IPN za usunięciem radzieckiej gwiazdy

IPN za usunięciem radzieckiej gwiazdy
Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
Instytut Pamięci Narodowej wydał oficjalne oświadczenie dotyczące radzieckiej gwiazdy w Tczewie, w której popiera petycję wystosowaną przez tczewską Młodzież Wszechpolską i lokalne struktury partii KORWiN.

Możemy w niej przeczytać m.in.:

"W pełni popieramy inicjatywę usunięcia gwiazdy jako symbolu komunistycznego totalitaryzmu. [...] dalsze trwanie czerwonej pięcioramiennej gwiazdy na wierzchołku „Pomniku Wdzięczności” w Tczewie skutkować będzie nie tylko łamaniem prawa poprzez propagowanie totalitaryzmu komunistycznego, lecz również kontynuowaniem wywierania negatywnego wpływu na proces edukacji historycznej młodzieży - na co wskazywali zresztą sami tczewianie, a co za tym idzie ich na ich polską samoświadomość. Demontaż symbolu komunistycznego spowoduje zahamowanie tych negatywnych działań, przyczyni się do poszerzenia świadomości historycznej mieszkańców miasta i oczyści gęstą atmosferę sporów. Tak więc warto pochylić się nad ciekawą propozycją członków Młodzieży Wszechpolskiej i partii KORWiN, która świadczy o ich dojrzałości historycznej..."

Pełną ekspertyzę można przeczytać tutaj:


https://drive.google.com/file/d/0B7diiHOyvWJ_ZV9Uck5GR3FXLU0/view

Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (70)
dodaj komentarz

  • Tczewiak_gość

    26.02.2016, 21:09

    Nareszcie!

    Brawo! Brawo! Brawo!

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx4.xx4 
  • Polak pełnej krwi_gość

    26.02.2016, 23:07

    rada miasta czy sejm niemy

    bolszewicka gwiazda na tle kuźni polskiej i tczewskiej inteligencji. Przypominam, że UB - ecy stawiali ten pomnik wiedząc o tym, że w murach budynku stojącego w jego tle znajdowała się pierwsza w wolnej Polsce Szkoła Morska. Mam nadzieję , że obecne polskie władze doprowadzą do szybkiego usunięcia symbolu komunizmu z naszego miasta. Tczewskie pseudo władze z prezydentem i radą na czele nie są zainteresowane usunięciem symboli komunizmu i polskiego zniewolenia. Pytanie jaki mają w tym cel i co takimi działaniami chcą osiągnąć. Dla kogo pracują, czyich interesów bronią. I na koniec pytanie, kto ich wybierał na stołki, które okupują. Kto im płaci , gdzie znajduje się źródło finansowania ich pensji i diet. Za co otrzymują tak wysokie wynagrodzenia. Czy nie przypominają wam drodzy tczewianie BOLKA i jego plusów dodatnich i ujemnych. O ile mi wiadomo to ich portfele zapchane są naszymi a nie sowieckimi podatkami.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx5.xx2 

    Ja_gość

    27.02.2016, 11:35

    zastanów się

    To nie jest sierp i młot, ale gwiazda będąca symbolem żołnierza Armii Radzieckiej, znienawidzonego ale żołnierza. Art. 137. Publiczne znieważanie znaku lub symbolu państwowego Dz.U.1997.88.553 - Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny § 1. Kto publicznie znieważa, niszczy, uszkadza lub usuwa godło, sztandar, chorągiew, banderę, flagę lub inny znak państwowy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. § 2. Tej samej karze podlega, kto na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znieważa, niszczy, uszkadza lub usuwa godło, sztandar, chorągiew, banderę, flagę lub inny znak państwa obcego, wystawione publicznie przez przedstawicielstwo tego państwa lub na zarządzenie polskiego organu władzy.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx3 

    leszek_gość

    28.02.2016, 21:43

    Ludobójstwo. Animowany film dokumentalny

    Obejrzyjcie - dopiero się wypowiadajcie http://www.youtube.com/watch?v=Pn1xzeQy1Lk&feature=iv&src_vid=s-dFeHUOLh0&a nnotation_id=annotation_1751170817

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx8 
  • józek_gość

    26.02.2016, 21:13

    cmentaż

    Przy okazji zlikwidować cmentarz stary. Po ci on, nie wiem. Będą nowe bloki.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xxx 
  • _gość

    26.02.2016, 21:14

    Tczewski Skansen komunizmu ?

    Ulitował się i- Pan nad poległymi których pamięć szpeci symbol  hańbiący. Im Znak Pokoju na spoczynek wieczny.

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx2.xx5 
  • starakaramba_gość

    26.02.2016, 21:27

    białe murzyny czerwonej gwiazdy

    Dalej pouczajcie kreatywną młodzież, aby zamiast inicjatyw wynosiła śmieci sąsiadom, fundowała wyjścia do kina biednym rówieśnikom. Śmieci niedołężnym sąsiadom wynieście sami w drodze do sklepu po piwo. Od wspomagania ubogich rodzin mamy instytucje, które za to i na to kasę państwową dostają. Siedźcie w chałupach i trzęście d**ami, bo jeszcze Putin gaz zakręci. Jak ta czerwona chołota Tczew wyzwalała, młode dziewczyny zasikane i nie tylko, zamurowane w prowizorycznych komórkach siedziały, żeby je kacap nie wykorzystał delikatnie mówiąc. Zapytajcie jeszcze żyjących staruszków ul. Kilińskiego. Są świadkami tamtych wydarzeń. Ja i wielu innych nie mam takim "bohaterom" za co być wdzięcznym. No chyba, że za "wjazd" ze wschodu 17 września. Skleroza was rypie????

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx2.xx1 
  • _gość

    26.02.2016, 21:52

    Brawo! Co na to internetowi historycy krytykujący tą akcję?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx1.xx8 
  • _gość

    29.02.2016, 09:59

    jako "internetowy " radca prawny wskazuję, ze IPN nie jest organem decyzyjnym w tej sprawie. To co czytamy w artykule jest tylko stanowiskiem. Równie dobrze IPN mógł stwierdzić, że Pałac Kultury i Nauki w Warszawie należałoby rozebrać, bo to symbol stalinizmu. I co z tego wynika??? Przecież prawo budowlane wskazuje przesłanki rozbiórki budynku i nie ma tam "propagowania totalitaryzmu". Swoją drogą, po ostatnich wydarzeniach należy z całą pewnością stwierdzić, że IPN jest typowo propagandową tubą nowej władzy i zamiast skupiać się na wszczynaniu procesów przeciwko zbrodniarzom odpowiedzialnym za Grudzień 70, stan wojenny, czy Kopalnie Wujek, zajmuje się "czerwonymi gwiazdami".

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 
  • gość_gość

    26.02.2016, 22:01

    gość

    CO TO JEST IPN co ta instytucja ma za zadanie? może jeszcze wyśle swoje oświadczenie w sprawie budżetu? chłopcom z tej instytucji chyba trochę sie w główkach poprzewracało leżą tam żołnierze obojętnie jakiej armii pod jakimiś symbolami służyli i pod takimi niech spoczywają ciekawe jak Nam ruskie w Katyniu krzyże usuną ? Tam leży Mój wujek

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx9.xx2 
  • Roman_gość

    27.02.2016, 09:09

    Słuchaj "gościu", nie porównuj polskich żołnierzy wymordowanych w Katyniu do bolszewickiej dziczy, która najpierw 17 września 1939 roku, wspomagając swoich przyjaciół Niemców, napadła na Polskę. Żaden z zamordowanych w Katyniu nie pchał się na ruskie tereny. Za to bolszewia, kilka lat później wytyczyła najkrótszą drogę do Berlina, która prowadziła przez Polskę i do zniewolenia Polski na pięćdziesiąt lat.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx8.xx2 

    obserwator_gość

    27.02.2016, 09:26

    Ego to gościu masz przerośnięte

    "Mój" wujek, a może z szacunku do wuja żołnierza - mój Wujek??? Chłopcze niepiśmienny, ogarnij ortografię, interpunkcję, to może Ci rozsądek wróci. Wtórni analfabeci, pytania na poziomie bakłażana, żenada.

    Cytuj
    IP: 178.37.xx0.xx5 

    Ktoś_gość

    27.02.2016, 10:33

    IPN- Instytut został powołany 19 stycznia 1999 na mocy ustawy z 18 grudnia 1998 o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu~ Wikipedia. A niech ruscy usuwają krzyże. Jakoś mi na nich nie zależy. Możemy to upamiętnić w NASZYM kraju.

    Cytuj
    IP: 89.200.xx6.xx0 

    gość_gość

    08.03.2016, 19:21

    do obserwator

    Pajacu nie muszę ogarniać ortografii moim językiem codziennym jest język obcy który ty błaźnie nie byłbyś w stanie się nauczyć pozdrawiam Mam nadzieje że to przeczytasz jak wrócisz z obory

    Cytuj
    IP: 178.10.xx6.xx7 
  • Jurgen

    26.02.2016, 22:06

    Zdania są podzielone...

    Świadomośc i dojrzalość historyczna Tczewian jest na odpowiedim poziomie..,Młodzież Wszechpolska i partia KORWiN nie musi jej mieszkańcom poszerzać...Jak to napisano w artykule .Tczewianie nie sa gamoniami i futrowani gapami...

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • dociekliwy_gość

    27.02.2016, 07:28

    Jurgen, a w którym miejscu artykułu napisano, że

    tczewianie są cyt. "gamoniami i futrowani gapami..." ??? Poza tym, na jakiej podstawie wnioskujesz o odpowiednim poziomie świadomości i dojrzałości historycznej lokalnej społeczności. Z treści niektórych wcześniejszych komentarzy, ciskanych kalumni, bynajmniej to nie wynika. Jurgen, interesująca ta Twoja retoryka. Awatar i ksywa też mówią swoje. Nie kompromituj się, proszę.

    Cytuj
    IP: 178.37.xx0.xx5 
  • dada_gość

    26.02.2016, 22:55

    A ja sobie nie życzę żeby pouczało mnie jakieś IPN co to we własnych archiwach porządku nie ma!, leżą sobie żołnieże pod gwiazdą bo pod tym symbolem walczyli, nie mogą już jej bronić więc wara ją ruszać czy to się Polakom podoba czy nie.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx6 
  • _gość

    27.02.2016, 22:06

    Pod tym znakiem walczyli? To dla rosyjskiego żołnierza często był symbol represji tak jak dla Polaków

    Cytuj
    IP: 83.23.xx1.xx8 
  • _gość

    26.02.2016, 23:01

    a za nią Pomnik Smoleński

    A w zamian będzie stał pomnik Smoleński....cóż zmiany muszą być...dom wariatów...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx1 
  • _gość

    27.02.2016, 19:18

    Chodzi o usunięcie gwiazdy. Nie czytał?

    Cytuj
    IP: 83.23.xx0.xx2 

    _gość

    27.02.2016, 22:07

    Kto mówi o pomniku smoleńskim? KODziarze mają coś z głową, wszędzie widzą PiS. Przecież to inicjatywa ugrupowań niechętnych obecnemu rządowi tak samo jak poprzedniemu.

    Cytuj
    IP: 83.23.xx1.xx8 
  • _gość

    26.02.2016, 23:28

    Dali by sobie spokój. Teraz się już wszystkiego zaczynają czepiać. Ciekawe co jeszcze im zacznie nagle przeszkadzać....

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx7.xx5 
  • _gość

    27.02.2016, 01:30

    jestem za kiedy nazisci nas atakowali od zachodu to ruskie nas od wschodu brali demontowac tą gwiazdę

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx2 
  • veto_gość

    28.02.2016, 09:50

    gwiazda

    To prawda!

    Cytuj
    IP: 79.227.xx5.xx9 
  • młody karamba_gość

    27.02.2016, 06:40

    Do starej karamby

    Spytaj się żyjących staruszków z Tczewa nie tylko z Kilińskiego i okolic co robili służąc w większości w hitlerowskiej armii pewnie wyzwalali Europę głosząc dobrą nowinę i przy okazji budując sanatoria dla niepoznaki zwane 'OBOZAMI KONCENTRACYJNYMI' gdzie pensjonariusze w zdrowiu i szczęściu mile spędzali czas a niewdzięczne kacapy przerwali tą sielankę gnając wyzwoleńczą faszystowską armie i jej sługusów.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx6 
  • Starszyna_gość

    28.02.2016, 12:00

    Do młody karamba

    Co ty wiesz na ten temat. W tym czasie skakałeś u ojca z jajka na jajko.

    Cytuj
    IP: 80.132.xx3.xx3 

    _gość

    29.02.2016, 11:37

    oj młody

    Ciekawe czy ty byś się tak uniósł honorem i odmówił wpisania na Volksliste gdyby Ci Niemiec powiedział, że albo się wpiszesz, albo tracisz cały dorobek życia i idziesz na ulicę razem z żoną i dziećmi (których pewnie jeszcze nie masz). Ciesz się że nie musisz dokonywać takich wyborów, szczeniaku.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 
  • prorosijski niemiec_gość

    27.02.2016, 07:29

    jack

    Odpowiedz
    IP: 87.183.xx1.xx5 
  • _gość

    27.02.2016, 09:13

    Bronić jak niepodległości

    Dzisiaj w Gdańsku wielki wiec w obronie kapusiów i donosicieli to może jutro w Tczewie wiec w obronie komunizmu? Nuże bolszewiki- do dzieła!

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xxx.xx2 
  • Jop_gość

    28.02.2016, 12:23

    Z tego co się orientuje to w szeregach PIs-u znaleźli sobie miejsce byli działacze i prokuratorzy PZPR. Więc się pytam kto jest bolszewikem i kto chroni kapusi i donosiscieli?  Odpowiedź jest prosta to mały zakopleksiony człowieczek, który marzy by stać się Panem wszystkich obywateli

    Cytuj
    IP: 188.146.xxx.xx3 
  • Mario_gość

    27.02.2016, 10:53

    brawo jestem za gwiazda powinna juz dawno temu zniknac groby moga zostac

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx3.xx3 
  • _gość

    27.02.2016, 12:16

    Co to za autorytet dla IPN, ze MW i KORWINA popieraja, przeciez wszyscy wiemy , ze maja poglady skrajne, jak widac swoj swojego popiera -:)))

    Odpowiedz
    IP: 5.146.xx2.xxx 
  • _gość

    27.02.2016, 22:08

    IPN nie poparł MW ani KORWiNA, tylko ich akcję. Czytanie ze zrozumieniem boli? To, że ktoś ma zdecydowane poglądy ma przekreślać jego racje?

    Cytuj
    IP: 83.23.xx1.xx8 
  • _gość

    27.02.2016, 12:24

    Za dużo gadania...

    powiedzieli co wiedzieli, a gwiazda jak stoi, tak stoi.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • gosc_gość

    27.02.2016, 13:41

    idiocie i banda debili. Jak można wszystko niszczyć, usuwać...ludzie ogarnijcie się. Jaka by nie była to nasza historia. Co komu to przeszkadza? A może jednak warto żeby został, abyśmy pamiętali co było nie tak. Z drugiej strony nasze kochane władze coraz bardziej zaczynają przypominać bolszewicką rosję, w której musi być tak jak chce pan... masakra jakaś. Żenujące jest to co się dzieje w naszym kraju. rozwalić zniszczyć i postawić w tym miejscu pomnik leszka albo krzyż..do czego ten kraj zmierza?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xx3 
  • _gość

    27.02.2016, 16:24

    Totalnego bałaganu zmierza ten kraj jak tak dalej pójdzie....

    Cytuj
    IP: 95.40.xx4.xx5 

    _gość

    27.02.2016, 22:09

    Jakie władze? MW i KORWiN nie mają nic wspólnego z obecną władzą, wręcz są zagorzałymi jej krytykami. Cholerni paranoicy

    Cytuj
    IP: 83.23.xx1.xx8 
  • _gość

    27.02.2016, 14:48

    Wolę porządnych Wszechpolaków niż tą alkoholizującą, narkotyzującą i wieczne imprezującą młodzież!

    Odpowiedz
    IP: 93.105.xx4.xx4 
  • _gość

    27.02.2016, 16:24

    A co tylko młodzież pije pali i ćpa????

    Cytuj
    IP: 95.40.xx4.xx5 

    _gość

    29.02.2016, 09:51

    Bez przesady - Wszechpolacy to nie harcerze - za kołnierze nie wylewają.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 
  • Kazmirz_gość

    27.02.2016, 20:22

    Co na to Petru i jego KOD?

    Co na to Petru i jego KOD?

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx9 
  • Jakubowski_gość

    27.02.2016, 21:47

    Monte Cassino

    Nie rozumiem tej sytuacji.Gwiazda powinna zostać tak jak posąg Orła Białego na cmentarzu pod Monte Cassino.Zero sprawiedliwości i tolerancji.Wstyd mi za tak ksenofobiczną Polskę.

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xxx.xx9 
  • on_gość

    28.02.2016, 12:26

    To won do niemiec, tam z Twoją poprawnością polityczną będziesz miał najlepiej,tylko uważaj na głowę bo możesz ją stracić :)

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx0 
  • ziomal_gość

    27.02.2016, 22:28

    Czy aby ten IPN nie rozwija sie do miana dyktatora oskarzajacego bez przeprowadzenia sledztwa tak jak w sprawie Walesy? A teraz macza paluchy w takich tez sprawach?  Ciekawe na podstawie jakiego prawa wywieraja posredni nacisk aby zmienic wyglad pomnika. NIe jestem za komunizmem czy sowietami ale jestem zdania, ze takie sprawy nie powinny wchodzic w kwestie IPN a radnych miasta, powiatu oraz samych mieszkancow.

    Odpowiedz
    IP: 79.232.xx0.xx9 
  • wasil_gość

    28.02.2016, 02:06

    Bawia mie komentarze ludzi ktorzy przytaczaja teksty konstytucji i zniewazaniu symboli nardoowych w kontekcie czerwonej gwiazdy, czy mamy jakies panstwo ktorye symbolizuje sie czerwona gwiazda z pomnika ? Tego panstwa juz nie ma :)

    Odpowiedz
    IP: 89.66.xx9.xx0 
  • gość_gość

    08.03.2016, 20:43

    Pewnie że nie ma takiego państwa ignorancie. Bo ta gwiazda nie symbolizuje państwa, tylko jest znakiem sił zbrojnych, obecnie państwa, które powstało po rozpadzie zsrr. Ale jak chcesz być kozak, to bierz wiadereczko farby i jedź zamalować te gwiazdy na np. samolotach federacji rosyjskiej, a ja życze ci powodzenia i sukcesów w danym przedsięwzięciu.

    Cytuj
    IP: 83.11.xxx.xx7 
  • grzes_gość

    28.02.2016, 09:36

    no to rosjanie zaczna usuwac orly w odwecie. wtedy zacznie sie halas jak tak mozna.ale nasi mlodzi wyprani prawicowcy maja gdzies dobre stosunki z sasiadami.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx5 
  • _gość

    28.02.2016, 10:46

    Dzisiaj mija kolejna rocznica bestialskiego mordu w Hucie Pieniackiej. Czy jednym słowem wspomicie dzisiaj pamięc około 500 000 POLAKÓW zamordowanych przez Ukraińców na Wschodzie?. Czy to byli Polacy drugiego sortu? Rozumiem że wkrótce będziecie brali udział w jasełkach dla upamietnienia tzw żołnierzy wykletych. Z okazji tych jasełek zamówiliście wykonanie 60 000 medali z metalu wielkości talerza na długiej ozdobnej tasiemce dla uczestników spedów zwanych biegami. Rozumiem że Wasz patronat nad tymi jasełkami to próba wymazania z pamięci zbrodni na Narodzie Polskim dokonanym przez Ukraińców

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx8 
  • _gość

    29.02.2016, 11:39

    właśnie, tu jest pole do popisu dla IPN.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 
  • _gość

    28.02.2016, 11:00

    O tym należy pamiętać!!!

    28 lutego 1944 roku oddział 4 pułku policji SS wspomagany przez chłopów z okolicznych wsi, i według niektórych źródeł przez sotnię UPA „Siromanci” oraz policjantów z Podhorzec, otoczył wieś ze wszystkich stron. Po wystrzeleniu rakietnicy, wieś została ostrzelana; mieszkańcy zaczęli uciekać i chować się w piwnicach lub wcześniej przygotowanych schronach. Po ostrzale do wsi wkroczyli ukraińscy żołnierze SS i cywile Ukraińcy. Uciekających mieszkańców rozstrzeliwali. Pozostałych wyprowadzali z domów i grupami prowadzili do kościoła. Zachowywali się przy tym bestialsko, np.: siedemdziesięcioletnią Rozalię Sołtys ugodzili bagnetem, rozpruwając jej brzuch, innej kobiecie zabili noworodka, rzucając nim o mur, zastrzelili rodzącą kobietę[8]. Około dwudziestu osób, spośród doprowadzonych, ukryło się w piwnicy lub na wieży kościelnej, dzięki czemu udało im się przeżyć. Kiedy rozeszła się wiadomość, że kościół jest zaminowany i zostanie wysadzony w powietrze, wybuchła panika, a zamknięte drzwi nie pozwalały wydostać się na zewnątrz. W stodole rodziny Relichów zaryglowano ok. 40 osób, budynek odrutowano i oblano benzyną. Zamkniętych spalono żywcem. Ze stodoły wydostało się 8-10 dziewczyn, ostrzeliwanych w ucieczce przez żołnierzy[9]. Ze stodoły ocalała m.in. Wanda Gośniowska, której córka, Małgorzata Gośniowska-Kola, obecnie prowadzi Stowarzyszenie Huta Pieniacka. Każdy dom i zabudowanie było grabione przez przybyłych z wojskiem cywilnych Ukraińców, którzy zrabowany dobytek ładowali na wozy i wywozili. Pod kościołem zginął dowódca samoobrony Kazimierz Wojciechowski. Jak twierdzą świadkowie, oblano go łatwopalną cieczą i podpalono. Wcześniej, jeszcze w domu, zamordowano jego żonę, córkę i ukrywających się tam Żydów. Po południu rozpoczęto wyprowadzać z kościoła kilkudziesięcioosobowe grupy, które doprowadzano do stodół i drewnianych zabudowań gospodarczych. Następnie obiekty te ostrzeliwano z broni maszynowej i podpalano. Około godziny 17. sprawcy krwawej pacyfikacji opuścili wieś. Ocalały cztery zabudowania położone na uboczu, kościół i szkoła. Nieliczni mieszkańcy, którym udało się przeżyć, znaleźli schronienie w Hucie Wierchobuskiej, Złoczowie i innych okolicznych miejscowościach. Pomordowanych pochowano w dwóch zbiorowych mogiłach koło kościoła i szkoły. O pacyfikacji wsi w dniu 28 lutego 1944 informowała wydawana we Lwowie ukraińska gazeta Lwiwskie Wisti, podano również, że śmierć poniosło 868 osób w Hucie Pieniackiej.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx8 
  • schidlitzer_gość

    28.02.2016, 16:06

    brawo

    Jeszcze trochę i IPN "odkryje" że w ogóle żadni żołnierze radzieccy nie ginęli na Polskich ziemiach.Że byli bolszewickimi "podludźmi" i żadne upamiętnienie ich śmierci się nie należy.Tu chodzi o zwykły szacunek do zwykłego żołnierza.Kocham nasz kraj choć może nie tak jak sobie to wyobraża obecna władza,IPN czy prezes.Nie podoba mi się wizja "superpatriotyzmu" i jest takich jak ja więcej.Chyba po to obalaliśmy komunizm żeby nie było "jedynie słusznych poglądów" tak?

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx4.xx8 
  • grzes_gość

    28.02.2016, 18:47

    strasznie prawicowy portal.-sluszna - prawda prawicowa jest wazniejsza od historycznych faktow .

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx5 
  • Łukasz Rościszewski ;P

    28.02.2016, 18:50

    Pomniki, teczki, msze, konflikty, - tępy naród tak sobie wybrał, że chce się cofnąć, najlepiej do średniowiecza. Nie wszystkie czarownice wtedy spalili.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    28.02.2016, 19:10

    Po pierwsze ani Młodzież Wszechpolska ani KORWiN nie mają nic wspólnego z obecną władzą, po drugie jeśli tak Cię rażą Msze Święte a nie razi Cię czerwona komunistyczna gwiazda to znaczy że jest coś naprawde nie tak.... Wszyscy ludzie komentujący w takim tonie są produktem ubocznym całej globalizacji i amerykanizacji życia a organizacje odwołujące się i walczące o tradycje i kulturę są dla was solą w oku. Mam nadzieję że coraz większa część polskiego i europejskiego społeczeństwa się obudzi i zacznie walczyć o tradycję, bo Europa jaką znaliśmy zaczyna nam powoli uciekać jak woda między palcami.

    Cytuj
    IP: 93.105.xx4.xx4 

    Jurgen

    28.02.2016, 19:19

    Nic się nie zmieniło i prawdopodobnie nie zmieni.Polowanie na czarownice trwa...

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    _gość

    28.02.2016, 19:36

    Piękny okres Średniowiecza

    poznać w zabytkach piśmiennictwa, budownictwa, szkolnictwa , muzyki i balladach  etosu rycerskiego. Do dziś trwają i są najcenniejszymi obiektami kultury . A w  czym upamiętni się wiek miniony i rozpoczęty - czy przetrwają odrutowane  baraki obozów bolszewickich pierwszych na świecie i na nich wzorowanych  niemieckich. Msze Św. raczej nie obchodzą tępego narodu .Trzeba być zdolnym  do wyższych uniesień ducha i umieć ODK-odować przesłanie twórców np.  katedry w Chartres. Tylko współczesny prostak nie zrozumie ich przesłania  ponad wiekowego tnij.tcz.pl/?u=efc4e1

    Cytuj
    IP: 83.11.xx5.xxx 

    Polak pełnej krwi_gość

    28.02.2016, 21:06

    do łukasza rościszewskiego

    lepsze Polskie Średniowiecze niż bolszewicko - ubecka III RP bolka i jego kompanów. CO DO STOSÓW I SZAFOTÓW to nic nie stoi na przeszkodzie aby je reaktywować. Pisząc tępy naród - piszesz o po - wcach i sobie ?

    Cytuj
    IP: 109.207.xx5.xx2 

    _gość

    29.02.2016, 13:14

    do Polak pełnej krwii

    Polskie średniowiecze było pełne tolerancji dla inności. Polskie średniowiecze zaprosiło do Królestwa liczną diasporę żydowską, ormiańską, karaimską. Tolerowało muzułmańskich tatarów, nadając im majątki i tytuły szlacheckie. Przyjmowało pod skrzydła husytów, arian i inne wspólnoty religijne na Zachodzie Europy uznawane za heretyków. Zaś  "bolszewicko-ubecka III RP" wychowała nacjonalistyczną, szowinistyczną młodzież, co nienawiść do inności nazywa "patriotyzmem", a tolerancję "lewactwem". Masz rację...Polskie średniowiecze było lepsze.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 

    KK_gość

    29.02.2016, 15:31

    do nik "Piekny okres Sredniowiecza"

    W sredniowieczu byla wieksza rozpusta np. w rekach kleru byly domy publiczne interes finasowy kwit a w klasztorach roszerzalo sie zycie gayowskie, zagorzali wierni nie tylko w zakonach biczowali sie, wiec sado-maso roslo w sile a wykorzystywanie seksualne i majatkowe bylo na porzadku dziennym na igrzyska, tez nie mogli narzekac setki tysiecy osob byly palone na stosie, prosty wniosek duzo nie roznilo sie od Sodomy i Gomory -:) poza tym klerowi marzy sie okres sredniowiecza nawet w dzisiejszych czasach, na Slowenii kler stworzyl prywatny kanal TV-pornograficzny ale przez "wscipskich" dziennikarzy musial zrezygnowac dla "dobra" Watykanu a nasz rodak zakonnik z Torunia bizmesmen tez wie , jak dosc do fortuny ps takich przykladow jest doslownie duzo -:( fajne okreslenie uslyszalem od abp. z Lublina ksieza dzielimy na trzy kategorie: 1/na butelki- alkoholicy ,2/ kieszenie- bizmesmeni, 3- na rozporki- seks i dzis kler nie odbija sie od sredniowiecza dla ktorych wartosc materialna jest wieksza od duchowej, takze lubia sie pokazywac w mediach rowniez zasiadac w pierwszych rzedach ps. nasz KK nie ma nic wspolnego z naukami Jezusa, dobro materialne dla nich to priorytety zycia

    Cytuj
    IP: 5.146.xx2.xxx 
  • gosc_gość

    29.02.2016, 12:27

    gwiazda

    Spojrzcie w twarze waszych rodzicow i zapytajcie ,gdzie buli w tych ciezkich czasach. IPN-  Odnoga kaczyzmu?- zmiana historii?. Postawic krzyze i przy nich bluznic i klac na pozostalych. To jest PATRIOTYZM /. PO TCZEWSKU.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx3 
  • PLUSUJEMNY_gość

    29.02.2016, 12:46

    Totalny bełkot i hejt!

    Zero dyskusji,zero merytoryki,zero polotu,zero intelektualnego wzlotu(tak mi się zrymowało).Narobiło się,jeśli młodzieżowe standarty patriotyzmu bedzie wyznaczał prawicowo-nacjinalistyczny bełkot -TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁA KAŻDA PROBA PODJĘCIA DYSKUSJI BEZ WZGLĘDU NA TEMAT. KATO-NACJO-PRAWICA NIE MA WŁAŚCIWOŚCI INTELEKTUALNYCH DO JAKIEJKOLWIEK WYMIANY POGLĄDÓW! A , że włącza się w to IPN w aktualnej sytuacji w kraju nie powinno nikogo dziwić.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx8.xx1 
  • _gość

    29.02.2016, 14:07

    IPN im błogosławi, bo władzy są na rękę tematy zastępcze - TW Bolek, czerwona gwiazda itp. Piszą, ze krytykują PiS ale w rzeczywistości oddają im przysługę.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 
  • młody_gość

    01.03.2016, 07:05

    do gość pouczający młodego

    Gdyby wszyscy myśleli tak jak ty to w 1939 r. w Polsce byli by sami folksdojcze,a idąc tokiem twego rozumowania po co walczyć lepiej sprzedać się jak tania dziwka,synonimem w II wojnie światowej był Quisling a dzisiaj bolek pozdrawiam i życzę zdrowia szczególnie psychicznego.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx6 
  • kret_gość

    01.03.2016, 11:12

    gwiazdeczka

    Niech IPN się nie żdziwi jak w odwecie będą w Rosji likwidowali polskie krzyże w Katyniu i Smoleńsku.Co komu to przeszkadza zwłaszcza historia,może w szkole z histori bedzie mowa i nauka o zdjęciu gwiazdy w Tczewie z pomnika walczących o miasto zołnierzy ze wschodu.Ciagle żyjemy nienawiścią histori która już nie wróci a zostanie jedynie w pamięci u ludzi normalnych.W dodatku dodam afery prywatnych teczek Kiszczaka i Jaruzelskiego,po co i na co potrzebne sa te teczki IPN-owi?To są prywatne notatki nieżyjących już w/w osób,a IPN podnieca się przywłaszczonymi tymi teczkami i prowokuje afery w naszym kraju.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx6 
  • Grzegorz_gość

    04.03.2016, 21:55

    gwiazda

    Chodziłem do LO, przed którym to stoi. Za każdym razem, gdy się na ten pomnik - nie cmentarz, patrzyło, to robiło się niedobrze. To były lata 80. Pomnik był zaniedbany i podniszczony. Spodziewaliśmy się, że w latach 90. jak już to pomnik (a co najmniej gwiazda) zniknie. I co się stało? Pewnego pięknego dnia pomnik zniknął... i powrócił pięknie odrestaurowany a gwiazda nigdy taka błyszcząca nie była. Ręce opadają. Myślę, że po raz pierwszy nadarza się okazja na zrobienie rzeczy, które już dawno powinny zostać zrobione. Po co się obrażacie. Myślicie, że gdyby było odwrotnie, czyli polskie wojsko weszło np. do Rosji stawiając pomniki z orłami i zniewoliły kraj na 50 lat nie chcieliby wykorzystać pierwszej nadarzającej się okazji, żeby te orły zrzucić?

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx0 
  • BOLEK_gość

    06.03.2016, 13:46

    Geje wszystkich krajow, laczcie sie!!!

    Odpowiedz
    IP: 188.108.xx2.xx2 
  • _gość

    08.03.2016, 14:59

    Co za brednie ! W całym Tczewie tylko ta gwiazda ma negatywny wpływ na psychikę, moralność i zachowanie młodzieży. Walczą w ruskimi a używają takich samych słów jak za komuny, która walczyła ze zgniłym zachodem. Tczew to jedna wielka patologia a ci co pisali ten list niech się nie pucują na wielkich Polaków bo połowa z nich bardzo chętnie dałaby Polakowi w ryja z darmo...wieśniackie miasto

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • zaratustra83

    09.03.2016, 00:50

    Wnioski

    Jak przeczytałem to uzasadnienie to padłem. Porażającym jest fakt że w całym tym wywodzie zdawkowo potraktowano fakt że pomnik ten wieńczy mogiłę żołnierzy jacy wyzwalali te tereny a gwiazda jest symbolem sił zbrojnych w jakich przyszło im służyć. Za to bardzo wiele miejsca poświęcono na podpięcie spoczywających tam żołnierzy pod późniejsze naganne i zbrodnicze działania części sowietów na terenach okupowanej przez nich Polski. Wiele tez miejsca poświęcono gloryfikacji pomysłu usunięcia gwiazdy, jako elementu zakłamującego historię i propagującego ustrój komunistyczny oraz demonstrującego zwierzchnią rolę ZSRR nad obecną Polską. Moi drodzy, zmarłym należy się spokój to raz, poległym w walce o naszą wolność należą się podziękowania i szacunek, nie ważne pod jakimi barwami walczyli. Przyrównanie poległego w walce żołnierza do bandyty jaki przyszedł po nim i dokonywał bestialstw jest nie tylko naganne, ale i niedopuszczalne. Nie można wszystkich do jednego worka pakować. Co do kwestii faktów i wiedzy musimy rozmawiać o faktach nie o odczuciach. Fakt jest taki że żołnierze Armii Czerwonej wyzwalali Polskę z pod okupacji Niemieckiej to raz. Dwa, Czerwona Gwiazda jest nie tylko symbolem komunistycznym ale jest też symbolem Sił Zbrojnych. To są fakty. Co do gloryfikacji ZSRR czy Komunizmu to mam tylko pytanie. Czy na pomniku z tą gwiazdą jest napisane coś o gloryfikowaniu ZSRR lub komunizmu? Czy jest tam tekst odnoszący się do pochowanych pod pomnikiem żołnierzy, opisujący za co zostali tak upamiętnieni? Nie neguję zbrodniczego wymiaru okupacji radzieckiej, ani zbrodni i przestępstw jakie miały miejsce w latach jej panowania. Patrzę na to obiektywnie czego na pewno nie zrobił autor tej pseudo ekspertyzy IPN. Puki na pomniku jest ta Czerwona Gwiazda, do póty żywa jest pamięć zarówno o pozytywnych i negatywnych aspektach bytności AC. Nie fałszujmy historii, skupmy się raczej na tym by całą prawdę o tamtych czasach wydobyć na światło dzienne i przedstawić następnym pokoleniom. Warto może do tego pomnika, w otoczeniu tego skweru, dodać instalację na temat zbrodni Czerwonoarmistów na tych terenach po wypędzeniu Niemców. Myślę jednak że celem całej tej akcji nie jest dbałość o prawdę historyczną, ani o edukację, a tylko zwykła gra polityczne. Wszak niszczyć jest łatwiej niż budować a przy niszczeniu gapiów sporo to i reklamować się można.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Katon_gość

    13.03.2016, 17:03

    Rosjanie już wiedzą o sprawie, pozostaje czekać...

    Rosjanie już wiedzą o sprawie, pozostaje czekać reakcji dyplomatycznej. Panowie nacjonaliści, nawoływanie do aktów wandalizmu, czy profanacji wobec jakiegokolwiek grobu wojennego, jest po prostu nieprzyzwoite, nie mówiąc już o tym, że jest to niezgodne z prawem, także tym międzynarodowym. Pamiętajmy, że na terytorium Rosji znajdują się groby wojenne także i naszych żołnierzy, a miarą którą my Polacy odmierzamy szacunek dla innych narodów i nam odmierzą.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx6 
  • Robert W_gość

    11.11.2017, 00:55

    Przecież czerwona armia pokonała III Rzeszę. To za co mamy im być wdzięczni??? Pytanko retoryczne bo jak ktoś troszkę kumaty to wie kiedy były dobre czasy dla Tczewa. Ten pomnik to wysadzić w powietrze to za mało. Zaorać!!!

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx8.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.