To była żmudna praca! Rozwiązano zagadkę pergaminów

Most Tczewski (fot. tcz.pl)
Tczew - To była żmudna praca! Rozwiązano zagadkę pergaminów
Wiadomo już, co zapisano na pergaminach, które znajdowały się w kapsule, odnalezionej w fundamencie przyczółka Mostu Tczewskiego. Przez ostatnie miesiące były poddawane renowacji, a teraz tłumaczce udało się przełożyć tekst pisany niemiecką kaligrafią.

Choć prace przygotowawcze i ziemne do budowy Mostu trwały już w 1850 r., to za symboliczny początek budowy kolejowo-drogowego Mostu Tczewskiego przyjmowany jest dzień 27 lipca 1851 r., kiedy to dokonano wmurowania kamienia węgielnego. W obecności ówczesnego króla Prus Fryderyka Wilhelma IV w fundamencie zachodniego przyczółka ukryto wówczas kapsułę czasu. W 2019 r. podczas odbudowy Mostu Tczewskiego udało się ją odnaleźć i otworzyć. W środku kapsuły odnaleziono 10 pruskich monet z połowy XIX wieku oraz dwa pergaminy z treścią w języku niemieckim. Całość - trafiła do konserwacji. Zajmowała się nimi konserwator dzieł sztuki Alicja Krawczyk z Polskiej Akademii Nauk. Później specjalista do spraw dokumentacji fotograficznej zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku Grzegorz Nosorowski, korzystając z techniki obrazowania multispektralnego, uzyskał fotokopie pergaminów. Te trafiły w ręce tłumaczki Stefanii Sychty z Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk. W dokumentach było wiele ubytków - te zostały zostały zastąpione kropkami, ale może ich treści domyślić się z kontekstu.

- Odtworzenie tego, co zapisano na pergaminach, to była bardzo żmudna praca specjalistów - mówi Józef Ziółkowski z Fabryki Sztuk - Pergaminy były bardzo mocno zniszczone. Część zamieniła się w maź. Skóra była niszczona przez bakterie - trzeba było czekać aż pół roku, poddając pergamin licznym procesom, aby rozpocząć bezpiecznie proces konserwacji. Dzięki wielu zabiegom udało się część przetłumaczyć. Zapisano tam m. in. rozkaz pruskiego króla dotyczący rozpoczęcia budowy mostu - a także szczegóły techniczne, czy organizacyjne - np. stworzenie zakładu w Knybawie na potrzeby budowy mostu.


W środku znajdowało się też 10 monet z mennicy berlińskiej - z lat 1850-51. Ze zbiorem zapoznała się specjalistka z zakresu numizmatyki z Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej - Helena Dzienis, która stwierdziła, że monety pochodzą z mennicy berlińskiej. 2 zwitki pergaminu pochodzą z lat 1850-51. Kapsułę, monety i fotokopie pergaminów można oglądać w Fabryce Sztuk (oryginał jest przechowywany w szczelnym zamknięciu, żeby nie uszkodziło go światło).


Co krył pergamin?

1.
Jego Wysokość Król Prus
Fryderyk Wilhelm IV
wydał rozkaz
połączenia prowincji wschodnich
z centralnym punktem państwa ...... kolej
żelazną pomiędzy Berlinem i Królewcem .....
...... tą budową
...... przez ....
...... koło Ma... .......
....... rozbudowa koryta rzeki i wałów ......

2.
Wisły i Nogatu jest rozpoczęta.
Dla realizacji budowy mostów i
rozbudowy koryta rzeki i wałów utworzono w Tczewie
komisję składającą się z dwóch wydziałów.

Według planu budowy most na Wiśle ma być zbudowany
na dwóch filarach brzegowych i pięciu filarach środkowych,
każdy z sześciu otworów przepływowych o odległości 320[?] stóp
z .... żelaznymi .........
...... przejazd dla pociągu ......... ..........
...................... inne ...............
............. o długości 2500 stóp .........
.... budowla naziemna mostu będzie przy naziemnej

3.
......... .... 46 stóp nad punktem środkowym
........... koło Tczewa się znajdować. Koszty budowy
oszacowano na .......... talarów.
............. do budowy mostu na Wiśle
rozpoczęto w roku 1845[?] i po ich
przerwaniu wiosną 1850 roku podjęto ponownie.
Na potrzeby budowy w majątku Knybawa
niedaleko Tczewa .............
Rocznie 4 ....................
..............., które w roku .................
zakład i odlewnię żeliwa ....................
wykonanie niezbędnych do budowy mechanicznych

4.
narzędzi i na budowę huty
żelaza dla części naziemnej mostu pozyskano
od państwa.
Założenie filarów mostu odbywa się przy pomocy
muru szczelinowego z betonem, który sięgał na głębokość 10 stóp
poniżej poziomu Tczewa. Służący do tego, ......
twardniejący w wodzie cement jest
z ................ Starogardzie[?] i Knybawie
odkryte .......... budowa
..............................
W roku 185...................... lewostronne
filary brzegowe mostu rozpoczęto, a w lipcu 1851

5.
.............. położenie pierwszego dużego
.............................
Po otwarciu odcinka kolei ................
Krzyż i Bydgoszcz 26-go .................
Podczas dalszej podróży do Królewca ..............
odsłonięcie pomnika na cześć ..........
Jego Wysokości Fryderyka Wilhelma
Wysokość .................


Transkrypcja i tłumaczenie tekstu zachowanego na pergaminie z kapsuły czasu: Stefania Sychta - PAN Biblioteka Gdańska, Dział Zbiorów Specjalnych

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (8)
dodaj komentarz

  • Ile_gość

    30.04.2021, 13:38

    Warte

    Są monety ??????

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx3 
  • +17

    Ona..._gość

    30.04.2021, 14:46

    mniej więcej ....

    ...tyle samo, co przedwyborcze obiecanki Smolińskiego!

    Cytuj
    IP: 5.173.xx1.xx1 
  • +9

    Gosc_gość

    30.04.2021, 14:49

    Most

    W tamtych latach budowa mostu trfala około 5 lat a wy takiego kawałka nie możecie odbudować kpina most to wizytówka tczewa a wy nie możecie się dogadać by jak najszybciej odbudować rozebrać umicie wszystko a odbudować to już nie tylko wymówki z pieniędzmi już tego słuchać się nie chce

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • -1

    Futrzak1990_gość

    30.04.2021, 18:44

    Most

    Ten most jest wizytówką nie tylko pod trójmiejskiego Tczewa. Ten most to symbol i historia miasta i państwa polskiego. Ostatni na Wiśle łączący wschod i zachód. Lecz banda poj**ow z rządu zniszczy ten symbol bo dla nich to tylko zlom...

    Cytuj
    IP: 80.187.xx7.xx0 
  • +3

    Tczew_gość_gość

    30.04.2021, 19:10

    Tczew

    Ciekawe na ile talarów oszacowano koszt budowy

    Odpowiedz
    IP: 37.30.xx0.xx2 
  • +22

    rty_gość

    30.04.2021, 20:34

    ja wam przetlumacze

    ja fryderyk krol prus buduje ten most w przeciagu 6 lat , uzywajac 19 wiecznych metod pracy i technologi , mam nadzieje ze ten most nigdy nie bedzie we wladaniu polakow , ktorzy w 21 wieku nie beda potrafili nawet go naprawic i o niego zadbac , ja milosciwie panujacy prosze boga zeby trafil piorunem tych oszolomow ktorzy sabotuja odbudowe mego dziela , niech ich cholera wezmie razem z urzednikami wrzodem na dup.ie tego regionu , takie ofermy u mie w krolestwie zostaly by wybatozone i wyslane do pasania swin a nie siedzieli w biurach

    Odpowiedz
    IP: 82.28.xx8.xx1 
  • +1

    brucke_gość

    30.04.2021, 21:02

    "Ten most jest wizytówką nie tylko pod trójmiejskiego Tczewa. Ten most to symbol i historia miasta i państwa polskiego. Ostatni na Wiśle łączący wschod i zachód. Lecz banda poj**ow z rządu zniszczy ten symbol bo dla nich to tylko zlom..."

    Chyba symbol uwczesnej Pruskiej potęgi. Symbol Ostbahn

    Odpowiedz
    IP: 5.184.xx1.xx5 
  • +1

    Krysia baryłka von klasu3_gość

    02.05.2021, 14:18

    I tyle lat zeszło. Odczytanie pergaminu co można zrobić to w 1 dzień Xd ale co most remontują 10 lat to i pergamin trzeba odczytywac kilka lat

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx0.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.