Co z budową "suchego portu" w Zajączkowie Tczewskim? Prace są wciąż na poziomie projektowym. Inwestor liczy na pozyskanie środków z Unii Europejskiej oraz na to, że zadanie uda się rozpocząć w przyszłym roku.
"Suchy port" w Zajączkowie pierwotnie miał zacząć działać w 2020 roku. Inwestycja według wstępnego kosztorysu sprzed kilku lat miała kosztować ok. 200 mln zł. PCC Intermodal zarządza już kilkomoma terminalami - towary z Rotterdamu trafiają do Kutna, z portów niemieckich do Gliwic, z Gdańska do Kutna i Brzegu, jest również centrum we Frankfurcie. Projekt pod Tczewem ma być zwieńczeniem procesu inwestycyjnego spółki. PCC Intermodal ma już 58 hektarów terenu inwestycyjnego w Zajączkowie. Na jakim etapie jest inwestycja?
Jak ma funkcjonować całość? Towary bezpośrednio ze statków trafiłyby na pociąg - w Zajączkowie byłyby przesyłane dalej w głąb kraju - pociągiem, bądź samochodami ciężarowymi. Jak przewiduje PCC Intermodal, w terminalu zatrudnienie może znaleźć około 60-100 osób. Dodają jednak, że z czasem centrum logistyczne będzie rozrastać się o kolejne podmioty - to tu mogą chcieć przenieść swoją działalność niektóre firmy zajmujące się magazynowaniem, a także związane z działalność celną. Terminal może stać się centrum logistycznym, które będzie motorem dla innych działalności.
Docelowo terminal pod Tczewem mógłby obsługiwać milion kontenerów rocznie, co stanowić ma ok. 25 procent ładunków trafiających do trójmiejskich portów.
"Suchy port" w Zajączkowie pierwotnie miał zacząć działać w 2020 roku. Inwestycja według wstępnego kosztorysu sprzed kilku lat miała kosztować ok. 200 mln zł. PCC Intermodal zarządza już kilkomoma terminalami - towary z Rotterdamu trafiają do Kutna, z portów niemieckich do Gliwic, z Gdańska do Kutna i Brzegu, jest również centrum we Frankfurcie. Projekt pod Tczewem ma być zwieńczeniem procesu inwestycyjnego spółki. PCC Intermodal ma już 58 hektarów terenu inwestycyjnego w Zajączkowie. Na jakim etapie jest inwestycja?
- Obecnie trwają prace projektowe, powiązane z nimi uzgodnienia oraz uzyskiwanie wszelkich niezbędnych pozwoleń oraz decyzji. Mimo opóźnień i problemów z dostępnością środków unijnych i tym samym brakiem możliwości aplikowania o dofinansowanie tej inwestycji ze środków z KPO / FEnIKS, w dalszym ciągu zakładamy, że rozpoczęcie inwestycji będzie możliwie w roku 2024. Intermodal Container Yard w Zajączkowe Tczewskim to kluczowa inwestycja dla rozwoju korytarza Bałtyk - Adriatyk. Centrum konsolidacyjno-dystrybucyjne, jakie powstanie na zapleczu portów Gdańska i Gdyni, umożliwi lepszy dostęp komunikacyjny z/do naszych portów od strony lądu, dzięki czemu jeszcze więcej kontenerów będzie mogło podróżować koleją przez nasze porty w głąb lądu, w ruchu pomiędzy Skandynawią, Polską, Czechami, Słowacją, Austrią, Węgrami, dalej do Włoch, Rumunii, Bułgarii. - wyjaśnia nam Monika Konsor-Fąferek, Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju w PCC Intermodal S.A.
Jak ma funkcjonować całość? Towary bezpośrednio ze statków trafiłyby na pociąg - w Zajączkowie byłyby przesyłane dalej w głąb kraju - pociągiem, bądź samochodami ciężarowymi. Jak przewiduje PCC Intermodal, w terminalu zatrudnienie może znaleźć około 60-100 osób. Dodają jednak, że z czasem centrum logistyczne będzie rozrastać się o kolejne podmioty - to tu mogą chcieć przenieść swoją działalność niektóre firmy zajmujące się magazynowaniem, a także związane z działalność celną. Terminal może stać się centrum logistycznym, które będzie motorem dla innych działalności.
Docelowo terminal pod Tczewem mógłby obsługiwać milion kontenerów rocznie, co stanowić ma ok. 25 procent ładunków trafiających do trójmiejskich portów.
Komentarze (7) dodaj komentarz
Sceptyczny_gość_gość
29.03.2023, 12:34
Pytanie, czy na pewno wypali. "Lekko" zmieniło się podejście w UE jak i w Polsce do "Nowego Jedwabnego Szlaku", a i "F..utin" zrobił swoje.
OdpowiedzKamis_gość
30.03.2023, 07:06
Drogi w Tczewie
Więcej ciężarówek oraz aut dostawczych do wykończenia i tak już agonalnego stanu dróg!!! Kiedy w tym mieście coś się w tym temacie zmieni ? Dziury w jezdni jak po wojnie ! Porażka rządzących!
Odpowiedzgość_gość
30.03.2023, 07:42
Port przeładunkowy
Jak z dojazdem TIRów z Zajączkowa do Autostrady? Przez A.Krajowej tak? Wyobrażacie sobie co będzie sie działo na Suchostygach? (A.Krajowej) Już teraz są problemy a co dopiero jak będą konwoje jechały. To samo dotyczy starej jedynki. Zapchają miasto jak nic
OdpowiedzPiotr_gość
30.03.2023, 23:07
Odp
Według mnie będzie musiała powstać nowa droga krajowa od do terminala ... Nie wiem jak połączą terminal z portem rzecznym aby odbierać kontenery z barek
CytujTadek _gość
30.03.2023, 08:40
Suchy port ?
Zamiar dobry . Były by nowe miejsca pracy . Tyle , że jak prawie wszystko w Polsce ,zaczęty od d**y stron . Mamy tu świeży przykład z przekopem na Mierzei Wiślanej . Wielkie przedsięwzięcie z którego korzystają tylko żaglówki .Nie pomyślano wcześniej ani o pożądanym porcie , ani o dostępie do niego ????. O całej infrastrukturze połączeń drogowych i kolejowych Elbląga z resztą Polski nie wspominając . To samo czeka nas w Zajączkowie . Połączenie jedynie kolejowe . Dogi , już i tak w złym stanie i słabo przepustowe , zostały by zapchane jeszcze większą masą ciężarówek. Tczew zostałby w tym momencie prawie odcięty od świata . Wisła , wspaniała droga wodna , też odpada . Za czasów PRLu wykorzystywana jak każda duża rzeka w normalnie funkcjonującym państwie ... pływały wtedy po niej do pełna załadowane barki została tak zaniedbana , że pływać po niej mogą jedynie kajaki . Jeżeli chcemy suchy port , musimy najpierw pomyśleć o wszystkim z nim związanym. To jak budowanie osiedli i bieganie po błocie bo o ulicach nikt nie pomyślał , w najlepszym wypadku położy sią jumby .Polska mentalność i wybieganie w przyszłość . Tragedia.
OdpowiedzPiotr_gość
30.03.2023, 23:12
Odp
Chciałbym wierzyć że port rzeczny w Tczewie będzie rozbudowany przebudowany z nowym dłuższym nabrzeżem coś jak peron przy torze aby rozładowywać kontenery czy nawet załadować aby kontenery płynęły np do Warszawy czy na południe
CytujPiotr_gość
30.03.2023, 14:20
Termin
Witam jak dobrze pamiętam pierwotny termin realizacji inwestycji miał już zacząć działać a min przynajmniej w budowie podczas euro 2012 więc mija min 10 lat od rozpięcia budowy tego terminala bodajże a pierwszy etap inwestycji miał działać w 2014 lub 2015 r Może rozpoczną ale nie skończą bo będzie trwać wojna na całym świecie na pełną skalę tak jak jest napisane w Biblii powstanie naród przeciw narodowi itd
Odpowiedz