Czy tczewski dworzec wygląda jak jedna z większych stacji w kraju? Nasz czytelnik zastanawia się, dlaczego mimo przeprowadzonych wielomilionowych inwestycji, nie zadaszano całych peronów, a jedynie ich fragmenty. Okazuje się, że PKP PLK przygotowuje się do przetargu na wykonanie dokumentacji na przeprowadzenie prac, które mają zwiększyć przepustowość ciągu Tczew - Gdynia. Zadanie ma zakładać m. in. wykonanie zadaszenia na pełnej szerokości peronów. To na razie jednak melodia przyszłości.
Remont dworca w Tczewie zakończył się w 2021 roku - przebudowa wybudowanego w 1949 roku obiektu kosztowała ok. 18 mln zł. Już po zakończeniu prac pasażerowie wskazywali na wiele niedoróbek - nie działały elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, czy dworcowy zegar. Problemem była też komercjalizacja obiektu - przez długie miesiące wiele boksów stało pustych. Jeszcze zanim wyremontowano sam budynek, przebudowano perony.
Teraz "dworcowy" temat powraca za pośrednictwem maila jednego z naszych czytelników.
Spółkę PKP PLK zapytaliśmy, dlaczego podczas remontu peronów, nie pomyślano o zadaszeniu ich całości. Poprosiliśmy także o informację, czy spółka planuje w przyszłość zadaszenie peronów na całym ich odcinku.
Pytania dotyczące budynku skierowaliśmy do zarządcy obiektu - PKP S.A.
- Zmiana rozkładów jazdy w ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na dworcu w Tczewie jest przeprowadzana przez zewnętrzną firmę każdorazowo tuż przed zmianami rozkładów jazdy pociągów. W związku z tym możliwe są pewne utrudnienia w zakresie funkcjonowania tablic. PKP S.A. pracują nad kompleksowym rozwiązaniem tej kwestii. Niemniej należy zaznaczyć, że na dworcu znajdują się również tradycyjne papierowe rozkłady jazdy, z których podróżni mogą uzyskać informację, jak i elektroniczny rozkład jazdy w przejściu na perony. Toalety w Tczewie wynajęte są podmiotowi zewnętrznemu, jeżeli występują nieprawidłowości na bieżąco zwracamy uwagę operatorowi toalet. W kwestii klimatyzacji - wystąpiła awaria, która została zgłoszona gwarantowi i usunięta w ciągu 3 dni roboczych. - wyjaśnia Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych S.A.
Remont dworca w Tczewie zakończył się w 2021 roku - przebudowa wybudowanego w 1949 roku obiektu kosztowała ok. 18 mln zł. Już po zakończeniu prac pasażerowie wskazywali na wiele niedoróbek - nie działały elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, czy dworcowy zegar. Problemem była też komercjalizacja obiektu - przez długie miesiące wiele boksów stało pustych. Jeszcze zanim wyremontowano sam budynek, przebudowano perony.
Teraz "dworcowy" temat powraca za pośrednictwem maila jednego z naszych czytelników.
- Jeszcze do 2015 roku stacja kolejowa w Tczewie była jedną z 15 najważniejszych stacji kolejowych w Polsce i była sklasyfikowana w tzw. kategorii ,,A". Wynikało to z tego, że stacja odprawiała rocznie około 3 mln pasażerów. W 2015 roku nastąpiła jednak zmiana, która przez większość została niezauważona. Pomimo tego, że nasza stacja kolejowa obsługuje rocznie tak wielu pasażerów, zatem PKP powinno zwracać szczególną uwagę na komfort podróżnych, stacja została zdegradowana do nowej kategorii tzw. dworca regionalnego - porównując to do starej nomenklatury - do kategorii ,,D". W opisie tej kategorii znajdujemy informacje, że są to dworce w małym mieście, obsługujące głównie ruch regionalny i lokalny. Tczewska stacja kolejowa wymaga nowych inwestycji. Perony są pełne podróżnych, którzy aby schronić się przed deszczem mają do dyspozycji skromne i nie spełniające swojej roli zadaszenia w środkowej części peronów - takie jak np. w niewielkiej miejscowości Pszczółki. Na stacjach w Szymankowie pod Malborkiem, w Pruszczu Gdańskim, czy w Starogardzie Gdańskim - czyli stacjach obsługujących nieporównywalnie mniej pasażerów, mają oni do dyspozycji pełne zadaszenia peronów. Dla porównania ze stacji w Szymankowie korzysta dziennie 300 pasażerów. Toalety na nowym dworcu wołają o pomstę do nieba. Wyświetlacze w holu dworca nie działają prawidłowo. W ostatnich dniach w holu dworca przestała działać klimatyzacja. Dopóki nie będzie presji społecznej nic się w tym temacie nie zmieni! To także przede wszystkim zadanie dla naszych włodarzy - prezydenta, starosty, wójta, radnych, marszałka i wojewody a także posłów, senatorów by zabiegali o nasz dworzec, bo stan jego infrastruktury przekłada się na komfort podróży 3 milionów pasażerów! - pisze internauta (dane do wiadomości redakcji).
Spółkę PKP PLK zapytaliśmy, dlaczego podczas remontu peronów, nie pomyślano o zadaszeniu ich całości. Poprosiliśmy także o informację, czy spółka planuje w przyszłość zadaszenie peronów na całym ich odcinku.
- Podczas modernizacji stacji Tczew, zrealizowanej w latach 2009-2012, zabudowano na peronach wiaty wzorowane na innych stacjach i przystankach, przebudowanych w ramach prac na linii kolejowej nr 9. Rozmiar wiat dostosowano wówczas do liczby przewidywanych podróżnych oraz wielkości poprzednich wiat. - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania przetargowego na dokumentację projektową dla zadania "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia - prace projektowe". W ramach zadania na stacji Tczew planujemy poprawienie funkcjonalności peronów poprzez zabudowę wiat sektorowych, tj. zadaszenia na pełnej szerokości peronów w rejonie zejścia z przejścia nad torami. Realizacja zadania będzie możliwa po zakończeniu prac projektowych (tj. po roku 2028) oraz zapewnieniu środków finansowych na prace budowlane. PLK S.A. nie prowadzą statystyk dotyczących liczby pasażerów korzystających ze stacji i przystanków.
Pytania dotyczące budynku skierowaliśmy do zarządcy obiektu - PKP S.A.
- Zmiana rozkładów jazdy w ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na dworcu w Tczewie jest przeprowadzana przez zewnętrzną firmę każdorazowo tuż przed zmianami rozkładów jazdy pociągów. W związku z tym możliwe są pewne utrudnienia w zakresie funkcjonowania tablic. PKP S.A. pracują nad kompleksowym rozwiązaniem tej kwestii. Niemniej należy zaznaczyć, że na dworcu znajdują się również tradycyjne papierowe rozkłady jazdy, z których podróżni mogą uzyskać informację, jak i elektroniczny rozkład jazdy w przejściu na perony. Toalety w Tczewie wynajęte są podmiotowi zewnętrznemu, jeżeli występują nieprawidłowości na bieżąco zwracamy uwagę operatorowi toalet. W kwestii klimatyzacji - wystąpiła awaria, która została zgłoszona gwarantowi i usunięta w ciągu 3 dni roboczych. - wyjaśnia Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych S.A.
Komentarze (9) dodaj komentarz
buhjk_gość
26.06.2024, 10:05
18 mln a nawet schodów ruchomych nie zrobili na perony haha
Odpowiedzdick_gość
26.06.2024, 10:16
"PLK S.A. nie prowadzą statystyk dotyczących liczby pasażerów korzystających ze stacji i przystanków". - Wszystko w temacie.
Odpowiedznick_gość_gość
26.06.2024, 10:41
plk to inny wymiar
Czyli jak to PLK ma zwyczaju zwalanie odpowiedzialności na innych. Zarządza dworcem i nie potrafi nic zrobić z wyświetlaczami które raz działają raz nie. O zadaszeniu to chyba od kilkunastu lat spokojnie słychać, że ma w planach, że ma na uwadze, że przewiduje to w niedługim czasie. Bajki o zadaszeniu dużym na wszystkie perony. Prawda jest taka, że PLK lachę kładzie na Tczew najważniejszy to w tym rejonie jest Trójmiasto a reszta to tam nie ma co inwestować. Ile raz wspominało się, że potrzebne jest drugie przejście na końcu peronów nie bo PLK widzi w statystykach, że nikt tam nie chodzi szczególnie stawiając znak kamerę i sokistów którzy jedyne co potrafią do wypisać mandat za palenie szluga. Im większy monopolista na rynku tym większą lachę kładzie na komfort swoich użytkowników a liczy jedynie zyski.
OdpowiedzStach_gość
27.06.2024, 06:55
Nieporozumienie
PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest Spółką zarządcą infrastruktury kolejowej w której zakres wchodzą tory, obiekty inżynierskie, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dworcami zarządza PKP SA
CytujPrawy_gość
26.06.2024, 19:24
Dworzec kolejowy Tczew
Sztandarowy projekt PiS i Smolińskiego , tak jak most lisewski, jedno porażka, drugie rozebrane i już nikt tego nie odbuduje a kto na tym zarobił można się tylko domyślać
OdpowiedzGość 77_gość
27.06.2024, 00:06
Dworzec
Twoja stara i cała rodzinka?
CytujJa_gość
26.06.2024, 23:20
Bareja ciąg dalszy...
Ktoś gdzieś podaje dane pasażerów, przecież po ilości sprzedanych biletów jednorazowych i okresowych wiadomo ile osób korzysta z pociągów na stacji Tczew. Na koleji był jest i będzie bałagan. Bo tam się nikomu nie chce. Tak jest w każdej spółce skarbu państwa. Niestety...
OdpowiedzPiotr_gość_gość
01.07.2024, 19:16
Przetarg
Jestem ciekaw kiedy oglosza przetarg dokumentacja projektowa na zwiekszenie przepustowosci ciagu tczew gdynia czy w projekcie bedzie w koncu dobudowa kolejnych 3 torow na odcinku do gdanska tak aby bylo 4 tory dla pociagow ic cargo polregio oraz 2 tory dla pociagow aglomeracyjnych typu skm ktora sie stanie samorzadowa spolka ??? Po drugie kiedy bedzie przetarg na prace budowlane dla lk 203 tczew chojnice moderna na 160 kmh oraz elektryfikacja bo dokumentacja projektowa juz jest w plk Oby ten przetarg byl w koncu 25 r aby do 30 juz zakonczyc inwestycje ???
OdpowiedzPiotr_gość_gość
01.07.2024, 19:25
Kolej
Nie dopisalem jeszcze to ze na stacji tczew powinien byc wybudowany 4 peron wyspowy dla pociagow ktore beda jechac po przyszlej magistrali kolejowej na lk 203 tczew chojnice lub dla pociagow aglomeracyjnych tczew gdansk jako skm kursujaca co godz lub nawet co pol godz bo metropolia zaczyna sie juz od tczewa
Odpowiedz