Starosta tczewski jest już po rozmowach z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Ich tematem był Most Tczewski. Powiat otrzymał wstępną zgodę na zamianę dwóch przęseł typu ESTB - czyli tych bezpośrednio od strony Tczewa - na stylizowane na charakterystyczną kratownicę Lentza.
Jeszcze w ub. roku Tadeusz Dzwonkowski zapowiedział, że spróbuje przekonać wojewódzkiego konserwatora zabytków, by ten przychylił się jednak do zrealizowania przebudowy mostu w wersji historycznej. Przypomnijmy, że konserwator odbudowę według wariantu historycznego nazwał "zafałszowaniem historii". 13. kwietnia odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie.
- Mam ustną zgodę na to, by przystąpić do przeprojektowania dwóch przęseł od strony Tczewa - czyli ESTB - na kratownicę Lentza. Teraz projektant ma przygotować zmiany. Przypuszczam, że zmieniony dokument mógłby powstać do stycznia 2016 roku - tłumaczy nam Tadeusz Dzwonkowski - Najprawdopodobniej w środę ogłosimy przetarg na remont zabytkowej części z oryginalną kratownicą. Szacujemy, że prace mogłyby potrwać około 1,5 roku. W tym czasie zakończy się przeprojektowywanie dokumentacji i będzie można rozpocząć szukanie środków na drugi etap prac. Nie wiadomo jeszcze, co z częścią od strony Lisewa, a także z finansowaniem trzeciego etapu. Liczymy na to, że w ciągu 4 lat uda się przywrócić przejezdność, przy jednoczesnym prowadzeniu dalszych prac.
Niewykluczone, że ruszą starania zmierzające do wpisania do rejestru zabytków także przęseł z 1912 roku, które mają być remontowane w trzecim etapie. Być może to ułatwi zdobywanie środków. Starostwo nie zdradza na razie, ile będzie kosztowało przeprojektowanie przygotowanej przez firmę Europrojekt dokumentacji.
Jeszcze w ub. roku Tadeusz Dzwonkowski zapowiedział, że spróbuje przekonać wojewódzkiego konserwatora zabytków, by ten przychylił się jednak do zrealizowania przebudowy mostu w wersji historycznej. Przypomnijmy, że konserwator odbudowę według wariantu historycznego nazwał "zafałszowaniem historii". 13. kwietnia odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie.
- Mam ustną zgodę na to, by przystąpić do przeprojektowania dwóch przęseł od strony Tczewa - czyli ESTB - na kratownicę Lentza. Teraz projektant ma przygotować zmiany. Przypuszczam, że zmieniony dokument mógłby powstać do stycznia 2016 roku - tłumaczy nam Tadeusz Dzwonkowski - Najprawdopodobniej w środę ogłosimy przetarg na remont zabytkowej części z oryginalną kratownicą. Szacujemy, że prace mogłyby potrwać około 1,5 roku. W tym czasie zakończy się przeprojektowywanie dokumentacji i będzie można rozpocząć szukanie środków na drugi etap prac. Nie wiadomo jeszcze, co z częścią od strony Lisewa, a także z finansowaniem trzeciego etapu. Liczymy na to, że w ciągu 4 lat uda się przywrócić przejezdność, przy jednoczesnym prowadzeniu dalszych prac.
Niewykluczone, że ruszą starania zmierzające do wpisania do rejestru zabytków także przęseł z 1912 roku, które mają być remontowane w trzecim etapie. Być może to ułatwi zdobywanie środków. Starostwo nie zdradza na razie, ile będzie kosztowało przeprojektowanie przygotowanej przez firmę Europrojekt dokumentacji.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.











![Tczew - Tragedia na "91". Dwie osoby nie żyją [AKTUALIZACJA]](/_ramfs/foto-webp/81be3306-640360.webp)

![Tczew - Wjechali samochodem na zamarznięte jezioro. Lód się załamał. Byli pijani [AKTUALIZACJA]](/_ramfs/foto-webp/a231aa07-640360.webp)


















Komentarze (17)
dodaj komentarz
_gość
14.04.2015, 09:08
mnie ciekawi jedna sprawa - zarówno obecny starosta - jak i jego zastępca - byli w poprzednim zarządzie - zatem i oni wybrali poprzednią koncepcję mostu. Teraz ją zmieniają - i nie wiadomo za jakie pieniądze. nie można było od razu lobbować właściwej wersji?
_gość
14.04.2015, 10:40
Być a mieć większość i możliwość wykonawczą to dwie różne sprawy. Przypominam , że w poprzedniej kadencji był ogólnie nie lubiany szkodnik zwany dalej v-ce starostą Pan W. W środowisku PnP zwany gryzoniem .
_gość
14.04.2015, 10:47
W starostwie na etacie był J.Puczyński M.Witek i S.Acker man. Dzwonkowski i Sosnowski przychodzili tylko na zarządy a na codzień pracowali w szkole i zakładzie. Najwięcej przy moście kombinowania ci co tam pracowali. Teraz to się zmieniło to i zmiana koncepcji jest
Mieszkanka Zuław_gość
14.04.2015, 09:13
nareszcie koniec
Nareszcie skończą się wędrówki dookoła ile nas mieszkańców kosztuje dojazd do Tczewa tego nikt nie liczy
_gość
14.04.2015, 10:07
Tzw. amatorów historyków typu Brządkowski to nie obchodzi. Liczy się żeby wyszło po jego myśli, potem pojedzie po nagrodę do Bronka. Tak jak z Budżetem Ob. mało co zrobili ale po laury pojechali licznie - bez skrępowania brali nagrody za nie swoją robotę. A prawdziwi wykonawcy skromnie siedzą cicho, chociaż nie powiem... pewnie ich zabolało, tak jak Panią boli to, ze nia ma Pani drogi.
_gość
14.04.2015, 10:31
Po jakiej " jego myśli", baranie! Znacząca większość jest za wersją historyczną i to będzie po ICH myśli. Ciekawe, co Ty zrobiłeś dla budżetu? Organizowałeś spotkania dla ludzi? Rozmawiałeś z tymi, co te pieniądze dają? Proponowałeś poprawki? W ogóle - to co ma jedno do drugiego? Przynajmniej gość nie siedzi w domu i nie stuka tylko w klawiaturę. Przypuszczam, że za kilka lat będziesz się wszystkim chwalił, jaki to masz piękny most... Zwróć uwagę, że innych też nie obchodzi, że nie masz jak dojechać do Tczewa.
Andrzej_gość
14.04.2015, 10:36
do mieszkańców za Wisły
To, że nie możecie dojechać do Tczewa to i też jest wina władz powiatu malborskiego, który nie chce się dołożyć do remontu mostu. Po prostu powiat się wypiął.
JAREK_gość
14.04.2015, 11:15
MOST
SUPER
Bolek_gość
14.04.2015, 11:51
Zgadzam się z gościem.
Pomysłodawcami Budżetu Obywatelskiego w Tczewie są radni Prawa i Sprawiedliwości ubiegłej kadencji. Pamiętam ,że w sierpniu 2013 roku złożyli projekt uchwały w tej sprawie. Ale Pobłocki zablokował jego procedowanie i go po chamsku przejął w 2014 roku. oto dowód: tnij.tcz.pl/?u=ae753d
tnij.tcz.pl/?u=c8bf51
tnij.tcz.pl/?u=ba6192
tnij.tcz.pl/?u=ef0ff0
Za chęcam do lektury i odpowiedzi na pytanie kto tak naprawdę jest inicjatorem Budżetu Obywatelskiego w Tczewie?
_gość
14.04.2015, 15:17
Panie Żynda... tnij.tcz.pl/?u=a45d92
_gość
14.04.2015, 12:51
Ile już tych różnych zgód i deklaracji pomocy ustnych i pisemnych było? I ministrowie obiecywali kasę, a potem przestawali być ministrami i następni mieli most tczewski w d...e itd itp. Czas mija, a most niedługo spadnie i wtedy się okaże, że raz dwa znajdą się pieniądze i most odbudują.
Mały_gość
14.04.2015, 13:00
NIC NA GĘBĘ PANIE STAROSTO,
NIC NA GĘBĘ!
jaszym1
14.04.2015, 13:51
albo albo
"... Powiat otrzymał wstępną zgodę na zamianę dwóch przęseł typu ESTB - czyli tych bezpośrednio od strony Tczewa - na stylizowane na charakterystyczną kratownicę Lentza..." i "... Mam ustną zgodę na to, by przystąpić do przeprojektowania dwóch przęseł od strony Tczewa - czyli ESTB - na kratownicę Lentza..." Autorze artykułu najpierw wstępna potem ustna a na koniec okaże się, iż to tak w ogóle nie było. (umowa) Przy tak ważnym temacie jak przeprawa wiślana zwana mostem Lisewskim należy operować nie domysłami lecz faktami.
as_gość
14.04.2015, 18:26
Mosty dla PANA starosty
Zabierają się do tej roboty nie od tej strony co trzeba. Starostwu wcale nie zależy na przebudowie, a na rozgłosie. I to najlepiej nie za swoją kasę (szkoda że Elbląg, Malbork, Nowy Dwór Gd. itd... nie dał bo przecież też jest z tamtej strony Wisły). Starostwu ten most jest nie potrzebny, chyba że do rozgłosu medialnego. Przetarg już dawno miał się odbyć na remont zabytkowej części. A co więcej już powinna trwać przebudowa. Most jest zamknięty 3,5 roku, a Politycy się kłócą jak go wyremontować. Tak może być tylko w starostwie. A nawet po tej przebudowie jak i kolejnej most będzie zamknięty, więc dla kogo ta przebudowa? I jak zawsze było: Mosty dla Pana starosty. Jak chce zaprosić gości do Tczewa i opowiadam im historię o najciekawszych obiektach, a jako ciekawostkę podam, że w Tczewie jest ponad 50 obiektów mostowych, to przy wiadukcie w ciągu ul. WP ogarnia wszystkich niczym niepohamowany śmiech, a przy moście na Wiśle przygnębienie, żal, smutek.
jaaa_gość
14.04.2015, 18:58
byle jak byle był by otwarty !
DrEvil
14.04.2015, 22:07
Zabytek
1. Moim zdaniem powiat Malborski słusznie podchodzi do sprawy. Koszt remontu mostu Lisewskiego jest ogromny a korzyści niewielkie. Istnieje most Knybawski i myślę, że większość, powtarzam większość, mieszkańców tamtego powiatu kieruje się na ten właśnie most, jadąc do trójmiasta czy na południe. Z punktu widzenia drogowego remont mostu Lisewskiego jest nieekonomiczny. 2. Zgadzam się, że mieszkańcom Lisewa, Kończewic i okolicznych wiosek byłoby łatwiej dojeżdżać do Tczewa przez most Lisewski. Mam nadzieję, że pretensje kierują w pierwszej kolejności do władz swojego powiatu. 3. Moim zdaniem mieszkańcy Tczewa będą korzystać głównie z walorów estetycznych mostu a nie drogowych, z racji, że zdecydowanie mniej osób jeździ do pracy na drugą stronę Wisły, raczej większość kieruje się do pracy do Trójmiasta. Więc most Lisewski powinien raczej mieć charakter atrakcji turystycznej. Dziwie się więc dlaczego nie będzie odbudowany według tzw wariantu historycznego, czyli pierwowzoru. 4. Projekt remontu powinien przewidywać remont małymi etapami, tzn po jednym przęśle. I remont powinien rozpocząć się od strony Tczewa, tzn. przyczółek i pierwsze przęsło, jeśli koszty tego remontu będą ponosić mieszkańcy Tczewa. W ten sposób chociaż część wyremontowanego mostu w wariancie historycznym przyciągałaby turystów oraz mieszkańców Tczewa.
_gość
15.04.2015, 05:24
Obecanki
Most miał być po remoncie i przejezdny w 2017 roku? Co "włodarze" na to? Na pewno redakcja ma gdzie w archiwach te zapewnienia? Może warto by je przypomnieć? Miłego dnia