Tcz.pl logo

Szukaj

MEVO ma dwa lata

(fot. mat. prasowe)
MEVO ma dwa lata
Dwa lata w liczbach i podsumowaniach, tort, balony, życzenia, nagrody dla konkursowiczów i przedstawienie "Twarzy MEVO" - za nami drugie urodziny roweru metropolitalnego. Po dwóch latach istnienia najnowocześniejszego systemu rowerowego w Polsce, mamy na liczniku 21 milionów przejechanych kilometrów, 6 milionów podróży i 630 tysięcy użytkowników.

MEVO ma już dwa lata! Z tej okazji w sobotę 22 listopada w Gdańsku spotkali się użytkownicy roweru metropolitalnego, osoby zawodowo związane z projektem, dziennikarze i samorządowcy.

Urodziny rozpoczęto od krótkiej konferencji prasowej, w której udział wzięli: Hanna Pruchniewska - burmistrz miasta Pucka, Weronika Chmielowiec - wójt gminy Pruszcz Gdański, Eunika Niemc - wójt gminy Kosakowo, Piotr Borawski - zastępca prezydent Gdańska, Michał Banacki - wiceprezydent Sopotu, Joanna Koszałka - zastępca wójta gminy Sierakowice, Michał Felon - dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Michał Glaser - prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Rowerowa stolica Polski

Gdańsk wiedzie prym w dwuletnich podsumowaniach MEVO. Blisko 70 proc. wszystkich wykręconych kilometrów, to zasługa gdańszczan, gdańszczanek i turystów.

- Dziękuję całej społeczności MEVO, wszystkim którzy korzystają z rowerów metropolitalnych. Jest nas już ponad 600 tys. użytkowników, którzy przez dwa lata przejechali ponad 21 milionów kilometrów - to jakby 500 razy przejechać Ziemię wokół równika - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska. Dzięki temu nasze miasta, nasza metropolia, nasze województwo dumnie noszą nazwę rowerowej stolicy Polski, a w tym roku dzięki temu, że mieliśmy w Gdańsku konferencję Velo City mogliśmy chwalić się naszymi statystykami rowerowymi przed całym światem.
Swoim wynikami chwalił się też Puck, gdzie MEVO przyjęło się bardzo szybko i od dwóch lat ułatwia przemieszczanie się mieszkańcom i turystom.

- Projekt MEVO pokazuje jak ważna jest Metropolia. Jesteśmy w MEVO od początku. Wyniki mamy bardzo dobre - nasi mieszkańcy przejechali ponad 40 tys. km podczas ponad 10 tys. podróży. Łączy nas MEVO i łączy nas Metropolia. Dzięki MEVO łatwo można dotrzeć z Pucka do Władysławowa czy do Gdańska. Tak dla Metropolii! - mówiła Hanna Pruchniewska - burmistrz miasta Pucka.
Również Sopot chętnie prezentował swoje statystyki i wrażenia z dwóch lat współtworzenia systemu MEVO. Mieszkańcy i turyści z najpopularniejszego kurortu w kraju przejechali blisko 2 miliony kilometrów i odbyli ponad 400 tysięcy podróży.


- Z dużą satysfakcją obserwujemy fakt, że MEVO zyskuje też większą popularność nie tylko wśród mieszkańców, ale też wśród turystów i gości odwiedzających Sopot. W sierpniu, czyli w szczycie sezonu letniego - trzy najbardziej popularne stacje w całym systemie MEVO były właśnie w Sopocie - mówił Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu. - Ilekroć patrzę na nasze ulice, ścieżki rowerowe i obserwuję mknące czerwone rowery MEVO - to się zastanawiam, jak myśmy funkcjonowali, jak MEVO jeszcze nie było? Trudno to sobie dzisiaj wyobrazić.

Informacje płynące z Trójmiasta, dopełnił głos z Gdyni.
- Również gdynianie polubili bardzo MEVO. Zauważyli, że to nie tylko codzienny środek transportu, ale także wkład w zrównoważoną mobilność. Mamy już prawie milion przejazdów i 3,3 mln przejechanych kilometrów. Brawo MEVO, brawo gdynianie - mówił Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni

Pruszcz Gdański - podwójnie

Rower metropolitalny MEVO działa w 17 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot: w Trójmieście, Tczewie, Rumi, Pruszczu Gdańskim (miasto), Redzie, Kartuzach, Pucku, Władysławowie, Sierakowicach, Żukowie, Somoninie, Stężycy, Kosakowie i Kolbudach. 1 sierpnia do systemu dołączyła Gmina Pruszcz Gdański.

- Gmina Pruszcz Gdański to najmłodsze dziecko w rodzinie MEVO, ale wyniki naszych mieszkańców są fenomenalne. Przez te kilka miesięcy nasi mieszkańcy przejechali ponad 41 tys. km. i ponad 9 tys. razy wypożyczyli rowery. To pokazuje, że nasi mieszkańcy (a nie turyści, jak w innych gminach) chcą być bliżej Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i uważam, że nam się to absolutnie udaje. Już pracujemy z mieszkańcami nad nowymi lokalizacjami i mam nadzieję, że już w przyszłym roku będą mogła podzielić się dobrymi informacjami o rozwoju systemu - mówi Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański.


Mimo trudności, to był dobry rok


Początek roku był dla MEVO trudny. W lutym miał miejsce pożar w którym spłonęła znaczna część rowerowej floty. To wydarzenie nie położyło się cieniem na funkcjonowanie MEVO. Flota rowerowa została odbudowana i rozbudowana. Dzisiaj do dyspozycji użytkowników roweru metropolitalnego jest 5300 jednośladów.

- Jedna trzecia projektu za nami, dlatego wielkie podziękowania należą się użytkownikom, samorządowcom i wszystkim, którzy pomagają tworzyć MEVO. Na ostatnich targach Smart City - MEVO było przedstawiane jako największy i najnowocześniejszy system rowerowy w Europie, bo rzadko który system ma odwagę wyjść tak daleko poza centra miast. Nasz projekt ma odwagę i to się sprawdza, że mogą z niego korzystać zarówno mieszkańcy dużych miast, jak i gmin wiejskich. Rozbudowujemy nasz metropolitalny system transportowy i wierzę, że w przyszłym roku wjedziemy na MEVO w przekształcenie w naszego stowarzyszenia w związek metropolitalny - mówił Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.


Rozbudowa systemu


Są gminy, które poważnie zastanawiają się nad rozbudową systemu, są i takie, które już w tym roku były gotowe na ten krok.

- Gdańsk to ? wszystkich przejazdów w MEVO, dlatego gminy nieustannie myślą o rozwoju systemu. W planach mamy zwiększenie liczby rowerów i stacji. W Gdańsku powstaje 50 nowych stacji, z których 25 zostało wybranych przez mieszkańców i staną w mieście do końca wiosny - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.

- Podobnie jak inne gminy, również Kosakowo rozważa rozwój swojego systemu. MEVO cieszy się dużą popularnością naszych mieszkańców, a w okresie letnim także turystów. To piękna metropolitalna inicjatywa. MEVO to pierwszy krok do budowy Metropolii, gdzie będzie zintegrowany system transportu. Z okazji urodzin życzymy sobie, żeby system jak najszybciej się rozwijał i był jeszcze bardziej widoczny na ulicach - dodaje Eunika Niemc, wójt gminy Kosakowo.

- MEVO to nie tylko duże miasta, także mieszkańcy gminy Sierakowice mogą korzystać z systemu. 5,5 tys. przejechanych kilometrów, ponad tysiąc podróży i chcemy, żeby było więcej - mówiła Joanna Koszałka - zastępca wójta gminy Sierakowice.

Dobra współpraca

Ten rok zaowocował wieloma współpracami, które pokazują, jak szerokie jest grono odbiorców MEVO. Wśród nich kampanie rowerowe, współpraca z klubami sportowymi, ze środowiskiem akademickim i kulturalnym. Do społeczności MEVO należą też seniorzy, którzy byli również obecni na urodzinach. Uroczystość stała się okazją do przedstawienia uczestników kampanii "Twarze MEVO", czyli: Sylwii, Artura, Michała i dwojga seniorów: pani Barbary i pana Eugeniusza. Nasi seniorzy są dowodem na to, że wiek to tylko liczba. Pani Basi rower towarzyszy od przeszło pół wieku, a pan Eugeniusz potrafi przejechać rocznie nawet 5 tysięcy kilometrów!

Punktem kulminacyjnym urodzin był przepyszny tort! A po torcie, kto miał ochotę na odrobinę zabawy i sprawdzian wiedzy o MEVO - wziął udział w kole fortuny i zgarnął rowerowe fanty.

2 lata MEVO w liczbach:

21 mln przejechanych kilometrów (to 524 okrążenia Ziemi!)
6 mln podróży/średni czas przejazdu to 19 minut (to ponad 217 lat nieprzerwanej jazdy na rowerze!)
zaoszczędzono ok. 2,5 tys. ton CO2, czyli tyle, co roczna absorpcja ponad 200 tys. drzew
630 tys. użytkowników (to tak, jakby co czwarty mieszkaniec woj. pomorskiego wyjechał na rowerze). Chętniej na MEVO wsiadają mężczyźni, którzy stanowią 60% wypożyczających, natomiast 50% użytkowników to osoby w wieku 19-30 lat)
użytkownicy MEVO spalili razem 630 mln kalorii (to 286 lat ćwiczeń na siłowni, przy założeniu, że ćwiczymy godzinę dziennie)
3,5 km to średni dzienny dystans
najwięcej wypożyczeń w godz. 13:00 - 16:00 (43 %)
76% przejazdów odbywa się w tygodniu, 24% w weekendy - to dowód na to, że rower to codzienny transport, nie tylko rekreacja

Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności! Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Drukuj
Prześlij dalej