TIR zapytał kandydatów o kwestie rowerowe - odpowiedział... tylko jeden

Ścieżka rowerowa (Nowosuchostrzycka) (fot. tcz.pl)
TIR zapytał kandydatów o kwestie rowerowe - odpowiedział... tylko jeden
Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
12. listopada o 23.59 minął termin odpowiedzi na nasze rowerowe pytania, jakie wysłaliśmy do kandydatów na urząd Prezydenta Miasta Tczewa.

Niestety odpowiedzi dostaliśmy tylko od jednego kandydata - Mirosława Pobłockiego. Za co oczywiście bardzo serdecznie dziękujemy. Pozostałym kandydatom NIE DZIĘKUJEMY i jesteśmy zaniepokojeni takim brakiem chęci współpracy z mieszkańcami już „na starcie”.

W załączniku przesyłamy oryginalną treść odpowiedzi Mirosława Pobłockiego.

1. Proszę wymienić trzy największe problemy rowerzystów w Tczewie? W jaki sposób zamierza Pan je rozwiązać?


To środowiska rowerowe diagnozują swoje problemy, a prezydent ustosunkowuje się do stawianych diagnoz.

2. Które inwestycje rowerowe uważa Pan za najważniejsze? Najbliższa - w 2015 roku - wydzielona droga rowerowa wzdłuż ul. Gdańskiej i wszystkie rozwiązania zaakceptowane przez rowerzystów podczas konsultacji społecznych zorganizowanych dla nich w związku z tą inwestycją.

Czy będzie Pan działał na rzecz ich pilnej realizacji?

Już działam.

3. Proszę określić procentowo jaka część Pana dziennych podróży jest pokonywana: … samochodem, … komunikacją miejską, … rowerem, … pieszo

Nie prowadzę takich obliczeń statystycznych. Lubię chodzić pieszo ale z racji obowiązków zawodowych często korzystam z samochodu.

4. Czy zamierza Pan/Pani korzystać z doświadczeń innych miast w zakresie tworzenia infrastruktury rowerowej? Jeśli tak to które miasta są wg Pana/Pani dobrym wzorcem?

Tak. Tczew korzysta i będzie korzystał z takich doświadczeń. Od jakiegoś czasu różne miasta korzystają nawzajem ze swoich wniosków z „prób i błędów”, oczywiście po uwzględnieniu specyfiki każdego z nich (położenia geograficznego, długości przeciętnych podróży rowerem, możliwości budżetowych, alternatywy w postaci komunikacji miejskiej oraz regionalnej itd.). Istotne jest również to, że to m.in. Tczew jest dobrym wzorcem dla miast, które dopiero zaczynają uwzględniać potrzeby rowerzystów w swoich przyszłych inwestycjach. Żadne miasto nie jest w stanie pod względem możliwości budżetowych poprawiać/ przerabiać infrastruktury, która powstała przed laty w wyniku starych inwestycji . Ale mając na uwadze swoje własne doświadczenia oraz błędy popełnione kiedyś u nas czy w innych miastach, możemy obecnie tak planować nowe inwestycje, aby uwzględniały potrzeby wszystkich użytkowników - pieszych, rowerzystów, kierowców oraz oczywiście osoby z ograniczoną możliwością poruszania się.
Dużym atutem Tczewa jest to, że w wyniku projektów unijnych, w których braliśmy udział zyskaliśmy bardzo dobrze przeszkoloną kadrę. W projekcie „Presto” jeden z naszych pracowników przeszedł cały cykl szkoleń prowadzonych przez prawie 3 lata przez najlepszych europejskich ekspertów współpracujących z Europejską Federacją Cyklistów, gdzie dużo czasu zostało przeznaczone na uczenie się na błędach innych. Mieliśmy więc niepowtarzalną okazję sprawdzenia, co w różnych krajach (Niemczech, Francji, Włoszech, Chorwacji oraz Polsce), w różnych miastach zostało zrobione źle i dzięki temu, możemy uniknąć tych błędów u nas.
To z naszymi pracownikami kontaktują się przedstawiciele innych miast, chcąc zasięgnąć opinii na temat trafności swoich rozwiązań. To jeden z naszych pracowników jest polecany innym miastom jako źródło wiedzy i doświadczenia przez obecny Departament Strategii i Komunikacji w Ministerstwie Środowiska.
Natomiast przy realizacji kolejnego stricte rowerowego projektu Central MeetBike zyskaliśmy wiedzę i doświadczenie miast z obszaru Europy Środkowej (Czechy, Słowacja i wschodnia część Niemiec), a poza wiedzą oczywiście nowe elementy infrastruktury rowerowej - od zamykanych wiat rowerowych aż po pierwszy w Tczewie licznik ruchu rowerowego.

5. Czy rowerzyści powinni mieć głos w sprawach infrastruktury rowerowej?

Tak.

Jak zamierza Pan to ułatwić/zorganizować, aby ich opinia była brana pod uwagę?

W Tczewie już jest brana pod uwagę. Przedstawiciele organizacji rowerowych biorą udział w posiedzeniach zespołu ds. polityki rowerowej - powołanego w lutym 2013. Mogą też oni na bieżąco zgłaszać swoje problemy do pełnomocnika prezydenta ds. polityki rowerowej - powołanego w lutym 2014. Przed rozpoczęciem nowych inwestycji, po zakończeniu procesu projektowania, organizowane są konsultacje społeczne, podczas których można wyrażać swoje opinie lub dyskutować z innymi uczestnikami na temat ulepszenia zaproponowanych rozwiązań. Zgłaszanie uwag przez mieszkańców przed rozpoczęciem remontu starej czy budowy nowej drogi jest lepszym rozwiązaniem niż przebudowa starych inwestycji, na które żaden budżet nie może sobie pozwolić. To są właśnie przykłady doświadczeń, na których zamierzają się wzorować inne miasta. Niektóre organizacje- np. Stowarzyszenie „Rowerowy Tczew” od 2011 roku efektywnie współpracuje z Urzędem Miejskim oraz działa na terenie naszego miasta na rzecz wspierania ruchu rowerowego. Dzięki realizacji unijnych projektów udało się nam wspólnie zorganizować wiele ciekawych inicjatyw - od Mistrzostw Kociewia dla rowerzystów po utworzenie Rowerowni na Czyżykowie. To właśnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom młodszego pokolenia rowerzystów powstały plany stworzenia na Niecce Czyżykowskiej centrum sportów rowerowych a nawet skateparku.
Myślę, że wszystko, o czym była mowa w pytaniu zorganizowane jest bardzo dobrze, ale oczywiście jestem - jak wynika z powyższego - otwarty na sugestie.

5. Obecny udział ruchu rowerowego w strukturze podróży (modal split) w Tczewie to ok. 2%. Czy ma Pan pomysł, jak zachęcić tczewian do jazdy na rowerze?

Od czasu, gdy Tczew bierze udział w wielu dofinansowywanych zewnętrznie projektach o tematyce rowerowej (głównie unijnych) udawało nam się przeprowadzać wiele działań tzw. „miękkich” popularyzujących ruch rowerowy. Jedna z kampanii społecznych organizowanych u nas zakończyła się pierwszą nagrodą przyznaną przez Ministerstwo Środowiska w 2011 roku. Byliśmy prekursorami niektórych działań i rozwiązań. Nie wiem jaki jest obecnie modal split w Tczewie, bo określenie jego rzeczywistego poziomu wymaga szczegółowych badań. Jedno jest pewne - interesy rowerzystów jako użytkowników infrastruktury w Tczewie są od dłuższego czasu już uwzględniane we wszystkich nowych działaniach związanych z infrastrukturą. Mamy za sobą szereg skutecznych działań skierowanych na popularyzację tej formy przemieszczania się. Nie każdy musi być rowerzystą, kierowcą czy piechurem. Najważniejsze jest jednak, aby Tczewianie mieli wybór.

6. Jakie rozwiązania dedykowane stricte rowerzystom chciałby Pan wprowadzić w Tczewie (pasy rowerowe, kontrapasy, śluzy rowerowe itp.)? Gdzie?

Rozwiązania w zależności od potrzeb i opinii ekspertów zajmujących się organizacją ruchu. Wszystko musi być zgodne z obowiązującym prawem.

7. Ile pieniędzy z budżetu miasta powinno być rocznie inwestowane w infrastrukturę rowerową (konkretna kwota/procent wydatków inwestycyjnych/inne) ?

Nie prowadzi się w ramach budżetu odrębnych obliczeń w poszczególnych inwestycjach zawierających infrastrukturę rowerową. Uzależnione jest to od rodzaju inwestycji i zaplanowanych w niej elementów takiej infrastruktury. Wspominałem już, że każda nowa inwestycja drogowa lub kompleksowy remont zawiera już w założeniu wprowadzenie rozwiązań ułatwiających poruszanie się rowerzystom lub poprawę istniejących uwarunkowań.

8. Główne mankamenty istniejącej infrastruktury rowerowej w Tczewie to: braki w oznakowaniu poziomym P-11 (przejazd dla rowerzystów ) i pionowym oraz wysokie krawężniki. Czy popiera Pan by część lub całość tych problemów została zniwelowana w 2015 roku? (np. ze środków Miejskiego Zarządu Dróg w Tczewie na „Bieżące utrzymanie dróg i remontów nawierzchni ulic w mieście Tczewie w latach 2014 - 2015” - kwota 1.840.613,50 zł)

Sukcesywnie, w miarę remontów oczywiście. Prezydent każdego miasta byłby bardzo zadowolony, gdyby budżet był na tyle duży, aby w ciągu jednego roku zrealizować wszystkie braki w infrastrukturze drogowej z krawężnikami włącznie.

9. Wiele miast w Polsce (m.in. Gdańsk) dopuszcza ruch rowerowy pod prąd na ulicach jednokierunkowych o min. szerokości 3,75 m. Z badań wynika, że jest to całkowicie bezpieczne. Czy popiera Pan dopuszczenie takiego rozwiązania w Tczewie?

Tak.

10. Czy popiera Pan dopuszczenie ruchu rowerowego na obszarze ścisłego Starego Miasta tam gdzie obecnie jest dozwolony tylko ruch pieszych (tj. na części ul. Dąbrowskiego, ul. Krótka oraz ul. Mickiewicza)? Byłoby to zalegalizowaniem stanu faktycznego tj. poruszania się rowerzystów po tych ulicach.

Tak (oczywiście zgodnie z prawem czyli po wprowadzeniu zmiany organizacji ruchu na Starym Mieście).

Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (18)
dodaj komentarz

  • ..._gość

    14.11.2014, 08:36

    ...

    dziewczyny - może to Wam się spodoba : tnij.tcz.pl/?u=0eb997

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx8.xx7 
  • CruelLeek_gość

    14.11.2014, 09:40

    W życiu nie widziałem nic lepszego.Gratuluję.

    Cytuj
    IP: 178.36.xx8.xx7 

    //_gość

    14.11.2014, 16:10

    //

    i to z trójmiasta ;)

    Cytuj
    IP: 89.200.xx8.xx7 
  • kajtek_gość

    14.11.2014, 08:41

    Poziom pytań

    Nie dziwię się że dwaj kandydaci nie odpowiedzieli. Poziom tych pytań jest żenujący, co nie świadczy, że problem rowerowy istnieje. Na ulicy Sobieskiego można było wydzielić szlak rowerowy, a zrobiono piękne chodniki z lejami odprowadzającymi deszczówkę, tak że matki z wózkami i niepełnosprawni na wózkach mają trudności. Trasa rowerowa ulicą Gdańską to byłby piękny prezent dla Tczewa.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx0 
  • _gość

    14.11.2014, 08:42

    A jak tam remont Jedności Narodu ??

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx5 
  • wasq_gość

    14.11.2014, 10:49

    spoko radny urban w ciagu czterech lat zalatwil dokumentacje do remontu co jest nielada wyczynem

    Cytuj
    IP: 95.40.xx4.xx3 

    ..._gość

    14.11.2014, 16:13

    ...

    wyczynem będzie remont ...

    Cytuj
    IP: 89.200.xx8.xx7 
  • ka_gość

    14.11.2014, 09:52

    ograniczeni

    Nie wiedziałem (może nie wierzyłem?), ze ludzie mogą być tak ograniczeni. Mówię oczywiście o rowerzystach.

    Odpowiedz
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • _gość

    14.11.2014, 09:58

    śmieszne to

    kolejna laurka bo jeden odpowiedział a inni nie

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx8.xx8 
  • _gość

    14.11.2014, 09:59

    Chyba Was to nie dziwi?! Przecież im wszystkim wcale nie chodzi ani o nas, ani o to, by zrobić coś dla miasta. Walczą o stołek i tyle :( A prezydent Pobłocki jest nawet ok, na pewno najlepszy kandydat z tych, których mamy do wyboru. Cokolwiek myślicie, idźcie na wybory, żeby wyeliminować tych, którzy tylko liczą na łatwą kasę.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx7.xx9 
  • _gość

    14.11.2014, 13:54

    Zamiast tego Prezydent moglby odpowiedziec na pytanie z jakiej okazji przedluzyl on czas wykonania drogi na ulicy Jagiellonskiej. Dzisiaj uplywa termin, wykonawca mial ponad miesiac, prace idą w takim tempie, że lepiej nie pytać, przez wiele dni nic się tam nie działo, aż tu nagle Pan Pobłocki przedłuża wykonawcy (firma PROFIT), której właścicielem jest kolega Pana Prezydenta, o 14dni.

    Odpowiedz
    IP: 83.238.xx1.xx1 
  • wyborca_gość

    14.11.2014, 20:24

    bo.....

    Bo lepiej otworzyć drogę dwa dni przed wyborami niż dwa tygodnie, no i przecież pan prezydent nie stoi tam w korkach, więc mu to zwisa.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx9 
  • 112_gość

    14.11.2014, 14:17

    O.O

    Zależy kto pyta. Z gówniażerią się nie rozmawia. Pobłocki wykazał się odwagą lub brakiem rozsądku. Pożyjemy - zobaczymy. Mieszacze od rowerów - won z miasta!

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx8.xx0 
  • wyborca_gość

    14.11.2014, 20:31

    to nie gospodarz miasta.

    Ciekawy ten artykuł :) Bardzo obiektywny portal. A co powiecie na słowa wypowiedziane przez pana Pobłockiego w trakcie debaty. Stwierdzenie, że On nie odpowiada za bezpieczeństwo i za korki w mieście dyskredytuje Go jako kandydata na prezydenta. Jakim On jest wobec tego gospodarzem miasta?

    Odpowiedz
    IP: 31.11.xx4.xx9 
  • matteo_gość

    14.11.2014, 22:24

    inteligencja

    Zgadzam się z przedmówcą, że wartość merytoryczna tych pytań jest równa poziomowi kreta na Żuławach. Po co robić taki szum o ścieżki rowerowe jeśli w Tczewie rowerzyści stanowią (jak sami stwierdziliście) tylko 2%???? Jak to mówią mały pies, najgłośniej szczeka. Są inne ważniejsze rzeczy dla miasta, gminy powiatu aniżeli ścieżki rowerowe. Te, które zwiększą bezpieczeństwo na pewno się pojawią, ale nie wymagajcie wszystkiego od razu.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx1.xx7 
  • BIN_gość

    15.11.2014, 08:07

    Kierowcy, nie zapomnijcie zostawić 1m drogi dla rowerów, tak aby utrudnić przejazd np dla karetki

    Odpowiedz
    IP: 195.33.xx4.xx9 
  • kepler_gość

    15.11.2014, 12:38

    rowery

    Jak ktoś zasuwa cały miesiąć i z tego 30%? może mniej może więcej chce wydawać na koszty utrzymania auta to nie dalej zsuwa. Po 40-tce a moze wcześniej albo później reszte z tego co zarabia będzie wydawał na leczenie a wcześniej wziete kredyty pójdą w kąt. Ja nie muszę więcej zarabiać, wolę nie wydawać na żadnego blachosmroda i być wolny i niezależnym od kaprysów Putina, widzimisię Lotosa i Orlenu. Chcesz być bardziej wolny i niezależny? To nie daj sie mamić medialnym oszołomom, że potrzebujesz większy telewizor, że większe auto, że większe mieszkanie, telefon, iPhona, iPada i inne gówno. Tak Ci łeb wypiorą, ze będziesz zap...alał całe zycie na te bezsensowne i wyimaginowane potrzeby. A potem, gdy sie już wykończysz, rozchorujesz to nie będzie dla ciebie miejsca w szpitalach bo już żeś wrak i możni stwierdzą, że tylko do śmieci sie nadajesz a nie do szpitala. Podsumowując... inwestować w rowery! a ścieżki? czy ja wiem. Nsa tę chwilę są potrzebne i to bardzo a w sumie to i tak niedługo po autostradach będziemy jeździć rowerami bo nikogo nie będie stać na paliwo.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx8 
  • Kepler_gość

    15.11.2014, 12:41

    dodam..

    Rowerzyści! Nie ma co walczyć z blachosmrodami! Niedługo oni i tak będą zmuszeni się do nas przyłaczyć!!! bo albo ich lekarz nastraszy i sami się do nas przyłączą albo paliwo wytrzepie im tak kieszeń, że sami do lekarza sie zgłoszą z sercem w stanie przedzawałowym ;)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx8 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.