontakt w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie - tutaj.
    
Jak oceniasz ten materiał wideo?
Ocena ogólna tego wideo: brak oceny
Subskrybuj kanał Tcz.pl
YOUTUBE 13100 SUBSKRYBCJI
Filmy Tcz.pl w YouTube
Kanał wideo Telewizji Tczew w YouTube
12 748 237 wyświetleń wszystkich filmów
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (25)
dodaj komentarz

  • +9

    W_gość

    27.03.2025, 08:06

    CIEMNEJ DU...........

    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx4.xx5 
  • -4

    Ewa_gość

    27.03.2025, 13:44

    Dyzma nie ogarnia tematu

    Łukasz Brządkowski to temat analiz dla studentów pierwszego roku psychologi!?Co mieli na myśli mieszkańcy Tczewa odając głos przy urnie wyborczej na postać nie przygotowaną merytorycznie do pełnienia sprawowanej funkcji???????

    Cytuj
    IP: 5.173.xx6.xx6 
    +1

    Do poprzednika_gość

    27.03.2025, 16:33

    Akurat Brządkowski zna tematy CZK b. dob

    I z tego co wiem to w tej sprawie zachodzą bardzo duże zmiany, i wszystkie te kwestie prowadzone są z dużą starannością i dbałością. Więc przestań opowiadać bzdury.

    Cytuj
    IP: 37.31.xx9.xx4 
    +6

    zyta_gość

    27.03.2025, 17:01

    Pamiętam jak dziś. Brzadkowski obiecywał w swojej kampanii, że wybuduje lub wyremontuje i rozbuduje schrony aby było dużo dużo lepiej.

    Cytuj
    IP: 185.220.xx1.xx3 
  • +31

    ICBM _gość

    27.03.2025, 08:27

    pod stołem

    Krótko - nie jesteśmy przygotowani do wojny. Woleliśmy przez lata udawać, że świat jest wspaniały, a ludzie są dobrzy. Teraz możemy sobie pogadać... Dziesiątek lat zaniedbań nie da się nadgonić w krótkim czasie.

    Odpowiedz
    IP: 195.94.xx7.xx5 
  • +3

    miro_gość

    27.03.2025, 10:27

    Prawda - zgadzam się całkowicie. Pierwszą opcją w razie ataku jest poddać się, nie walczyć i dobrowolnie oddać wszelkie instytucje państwa pod zarząd atakującego kraju. Powitać ich żołnierzy z kwiatami i uczyć się języka rosyjskiego. Ta opcja pozwoliłaby zachować życie i prowadzić je na podobnym poziomie, tylko w innej rzeczywistości. No i języka trzeba się nauczyć. Drugą opcją jest walczyć do ostatniego żołnierza i polec - też dobra, bo jak zginiemy, to nas już nie obchodzi co z krajem. Trzecia opcja - przygotować się na najgorsze - gotówka w kamieniach szlachetnych, paliwo w baku zawsze na full i plecak z najpotrzebniejszymi rzeczami i lekami. W momencie ataku uciekać na zachód (jeśli Rosja) lub na wschód (jeśli UE, choć oddziały szturmowe LGBTQ już atakują od jakiegoś czasu). Ucieczka jest fajna, tylko że wtedy zupełnie od nowa trzeba wszystko zaczynać. No i opcja czwarta - odklejona wg mnie - walnąć dwie/trzy atomówki na wschód od Wisły i liczyć, że atakujący zrezygnuje. Tylko koszta ludzkie bardzo wysokie. (można też z tą atomówką być gotowym na kontrę - np. atak Rosji i my wtedy od razu szybko w Kaliningrad/Petersburg/Moskwę uderzamy atomówkami. Tylko problem - trzeba mieć atomówki i ludzi z jajami, którzy by chcieli ich użyć. Niemniej wydaje mi się, że więcej opcji nie ma, ewentualnie miksy powżyszych.

    Cytuj
    IP: 79.163.xx5.xx5 
  • +18

    Lolita_gość

    27.03.2025, 08:30

    Bunkry

    Brak czegokolwiek dobrego w tym mieście... jednostkę zlikwidowali,durnie tylko po to by postawić sklepy,bloki, nawet schronów nie ma

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx9.xx3 
  • +5

    Ewa_gość_gość

    27.03.2025, 08:42

    W przypadku wojny trzeba wziąć prześcieradło iść na cmentarz i się w nie zawinąć i położyć. Bo niedługo nie będzie nikogo kto pochowa twoje ciało.

    Odpowiedz
    IP: 80.52.xx9.xx8 
  • +7

    Edek_gość

    27.03.2025, 09:46

    Co zrobi prezydent?

    Czy przedstawi jakiś plan zabezpieczenia Tczewian?

    Odpowiedz
    IP: 91.207.xx4.xx4 
  • +9

    mistrz ortalionu_gość

    27.03.2025, 09:57

    "arka Noego"

    a tak się zastanawiam jak przydzielane są miejsca w tej "arce Noego"? zapewne w pierwszej kolejności dla naszej elity...ale w jaki sposób ta załoga przetrwania ma być dobrana?

    Odpowiedz
    IP: 147.161.xx9.xx3 
  • +5

    Mokebe_gość_gość

    27.03.2025, 14:23

    330 mniejsc to nawet nie starczy dla rodziny naszych "władców".

    Cytuj
    IP: 31.0.xxx.xx6 
  • +7

    Hm_gość

    27.03.2025, 10:19

    Jakiś czas temu była chyba petycja w tej sprawie. Jako mieszkanka Tczewa nie słyszałam żeby się coś zmieniło słabo.

    Odpowiedz
    IP: 46.112.xx0.xx2 
  • +18

    Obywatel_gość

    27.03.2025, 10:55

    Panie Prezydencie

    Proszę Pana, żeby Pan i Pana vice zamiast lansowania się na różnych eventach, pozowania do zdjęć do gazet i mediów społecznościowych, zajął się Pan bezpieczeństwem mieszkańców. Schrony, szkolenia coś na podobieństwo Obrony Cywilnej, zajęcia w LOK- strzelanie chociażby z wiatrówek, jakaś pierwsza pomoc. Może także coś aby promować patriotyzm. To by było coś. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 213.39.xx5.xx2 
  • +11

    ICBM _gość

    27.03.2025, 11:35

    zgadzam się

    Mniej brylowania na tzw. salonach, a więcej działań na rzecz mieszkańców.

    Cytuj
    IP: 195.94.xx7.xx5 
    +1

    Nasz _gość

    27.03.2025, 20:37

    Brylant

    To nie Stefan Starzyński. Nie oczekuj wiele, bo się zdziwisz. Nasz brylant jest teraz na fali (tak on to widzi) Tak zwane momentum, trochę więcej grosza i sodówka uderza. Przez rok rozwinął niesamowicie nie miasto, a własną arogancję.

    Cytuj
    IP: 5.172.xx3.xx4 
  • +1

    Roman_gość

    27.03.2025, 12:54

    Za granicą.

    Odpowiedz
    IP: 94.75.xx5.xx4 
  • +7

    Mokebe_gość

    27.03.2025, 14:21

    schrony

    Czyli mamy 330 mniejsc na 57 000 mieszkańców, co DAJE SCHRONIENIE DLA w przybliżeniu 0,5% ludności. Finlandia posiada schrony dla 87,5 % ludnośći, Szwajcaria dla 100%+wolne mniejsca, Szwecja 85% ludnośći. A nasze władze chciały broń atomową... Na szczescie Amerykanie szybko ich naprostowali z głupimi pomysłami.

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx6 
  • +4

    Obserwator chorej populacji_gość

    27.03.2025, 15:07

    Najlepszy schron bojowy jest

    W Niebie czyli schron podziemny na cmentarzu hahaha

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx3.xx9 
  • -1

    tu_gość

    27.03.2025, 19:27

    Nie będzie wojny ,bo plusk oddaje nieńcom nasze firmy za grosze ,a wojna będzie z migrantami których plusk zaprasza.

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx3 
  • Jakich salonach?_gość

    27.03.2025, 20:32

    Te wieśniaki

    "Mniej brylowania na tzw. salonach, a więcej działań na rzecz mieszkańców."

    To najwyżej na festyn komunalny się nadają.

    Odpowiedz
    IP: 5.172.xx3.xx4 
  • +2

    Neutrina_gość

    28.03.2025, 10:34

    Atom

    Co nam po schronach jak przed bombą atomową nikt się nie schroni bynajmniej nie mamy takich schronów w Polsce.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx4.xx0 
  • +2

    Adam_gość_gość_gość_gość

    28.03.2025, 12:18

    x

    "Prawda - zgadzam się całkowicie. Pierwszą opcją w razie ataku jest poddać się, nie walczyć i dobrowolnie oddać wszelkie instytucje państwa pod zarząd atakującego kraju. Powitać ich żołnierzy z kwiatami i uczyć się języka rosyjskiego. Ta opcja pozwoliłaby zachować życie i prowadzić je na podobnym poziomie, tylko w innej rzeczywistości. No i języka trzeba się nauczyć. Drugą opcją jest walczyć do ostatniego żołnierza i polec - też dobra, bo jak zginiemy, to nas już nie obchodzi co z krajem. Trzecia opcja - przygotować się na najgorsze - gotówka w kamieniach szlachetnych, paliwo w baku zawsze na full i plecak z najpotrzebniejszymi rzeczami i lekami. W momencie ataku uciekać na zachód (jeśli Rosja) lub na wschód (jeśli UE, choć oddziały szturmowe LGBTQ już atakują od jakiegoś czasu). Ucieczka jest fajna, tylko że wtedy zupełnie od nowa trzeba wszystko zaczynać. No i opcja czwarta - odklejona wg mnie - walnąć dwie/trzy atomówki na wschód od Wisły i liczyć, że atakujący zrezygnuje. Tylko koszta ludzkie bardzo Jeżeli dojdzie do wojny to za sprawą NATO to oni maja ciągle jakieś żądania wobec Rosji Najlepiej jakby Rosja się rozbroiła , i podzieliła na szereg malych państw

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • +1

    Adam_gość_gość_gość_gość_gość

    28.03.2025, 12:21

    x

    Rząd nakaże budować schrony po nowobudowanymi blokami a to podroży koszt mieszkań i kto za to zapłaci MY

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • +1

    Kapitan Żbik_gość

    28.03.2025, 19:42

    Apka Straży

    tnij.tcz.pl/?u=534e09 wyszukaj budowle ochronne nie za ma co ;-)

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx9 
  • wer_gość

    02.04.2025, 22:42

    polacy maja dwa wyjscia

    jesli dojdzie do wojny 1. poddac sie i moze nawet miec lepiej patrzac w ktora strone to wszystko zmierza / mowie o unii zarzadzanej przez niemcow / 2. walczyc i przegrac tak jak to bylo w 1939 roku , stracic z 2 miliony obywateli i miec zniszczony kraj i tez sie poddac w koncu

    Odpowiedz
    IP: 82.31.xx6.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.