Co roku dokonywana jest analiza wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów na podstawie danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji. Rok temu w marcu 2021 roku szczegółowo analizowano zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów m.in. pod kątem przyczyn wypadków, sprawców zdarzeń oraz miejsca, w których doszło do zdarzenia. Również w tym roku przygotowano takie zestawianie. Co i kto jest główną przyczyną wypadków z udziałem jednośladów?
Nadal głównym powodem zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców. Sprawcami wypadków drogowych, byli częściej mężczyźni niż kobiety.
W kategorii wieku dominująca liczba zdarzeń drogowych wśród rowerzystów została odnotowana w przedziałach wiekowych 10-20 oraz 20-30 lat. Z tego względu zachodzi potrzeba prowadzenia dalszej edukacji w szkołach, co pozwoli zwiększyć świadomość zasad bezpiecznego uczestnictwa się w ruchu drogowym.
Jeśli chodzi o wiek kierowców uznanych za winnych wypadkowi, nie zarejestrowano przewagi żadnej kategorii wiekowej.
Nadal głównym powodem zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców. Sprawcami wypadków drogowych, byli częściej mężczyźni niż kobiety.
- Największy odsetek wypadków pod względem dnia tygodnia, zarejestrowano w poniedziałek, natomiast w odniesieniu do pory roku - w okresie letnim (lipiec-wrzesień). Jeśli chodzi o porę dnia, zdarzenia występowały najczęściej po godz. 16.00. W większości do zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów dochodziło w ciągu dnia, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Zależność ta odpowiada sezonowym szczytom ruchu rowerowego w mieście Tczew i jest zbieżna z danymi dla lat wcześniejszych. - mówi Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy Tczewa.
W kategorii wieku dominująca liczba zdarzeń drogowych wśród rowerzystów została odnotowana w przedziałach wiekowych 10-20 oraz 20-30 lat. Z tego względu zachodzi potrzeba prowadzenia dalszej edukacji w szkołach, co pozwoli zwiększyć świadomość zasad bezpiecznego uczestnictwa się w ruchu drogowym.
Jeśli chodzi o wiek kierowców uznanych za winnych wypadkowi, nie zarejestrowano przewagi żadnej kategorii wiekowej.
- Najnowsze dane (czyli za rok 2021) pojawiły się w systemie SEWIK w lutym br. Wynika z nich, że w 2021 roku w porównaniu do roku poprzedniego (2020) nastąpił nieznaczny wzrost liczby zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów. Co ważne nie zanotowano żadnych poważnych zdarzeń (brak ciężko rannych oraz zmarłych). W 2021 roku na 16 zdarzeń, 2 były z winy rowerzysty, 12 z winy kierującego samochodem, a w przypadków 2 nie ustalono winnego. 10 na 16 zdarzeń dotyczyły nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowego przejeżdżania przejazdu dla rowerów. Spośród wszystkich zdarzeń tylko 2 z 16 wystąpiły w tym samym miejscu. Był to przejazd rowerowy w poprzek ul. Jagiellońskiej (bez sygnalizacji świetlnej) na wysokości McDonaldsa. W corocznych badaniach ankietowych jakie prowadzimy, mieszkańcy wskazują to miejsce jako najbardziej niebezpieczne dla nich. - dodaje Grzegorz Pawlikowski.
Komentarze (4) dodaj komentarz
Fran_gość _gość
21.03.2022, 10:08
Bo w niedzielę rowerzyści chleją A w poniedziałek dochodzi do wypadków Gdzie milicja żeby sprawdzić stan trzezwosci rowerzystów
Odpowiedzstebus 67_gość
21.03.2022, 13:01
Ty jesteś głupi.
CytujReguła_gość
21.03.2022, 10:38
Rowerzyści jeżdżą nachlani to są wypadki.
Odpowiedzqq_gość
22.03.2022, 07:00
kurła zadnej ankiety nie trzeba żeby dojść do takich wniosków....1. w poniedziałek bo w weekend impreza. o 16 bo wszyscy hura śmigamy do domu po robocie z głową w chmurach albo w garze co tu na obiad zrobić?.3. przy ładnej pogodzie - bo kto chciałby w deszczu śmigać4. Ale potrzebny jest oficer no bo kase ktoś musi pobierać nie wiadomo za co..:D 5. chociaż niech ze swojej wypłaty którą niejako ma z naszych podatków rozdaje im lampki koło mcdonalda jak jadą święte byczki :D
Odpowiedz