Czy wiesz, że:



Więcej danych znajdziesz w najnowszym raporcie "Nastolatki" stworzonym i opublikowanym przez NASK .
Cyfrowa codzienność młodzieży nieustannie się zmienia - nie tylko pod względem narzędzi, z których korzystają nastolatki, ale także w kontekście wyzwań, z jakimi się mierzą. Internet przestał być jedynie przestrzenią komunikacji czy rozrywki - stał się środowiskiem życia, w którym młodzi ludzie budują relacje, kształtują swoją tożsamość, uczą się i doświadczają emocji. W ich świecie granice między tym, co realne, a tym, co wirtualne, coraz częściej się zacierają.
Od 2014 roku NASK - Państwowy Instytut Badawczy prowadzi cykliczne badania "Nastolatki", których celem jest uchwycenie i zrozumienie tych przemian. Tegoroczna, szósta już edycja badania kontynuuje tę tradycję, zarówno stosując pomiary znane z poprzednich lat (m.in. czas spędzany online, korzystanie z mediów społecznościowych, problematyczne użytkowanie internetu), jak i zwracając się ku nowym obszarom tematycznym, które zyskują na znaczeniu w kontekście dynamicznego rozwoju technologii.
W edycji 2024 po raz pierwszy pojawiły się pytania dotyczące sztucznej inteligencji (AI) - jej obecności w codziennym życiu młodzieży, nastawienia do AI oraz świadomości związanych z nią zagrożeń. Zbadaliśmy również, jak nastolatki postrzegają zjawisko deepfake'ów - fałszywych treści generowanych cyfrowo, które mogą wpływać na ich poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do informacji i relacje społeczne.
Badanie objęło bardzo dużą liczbę uczniów i uczennic oraz szkół, a także - jak w poprzednich edycjach - uwzględniło perspektywę rodziców, co pozwala na porównanie deklaracji młodzieży z opiniami dorosłych. Dzięki temu raport stanowi nie tylko diagnozę aktualnych praktyk cyfrowych, ale także punkt wyjścia do refleksji nad kierunkiem, w jakim zmierza cyfrowa rzeczywistość młodych ludzi w Polsce.
Zachęcamy do lektury wszystkich, którym bliska jest tematyka edukacji, wychowania i dobrostanu młodzieży w erze cyfrowej. Wnioski płynące z raportu mogą okazać się nie tylko interesujące, ale i zaskakujące - nawet dla tych, którzy zjawiska cyfrowe śledzą od lat.


Więcej danych znajdziesz w najnowszym raporcie "Nastolatki" stworzonym i opublikowanym przez NASK .
Cyfrowa codzienność młodzieży nieustannie się zmienia - nie tylko pod względem narzędzi, z których korzystają nastolatki, ale także w kontekście wyzwań, z jakimi się mierzą. Internet przestał być jedynie przestrzenią komunikacji czy rozrywki - stał się środowiskiem życia, w którym młodzi ludzie budują relacje, kształtują swoją tożsamość, uczą się i doświadczają emocji. W ich świecie granice między tym, co realne, a tym, co wirtualne, coraz częściej się zacierają.
Od 2014 roku NASK - Państwowy Instytut Badawczy prowadzi cykliczne badania "Nastolatki", których celem jest uchwycenie i zrozumienie tych przemian. Tegoroczna, szósta już edycja badania kontynuuje tę tradycję, zarówno stosując pomiary znane z poprzednich lat (m.in. czas spędzany online, korzystanie z mediów społecznościowych, problematyczne użytkowanie internetu), jak i zwracając się ku nowym obszarom tematycznym, które zyskują na znaczeniu w kontekście dynamicznego rozwoju technologii.
W edycji 2024 po raz pierwszy pojawiły się pytania dotyczące sztucznej inteligencji (AI) - jej obecności w codziennym życiu młodzieży, nastawienia do AI oraz świadomości związanych z nią zagrożeń. Zbadaliśmy również, jak nastolatki postrzegają zjawisko deepfake'ów - fałszywych treści generowanych cyfrowo, które mogą wpływać na ich poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do informacji i relacje społeczne.
Badanie objęło bardzo dużą liczbę uczniów i uczennic oraz szkół, a także - jak w poprzednich edycjach - uwzględniło perspektywę rodziców, co pozwala na porównanie deklaracji młodzieży z opiniami dorosłych. Dzięki temu raport stanowi nie tylko diagnozę aktualnych praktyk cyfrowych, ale także punkt wyjścia do refleksji nad kierunkiem, w jakim zmierza cyfrowa rzeczywistość młodych ludzi w Polsce.
Zachęcamy do lektury wszystkich, którym bliska jest tematyka edukacji, wychowania i dobrostanu młodzieży w erze cyfrowej. Wnioski płynące z raportu mogą okazać się nie tylko interesujące, ale i zaskakujące - nawet dla tych, którzy zjawiska cyfrowe śledzą od lat.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.