Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
Przeglądając Internet znalazłem film VHS - z przejazdu ostatniego pociągu na trasie Tczew - Skarszewy. Miało to miejsce 22 lata temu. Dlaczego dopuszczono do tego, by zlikwidować kolejowy potencjał naszego regionu?!
Pomorze miało kiedyś świetną mapę kolejową - i czy to się spodoba, czy nie, obecnej partii rządzącej - niezbyt pałającej sympatią do Niemców - zbudowaną właśnie w czasach pruskich. Wystarczy spojrzeć na tereny dawnego rosyjskiego zaboru - mieszkańcy mieli czego zazdrościć. U nas pociągiem można było dotrzeć praktycznie do każdej większej miejscowości. No właśnie - można było... Bo w latach 90-tych rozpoczął się upadek transportu publicznego. A szkoda! Młodzi nie pamiętają, że jeszcze całkiem niedawno do Skarszew, Gniewa, czy Skórcza, a nawet Ocypla można było dojechać pociągiem. Teraz o tym świadczą tylko niszczejące kolejowe budynki dawnych stacji. Aż się serce kraje, jak się na to patrzy. Cóż Niemiec powiedziałby - "Polnische Wirktschaft"... no i niestety w tym coś jest.
Poniżej znaleziony w necie film z ostatniego przejazdu pociągu z Tczewa do Skarszew (31.03.2000). Obecnie na odcinku Pszczółki - Sobowidz znajduje się droga rowerowa.
A ktoś z was pamięta jeszcze wąskotorówkę z Lisewa? Ech, smutna historia zmarnowanych możliwości...
PS. Wystarczy zajrzeć do innych krajów, które podobnie jak my przeszły transformację - i borykały się z podobnymi problemami ekonomicznymi - np. Czechy - tam linii kolejowych nie rozebrali i nie rozkradli - nadal mają bogatą sieć połączeń.
Pomorze miało kiedyś świetną mapę kolejową - i czy to się spodoba, czy nie, obecnej partii rządzącej - niezbyt pałającej sympatią do Niemców - zbudowaną właśnie w czasach pruskich. Wystarczy spojrzeć na tereny dawnego rosyjskiego zaboru - mieszkańcy mieli czego zazdrościć. U nas pociągiem można było dotrzeć praktycznie do każdej większej miejscowości. No właśnie - można było... Bo w latach 90-tych rozpoczął się upadek transportu publicznego. A szkoda! Młodzi nie pamiętają, że jeszcze całkiem niedawno do Skarszew, Gniewa, czy Skórcza, a nawet Ocypla można było dojechać pociągiem. Teraz o tym świadczą tylko niszczejące kolejowe budynki dawnych stacji. Aż się serce kraje, jak się na to patrzy. Cóż Niemiec powiedziałby - "Polnische Wirktschaft"... no i niestety w tym coś jest.
Poniżej znaleziony w necie film z ostatniego przejazdu pociągu z Tczewa do Skarszew (31.03.2000). Obecnie na odcinku Pszczółki - Sobowidz znajduje się droga rowerowa.
A ktoś z was pamięta jeszcze wąskotorówkę z Lisewa? Ech, smutna historia zmarnowanych możliwości...
PS. Wystarczy zajrzeć do innych krajów, które podobnie jak my przeszły transformację - i borykały się z podobnymi problemami ekonomicznymi - np. Czechy - tam linii kolejowych nie rozebrali i nie rozkradli - nadal mają bogatą sieć połączeń.
Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Komentarze (14) dodaj komentarz
a_gość
28.09.2022, 11:30
Pamiętam jak za chłopaka jeżdziłem tym pociągiem do Skarszew na piwko pasja do kolei została. Dzięki za przypomnienie to już tyle lat temu nawet nie myślałem że ten ostatni kurs był w 2000 r. Jak ten czas leci.
OdpowiedzWiem_gość_gość
28.09.2022, 11:30
Zbiorkom przegrywa czasem przejazdu.
Wg na szybko znalezionych starych rozkładów z Pszczółek do Skarszew pociąg jechał 36minut, dodaj sobie stary czas przejazdu Tczew-Pszczółki 10 min, przesiadki, dostarcie do dworca wyjdzie godzina. Teraz zobacz sobie ile czasu samochodem zajmie, policz cennik przy większej ilości osób typu 2+2dzieci. O ZAWSZE niekorzystnym rozkładnie jazdy w PKP nie wspominając. Zbiorkom jest dobry ale dla uczniów i emerytów.
Odpowiedzaaa_gość
28.09.2022, 14:47
Piniądze to nie wszystko dlatego że każdy biega za piniądzem ten świat tak wygląda kiedyś było spokojniej nikomu nie przeszkadzało że ten pociąg tyle jechał można było pogadać, pojechać spontanicznie bo było nas stać teraz gdy bilet na autobus w tej dziurze będzie kosztował około 5 zł to już nawet z domu ludzie nie wyjdą bo po co popatrzeć jak wszystko kosmicznie drogie
CytujQwerty_gość
30.09.2022, 17:30
Jest to uproszczone i błędne liczenie
Wystarczy spojrzeć na czas i możliwości dla aktualnej kolei metropolitalnej. Tak błędnych obliczeń nie można zastosować dla bardzo perspektywicznego szlaku, który zakończył żywot 20 lat temu. Te błędnie wyliczone czasy i koszta nie mają żadnego odzwierciedlenia. Ta kolej powinna być reaktywowana. A obliczenia powinno się opierać o zachowane podobne ciągi komunikacyjne w krajach zachodu, czy nawet u Czechów.
CytujXyz_gość_gość
28.09.2022, 13:43
Często i bezproblemowo jeździliśmy do Ocypla
Odpowiedzjaja_gość
28.09.2022, 15:47
Wąskotorówka to był klimat.Lisewo cała baza bocznica ,do Nowego Dworu Gd się jeżdziło i dalej do Stegny. Te mosty strasy a widoki lepsze jak pociągiem się jechało.Same natura i wioski.To było KIEDYŚ i już nie WRÓCI.
OdpowiedzPKP_gość
28.09.2022, 16:57
koniec nadchodzi
Podziękujcie za to AWS, Uni demokratycznej i potem PO , sprzedali wszystko . A teraz obecny prezydent Tczewa to stara gwardia byłych czcicieli Tuska.
Odpowiedzdick_gość
29.09.2022, 16:18
Ooo, to też wina Tuska :) !!!
Cytujto jest juz chore_gość
03.10.2022, 08:46
znowu wina Tusk, radze abys zrobil termin u psychiatry razem z Balbina
CytujPiSmaku_gość
03.10.2022, 09:08
zlap sie najpierw za swoj nos
zapomniales wpisac , ze PiS wybuduje nowoczesny port lotniczy, wiec powstanie nowa komunikacja kolejowa wybuduja nowy most przez Wisle i pociagi beda omijac stacje Tczew, takze wszystkich pasazerow beda zwozic do portu lotniczego i z tego centralnego portu lotniczego beda mogli pasezerowie latac do innych do Berlina Paryza , Londynu itd. tak jak by nie bylo mozna z Gdanska latac do tych miejscowosci i zapewno regionalne lotniska zostana zamkniete np. w Gdansku , Wroclawiu, Krakowie itd. tak samo bedzie, jak z wielkim portem morskim w Elblaga mamy drugi Roterdam i Hamburg razem wziete, to tylko tuba propagadowa partii PiS i poza tym znamy nie od dzis, to co demolka Balbina dotknie to zaraz zepsuje, no coz tak jak elektrownia w Ostrolece, stadnina koni, Puszczs Bialowiejska itd, wiec przestan PiSmaku bzdury wypisywac, bo moge tobie dalej wyliczac poraszki i niechlubne inwestycje pisowcow a moze juz zapomniales kontrakt na respiratory z handlarzem bronia i takze Chinczycy zazdroszcza rzadzacej wladzy za kilkusetletnie kontrakty na budowe promow w Szczecinie-:)))
CytujTomi_gość
28.09.2022, 18:43
Jechało się tą trasą nawet do Kościerzyny. Co prawda prędkosc była ślimacza ale widoki i klimat był.
Odpowiedzdick_gość
29.09.2022, 16:11
Może dlatego, że mało kto jeździł?
Odpowiedzdick_gość
29.09.2022, 16:13
"Piniądze to nie wszystko dlatego że każdy biega za piniądzem ten świat tak wygląda kiedyś było spokojniej nikomu nie przeszkadzało że ten pociąg tyle jechał można było pogadać, pojechać spontanicznie bo było nas stać teraz gdy bilet na autobus w tej dziurze będzie kosztował około 5 zł to już nawet z domu ludzie nie wyjdą bo po co popatrzeć jak wszystko kosmicznie drogie"
OdpowiedzKogo było na to stać? Pasażer płacił 5 zł , a samorząd z naszych pieniędzy dokładał.
a_gość
01.10.2022, 21:47
Wolałem jak państwo dopłacało do biletów bo korzystali z tego wszyscy a teraz dostaje patola różne plusy bo im się należy a ty pracujesz, masz dochód z najniższej krajowej i nie dostaniesz nic bo przekraczasz a wyżyć już się za to nie da .
Cytuj